וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פאטו מורגנה

7.1.2012 / 8:00

חוץ מהעימות עם אלגרי ואיברהימוביץ', מה גרם לפ.ס.ז' לנסות לגנוב את אלשנדרה פאטו ממילאן בסכום דמיוני והאם כסף יפתור את הבעיות בקריירה?

בשבוע שעבר התכנסה מילאן למחנה אימון קצר בדובאי לפני המשך העונה בסריה A ובליגת האלופות. המאמן מסימיליאנו אלגרי אסף את השחקנים ואמר להם: "אנחנו עובדים כקבוצה ולכולנו אותה מטרה - לזכות באליפות ולעשות דברים יפים בליגת האלופות. אם יש משהו לא בסדר, אם מישהו צריך הבהרות, תעשו את זה בינינו לבין ההנהלה ואל תוציאו דברים לתקשורת". הביקורת המאוד לא מרומזת כוונה לעבר החלוץ הברזילאי אלשנדרה פאטו. הכתבים שליוו את מילאן למחנה דיווחו על מתיחות וקרירות בין השניים לאור ראיון שהעניק החלוץ לתקשורת ובו העביר ביקורת על המאמן. האסיפה של אלגרי נועדה בין היתר להרגיע את החלוץ, אבל גם לשלוח לו מסר ברור.

חלוץ מילאן אלשנדרה פאטו. Claudio Villa, GettyImages
העונה הגרועה בקריירה. פאטו בדובאי/GettyImages, Claudio Villa

פאטו הוא אחד השמות החמים שמככבים עד כה בחלון ההעברות בינואר. על הפרק: מעבר לפריס סן ז'רמן תמורת סכומים הנעים סביב 40-50 מיליון יורו. כל הצדדים אמנם עסוקים בהכחשות, אבל דבר אחד בטוח. הברזילאי בן ה-22 חווה את העונה הגרועה בקריירה. הוא לא מצליח להתאושש משרשרת פציעות לא מוסברת, סובל מהצל הגדול של זלאטן איברהימוביץ' ובעיקר ממערכת יחסים בעייתית עם המאמן אלגרי. הנסיבות הללו עוצרות את הפריצה של פאטו ומעלות תהיות לגבי עתידו של מי שהוגדר עד לא מזמן כילד הפלא התורן. השאלה היא: האם קרלו אנצ'לוטי, הכסף הגדול והזוהר בפריס הם הפתרון הראוי?

מאמן מילאן מסימילאנו אלגרי עם החלוץ אלשנדרה פאטו. Luca Bruno, AP
חוסר בתקשורת? אלגרי ופאטו/AP, Luca Bruno

ב-27 בדצמבר העניק פאטו ראיון ל"קוריירה דלו ספורט" וחשף את יחסיו עם אלגרי. הבעיה, על פי השחקן, נעוצה בחיבור ובתקשורת בין המאמן לבינו. "לפעמים הוא נותן לי הסברים, אבל מאמן צריך לומר לשחקנים איך לשפר בעיות שיש להם. אם אני צריך להשתפר, אלגרי צריך להסביר לי איך. אלופים תמיד צריכים להתקדם, מצפים מהם לטוב ביותר בכל זמן. אנצ'לוטי היה מדבר איתי ואומר לי מה לעשות על המגרש. הייתי רוצה קשר יותר ישיר עם אלגרי. לא ארחיב ואם הוא רואה לנכון לבקר אותי, עליי להוריד את הראש ולכבד את מה שהוא אומר".

הראיון יצר סערה. כלי התקשורת עקבו אחרי כל צעד של פאטו ואלגרי בדובאי ושני הצדדים ניסו לשדר עסקים כרגיל ולהכחיש כל סימן למתיחות. "אין בעיה ביני לבין פאטו. ההתבטאויות שלו באו ברגע של תסכול. אי אפשר לפתוח בכל משחק, אבל זה לא נושא רציני ודברים כאלה קורים מפעם לפעם. הוא מתאמן קשה ולא מראה סימנים שהוא לא מרוצה", אמר המאמן. גם הקשר אלברטו אקווילאני ניסה להרגיע: "אין שום בעיות ביניהם. בגלל שפאטו שחקן חשוב, מנפחים את הסיפור".

פאטו עצמו הבין שעליו לעבור למגננה, התייצב למסיבת עיתונאים ושינה את גרסתו. "המאמן הוא לא חבר, אלא בוס ומערכת היחסים צריכה להישאר ברמה המקצועית. לאלגרי ולי יש מטרה משותפת, להמשיך לנצח עם מילאן". הברזילאי ניסה להישאר קר רוח ולא להתייחס לשמועות על מעברו לצרפת, אבל הכתבים לחצו: "אנצ'לוטי? אני בקשר עם כל מאמני לשעבר. שלחתי לו הודעת טקסט עם ברכות לחג המולד כמו לכל אנשי הקשר בטלפון שלי". כשנשאל כיצד הגיב אנצ'לוטי לברכה, פאטו השתתק והסתפק בחיוך מבויש.

כדי למנוע עוד יותר את התלקחות הנושא, אלגרי העניק לפאטו את חולצת ההרכב במשחק הידידות מול אותה סן ז'רמן ביום רביעי. למרבה האירוניה, החלוץ כבש את השער היחיד במשחק בדקה הרביעית ומיהר להישבע אמונים לרוסונרי: "כרגע אני שחקן מילאן וחושב רק על להתאמן כמו שצריך כדי לתת עונה טובה". אלא שהפרשה רחוקה מלהסתיים.

זלאטן איברהימוביץ', שחקן מילאן. רויטרס
לא לגמרי מתאימים לשחק יחד. זלאטן/רויטרס

כשבוחנים את השאלה מה מונע מפאטו לעשות את קפיצת המדרגה ולהפוך לאחד החלוצים הגדולים בעולם, אפשר לזהות הבדל מסוים בתפוקה של החלוץ בעידן אנצ'לוטי ולאונרדו (עונת 2009/10) לתפוקה שלו תחת אלגרי. פאטו החל לשחק במילאן בינואר 2008 ובעונה וחצי תחת אנצ'לוטי כבש 26 שערי ליגה ובישל שמונה. בכל הקשור לשערים, לא חלה נסיגה משמעותית מאז עזיבת האחרון. בשנתיים וחצי האחרונות פאטו כבש 42 שערי ליגה (רק אחד מהם העונה) והיה גורם משמעותי בזכיית הקבוצה בסקודטו אשתקד. ההבדל בא לידי בבישולים. לברזילאי היו רק שישה כאלה תחת לאונרדו ואלגרי. לאחד ההסברים לשינוי קוראים זלאטן איברהימוביץ'.

אחת הטענות הרווחות במילאן היא שפאטו וזלאטן לא לגמרי מתאימים לשחק יחד שכן במצב כזה, הקבוצה נראית פחות טוב. מעצם טבעו, השבדי הופך לשחקן המטרה הדומיננטי. הוא מרכז אליו את כל הכדורים, מסיים וגם תורם בישולים. זלאטן אפקטיבי יותר כאשר הוא משמש כאיש המרכזי בקבוצה ומסביבו שחקנים משלימים וזו גם הסיבה העיקרית לחוסר שביעות הרצון שלו בברצלונה. פאטו דומה באופי לזלאטן. הוא סקורר טבעי שאוהב לשחק במרכז ולכן השילוב ביניהם לא תמיד צלח. לדוגמה, משחקו הטוב ביותר של הברזילאי אשתקד היה ב-0:3 על אינטר בדרבי. פאטו כבש צמד במשחק ממנו נעדר זלאטן המורחק. אלגרי ניסה בעבר להסביר את ההיררכיה הנכונה מבחינתו: "איברהימוביץ' יודע להתאים את עצמו לתכונות של השחקן שמשחק לידו. כשהוא בתקופה טובה ולכן לא משנה את מי ארכיב לצידו".

בעיה נוספת שפוגעת בהתקדמות של פאטו קשורה בפציעות החוזרות ונשנות. החלוץ סבל בשנתיים האחרונות משמונה פציעות שונות בשרירים, מה שמנע ממנו לשחק בקביעות. הוא החמיץ 28 משחקי ליגה בעונות 2009/10 ו-2010/11 והעונה רשם רק שמונה הופעות ליגה בלבד. "בכל פעם ניסיתי טכניקה שונה בתקווה למצוא פתרון. הפציעות לא הפחידו אותי ותמיד חשבתי: 'אקח את הזמן ואחזור רק כשאהיה כשיר ב-100 אחוז'", סיפר השחקן לאחרונה. דונגה, מאמן נבחרת ברזיל לשעבר, ניסה גם הוא לנתח: "במילאן הדבר החשוב הוא שערים. כשפאטו משחק, הוא תמיד מסוגל לכבוש. אם הוא היה משחק בקביעות, הוא היה טוב יותר. פאטו הוא אלוף ואני מקווה שהוא ימצא המשכיות",

בספטמבר האחרון, נפצע פאטו במהלך ה-1:1 מול אודינזה ונאלץ להיעדר כחודש וחצי. למחרת המשחק, במילאן ערכו ישיבת חירום שכללה את אלגרי, סגן הנשיא אדריאנו גליאני והצוות הרפואי. על הפרק: מציאת פתרון לבעיה הכרונית. "כשפציעות כאלה מופיעות לעיתים קרובות, קשה למצוא לכך סיבה אחת", אמר אלגרי. "אנחנו בודקים את כל הבעיות האפשרויות בעזרת הצוות הרפואי שלנו והם אומרים שנדיר ששחקן בגילו סובל מכל כך הרבה פציעות. זה לא נורמלי. דמיינו כמה זה קשה לפאטו. כשהוא חוזר לשחק, אין שום ביטחון שהוא לא יסבול מעוד בעיות".

מאמן פריס סן ז'רמן קרלו אנצ'לוטי (ימין) עם הבעלים נאסר אל חליפי והמנהל המקצועי לאונרדו. רויטרס
זה הפתרון? אנצ'לוטי ולאונרדו/רויטרס

עתידו של פאטו במילאן יוכרע במהלך החודש הקרוב ובמועדון עומדים בפני דילמה לא פשוטה. מצד אחד, מדובר בשחקן בן 22 שכישרונו אינו מוטל בספק ועתידו עוד לפניו. מצד שני, ההצעה הגדולה מסן ז'רמן קוסמת מבחינה כלכלית. זה לא הכל. למשוואה המורכבת צריך להכניס את הקשר הרומנטי בין השחקן לברברה ברלוסקוני, בתו של הנשיא וחברת הנהלת המועדון. סילביו ברלוסקוני מחזיק מאוד מפאטו, רואה בו כפרטנר הבכיר שצריך לשחק לצד זלאטן ואף אמר זאת בפומבי לא אחת. ומה דעתה של ברברה בנושא? על פי דיווחים באיטליה, היא אמרה השבוע למקורביה כי לא תתערב בהחלטת המועדון והמאמן.

זאת ועוד. מילאן מנהלת מגעים גלויים עם קרלוס טבס, אבל גם כאן טמונה בעיה. טבס לא יוכל לשחק במדי הרוסונרי בליגת האלופות ומילאן רוצה להימנע מהטעות שעשתה אשתקד. אז, צירפה הקבוצה בחודש ינואר את אורבי עמנואלסן, אנטוניו קסאנו ומארק ואן בומל כאשר אף אחד מהם לא היה רשאי לשחק באלופות. התוצאה: הקבוצה הגיעה בסגל חסר למשחק שמינית הגמר מול טוטנהאם והודחה. ללא פאטו וקסאנו, שלא ישחק עוד העונה, הכלים ההתקפיים של אלגרי באלופות יהיו שוב מצומצמים. לכן, אם במועדון חולמים ללכת רחוק במפעל, שחרור פאטו יהווה מכה מקצועית לא פשוטה.

גם פאטו נמצא על פרשת דרכים. בתחילת העונה, הוא נדחק הצידה מקצועית כשקסאנו הועדף על פניו לצד זלאטן. גם בהיעדר קסאנו, כל עוד השבדי במועדון פאטו יודע כי הוא ימשיך לשחק תפקיד משני וידעך מקצועית לאיטו בדומה למה שקורה לבן ארצו, רוביניו. במקביל, קיים בו הרצון לחבור לאנשים שהביאו אותו לאירופה וגרמו לו לפרוח: לאונרדו ואנצ'לוטי המשתפים פעולה בסן ז'רמן. ההצעה הצרפתית לא רק קוסמת מבחינה כלכלית, אלא מבטיחה לחלוץ מעמד על כשחקן היקר והכוכב הגדול ביותר בצרפת. שנתיים וחצי לפני המונדיאל הביתי בברזיל, החלוץ חושב גם על מעמדו בסגל הסלסאו אחרי שנשאר מחוץ לסגל ב-2010.

הפלונטר הזה אמור להיפתר עד סוף החודש ובינתיים, כל הצדדים ממלאים פיהם מים. אנצ'לוטי וסן ז'רמן לא מוכנים להתייחס להצעה שהוגשה ובמילאן טוענים כי אין בכוונתם לשחרר את השחקן, כאשר אלגרי עצמו הצהיר כי הוא רוצה לראות את פאטו נשאר במועדון. לשחקני מילאן, מנגד, ברור מה הצעד הנכון מבחינת חברם: "פאטו עדיין מאוד צעיר והוא צריך להישאר במילאן. המועדון והמאמן אמרו את זה וגם אני חושב כך", טען ג'נארו גאטוסו ורוביניו אוסיף: "אמליץ לפאטו להישאר במילאן. אני חושב שהוא יכול לזכות בכדור הזהב יום אחד".

חלוץ מילאן אלשנדרה פאטו עם ברברה ברלוסקוני. Marco Luzzani, GettyImages
היא תגיד את המילה האחרונה? ברלוסקוני/GettyImages, Marco Luzzani

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully