וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיוויד בלו: "לא מעריכים אותי באירופה"

28.5.2012 / 12:10

הרבה דברים יכריעו האם דייויד בלו יחזור לשחק בצהוב. להצעה הכספית ולמעמד שמכבי תל אביב תציע חלק בכך ("קל להגיד שאני מוערך, אבל צריך פעולה"). כעת הוא משתף בהכל: הדעה הקדומה באירופה, חוסר ההערכה אליו, מה חסר למכבי כדי לשוב להיות אלופת אירופה. בלו שלא הכרתם

דיוויד בלו לא אוהב, תכף תבינו למה, את המילה פרישה. "אני חושב שהשימוש במושג 'פרישה' בהקשר שלי לא נכון. בעבורי זה יותר להיות שחקן חופשי ולחקור את האפשרויות שעומדות בפניי – ואחת מהן היא לקחת הפסקה מכדורסל. אני עומד להיות בן 32, וכשאני אומר 'לקחת הפסקה' אנשים חושבים על פרישה, אבל אני מתכנן להישאר בכושר מצוין. כל התוכנית שלי היא לסיים את הלימודים (תואר בסוציולוגיה, ו"כ), כדי שאם יהיו לי יעדים לאחר הכדורסל, אוכל להגשים אותם. אולי בששת החודשים הקרובים אתמיד בלימודים, ולאחר מכן אני רוצה לשוב לאירופה ולשחק כדורסל בדצמבר".

דיוויד בלאט הכריז לא אחת שהוא רוצה שתישאר.

"דיברתי עם דיוויד כמה פעמים, גם עם גור שלף, והם מבינים את ההתלבטויות שלי. דיברתי גם עם דיויד פדרמן לאחר המשחק השלישי מול הבקעה, והסכמנו שנדבר על העונה הבאה בסיום העונה. כולם אמרו שהם לא יכולים לחכות ושהם צריכים תשובה די מהר, שאני חלק מרכזי בהרכבת הסגל. אני מבין ומכבד את זה. עכשיו, כשהגעתי הביתה, אני צריך לקחת כמה ימים להירגע, ואתן להם תשובה כמה שיותר מהר".

אז זה ודאי שאתה לא מתחיל את העונה הבאה?

"לא. אם בשלושת החודשים הקרובים תהיה לי הזדמנות שתהיה טובה בעבורי ובעבור משפחתי, אז אולי אשחק כדורסל. אולי אתחיל את העונה עוד בספטמבר. זה עדיין שלב מוקדם וטרי עבורי מכדי שאכריז מה התוכניות שלי, כרגע אני רק נרגש להיות בבית. אם לא אחתום על חוזה בין עכשיו לספטמבר, ייתכן שארשם ללימודים ובסתיו אלמד עד דצמבר. אולי אסיים את הלימודים ולקראת סוף נובמבר אחשוב על הצטרפות לטופ 16".

ספטמבר זה לא מאוחר?

"באופן כללי, אני מרגיש שיש דרך להיכנס למערכת ולשחק גם בספטמבר".

דייויד בלו שחקן מכבי תל אביב. קובי אליהו
צריך כמה ימים להירגע ואז יגיד אם הוא ממשיך או לא. דיוויד בלו/קובי אליהו

***

נשמע מסובך? גם לבלו (2.01, 31) הדברים מעט מסובכים, והיום, בראיון בלעדי לוואלה! ספורט, הוא מכניס אתכם לכל הלבטים שלו, כולל התכניות לנסות אולי את אופציית ה-NBA. הוא לא נפרד, אבל מפרט את אשר על לבו. נדיר ששחקן ברמתו מוותר על הפוזיציה שלו בקבוצה מפוארת כמו מכבי תל אביב, אבל בלו חושב מעט אחרת על כל הדברים. "חלק אף יקראו להחלטה שלי אנוכית, בגלל שיש לי יכולת שלא להרבה יש", מודה בלו. "חלק אפילו אמרו לי שלוותר על מה שיש לי זה אנוכי מצדי. אבל אני אמריקאי שגדל וחי באמריקה, יש לי ילדים, וההקרבה שלי לגור מעבר לים זו גם ההקרבה שלהם. אני חייב למדוד את סדר העדיפויות שלי, מה יותר ופחות חשוב בחיי, דברים משתנים, רק העונה הזאת נולד לי ילד. לפני שהבן שלי נולד חשבתי לעצמי שאני יכול לשחק עוד שלוש שנים, אך מאז שהילד שלי נולד דברים השתנו, המשפחה שלי הפכה אפילו יותר משמעותית בסדר העדיפויות. אנשים שמשחקים וחיים באותה מדינה יותר קשה להם להבין, אבל חברים ומשפחה בארה"ב אומרים 'אני לגמרי מבין למה אתה רוצה להיות באמריקה'. זה לא עניין של לוותר על כדורסל כי אני לא אוהב את המשחק, מאוכזב ממשהו או לא מרוויח מספיק כסף".

המשפחה גם חזרה לפני כמה חודשים לארה"ב.

"בזמנו המשפחה קצת חששה מה יקרה אם ישראל תתקיף את איראן. מה שחשוב זה גם האושר של האישה. יש לה חלומות ומטרות מקצועיות משלה, בגיל 32 היא לא יכולה רק להיות אמא, ואם להיות כנה, זו הסיבה שהתחתנתי איתה. היא רוצה שתהיה לה קריירה משלה, היא רצתה להיות בבית ולעשות את הדברים שהיא רוצה. אחרי כל כך הרבה שנים שהיא הקריבה את החיים שלה בארה"ב למעני, עכשיו אני צריך לעשות את ההקרבה".

פעם חשבו שאתה רק קלע אנוכי. כל השיקולים האלה, מתחברים לשינוי התדמיתי שעברת כשחקן.

"כשהייתי בצרפת הילדה שלי נולדה, וזה שינה לי את הפרספקטיבה למה אני משחק כדורסל מקצועני ולמה אני עושה את זה. זה העניק לי מוטיבציה להיות שחקן טוב יותר כי הבנתי שאני אחראי על חיים נוספים. מבחינת המשחק שלי, הרבה מזה קשור למצב הפיזי שלי. בשנים האחרונות למדתי איך לטפל בגוף – מה לאכול, אילו תרגילים שונים לעשות, והבנה שכשחקן מקצועני, הגוף שלי הוא הכלי שלי, אז לנסות לעשות אותו גמיש יותר. לעשות את ההגנה הכי טובה, למשל, מעניק לי אותו הסיפוק כמו התקפה טובה. ובהגנה אני יכול לעזור בכל ערב, זה ההבדל. תמיד תהיתי אם זה אנוכי מצדי לרצות להיות השחקן ההגנתי הכי טוב על המגרש. אני מרגיש שאני רוצה שכל קבוצה תבין שאין מיס מץ' בכל פעם שאני שומר על שחקן מסוים: זו המטרה שלי. מובן שקליעה היא האהבה הראשונה שלי, אבל עכשיו גם ההגנה הפכה להיות כזו".

***

האם אתה מרגיש שאתה לא מוערך מספיק באירופה, בעוד, למשל, אידסון והנדריקס זוכים ביבשת להצעות גבוהות שאתה לא קיבלת?

"אני מרגיש לא מוערך באירופה מכמה סיבות. ראשית, בכל המקומות ששיחקתי בהם, בייחוד במכבי, אני נחשב רק כקלע סטנד סטיל, שאני עומד במקום מסוים ומחכה שמישהו יעביר לי את הכדור. אז מבחינת הנקודות אני אולי לא קולע כמו שחקנים אחרים שמדברים עליהם באירופה. גם מבחינת הגנה וריבאונד, אני לא קופץ מדהים. את רוב הריבאונדים אני לוקח תחת ריכוז, בבוקס אאוט, אז אני לא משיג מספרים גדולים בריבאונד. אני לא זוכה ליצור באמצעות כדרור, אז מבחינת הקטגוריות האלו אין לי מספרים גבוהים. בסופו של דבר, האנשים שזוכים להכרה בעסק הזה אלו הם שיש להם המספרים. אולי אני לא שחקן מספיק טוב להשיג את המספרים האלו, וגם המערכות שהייתי בהן לא מנסות שאשיג אותם. לא מקבלים קרדיט והכרה על לעשות דברים שעוזרים לקבוצה, שבהם אני מאמין יותר, אלא בדרך כלל על סטטיסטיקה גבוהה שאתה מציג".

אבל אתה סוג של עמוד תווך בקבוצה.

"אבל לא מקבלים על זה קרדיט. מקבלים תמיכה על להנהיג קבוצה, שתהיה קלע מוביל בקבוצה, שתהיה שחקן שפותח. שחקן כדורסל משחק קודם כל בגלל שהוא אוהב את המשחק, וגם בגלל שאתה רוצה את הכבוד וההערצה של האנשים שאתה משחק בעבורם, ואחר כך גם מהליגה ומהמנהלים. בעבורי, כמות העבודה והריכוז שאני משקיע במשחק לא תמיד מחזירה פירות באותה מידה. אחרי עשר שנים של הקרבה ועזיבת החיים שלי בארה"ב, להגיע לנקודה הזו אחרי כל העבודה שהשקעתי – לעומת שחקנים אחרים שאני רואה שהם זוכים להכרה – אני תוהה לפעמים לעצמי אם זה שווה את זה. בגלל שאני משחק את המשחק בשביל סיבות מסוימות, אז עכשיו אני חושב – אולי אני צריך להשקיע את האתיקה של העבודה הזו באמריקה במשהו אחר, ולקבל את הגמול בעבור כך".

מצד שני, מזכירים אותך כאחד מקלעי השלשות הגדולים של כל הזמנים באירופה. זה לא שאתה לא מוערך לגמרי.

"אנשים מעריכים את הקליעה שלי באירופה. לקלוע זה דבר אחד, אבל לדעתי מה שזוכה להערכה זה לצלוח את הקליעות, למסור נכון, לפתוח למישהו, לעשות הגנה טובה בכדי לנצח משחק, לגרום לכולם להיות לוהטים על המגרש ואגרסיביים - אלו הדברים שאנשים לא מבינים שאני עושה. לא מבינים את זה באירופה".

שתי השלשות מול פאו היו הרגע הגדול שלך העונה?

"זה היה הרגע הכי גדול שלי של העונה, ולמען האמת של הקריירה שלי. אחרי המשחק השני אנשים אמרו שאלו שלשות גדולות ששינו מומנטום ופתאום אמרו שאני שחקן נהדר. ההרגשה אחרי המשחק ההוא היתה מבחינתי אחד הרגעים הכי טובים שהרגשתי בקריירה שלי. לצערי הפסדנו בסדרה".

שחקני מכבי תל אביב קית' לנגפורד, דייויד בלו. ברני ארדוב
מרגיש לא מוערך באירופה, כי "לא מקבלים קרדיט על להיות עמוד תווך". בלו עם קית' לנגפורד/ברני ארדוב

***

איזו מורשת אתה משאיר במכבי, לדעתך?

"אני חושב שאנשים יזכרו אותי כשחקן עקבי. מישהו שבא לעבוד כל יום, עם מוסר עבודה גבוה. קלעתי כמה קליעות גדולות בקריירה שלי והתבגרתי כאן. אני מקווה שאנשים יעריכו את זה ויזכרו אותי בגלל זה. לצערי, אני לא חושב שעד לנקודה הזו אני אזכר כמנהיג של הקבוצה, שמוביל את הקבוצה לאליפויות, כי לא עשיתי את זה".

אבל אתה מרגיש - וגם שומע - את ההערכה של האוהדים אליך.

"כן, וזה מדהים. כל מקום שאני הולך אליו אנשים שמחים לראות אותי, וזו הרגשה נעימה ומרגשת מאוד. בייחוד כששרים לי 'תישאר'. אני מודה לכל האוהדים".

מה אתה הכי רוצה שהאנשים יזכרו ממך כאן?

"אני חושב שאת העבודה הקשה שהשקעתי על בסיסי יומי. רוב האנשים כמובן לא רואים את זה, לא רואים את העבודה הקשה שאני עושה, כשאני בבית אפילו, מהרגע שאני קם עד לרגע בו אני הולך לישון. החברים שלי לעבודה וגם ההנהלה מבינים את אתיקת העבודה שלי, אבל אנשים בחוץ לא רואים את זה. זה חשוב שאנשים יבינו שאני לוקח את העבודה שלי ברצינות רבה ושאני אוהב את מה שאני עושה. אני לא לוקח את ההחלטות על בסיס כספי, אלא על לפי מה שהלב שלי אומר. אבל במקביל אני מרגיש שיש דברים שייעשו את ההחלטה שלי יותר קלה – אם זה לחזור או להישאר בבית".

כמו?

"כמו עד כמה קבוצה תעריך אותי".

אתה מתכוון מבחינה כספית?

"גם מבחינה כספית, גם מבחינת התפקיד בקבוצה, גם מבחינת שיבינו את המצב הפיזי שלי מבחינת אימונים, ולהבין את המצב עם המשפחה שלי".

אז ההצהרות של מכבי על רצונם שתישאר צריכות אולי להיות מתורגמות מבחינה כספית?

"זה נחמד שמישהו אומר שהוא מעריך מישהו, אבל כשזה מגיע לעסקים בכדורסל, להגיד שאתה מעריך מישהו לא מקבל אותו משקל כמו להראות את זה בפעולה ממשית. כדורסל זה גם עסק, יש זמן מוגבל לשחק וגם סוג כזה, כספי, של הערכה עוזר לשחקן מבחינה רגשית, כי אתה מרגיש שאתה מפוצה רגשית על כל העבודה שאתה משקיע. שאתה מוערך באמת".

דיוויד בלאט מאמן מכבי תל אביב (ימין) עם דייויד פדרמן מבעלי מכבי תל אביב. קובי אליהו
לא מספיק להגיד שמעריכים - צריך לפתוח את הארנק. דיוויד פדרמן/קובי אליהו

***

אתה חתום על למעלה מ-80 משחקים במשך העונה. העונה הכי מטורפת שהייתה לך. איך התמודדת?

"זו אכן הייתה אחת העונות המאתגרות שהיו לי, בגלל המסעות שעברנו. זה לא כל כך המשחקים, כי אם להיות כנים, לפעמים המשחקים קלים יותר מאשר האימונים... אבל כל הטיסות, התורים, הבדיקות הביטחוניות, המטוסים והאוכל במטוסי הצ'רטר הקטנים – זה היה החלק הקשה של העונה".

אתה חושב שללא הליגה האדריאטית הייתם קבוצה טובה יותר? בריאה יותר?

"אני חושב שהיינו יכולנו להיות קבוצה בריאה יותר. שכל הפציעות שלנו העונה קרו במהלך המשחקים של האדריאטית. כל הטיסות לא מועילות למותניים ולגב. בעונה שעברה היתה לנו רק את הפציעה של פרקינס שהתרחשה בזמן משחק ולכן יכולנו לעמוד באינטנסיביות. כמות המשחקים השפיעה על הפציעות".

פדרמן כבר שלח מכתב לראשי האדריאטית שבו הסביר מדוע מכבי לא תשתתף בה בעונה הבאה.

"אני שמח עבור השחקנים שיחזרו שהם יוכלו להתרכז בליגה הישראלית וביורוליג. אני מאמין שתהיה לזה השפעה על ההחלטה שלי".

מה היה חסר למכבי בשנתיים האחרונות ברמת היורוליג, כדי לעשות את הצעד נוסף ולקחת גביע?

"לדעתי, לנצח את פנאתינייקוס, כי זו הקבוצה שניצחה אותנו בשנתיים האחרונות. את המשחקים בעונה שעברה והעונה הפסדנו לא בגלל שבמשחק הרביעי לא קלענו – וגם אני לא קלעתי. אם נסתכל על המשחקים בעונה הזו ובעונה שעברה, הייתי אומר שהגודל הפיזי והגובה והמשקל, כמו גם הניסיון על המגרש, זה מה שניצח אותנו מולם. הניסיון. זה כמו סן אנטוניו ספרס, הסיבה שהם הורגים את כולם היא בגלל שהם יודעים איך לשחק ביחד ויש להם כמה שחקנים נפלאים. בסופו של דבר פאו היו גדולים מאיתנו והרי הקבוצה שלהם רצה יחד כמה שנים".

במכבי מספרים שאתה אחד השחקנים שלקחו את הסדרה מול פאו הכי קשה.

"לקחתי את זה קשה, כי מהניסיון שצברתי כשחקן אני מרגיש שעד שלא זכיתי באליפות ועד שלא עזרתי לקבוצה לזכות באליפות אני לא אזכה לכבוד בכדורסל האירופי. כשמדברים על שחקנים נהדרים ששיחקו באירופה, יש לי הרגשה שלא יזכירו את השם שלי, אלא אם כן אזכה באליפות ואעזור לקבוצה לזכות בכזו. אפילו בעונה שעברה, סיימנו במקום השני ואני לא מרגיש שאני זכיתי לכבוד בבמה האירופית. הדרך היחידה לזכות בכבוד היא לזכות באליפות, אז העונה, כשלא העפלנו לפיינל פור לאחר כל העבודה שהשקעתי - אף אחד אפילו לא ישים לב לכך. לכן זה מאכזב, כי עבדתי כל כך קשה".

האם מכבי מיצתה את הפוטנציאל שלה מבחינה מקצועית או שהייתה יכולה להשיג יותר?

"אני חושב שלא מימשנו את הפוטנציאל שלנו ביורוליג כי לא עלינו לפיינל פור".

כשאתה מסתכל על הסגל הנוכחי של מכבי תל אביב, מה צריך לשנות בו כדי להפוך את הקבוצה לטובה יותר?

"בכדורסל כמה שהקבוצות גדולות וחזקות יותר, הן זוכות. אפשר שיהיה לה לב ענק, קלעים, בחורים נהדרים באופי. אבל הבחורים הכי גדולים, חזקים, שהולכים לסל, אלה השחקנים שלוקחים".

שחקן מכבי תל אביב דייויד בלו מתווכח עם שחקן פנאתינייקוס סטרטוס פרפרוגלו. ברני ארדוב
לו רק ידעו לנצח את פנאתינייקוס היה גביע אחד בארון, אולי שניים. בלו מול פפרוגלו/ברני ארדוב

***

מה קרה עם פפאלוקאס ובלאט?

"ראיתי את זה קורה. אולי זה חוסר כימיה, אולי היו להם דעות מנוגדות לגבי איך צריך לשחק כדורסל. כשיש שני כוחות חזקים ומנוגדים לפעמים זה פשוט לא עובד. הכדורסל האירופאי הוא יותר מערכתי ושל מאמן, ובארה"ב יותר של שחקנים. אולי לפפאלוקאס היה רעיון אחר איך קבוצה צריכה להצליח, ואולי פפאלוקאס לא יכול היה להסתגל. באירופה המאמנים אוהבים יותר שליטה על הקבוצה".

היתה ביקורת על בלאט שהוא לא תמיד מנתב את הלחץ נכון, בייחוד כלפי השחקנים. דעתך?

"בלאט פרפקציוניסט. הוא עובד קשה יותר מכל אחד שאני מכיר. הוא דורש מהשחקנים לעבוד, ובצדק. אם הוא צועק עלינו? אתה צריך לדאוג כשחקן אם מאמן לא צועק עליך, כי זה אומר שלא אכפת לו ממך".

אי אפשר לא לשאול על הפרשה עם מוני פנאן, הרי שיחקת במכבי כשהוא היה בה. ידעת על עניין הכספים?

"אני לא ידעתי שום דבר על הכספים עד שהכל התפוצץ. אבל אם אני מסתכל בדיעבד על דברים, אני מבין יותר למה דברים התרחשו בצורה קלה יותר. כי בדברים מסוימים שהיו במכבי, אף פעם לא היה יותר מדי שיקול של כסף: אם זה לשדרג טיסה, או לקבל אוכל שונה בשדה התעופה, לשדרג דברים קטנים. כשחקנים לא היינו צריכים לדאוג שדברים עולים יותר מדי כי היו מסדרים את כל הדברים איכשהו. כשמוני נפטר הייתי בלוס אנג'לס, הייתי בשוק, מאוד עצוב. בכיתי, מוני היה כמו אב עבורי, כשהגעתי בגיל 22 למכבי, מוני היה מי שדיברתי איתו, וכשהייתי מגיע ראשון לאולם שעתיים לפני האימון הוא היה פותח לי את האולם, ותמיד שאל אותי אם אני צריך משהו. הוא מעולם לא ביקש ממני להשקיע אצלו, ומעולם לא דיבר איתי על כספים, אז הוא היה עבורי פשוט חבר. זה היה לפני כשלוש שנים אבל זה נראה כאילו זה קרה לפני כל כך הרבה שנים".

מוני פנאן מנהל מכבי תל אביב לשעבר. ברני ארדוב
"כמו אבא עבורי". מוני פנאן/ברני ארדוב

***

בכינוס של שחקני הנבחרת מחר לא תהיה כמובן. לאור המצב שלך אתה מתכוון בכלל להיות הקיץ בנבחרת?

"זו עוד החלטה שאני לא יכול לקחת היום, אלא לפחות כמה ימים אחרי שאנוח בבית. הכל טרי מדי. אתן לגוף שלי לנוח ולראות איך הוא מגיב. את האסיפה הזו אחמיץ, אבל אני בטוח שיהיו עוד אסיפות ומחנה אימון עוד כמה שבועות".

אתה מרגיש פספוס שלא הצלחת להגשים את חלום ה-NBA שלך?

"אם להגיד את האמת, החלום הזה לא נעלם. מבחינה פיזית ומנטלית אני מרגיש שאני עדיין יכול לשחק ב-NBA. סיימתי עונה של כ-90 משחקים עם אפילו יותר אימונים ונסיעות קשות מאשר יש ב-NBA. סיימתי אותה בריא. אני מרגיש טוב יותר ממה שאי פעם הרגשתי, וגם הקליעה שלי ברמה טובה. אז הקיץ הזה אני מקווה להיות במחנה של הקליפרס שנמצאים ממש ליד הבית שלי, ואולי לשחק בליגת קיץ בלוס אנג'לס. הסוכן שלי אמר שיש לי הזדמנות לעבוד בקיץ עם הלייקרס והקליפרס. אני יכול לשחק שם במתקנים ומישהו יכול להגיע לשם ולהתרשם. אני רוצה שכל האופציות יהיו פתוחות. הכל יכול להיות. ב-NBA, אם חסר למאמן קלע, זה משהו שאני יכול להציע".

ממה שאפשר להבין, יש עוד צ'אנס עוד לראות אותך במכבי?

"בטח. אני לעולם לא אסגור את הדלת בפני האפשרות לחזור לכאן, כי אני אוהב לשחק למען מכבי. זה אחד המקומות הכי טובים באירופה. ואם אירופה, אז בשבילי מכבי תהיה המקום הטבעי".

מי יגיע למכבי תל אביב במקום פפאלוקאס?

צפו בחגיגות האליפות של מכבי תל אביב

מכבי תל אביב לא תשתתף באדריאטית בעונה הבאה

כדורסל בוואלה! ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully