וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אבא שלי לא האמין שג'יו ג'יטסו יהיה כל כך גדול"

איתי לייבוביץ'

10.5.2012 / 10:29

מאסטר הויילר גרייסי, בנו של אבי הג'יו ג'יטסו, בראיון נרחב על התפתחות התחום: "בזכות השיטה, היום לא רק החזק מנצח"

בשבוע שעבר ערך מאסטר הויילר גרייסי את ביקורו השני בישראל, והעביר באמצעות נציגו משה קיץ סימנרים למועדונים שפועלים תחתיו ברמת השופט, בנתניה ובתל אביב. גרייסי לא הראשון ולא האחרון מבין אושיות הג'יו ג'יטסו שביקרו בארץ. אחיו הוייס (גיבור אירועי ה-UFC הראשונים), ריקארדו דה לה ריוה, אנדריי גלבאו ואדוארדו טלס כבר היו כאן לפניו, אך אף אחד מהם לא מחזיק בהיסטוריה ובכמות התארים שהויילר מביא עמו.

מעבר להיותו לוחם אגדי שזכה באליפות העולם בג'יו ג'יטסו ברזילאי ארבע פעמים ברציפות ובאליפות העולם בגרפלינג ללא חליפה (תחרות הנקראית 'אבו דאבי') שלוש פעמים ברציפות, מדובר במורה ומאמן שהוציא תחתיו מספר לא מבוטל של אלופי עולם ולוחמי MMA. מעבר לכך עמד הויילר בראש גרייסי הומייטה, מועדון הג'יו ג'יטסו הברזילאי הראשון בעולם אותו ייסד אביו גרנד-מאסטר הליו גרייסי, והיה המדריך הראשי באקדמיה במשלך למעלה מעשור.

הויילר גרייסי לוחם ג'יו ג'יטסו. דרור פיקלני, מערכת וואלה!
המשפחה הכי חשובה בתולדות ה-MMA. מאסטר הויילר גרייסי/מערכת וואלה!, דרור פיקלני

ג'יו ג'יטסו ברזילאי היא אמנות לחימה חדשה יחסית בישראל. איך הרמה כאן לדעתך?

"האמנות חדשה ברוב העולם, משקיעים בה רבות וישראל לא שונה. יש לנו את משה קיץ, אחד הלוחמים המוכרים ביותר בישראל, חגורה שחורה תחתי שטס הרבה לחו"ל כדי להביא לכם בישראל חומר חדש. הוא משקיע המון בקידום הג'יו ג'יטסו בישראל ולא רק הוא, יש מספר אקדמיות ('בתי ספר' בפורטוגזית) בישראל ואפשר לראות שהרבה אנשים מתאמנים בשיטה וזה מצוין".

היית כאן לפני שנתיים, האם אתה רואה שינוי ברמה?

"כן, זה כל הזמן מתפתח. אתם משקיעים הרבה ומתפתחים ככל שהזמן עובר. אפשר לראות את ההבדל בבירור בין הפעם הראשונה שהייתי פה לעכשיו. יותר אנשים מתאמנים ואפשר לראות שהג'יו ג'יטסו שלהם יותר מפוקס ונקי וזו המשמעות של התקדמות".

אתה מבקר ומלמד בכל העולם, איפה ישראל ממוקמת לעומת ארה"ב, אירופה ומדינות המזרח התיכון?

"אני מבקר במקומות רבים בשנתיים האחרונות, ובברזיל הרמה הגבוהה ביותר. לפעמים אתה נולד וישר מתחיל להתאמן. ברזיל ידועה בזכות הכדורגל שלה אבל גם בזכות הג'יו ג'יטסו ובכל פינה יש אקדמיה. לדעתי, ברזיל היא המקום הטוב ביותר ללמוד ג'יו ג'יטסו. אתה גדל ולומד כדורגל ואז ג'יו ג'יטסו. במדינות אחרות אפשר לראות שבארה"ב משקיעים המון, יש אקדמיות רבות, אנשי ג'יו ג'יטסו רבים מברזיל עוברים לארה"ב ללמד שם וזה תורם להתפתחות הענף. לאחרונה הייתי באירופה ולאח שלי יש אקדמיה יפהפייה בברצלונה, אבל בשאר היבשת התחום עדיין לא מפותח מספיק. הם עדיין עובדים על זה, אבל ענף ה-MMA לא מפותח מספיק וזה מאט את ההתקדמות. המצב במזרח התיכון דומה ויש לכם בעיה כי אין הרבה שידורי MMA. ברגע ששידוריMMA יהיו נפוצים בישראל זה יעזור לקידום הענף בישראל ואז הרמה תעלה".

ג'יו ג'יטסו ברזילאי היא אמנות חדשה בישראל, אבל ישראלים עוסקים באמנויות לחימה במשך עשרות שנים, אפילו זכינו במספר מדליות אולימפיות בג'ודו. מה תאמר לאמן לחימה ישראלי שרואה או שומע על ג'יו ג'יטסו ברזילאי בפעם הראשונה?

"לדעתי, כמו בכל אמנות לחימה, הדבר הראשון שאתה צריך למצוא זה מאמן מוסמך ומוכר עם אקדמיה יפה. אם אני רוצה להביא את הילד או הילדה שלי לאקדמיה, קודם כל אני אבוא איתם ואראה את המקום ואם המורים טובים ומשקיעים. ההמלצה שלי לכל אחד, בכל שיטה ובכל מדינה, היא להגיע לאימון ניסיון או אפילו לשבת ולצפות באימון ולראות אם מתייחסים אלייך כמו שצריך להתייחס אלייך ואם מלמדים אותך כמו שצריך ללמד. זה לא שונה מכל שיטה אחרת.

"אל תיכנסו לתחום במטרה להיות לוחמים. אל תנסו להיות לוחמים לפני שטעמתם משהו אחר, משהו שאתם יכולים לקחת אתכם לכל החיים. לא תמיד תהיו הלוחמים הטובים ביותר אבל תמיד תוכלו ללמוד משהו. ג'יו ג'יטסו ברזילאי הוא משהו מיוחד מאד בשבילי ואני יכול להמליץ על זה לכולם. תעצרו באקדמיה ותסתכלו, זו החברות, האימונים האווירה, זה מדהים".

האם ג'יו ג'יטסו ברזילאי מתאים לכל אחד? צעירים, מבוגרים, גברים, נשים? צריך להיות בכושר? גמיש? אתלטי? או שזה מתאים לכל אחד?

"אני לא חושב שצריך כלום. אבא שלי נהג לומר שהגיל האידיאלי הוא בין 4 ל-95. זה הגיל שבו הוא מת ועד שהוא מת הוא נהג ללבוש את הגי (חליפת האימונים) ולהתאמן. זה מדהים. אתה לא צריך להיות אתלט או להיות בכושר טוב, זו הגנה עצמית וזה מכין אותך לחיים. זה מה שאנחנו כל כך אוהבים בג'יו ג'יטסו ברזילאי, מעבר לספורט יש לנו הגנה עצמית וזה טוב לבניית ביטחון עצמי אצל ילדים ונשים וזה גורם להרגשה טובה".

זו הפעם השנייה שלך בישראל, הפעם הראשונה הייתה לפני שנתיים. אנחנו יכולים לבנות על ביקור שנתי שלך?

"כן כן. אני עובד על זה עם משה קיץ, הוא הנציג שלי ושל גרייסי הומייטה בישראל. זו המטרה, לבוא לכאן פעם בשנה. אני אוהב לבוא לכאן ורואה שיפור אדיר באקדמיה גם ברמה וגם בכמות, ומקווה שבשנה הבאה אבוא שוב ואמשיך לראות התפתחות".

אבא שלך התחיל הכול. היום יש תעשייה עולמית שלמה של ג'יו ג'יטסו ברזילאי ו-MMA. MMA על שלל הליגות, אליפויות עולם ומקומיות (רק בישראל יש 4-6 תחרויות גדולות בשנה), אנשים בכל חור נידח מתאמנים, אנשים חיים מזה ומתפרנסים מזה. הכל התחיל מאדם אחד – האם יוצא לך לעצור רגע ולחשוב "וואו. אני בצד השני של העולם (ישראל או כל מדינה אחרת) ואנשים עושים את זה וחיים לפי זה"? או שזה מצב טבעי בשבילך?

"אבא שלי לא האמין שזה יהפוך להיות כל כך גדול יום אחד. אני תמיד ידעתי שיום אחד זה יהיה גדול. היתרון של הג'יו ג'יטסו הברזילאי הוא שהוא לתועלת הכלל. הוא יכול לשנות חיים של אנשים, לתת להם כיוון, מיקוד וביטחון עצמי והוא כלי מצוין להפחתת מתח משגרת החיים הלוחצת. אתה לומד הרבה על עצמך דרך העיסוק באומנות הזו ולכן אתה יכול לשפר את עצמך ברמה האישית. אני בטוח שיותר ויותר אנשים יתאמנו ככל שהזמן יעבור, ובכל מקרה אני מאמין בשיטה ואני על הסיפון. אם הספינה תעלה, אני על הסיפון. אם היא תטבע, אני עדיין נשאר עליה אבל משוכנע שזה לא יקרה. מה שבטוח, כל האנשים היום שמעורבים בתעשייה הזו בצורה כזו או אחרת- מתחרים, פרומוטרים, האנשים שמתעסקים במכירת הציוד, אביזרי האימון, שידורים בטלוויזיה וכו וכו, צריכים להגיד תודה לאבא שלי – גראנד מאסטר הליו גרייסי".

(הערת המראיין – בקיץ 2010 ביקרתי בברזיל כדי להתאמן בגרייסי הומייטה ולהתחרות באליפות הבינ"ל הפתוחה. במהלך השהות שלי יצא לי לפגוש את היקסון, אחיו הגדול של הויילר, ושאלתי אותו את אותה השאלה. "לפעמים אני באמת עוצר, מסתכל וחושב "וואו", אבל בדרך כלל אני מתייחס לכל התהליך כאילו אבא שלי שתל עץ, וכל הדברים שאתה מדבר עליהם הם הפירות של העץ שאבא שלי שתל").

הביוגרפיה של הליו גרייסי

ה-UFC הביא למהפכה משמעותית בדרך בה נתפס עולם אומנויות הלחימה. יש שיטות רבות, ובכל כמה שנים יש את השיטה שבאופנה (קראטה וקונג פו בשנות ה-70-80, אייקידו בשנות ה-90) – למיטב ידיעתי מעולם שיטה לא התפשטה מהר כל כך, בצורה נרחבת כל כך וגרמה לשינוי קיצוני כל כך – למה לדעתך? מה שונה ב-BJJ שגרם לכך?

"הג'יו ג'יטסו הבריזלאי זו אומנות הלחימה הטובה ביותר בעולם. היא הוכיחה את עליונותה על שיטות אחרות ולכן גם התפשטה בצורה כזו מאסיבית".

אבא שלך אמר פעם "הבנים שלי לא מיוחדים, זו השיטה שטובה" – אם נשים רגע את ה-MMA בצד, היקסון גרייסי, אתה, הנזו גרייסי, קירה גרייסי, רוג'ר גרייסי (כולם אלופי עולם), אם כולם מכירים את השיטה אז איך בכל זאת המשפחה עדיין שולטת?

"אנחנו יונקים את זה מילדות. זה חלק משגרת היום שלנו מגיל צעיר מאוד ובדרך כלל בגיל שרוב האנשים מתחילים להתאמן אנחנו כבר שולטים ברזי השיטה והתנועה טבועה אצלנו בדם".

הרבה מועדונים מתרכזים בצד הספורטיבי של הג'יו ג'יטסו הברזילאי. אני יודע שאתה, כמו אביך, דוגלים בהיבט של ההגנה העצמית – עד כמה אתה חושב שזה קריטי ומהותי?

"זה ההיבט החשוב ביותר בשיטה. אין ספק שאנשים נהנים להגיע למועדון ולעשות ספארינג (קרבות אימון). זה כיף, משחרר ונותן המון. אבל השיטה היא קודם כל שיטה להגנה עצמית. בלי הגנה עצמית אין ג'יו ג'יטסו ברזילאי, ומי שמתרגל רק את הפן הספורטיבי של השיטה לא עושה ג'יו ג'יטסו ברזילאי".

איך הג'יו ג'יטסו של היום מתאים את עצמו ל-MMA של היום? – אנחנו רואים את דיימיאן מאיה, אלוף עולם בג'יו ג'יטסו, שניצח את כל הקרבות הראשונים בהכנעה ומאז מנצח רק בהחלטה – מה צריך להשתנות (אם בכלל)?

"היום כולם מתאמנים בג'יו ג'יטסו, מכירים את הסכנות ואיך להיזהר מפניהן. הלוחמים היום הם חבר'ה חזקים ואתלטים וקשה כבר להפתיע כמו בעבר, אבל זו בדיוק התרומה של הג'יו ג'יטסו. אם פעם הלוחם הגדול והחזק היה המנצח, היום זה לא מספיק. מצד שני, אם פעם מספיק היה לדעת ג'יו ג'יטסו, היום גם זה כבר לא מספיק".

לוחמי ה-MMA היום הם אתלטים ברמה מאד גבוהה, גם הלוחמים בתחרויות הג'יו ג'יטסו – איך אתה רואה את הג'יו ג'יטסו היום ככלי לגישור על פערי כוח ואתלטיות (בהנחה שהטכניקה באה לצמצם את הפער הפיזי)?

"אם יש גם ידע וגם אתלטיות, זה שילוב מנצח. צריך להיות ברמה טכנית גבוהה משמעותית כדי לנצח יריב שעדיף עליך מבחינה פיזית וגם מן הסתם בעל ידע. העניין הוא שעם יכולות פיזיות נולדים. תמיד אפשר לשפר אותן, אבל יש גם גנטיקה. ג'יו ג'יטסו, לעומת זאת, אפשר ללמוד ולשכלל גם ללא היכולות הפיזיות. עדיין, בטופ התחרותי אי אפשר בלי היתרון הפיזי אך לא על חשבון הטכניקה".

אז מה התמהיל הטוב ביותר בעינייך שצריך להיות אצל לוחם MMA? (שיטות לחימה, יכולות פיזיות, כישרון – כמה מכל דבר בהנחה שאי אפשר להיות הכי טוב בכל דבר)

"בלי יכולת אתלטית גבוהה יהיה מאוד קשה להצליח. מבחינת תמהיל, צריך שיהיה לך בסיס חזק בשיטה כלשהי, עמידה או קרקע ועל זה לעשות השלמות. ג'יו ג'יטסו הוא בסיס מצוין וחשוב מאוד. בלי לדעת ג'יו ג'יטסו ברמה טובה ,כמעט בלתי אפשרי להצליח בזירה".

יש אנשים שלא אוהבים להתאמן עם גי או שטוענים שעבודה בלי גי מדמה מציאות בצורה טובה יותר מאשר עבודה עם גי. מה הגישה שלך לגבי אימונים עם או בלי גי?

"הגי הוא חשוב ביותר להתפתחות הטכנית. אתה לומד הרבה יותר עם גי. העבודה יותר טכנית, יותר נקייה, יש יותר פרטים. זה טוב מידי פעם לעבוד גם בלי גי אבל עדיף לעשות את זה כשיש כבר בסיס. הגי עוזר לפתח בסיס יותר חזק ונכון. רוב האלופים הגדולים של תחרויות הגרפלינג הגדולות בעולם ללא גי (אבו דאבי,נאגה וכו),הגיעו מרקע של ג'יו ג'יטסו והתאמנו כל חייהם עם גי. אפילו לוחמי ה-MMA הגדולים ביותר מקדישים חלק ניכר מהאימונים שלהם לעבודה עם גי".

מי אתה מחשיב כלוחם ה-BJJ הטוב בעולם כיום?

"הוג'ר גרייסי".

מי אתה מחשיב כלוחם ה-BJJ הטוב בכל הזמנים?

"היקסון גרייסי והולס גרייסי (שנפטר בתאונת דאון ב-1982). הולס היה האלוף של המשפחה לפני היקסון (היקסון היה אז מאוד צעיר). הוא היה הגורו בתקופה ההיא".

פבריסיו "מורנגו" קמואס, תלמיד בכיר שלך, חזר ל-UFC לאחר שהשהות הקודמת שלו לא הייתה מוצלחת כל כך. איך לדעתך הוא יסתדר הפעם?

"בקרבות MMA יש אלמנט גדול של מזל. בפעם הקודמת הוא לא הצליח כל כך אבל אני מאמין שיצליח ויגיע רחוק. הוא מאוד כשרוני ואם ישמור על פוקוס יגיע מאוד רחוק".

מי ינצח, צ'ייל סונן או אנדרסון סילבה?

"אני רוצה שאנדרסון ינצח. הוא מייצג גם את ברזיל וגם את הג'יו ג'יטסו לעומת ההאבקות של צ'ייל סונן. שלא תטעו, גם סונן מתאמן בג'יו ג'יטסו אבל זה לא אותו הדבר".

מה צריך כדי לעצור את אנדרסון סילבה?

"אני לא אגיד (צוחק – א.ל.). הוא חבר שלי".

פידור אמליאננקו – לוחם אגדי או לוחם שלא נלחם נגד הטופ העולמי?

"אף פעם לא החשבתי אותו כלוחם טכני במיוחד ולא אהבתי את הסגנון שלו. הוא פשוט מאוד מאוד חזק ופיסי".

אסאי או חומוס?

"בברזיל אסאי, אבל בישראל? חומוס!"

האתר של איתי לייבוביץ'

Itay.leibovich@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully