וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטניסאי הכי מושחת בעולם

4.4.2012 / 7:00

הוא תקף יריבים, השפיל אחרים ולבסוף הושעה לכל החיים מהענף בשל הטיית משחקים. אף אחד כבר לא יתגעגע לדניאל קלרר

ביום שישי, 23 במרץ, נפל דבר בטניס העולמי. ערעורו של דניאל קלרר האוסטרי נדחה על ידי בית המשפט הגבוה לענייני ספורט (CAS), שאישרר למעשה את ההחלטה של יחידת האתיקה של הטניס, שהתקבלה כבר במאי 2011. המשמעות: בגיל 28, דניאל קלרר הפך באופן מעשי, רשמי ומוחלט לטניסאי הראשון שמושעה לכל החיים מהספורט. לקרוא לזה רעידת אדמה לא יהיה מוגזם.

קלרר הורשע בניסיון הטיית משחקים בחמישה אירועים שונים, כשה-CAS כתבו באישרור העונש כי הוכח מעל לכל ספק כי הטניסאי "יצר קשר עם שחקנים אחרים במטרה להטות תוצאות בחמישה אירועים שונים". אמנם קנס של 100 אלף דולר שהושת על האוסטרי בוטל לאחר שלא הוכח כי הוא הרוויח כסף מהטיית המשחקים, אך ספק אם זה מנחם אותו.

מדובר בסיפור מכוער ומגעיל שהביא לסיום הקריירה של אחד הטניסאים הכי בעייתיים שאי פעם היו בסבב, אם לא הבעייתי שבהם. זהו סיפור שחושף טפח מעולם הטניס שנמצא הכי רחוק שיש מההירואיות הבלתי נתפשת של ספורטאי ענק כמו רוג'ר פדרר, נובאק דג'וקוביץ', רפאל נדאל, מריה שראפובה או ויקטוריה אזרנקה.

דניאל קלרר טניסאי אוסטרי. Alexander Hassenstein, GettyImages
הכי רחוק מפדרר, נדאל ודג'וקוביץ'. דניאל קלרר/GettyImages, Alexander Hassenstein

פריצה קשה

קלרר, שנולד בוולס שבאוסטריה ב-1983 בסך הכל היה טניסאי בינוני, שבשיאו דורג במקום ה-55 בעולם (אוקטובר 2009), ובשנים האחרונות בעיקר הסתובב בסבב הצ'לנג'רים על מנת להתפרנס ולגמור את החודש. למרות ההישגים הבינוניים על המגרש, הפך קלרר לדמות מפורסמת מאוד בסבב - אבל ממש לא מהסיבות הנכונות. הוא עצמו אמנם אמר לאחר ההחלטה לפרוש כי זהו "הלם מוחלט, הרשיעו אותי בניסיון להטיית משחקים ובניסיון ליצור קשר עם שחקנים אחרים. אלה שטויות גמורות", אבל העובדה שדווקא קלרר הוא זה שהורשע לא הפתיעה חובבי טניס רבים מדי. אף אחד מהם גם לא הזיל דמעה.

קלרר, שזכה לכינוי "crazy dani" (דני המשוגע), היה במשך הקריירה שלו אולי הדמות השנואה ביותר בסבב. אם בתחילת דרכו, לאחר שנכנס לסבב ב-2002, עוד נחשב האוסטרי לטיפוס מרגיז וחוצפן שמרבה לקלל את יריביו במהלך משחקים ואחריהם, בהמשך הדברים רק הלכו והחמירו. מי שחווה על בשרו את ההתנהגות של קלרר היה פדריקו לוצי האיטלקי, שמת ב-2008 לאחר מאבק במחלה. בספטמבר 2004 נפגשו השניים בצ'לנג'ר בגנואה. לוצי סבל במשך כל המשחק מההערותיו והתנהגותו של יריבו, כשבסיום קלרר הגדיל לעשות כשירק לתוך כף ידו לפני לחיצת היד המסורתית. בעקבות כך, חיכו לאוסטרי לוצי וכמה מחבריו בחדר ההלבשה ובמקום התפתחה תיגרה אלימה.

בפברואר 2006 פגש קלרר את ניקולאס אלמגרו הספרדי בטורניר אקאפולקו, כשבמהלך המשחק הוא צועק אל עבר הספרדי "hijo de puta" (בן זונה בספרדית) מספר פעמים. לאחר מכן, טען האוסטרי שחשב שמשמעות המילים בספרדית היא "נקודה יפה". עוד באותה השנה, ולאחר אינספור תלונות שהתקבלו בשל חוסר ספורטיביות מצידו (כולל העובדה שגרם לילדי כדורים לבכות, התחצף לשופטים וצחק על יריבים), הוחלט להשעות את קלרר לחצי שנה בשל מה שכונה אז "התנהגות רעה".

שטפן קובק טניסאי אוסטרי. Kerstin Joensson, AP
"אני מספיק גבר כדי לא לתת שמישהו כמו קלרר ישפיל אותי". קובק/AP, Kerstin Joensson

לא ידע לעצור

מיד לאחר שחזר לסבב, פגש קלרר את פאביו פוניני בטורניר מונטיבידאו. אמנם האוסטרי הצליח לנצח, אבל נראה שלא למד את לקחי העבר והצליח לעורר את זעמם של רבים. "ב-10 שנים שאני מסתובב עם שחקנים בסבב מעולם לא ראיתי שום דבר שדומה לזה בכלל", כתב מאמנו של פוניני לאונרדו קאפרצ'י במכתב רשמי ל-ATP, "קלרר העליב, פגע, השתמש בפרובוקציות מכוערות ועבר על כל החוקים במהלך המשחק. ההתנהגות הזו כוונה נגד יריבו, הציבור, העיר, השופטים והצוות המפקח על הטורניר. הוא התנהג בצורה אגרסיבית, שאין בינה לבין ספורט שום קשר. קלרר הוא פצצת זמן מתקתקת. זה רק עניין של זמן עד שהפרובוקציות המכוערות שלו יגרמו לכך שמישהו יעשה לו משהו רע מאוד".

על המכתב ששיגר המאמן האיטלקי נוספו חתימותיהם של לא פחות מ-200 שחקנים בסבב, כולל כמה אוסטרים, שקראו להשעות את הפגע הרע מהסבב לאלתר. אחד מהם, ריינר אייצינגר אפילו אמר: "אנחנו מתביישים בו, כאוסטרים. מה שהוא עושה וההתנהגות שלו הן פשוט תת רמה".

גם זה לא הפריע או הרתיע את קלרר מלהמשיך לריב אפילו עם בני ארצו. ביוני 2010 הפרובוקטור התעמת עם שטפן קובק במהלך משחק בליגה האוסטרית, כשקלרר אפילו חוטף את המחבט מידו של בן ארצו הוותיק, שהגיע בשיאו למקום ה-20 בעולם, וקילל אותו. במהלך אחת ההפסקות של חילופי הצדדים מאס קובק בהתנהגות הזו, ניגש אל קלרר וחנק אותו. המשחק נעצר, כמובן, והקטע שהפך ללהיט גדול ביוטיוב, גרר את השעייתו של קובק מהליגה האוסטרית, אבל ממש לא גרם לו לחרטה. "אני מספיק גבר כדי לא לתת לאחרים להשפיל אותי, בטח לא שאחד כמו קלרר יעשה את זה", אמר לאחר מכן.

קלרר המשיך ב"מומנטום" שלו כשבאותו החודש בטורניר צ'לנג'ר ברג'יו אמיליה, איטליה, וכשהוא מוביל בנוחות 3:6, 0:3, קרא אל עבר יריבו ז'וליו סילבה הברזילאי "תחזור אל הג'ונגל, קוף" והחל לבצע תנועות חיקוי של קוף כשהוא מקפץ על רגליו ושולח את ידיו מתחת לבית שחיו וקורא קריאות צהלה של קוף. סילבה, שחום העור, היה פשוט המום והגיש תלונה במשטרה המקומית בגין האירוע הדוחה הזה. "המשחק כבר היה בידיים שלו, אבל הבחור הזה פשוט משוגע", אמר לאחר מכן סילבה, "בעוד שבוע אהיה בן 31 ואני לא זוכר דבר כזה. המתנה הכי גדולה ליום ההולדת שלי תהיה אם ישעו את האיש הזה מטניס לכל החיים. כבר לפני שנתיים היו לי בעיות איתו כשהוא ביקש ממני לחתום על בננה, התלוננתי ל-ATP, אבל הם לא עשו כלום".

קלרר עצמו היה ממש מנודה באותו שלב. שחקנים סירבו להתאמן איתו, כך שהוא נאלץ למצוא נשים שישמשו לו יריבות אימון, כשעל זוגות בכלל לא היה מה לדבר פרט לאוליבייר מאראץ', שהיה האחרון שהסכים לראות את הפרצוף של crazy dani. קלרר עצמו הגיב לכל הדברים בראיון ל-espn לפני כמה שנים, כשאמר: "מה שאני עושה לפעמים זה כיוון שכך לימד אותי מאמן הטניס הראשון שלי. הוא אמר לי לעשות פרובוקציות ולעצבן את היריבים שלי. כשלא הייתי עושה את זה, הוא היה מתעצבן. הייתי צריך להתאמן קשה יותר, ללכת לחדר הכושר ולרוץ עוד שעה אחרי האימון".

בנוסף, סיפר קלרר על כך שבנעוריו היה מפותח יחסית לגילו, מה שגרר התגרויות מצד ילדים. "החברים שלי בקבוצה היו צוחקים עלי כי הייתי גדול מהם ושקלתי יותר מהם וגם המאמן היה משתף איתם פעולה. פעם אחת הרבצתי לאחד מהם ואז עזבתי את הקבוצה הזו. אני חושב שזה עשה אותי חזק יותר מבחינה מנטאלית, אבל זה גם גרם לי לדיכאון כי היה לי את כל החרא הזה בראש כל הזמן".

לקט מביצועיו של קלרר

לא לחשוד בכולם

את חיבתו להימורי ספורט גילה קלרר בשנת 2010, כשבאתר האינטרנט הרשמי שלו אפילו פורסמו יחסי הימורים על משחקי טניס, מה שאיפשר לחובבי הענף להמר על משחקים באופן ישיר. הטניסאי הסורר וסוכנו עמדו לדין בפני בית הדין האתי של איגוד הטניס העולמי ונענשו בשל המעשה חסר התקדים. קלרר הושעה מכל פעילות למשך שלושה חודשים ונקנס ב-15 אלף יורו, על תנאי למשך שנתיים וזאת במקרה שלא יחזור על עבירותיו; סוכנו ספג עונש על תנאי של הרחקה ל-12 חודשים למשך שנתיים.

במשך תקופה ארוכה רצו שמועות בסבב על כך שקלרר לא בדיוק "נקי" ועוסק בהימורים בספורט, אבל מעולם הדבר לא עבר את שלב השמועות עד אותה הרשעה במאי אשתקד. חשוב להדגיש ולציין ששמועות היו על טניסאים רבים בעבר, כשניקולאי דוידנקו הוא הבולט והמפורסם שבהם. חלק - פוטיטו סטראצ'ה, דניאלה ברקיאלי, אלסיו די מאורו, ג'ורג'ו גלימברטי ופדריקו לוצי בעצמו - אפילו הורשעו. אלא שאף אחד מהם לא מפורסם במיוחד או ביצע את ה"לכלוך" באירועים מרכזיים. צריך גם לציין טניסאים כמו ווין אודסניק האמריקני, שנתפס עם הורמוני גדילה בתיקו.

מבחינה מעשית, קל יותר להטות תוצאה בטניס מאשר בענפים קבוצתיים כמו כדורגל או כדורסל. קודם כל כיוון שצריך בסך הכל לדאוג לספורטאי אחד, שיכריע תוצאה ולא קבוצה שלמה, אך גם בשל כך שהרבה יותר "קל" להפסיד במשחק טניס מאשר כדורגל או כדורסל. מספיקה טעות אחת לגיטימית פה ושם או זיוף פציעה קטנה בשביל זה. יחד עם זאת, חשוב לא להתלהם ולהתחיל לחשוד בכל אחד. ראשית, אין לשחקן בטופ 50 או אפילו 150 כמעט סיבה לנסות ללכלך את הידיים שלו בטינופת כזו. הוא מרוויח מספיק כסף כדי לא להתפתות לסיכונים שכאלה, ובנוסף, הבדיקות שעוברים הטניסאים הן קפדניות מאוד וקשה להאמין שמישהו מהם יסכים לסכן את עצמו בשביל סכום כסף כזה או אחר.

חשוב להבין שבסבב, ובעיקר בשולי הסבב ובטורנייר צ'לנג'רים ופיוצ'רים, מסתובבים גם טיפוסים מפוקפקים כמו crazy dani. במקרה שלו הכתובת הייתה על הקיר, אבל אין ספק שהעונש הקשה שספג ישפיע גם על טניסאים אחרים שיחשבו על מעשה שכזה בעתיד.

טניס בוואלה! ספורט

דניאל קלרר טניסאי אוסטרי. Matthew Stockman, GettyImages
לא הראשון, ולמרבה הצער כנראה שגם לא האחרון. קלרר/GettyImages, Matthew Stockman

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully