וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האינסטלטור

22.2.2012 / 16:00

לאחר שייצב את אינטר, באה עוד נפילה של קלאודיו ראניירי, דפוס קבוע אצל המאמן שהפך לסותם חורים ופותח סתימות. האם מארסיי תגרום לו לחפש עוד תחנה בקריירה השוקעת?

אפריל 2004. צ'לסי, קבוצת המיליונים של רומן אברמוביץ', הגיעה למשחק חצי גמר ליגת האלופות במונאקו כפייבוריטית ברורה. הדברים נראו טוב עבור הבלוז כשהרנן קרספו כבש שער חוץ ואיזן ל-1:1 בדקה ה-22 ורק הלכו והשתפרו כשהמארחת איבדה את אקיס זיקוס בכרטיס אדום. אלא שקלאודיו ראניירי, אז על הקווים, החליט להשתולל. בסדרה של חילופים תמוהים, הוא שלח למערכה את חואן ורון שלא היה לגמרי כשיר, בהמשך הוסיף חלוץ שלישי - ג'ימי פלויד הסלבנק - על חשבון שחקן הגנה ואז איזן את המערך עם צירופו של רוברט הות בן ה-19. צ'לסי אמנם תקפה, אך לא יצרה מצבים והייתה חשופה מאחור. שני שערים מאוחרים סידרו למונאקו ניצחון 1:3 שהפך כעבור שבועיים ל-3:5 בסיכום שני המשחקים.

מאמן אינטר קלאודיו ראניירי. AP
מיסטר פיקס איט. ראניירי/AP

ראניירי פוטר בסיום אותה עונה ועבר הרבה מאז. קדנציה קצרה וכושלת בוולנסיה וחזרה לאור הזרקורים בכדורגל האיטלקי. בארץ המגף קוראים לו: 'MR. FIX IT', האיש שמגיע לקבוצה במשבר ועוזר לה להתרומם. הבעיה היא שראניירי מביא את הקבוצות שלו עד לבאר ובכל הקשור לזכייה בתארים, השורה התחתונה שלו עגומה למדי. כך נשבה המאמן בן ה-60 בסטיגמה שהדבקה לו. מאמן לטווח קצר שמייצב את העניינים ולא יותר. גם לאינטר הוא הוזעק כדי להחליף את ג'אן פיירו גאספריני בספטמבר והקסם עבד כמו תמיד. הנראזורי קמו מהתחתית לרצף ניצחונות מדהים ושוב נפלו עם חמישה הפסדים בששת המשחקים האחרונים (ובסך הכל, מאזן ההפסדים הגרוע ביותר ב-65 השנים האחרונות). כעת, המשרה של ראניירי תלויה במפגש עם מארסיי באלופות. שם הוא יפגוש היריב המושבע שניצח אותו במונאקו ב-2004. דידייה דשאן.

מאמן אינטר ג'אן פיירו גספריני. רויטרס
כאוס מוחלט. גאספריני/רויטרס

בקיץ, הימרה אינטר על גאספריני בעמדת המאמן. האיש, שידוע באיטליה כחובב מושבע של שיטת 3-4-3, ניסה בכוח להטמיע את סגנון המשחק שלו וללא הצלחה. הנראזורי נראו רע ובאיטליה דווח על מוראל ירוד במיוחד בחדר ההלבשה ושחקנים שאיבדו ביטחון בעצמם ובמאמן. תוסיפו לזה את המכירה של סמואל אטו רגע לפני סגירת חלון ההעברות ומסע רכש הזוי בקיץ וקיבלתם כאוס מוחלט. אחרי שלושה משחקי ליגה בהם צברה אינטר נקודה אחת וגם ספגה הפסד מביש 3:1 בנובארה, הנשיא מאסימו מוראטי החליט לשלוח את המאמן הביתה. במצב שנוצר, אופציה אחת עמדה על הפרק: מיסטר פיקס איט.

ראניירי החזיר את אינטר למקורות, שם את המפתחות בידיים של השחקנים הוותיקים, שינה את השיטה ל-4-4-2 המסורתי והאהוב באיטליה ולאט לאט הקבוצה החלה להתייצב. במהלך דצמבר וינואר, הנראזורי הרשימו עם שישה ניצחונות ליגה רצופים כולל אחד בדרבי ושוב הוזכרו כמועמדים לסקודטו. "אני לא יודע אם היינו במקום אחר במידה והייתי פותח את העונה באינטר", אמר אז ראניירי. "אולי מערכת היחסים עם השחקנים לא הייתה כל כך חזקה אלמלא הקשיים שהיינו צריכים להתגבר עליהם יחד. עכשיו יש קארמה טובה והרבה אמונה עצמית".

מה גרם לשינוי המהיר? הבלם אנדראה ראנוקיה ניסה להסביר: "ראניירי הביא שלווה כשלפני כן האווירה הייתה קשה. הוא עזר לנו למצוא את עצמנו מחדש. המצב לא היה קל כי אנחנו לא רגילים להסתכל מלמטה על כל כך הרבה קבוצות. הוא קודם כל פתר את הבעיות בהגנה ואמר לנו: 'אסור לנו לספוג שערים ואז, עם השחקנים שיש לנו בחלק הקדמי, משהו תמיד יקרה'. הדבר הכי חשוב שהוא עשה זה להרגיע את הסגל".

אלא שדווקא אז באה הנפילה. אינטר הודחה מהגביע על ידי נאפולי, ספגה הפסד מביך בלצ'ה ונכנסה לסחרור. המאמן חזר על מנטרות קבועות: "נפלנו, אבל אנחנו יכולים לקום", הפציר בשחקניו. ללא הועיל. הנראזורי הובסו 4:0 ברומא, במשחק שכונה על די המאמן כ"'בלקאאוט" ובהמשך השלימו לראשונה מאז 2004 רצף שלושה הפסדים רצופים כשנוצחו בבית על ידי נובארה (1:0) ובולוניה (3:0). במהלך המשחק האחרון בשישי, הנשיא מוראטי לא יכול היה לשאת את החרפה ונטש את האצטדיון 10 דקות לסיום. גם האוהדים איבדו סבלנות. הקהל שרק בוז למאמן וקרא שוב ושוב בשמו של ז'וזה מוריניו.

אנדרה קראצ'ולו ושחקני נובארה חוגגים שער מול אינטר. Claudio Villa, GettyImages
עוד נקודת שפל. אינטר מפסדה לנובארה/GettyImages, Claudio Villa

מבט אל ההיסטוריה של ראניירי מגלה דפוס ברור של עליות גדולות ונפילות כואבות. את עונת 2004/5 בוולנסיה הוא פתח עם 14 נקודות מ-18 אפשריות וזכייה בסופרקאפ האירופי. ההמשך כלל ניצחון אחד בשבעה משחקי ליגה, הדחה מליגת האלופות ופיטורים בפברואר אחרי שהקבוצה נזרקה גם מגביע אופ"א. בפברואר 2007 שב האיטלקי למולדתו לשקם את הקריירה בפארמה, הוביל אותה למסע הישרדות קסום וחזר למרכז הבמה. בעונת 2008/9, השנייה שלו ביובנטוס שקמה מהריסות הקלצ'ופולי, הגברת הזקנה נראתה כאופוזיציה הבולטת לאינטר של מוריניו. אלא שרצף של חודשיים ללא ניצחון ליגה הוביל בסופו של דבר לפיטורים לפני תום העונה.

בספטמבר 2009 נקרא להחליף את לוצ'יאנו ספאלטי ברומא, הקבוצה אותה אהד בילדותו. הג'אלורוסי חוו אז משבר כלכלי, משבר אמון חריף בין האוהדים למועדון וחדר הלבשה רעוע. ראניירי, יליד רומא ואוהד המועדון, הוביל את הקבוצה לרצף בלתי נתפס של 24 משחקי ליגה ללא הפסד, רק כדי להפסיד את האליפות (והגביע) לאינטר ומוריניו במחזורי הסיום. העונה השנייה כבר הייתה רעה והסתיימה בהתפטרות.

באופן סיסטמתי, ראניירי מצדיק כל סטיגמה שהודבקה לו. באנגליה קראו לו: 'טינקרמן', בשל שינויי ההרכבים התכופים והחילופים התמוהים. מוריניו נהג ללגלג עליו וטען כי מדובר ב"זקן שלא זכה בשום תואר" וגם הכינוי החדש, מיסטר פיקס איט, האיש שבא לייצב מערכת במשבר לא הולם את כישוריו. הבעיה היא שקבוצות כמו יובנטוס, רומא ואינטר לא תמיד מסתפקות בסותם חורים זמני. הן רוצות ווינר אמיתי שמביא קבלות בדמות תארים. ראניירי, למרות היותו יסודי, טקטיקן ואהוב על השחקנים, פשוט לא עושה את זה.

גם למוראטי מתחיל להימאס. אחרי ההפסד לנובארה הוא נכנס, שלא כהרגלו, בסערה לחדר ההלבשה, שהה שם כשעה ויצא מבלי לדבר עם התקשורת. דיאן סטנקוביץ' גילה לעיתונאים: "שקט לא היה שם". בשבת האחרונה, לאחר התבוסה לבולוניה נערכה ישיבת חירום בראשות המנהל הטכני מרקו בראנקה. אחת ההצעות שעלתה על הפרק הייתה מינויו של לואיס פיגו כמאמן זמני יחד עם ג'וזפה בארזי, עוזר המאמן. מוראטי לא השתכנע ולפיכך הוחלט לתת גיבוי זמני לראניירי. לפחות עד צמד המשחקים נגד מארסיי בשמינית גמר ליגת האלופות.

דידייה דשאן מאמן מארסיי. Claude Paris, AP
שוב יקבע את עתידו של ראניירי. דשאן/AP, Claude Paris

מוראטי ואינטר עדיין מחפשים את המחליף המושלם למוריניו, שעדיין פופולארי מאוד בקרב האוהדים וחלק גדול מהשחקנים. מאז עזב המיוחד למדריד, עבדו באינטר רפא בניטס (ארבעה חודשים), לאונרדו (חמישה חודשים), גאספריני (שלושה חודשים) וראניירי. אף אחד מהם לא ענה על הציפיות. באיטליה יודעים לספר שגם אם ראניירי יעבור את מארסיי, הוא בכל מקרה לא ימשיך בעונה הבאה. מוראטי רוצה ווינר שיבנה את המועדון מחדש ולא סותם חורים לטווח קצר. שמם של פפ גווארדיולה, אנדרה וילאש בואש ופאביו קאפלו כבר מככב כמועמדים המובילים לתפקיד.

"אני לא מרגיש בסכנה ולא אבקש מהשחקנים לשחק בשבילי. הם תמיד צריכים לשחק בשביל הקבוצה. כולם רגועים ומערכת היחסים שלי עם הנשיא טובה מאוד", אמר השבוע ראניירי בהתייחס לשמועות לגבי עתידו. כשנשאל כיצד הוא מגיב לכך שגווארדיולה נצפה לובש צעיף כחול-שחור באחד ממשחקי ברצלונה ענה: "שום דבר לא מטריד אותי, אני בן 60".

כדי להימנע מפיטורים מוקדמים, ראניירי צריך לגבור על מארסיי של דשאן, האיש שהוביל לפיטוריו מצ'לסי לפני שמונה שנים. אותו ערב במונאקו שינה את ההיסטוריה. אברמוביץ', כמו שיודע גם אברהם גרנט לספר, לא סולח על הדחות מליגת האלופות. מונאקו עצמה הפסידה לפורטו של מוריניו בגמר ומה שעבר על הנפשות הפועלות בהמשך ידוע. מוריניו עלה לגדולה, דשאן נותר מאמן מוערך בצרפת, אך לא פרץ קדימה וראניירי שוב מגיע למשחק כאשר הוא עם הגב לקיר. "כולם אמרו שצ'לסי תקרע אותנו לחתיכות. אברמוביץ' שילם הון על שחקנים והבהיר שהוא רוצה לזכות בליגת האלופות. אף אחד לא נתן לנו סיכוי, אבל שיחקנו משחק מדהים. דשאן ניצח בקרב הטקטי", נזכר השבוע שוער מונאקו דאז פלאביו רומא.

"המשחק במונאקו הוא לא זיכרון טוב עבורי, אבל עכשיו יש הזדמנות חדשה ואני חושב שיהיה משחק טוב מאוד. אני מקווה שהפעם יהיה יותר טוב", אמר ראניירי לקראת המפגש עם דשאן. "יש לנו תוצאות טובות יותר בליגת האלופות מאשר בסריה A. המשחקים באירופה פתוחים יותר לעומת בליגה. כשהגעתי בספטמבר לא היינו מרוכזים ב-100 אחוז בליגה, אבל מיד ניצחנו את צסק"א מוסקבה וליל. אינטר מרגישה בבית בליגת האלופות. לשחקנים שלנו יש הרבה ניסיון במפעל והם מגיעים למשחקים בגישה הנכונה".

מאמן אינטר, ז'וזה מוריניו, חוגג. Shaun Botterill, GettyImages
אינטר לא השתחררה ממנו. מוריניו/GettyImages, Shaun Botterill

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully