וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיסנילנד בפריס: למה פריס סן ז'רמן פיטרה מאמן שעלה למקום הראשון

30.12.2011 / 15:30

הכסף משגע את פ.ס.ז' וממריד מדינה שלמה נגד מועדון שמפטר מאמן שעלה למקום הראשון. כיצד מכר לאונרדו את ערכיו, למה פאטו ובקהאם בדרך לשם והאם לאנצ'לוטי יש סיכוי בקרקס הלא נורמלי?

"אני מבין את החוקים: אם ננצח - אשאר בתפקיד, אם נפסיד - אני בחוץ". כך נשמע אנטואן קומבוארה, מאמנה של פריס סן ז'רמן, בתחילת אוגוסט, רגע לפני פתיחת העונה. עם ההגנה הטובה בליגה, אחת ההתקפות הפוריות, מאזן החוץ המרשים מכל 20 הקבוצות ובמיוחד אליפות החורף לראשונה זה 15 שנה, היו לו את כל הסיבות להאמין שיזכה לסיים את העונה. בכל זאת, הוא מנצח. אלא שלאונרדו והבעלים מקטאר שינו את החוקים באופן בוטה ומבלי להודיע.

אנטואן קומבוארה מאמן פריס סן ז'רמן. רויטרס
רק חשב שהוא מכיר את החוקים. אנטואן קומבוארה/רויטרס

כל מי שעקב אחרי פריס סן ז'רמן מיום השתלטותה של חברת ההשקעות הקטארית QSI, הבין כי קומבוארה לא נמצא בתכניות של הבעלים החדשים. הדחתו הייתה צפויה וגם המועד סומן מראש, אך אף אחד לא האמין שהפיטורים יתבצעו בצורה כה ברוטאלית. זה לא קרה לאחר ההפסד הביתי המביך לנאנסי, גם לא אחרי ההדחה מגביע הליגה, בעקבות התבוסה הכואבת בקלאסיקו הצרפתי למארסיי או אפילו אחרי הכישלון בליגה האירופית. המנהל המקצועי לאונרדו בחר להודיע למאמן על ההחלטה דווקא כמה שעות לאחר הניצחון על סנט אטיין, בעקבותיו עלתה פ.ס.ז' לפסגה וזכתה באליפות הסיבוב. הוא לא יכול היה למצוא תזמון אומלל יותר.

את שנת 2012 תפתח פ.ס.ז' עם מאמן חדש שעמד על הכוונת של לאונרדו כבר זמן רב - קרלו אנצ'לוטי. האיטלקי יערוך את הבכורה שלו על הקווים במשחק ידידות בדוחא מול קבוצתו לשעבר מילאן, שם גם יכיר את הנסיך אל תאני, השולט בחברת ההשקעות שרכשה את הקבוצה מבירת צרפת, ובמקביל ינסה לקדם את צירופו של חניכו לשעבר פאטו בעסקה המוערכת בכ-50 מיליון יורו. חילופי המאמנים – כמו גם הרעיון מאחורי החתמתו של דייויד בקהאם - הם עוד שלב בניסיון של פ.ס.ז' למתג את עצמה ולכבוש את אירופה תוך שלוש שנים. מצד שני, הם מהווים נדבך נוסף באובדן הזהות של המועדון.

קרלו אנצ'לוטי עם דייויד בקהאם, מילאן 2009. Antonio Calanni, AP
עוד שלב בתהליך המיתוג של פריס סן ז'רמן. קרלו אנצ'לוטי מתאחד עם דייויד בקהאם/AP, Antonio Calanni

קודם כל פוליטיקה, אחר כך כדורגל

ב-13 ביולי הציג הנשיא נאסר אל חלאיפי את לאונרדו כמנהל המקצועי שלו. הברזילאי, "בחור טוב" כהגדרת האוהדים בפריס, שיחק בקבוצה ב-1996/7, אבל בשנים האחרונות עשה לעצמו שם של פוליטיקאי חסר עכבות. אחרי שהיה עושה דברו של סילביו ברלוסקוני במילאן, זנח את הקשר הרגשי לרוסונרי וערק מבלי לחשוב פעמיים לטובת אימון אינטר. לאחר הכישלון על הקווים, חזר לאונרדו לתחום ההתמחות העיקרי שלו – יצירת קשרים. החיבור עם משפחת המלוכה הקטארית היה בלתי נמנע.

בפריס סן ז'רמן הוטל על לאונרדו ליצור מפלצת שתדרוס את הליגה הצרפתית ותהיה אחת מ-10 הקבוצות המובילות באירופה תוך שלוש שנים. הצהרת הכוונות הגיעה עם הרכש המאסיבי בקיץ – 85 מיליון יורו הושקעו, כולל סכום שיא של 43 מיליון על חאבייר פסטורה – לקראת קמפיין שעורר סקרנות גדולה מאי פעם. פ.ס.ז' חזרה להיות הקבוצה בעלת ממוצע הצופים הגבוה בליגה (גם במשחקי החוץ) ולכולם היה ברור שכעת יצטרך לאונרדו למצוא מאמן שיוכל להתמודד עם הלחץ וכמות האגו בקבוצה. קומבוארה חי על זמן שאול.

שחקן פריס סן ז'רמן חאבייר פאסטורה. רויטרס
מסע הרכש המרשים יצר סקרנות גדולה מאי פעם. חאבייר פסטורה/רויטרס

בניגוד לשחקנים אותם אימן בשנתיים הקודמות, שידעו להעריך את פועלו ואת עברו כשחקן המועדון בשנות ה-90', קומבוארה נאלץ להתמודד עם שמות גדולים כמו פסטורה ודייגו לוגאנו שהרוויחו פי חמישה ממנו ולא באמת ספרו אותו. אל חוסר התקשורת עם הכוכבים התווספה ההדחה מהליגה האירופית – מפעל אותו סימנו הקטארים כבר השגה עוד העונה. גם הכדורגל הפרגמטי ונטול הברק של פ.ס.ז' לא שכנע את ההנהלה, שדרשה אטרקטיביות בכל מחיר. הרי כולם רוצים להיות כמו ברצלונה.

במצב העניינים הזה, גם ההעפלה למקום הראשון בליגה הצרפתית לא עזרה לקומבוארה, שב-2010 זכה בגביע ובעונה שעברה הוביל את הקבוצה למקום הרביעי (הטוב ביותר שלה בשבע השנים האחרונות). הקטארים ולאונרדו זיהו הזדמנות וניצלו אותה, גם אם על הדרך רמסו את כבודו של אדם ישר ומוערך באמצעות הבטחות כוזבות או התנסחויות מפולפלות כאלה ואחרות. "לקומבוארה יש את הגיבוי המלא מאיתנו, הכוונה היא שיסיים את העונה", הצהיר לאונרדו בנובמבר, לאחר חשיפת הפגישה החשאית שלו עם אנצ'לוטי. "אני נפגש עם הרבה אנשים, ובין היתר שוחחתי גם עם קרלו. לא הצעתי לו את התפקיד". ספק אם מישהו האמין לו אז.

מאחורי המהלך של ההנהלה עומד שיקול קר ומחושב. יש מאמן מהרמה הגבוהה ביותר שפנוי בשוק? ניקח אותו. כך בדיוק עשו בשלהי הקיץ כשהחתימו את לוגאנו האורוגוואי, אף על פי שקומבוארה הבהיר כי אין צורך בבלם נוסף. "הפיטורים לא הגיוניים, אבל כנראה שאנטואן לא מתאים לחשיבה החדשה של ראשי המועדון", ניסה להסביר מאמן פ.ס.ז' ונבחרת ישראל לשעבר, לואיס פרננדז, בתכנית הרדיו שלו ב-RMC. "הם רוצים להעניק לפ.ס.ז' מימד אחר ולא מוכנים לסבול כישלון".

דייגו לוגאנו בלם פריס סן ז'רמן (שמאל) מול לאונרדו מנהל מקצועי של המועדון. Thibault Camus, AP
כמו במקרה דייגו לוגאנו, לאונרדו זיהה הזדמנות ללכוד דג שמן ברשת/AP, Thibault Camus

זו לא פריס, זה דיסנילנד

השינוי הדרמטי על ספסלה של מוליכת הטבלה, עורר סערה גדולה בצרפת. "מה העילה לפיטוריו של קומבוארה?", תהה ז'ואל מולר, מאמן לאנס בעבר וכיום יו"ר ארגון המאמנים. "הוא לא היה זוהר מספיק? לא אנושי מספיק? אין שום דבר שיכול להצדיק גירוש ברוטאלי שכזה. אם יחליט להיאבק משפטית, אנחנו נתייצב לצידו בכדי לעזור לו לשקם את תדמיתו ומעמדו שנרמסו כאן בצורה בוטה. הכסף לוקח את הכוח מהאנשים". אגב, בניגוד למחוזותינו, בצרפת לא הסתפקו רק בהצהרתו הנזעמת של יו"ר הארגון, וכל הקולגות התייצבו פומבית לימינו של קומבוארה. הם הבינו שזה יכול לקרות לכל אחד מהם. גם השחקנים המקומיים תמכו בו.

ביציע, לעומת זאת, אין קונצנזוס. אחדים מאוהדי הקבוצה מגבים את ההחלטה ומשוכנעים כי רק מאמן ברמתו של אנצ'לוטי יכול לנהל חדר הלבשה רווי אגו כמו זה של פריס סן ז'רמן, אבל הרוב המכריע סבור כי עוקרים לקבוצה את הלב. "אם לאונרדו באמת לא רצה את קומבוארה, הוא יכול היה לשכנע את הקטארים כבר בתחילת העונה", טען שחקן העבר דניאל בראבו, שזכה עם הקבוצה באליפות האחרונה ב-1994 (אז שיתף פעולה עם קומבוארה) וגם בגביע המחזיקות שנתיים לאחר מכן. "התזמון שלהם היה פשוט עלוב. זה יוצר נזק עצום לתדמית של המועדון".

נאסר אל חלאיפי בעלי פריס סן ז'רמן. רויטרס
האוהדים טוענים כי הוא וחבריו הקטארים עוקרים לפ.ס.ז' את הלב. נשיא המועדון נאסר אל חלאיפי/רויטרס

לא מדובר רק בהחלפת המאמן. לאחרונה הביע לאונרדו את מורת רוחו מהפארק דה פראנס ("אצטדיון קטן ולא מתקדם") ורמז על נטישה עתידית של המגרש הביתי בו משחקת פ.ס.ז' מאז 1974. בין השנים 2013-2015 תעבור הקבוצה לסטאד דה פראנס בשל השיפוץ הנרחב המתוכנן בפארק לקראת יורו 2016, אבל האוהדים כבר לא בטוחים שיזכו לחזור הביתה לאחר מכן. "אני נגעל מהגישה של פ.ס.ז'", התבטא בחריפות שחקן הקולנוע לורן דוטש, אחד מאוהדיה המפורסמים של הקבוצה, והביע את סלידתו מאווירת הקרנבל העונה. "הם העיפו את קומבוארה, רוצים לוותר על האצטדיון וקונים את בקהאם. זו כבר לא פריס, זה דיסנילנד".

אכן, הפסטיבל בעיצומו. אחרי שאנצ'לוטי יחתום על חוזה לשנתיים וחצי תמורת שכר שנתי שינוע בין שישה לשבעה מיליון יורו (יותר מכל מאמן אחר בתולדות הליגה הצרפתית) יגיע תורו של בקהאם. הקשר האנגלי כבר סיכם את תנאיו, גם הוא עם שכר שיא שערורייתי של 800 אלף יורו לחודש שגרר ביקורת ציבורית קשה, וצפוי להיות מוצג על שטיח אדום בקרבת השאנז אליזה. כיאה לרוק סטאר במעמדו.

בעוד הרעיון מאחורי צירופו של בקהאם הוא בעיקר שיווקי, בניסיון למתג את פ.ס.ז' מהר יותר ברחבי העולם, אנצ'לוטי יצטרך לתפקד תחת לחץ ולהצליח על המגרש ובחלון ההעברות. מאז הדיווחים על מינויו הצפוי של האיטלקי, עולים שמות של שחקנים כמו קרלוס טבס והולק, ובעיקר של קאקה, אלשנדרה פאטו ופלורן מאלודה, אותם אימן אנצ'לוטי בקבוצותיו הקודמות. בפריס יודעים שכעת יש להם מאמן שמסוגל למשוך סופרסטארים. לאחר מכן, כל דבר פרט לאליפות ייחשב לכישלון חרוץ, במיוחד כאשר הוא מקבל את הקבוצה עם יתרון בן שלוש נקודות בפסגה. אף אחד לא יופתע אם גורלו של אנצ'לוטי יהיה זהה לזה של קומבוארה.

אלשנדרה פאטו שחקן מילאן חוגג שער. רויטרס
ישבור את שיא ההעברות של פסטורה? אלשנדרה פאטו/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully