וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלכה רוצה בחזרה את הכתר

אחרי שחזרה לנפץ שיאי עולם בקפיצה במוט, ילנה איסינבאייבה מרשה לעצמה לשבח את המאמן שהתחננה לחזור אליו, לזלזל ביריבותיה ולהעליב מכוערות. המסע מגיע לאליפות העולם באולם

ברשת החדשות הרוסית RIA התכנס לאחרונה פאנל שופטים מכובד שכלל עיתונאים ואנשי ספורט כדי לבחור בספורטאית הרוסיה הפעילה המוצלחת ביותר, לא רק מבחינת התוצאות אלא גם מבחינת הכריזמה וההשפעה. מריה שראפובה הייתה מועמדת רצינית, אבל מי שניצחה ברוב קולות הייתה ילנה איסינבאייבה, שכמה ימים לפני כן "שברה בצורת" וחזרה לשבור שיאי עולם בקפיצה במוט, אחרי שקפצה ל-5.01 מטרים באולם בשטוקהולם. אין ספק שמריה שראפובה הרוויחה הרבה יותר כסף, נראית הרבה יותר טוב וגם מוכרת יותר בעולם מאשר איסינבאייבה, אבל בדבר אחד היא לא יכולה להתחרות בקופצת במוט הטובה בכל הזמנים - מריה שראפובה לעולם לא תוכל לשמש דוגמא לאזרחית רוסיה למופת, בעוד שאיסינבאייבה מיתגה את עצמה כאחת האזרחיות הבכירות במדינה, ועם זה היא יוצאת לקרב החדש שאמור להחזיר לה את תואר הקופצת במוט הטובה בעולם. קרב שיתחיל ביום ראשון באליפות העולם באולם באיסטנבול ויגיע לשיאו באוגוסט, כשאיסינבאייבה תנסה לזכות במדליית הזהב האולימפית השלישית שלה.

ילנה איסינבאייבה קופצת במוט רוסיה. virginia mayo, AP
הקרב מתחיל ביום ראשון. ילנה איסינבאייבה/AP, virginia mayo

תקציר הפרקים הקודמים. ילנה איסינבאייבה הפכה עוד ב-2003 ל"סרגיי בובקה של הנשים", כשהשתלטה לגמרי על המקצוע שהיה חדש יחסית בתחילת העשור הקודם. במשך שש שנים היא הייתה בלתי ניתנת לעצירה והתמודדה בעיקר מול שיאיה העולמיים, עד לנפילה הגדולה שהתחילה בעונת 2009 ובשיאה הכשלון באליפות העולם בברלין. בהמשך הייתה תקופה של הקפאה מפעילות, ניסיון כושל לקאמבק ב-2010, וקאמבק נוסף שלא נראה משכנע בהתחלה, כשהיא סיימה שישית בלבד באליפות העולם האחרונה בדרום קוריאה. רק לפני כשבועיים, בתחרות שהתקיימה בשטוקהולם, איסינבאייבה הצליחה בפעם הראשונה להזכיר את היכולת שאיפיינה אותה עד ל-2009 ולשבור את שיאה העולמי באולם. באותו הרגע אפשר היה להבין מספר דברים: 1. אליפות העולם הקרובה באולם תהיה אטרקטיבית במיוחד. 2. מקצוע הקפיצה במוט קם לתחייה. 3. הפרק האחרון והמשמעותי בקריירה של ילנה איסינבאייבה יצא לדרך, והוא יסתיים רק בקיץ 2013, אז היא אמורה לפרוש בתום אליפות העולם שתתקיים במוסקבה.

ההישג בשבדיה לא נראה מקרי, איסינבאייבה באמת נראתה בכושר מצויין בקפיצה הזאת, וסיפרה בעצמה שעברה את הגובה הזה פעמיים נוספות באימונים, כשהייתה רק ב-70 אחוזים משיאה. כל מי שעוקב אחריה ניסה בימים האחרונים להבין עד כמה גדול השינוי החיובי שהיא עברה, אם בכלל, ומה הסיבות לכך?

ילנה איסינבאייבה קופצת במוט רוסיה. matt dunham, AP
עד כמה זה רציני? איסינבאייבה/AP, matt dunham

אי שם בשנת 2005, בשיא הצלחתה של ילנה איסינבאייבה, היא נפרדה ממי שלימד אותה לקפוץ במוט, ייבגני טרופימוב, ועברה להתאמן אצל מי שנראה בעיניה כמאמן הטוב בעולם, ויטלי פטרוב שאימן את סרגיי בובקה האגדי. השידוך עם פטרוב נראה בהתחלה טוב, עד כדי כך שאנשים בקושי שמו לב עד כמה נפגע מכך טרופימוב. רק בשנת 2009 איסינבאייבה הבינה שמבחינה מקצועית היא די תקועה, ושלהתמודד נגד עצמה במצב כזה גורם להפסד מול שאר המתחרות. לפני שנה בדיוק, היא ניצלה את "יום הכיפורים" של הנוצרים האורתודוכסיים, יום בו מבקשים מחילה, כדי לנסוע עם הוריה לעיר וולגוגרד ולבקש מייבגני טרופימוב לקבל אותה בחזרה לשורותיו. מי שהפכה לאתלטית מספר 1 בעולם, וזכתה לחוזה האימוץ היקר ביותר באתלטיקה לנשים, התחננה בפני אותו מאמן שהיה אלמוני לפני שהמציא אותה. התחננה וקיבלה את מבוקשה. "הוא כמו האבא השני שלו וכשהגעתי אליו הרגשתי כמו הבת ההוללת. אבל הורים סולחים בסוף", כך סיכמה איסינבאייבה את אותו מפגש מרגש, שבסיומו השניים חזרו להתאמן יחד וסיפרו שההרגשה היא כאילו הם מעולם לא נפרדו. "פשוט אמרתי לו שזה או הוא, או שאני פורשת סופית. הבנתי שהוא האדם היחיד שיכול להוציא ממני את הפוטנציאל", אמרה איסינבאייבה.

השידוך המחודש בין איסינבאייבה לטרופימוב הצריך מספר חודשים, כך שתחילה הוא לא נראה טוב באליפות העולם בדרום קוריאה, אבל תחילת עונת החורף הנוכחית נראית בינתיים מצויין עבור שיאנית העולם הרוסיה, ואין ספק שהאליפות באיסטנבול תהווה מדד לקראת המשחקים האולימפיים בלונדון, ויהיה מעניין לראות אם היא תצליח לקטוף תואר בינלאומי ראשון מאז המשחקים האולימפיים בבייג'ינג ב-2008.

איסינבאייבה שוברת שיא עולם וחוגגת עם מאמנה החדש-ישן

מה שבטוח, איסינבאייבה תגיע לשתי המשימות הגדולות שלה ב-2012 עם עודף של ביטחון עצמי, ככה זה כשמדובר בספורטאית השייכת לזן של אלו ש"כל המדינה מאחוריהם". במדינה כמו רוסיה לא קל לפשל כשאתה הטוב ביותר, ובכל זאת, הבחירה האחרונה של איסינבאייבה על ידי RIA הוכיחה שהיא עדיין הספורטאית מספר 1 במדינה העצומה הזאת. עורך הספורט של RIA ואסילי קונוב הסביר את זה ואמר: "היא נחשבת ליקירת האומה הודות לרגשות החיוביים שהיא מקרינה והחיוך התמידי שלה". ואכן, אם יש משהו שלא אוהבים ברוסיה זה חוצפנים, או במילים אחרות ספורטאים שמרימים את האף. איסינבאייבה תמיד הצליחה להישאר חלק מהעם הזה, למרות שהעתיקה את מגוריה למונאקו. מבחינת הרוסים, היא תמיד נותרה הבת של האינסטלטור המוסלמי מדגסטן והאם הנוצריה, המתעמלת הכושלת שגילתה במקרה את הקפיצה במוט בגיל 15, ובעיקר הסמל העממי להצלחה בחיים דרך הספורט.

הקשרים שיצרה איסינבאייבה לאורך השנים רק תרמו לה. היא הפכה ליקירתו של ולדימיר פוטין, שבעצמו דאג להפוך אותה לאישיות רמת דרג ברוסיה. היא ידידת אמת של רומן אברמוביץ', שבמקרה אחד העניק לה בונוס של מיליון דולר ובמקרה אחר נענה לבקשתה לבנות מתקן אתלטיקה חדש בעירה וולגוגרד. היא גם הפכה לסוג של שגרירה מוצלחת בפן הספורטיבי של רוסיה, שרק בשנים האחרונות הצליחה לזכות באירוח של אירועי ספורט גדולים. למעשה, איסינבאייבה הייתה אחת הנואמות האחרונות בקמפיין הרוסי לאירוח המונדיאל ב-2018, וקצת אחרי נאומה נערכה ההצבעה בפיפ"א. אחרי זכייתה של רוסיה אמרה איסינבאייבה: "כל אירוע ספורט שיתקיים ברוסיה יהיה הטוב ביותר אי פעם. לא איכפת לנו אם זה יגרום לאחר מכן למשבר כלכלי במדינה, אנחנו פשוט רוצים שכולם יחזרו מרוסיה בידיעה שהיו במדינה הטובה ביותר. ככה זה רוסים, גם אם הייתי מזמינה אליי מישהו הביתה, בידיעה שמצבי הכלכלי לא טוב, הייתי דואגת לקנות קוויאר".

ילנה איסינבאייבה קופצת במוט רוסיה יחד עם יוסאין בולט. lionel cironneau, AP
עוזרת לרוסים לא פחות ממה שהוא עוזר לג'מייקנים. ילנה איסינבאייבה עם יוסאין בולט/AP, lionel cironneau

זו ילנה איסינבאייבה, וזה כנראה מה שמסביר את הפופולאריות הגדולה שלה ברוסיה, ואת ההערצה שמריה שראפובה מעולם לא תזכה לה שם. הדברים האלה גורמים לה לפעמים לומר את כל מה שעובר לה בראש, גם אם לפעמים זה יכול לפגוע באנשים אחרים. הקפיצה ל-5.01 בשטוקהולם גרמה לה להשמע יומרנית לקראת אליפות העולם באולם והמשחקים האולימפיים בלונדון, ולדבר בסוג של זלזול על המתחרות שלה - הכל בחיוך כמובן. על הולי בליסדייל הבריטית, שקבעה החורף 4.87 מ' אמרה איסינבאייבה: "היא צעירה מדי והיא לא יכולה לעמוד בלחץ של משחקים אולימפיים. היא קפצה יפה, אבל אני לא יכולה להגדיר אותה כמתחרה שלי. היא יכולה להיות הקופצת של הדור הבא". איסינבאייבה מדברת בכלליות על כל יריבותיה כשהיא אומרת: "אין לי יריבות כי אף אחת עדיין לא הצליחה לקפוץ לחמישה מטרים, רק אני היריבה של עצמי. רק אחרי ששכבתי על המזרון באליפות העולם ההיא בברלין ולא ידעתי איך אצליח לחזור לרוסיה, הבנתי שאם אני מפסידה למישהי זה רק לעצמי. עכשיו אני לא מצפה לנצח, אני אנצח".

ילנה איסינבאייבה יכולה לעצבן לא מעט אתלטיות, וכנראה שגם לא מעט ארגוני נשים. אולי אין לה מראה מצודד סטייל שראפובה, אבל היא בהחלט דואגת לטפח את עצמה, ויש לה בעיה עם ספורטאיות שלא עושות את זה. "הן צריכות להבין שאנשים רגילים שלא עוקבים אחרי אתלטיקה קלה, רוצים לצפות בטלוויזיה וליהנות מספורטאיות שנראות טוב ועושות דברים טובים. את יכולה לשבור הרבה שיאים, אבל אם תהיי מכוערת זה לא יעזור לך. אני מאמינה שאני צריכה להיות גם ספורטאית וגם אשה, ולשלב בין השניים".

ברוסיה כבר מדברים על החתונה ה"מלכותית" שתהיה לאיסינבאייבה אחרי הפרישה שלה, למרות שבכלל אין לה בן זוג. היא עצמה מספרת שכל עוד היא אתלטית פעילה, שום דבר אחר לא מעניין אותה והיה לה ניסיון בזה בתקופת הפרישה הזמנית שלה. "במשך כמה חודשים לא עשיתי כלום. הייתי קמה בבוקר וחושבת איך לשמח את עצמי. אז הייתי אוכלת, מטיילת ועושה המון שופינג. באיזשהו שלב זה נמאס, והבנתי שיש רק דבר אחד שגורם לי הנאה אמיתית והוא הספורט". לספורט היא חזרה בגדול, ובקרוב מאוד נדע אם לכל זה תתלווה גם ההנאה האמיתית שבספורט, שבירת השיאים והזכייה במדליות.

ילנה איסינבאייבה קופצת במוט רוסיה. petr david josek, AP
רק הספורט גורם לה לחייך באמת. ילנה איסינבאייבה/AP, petr david josek

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully