וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוקץ בביטחון: שרון אברהמי

20.12.2011 / 14:30

הצעירים מדשדשים, הבלקנית מפריעה והפועל ת"א של אדלשטיין רחוקה מהציפיות. המאמן הקודם: "איתי היא הייתה טובה יותר"

למחזור התשיעי בליגה הלאומית הגיעה הפועל תל אביב בחשש גדול. מצד אחד של הפרקט עמדה הפועל עפולה, לא בדיוק מאריות הליגה, אבל קבוצה במומנטום חיובי אחרי מינויו של אבנר יאור. מהצד השני ניצבו האדומים לאחר שני הפסדים רצופים לקרית טבעון ובאר יעקב, ועם פחד לא צפוי מיריבה שאמורה להיות נחותה מהם. הפועל הגיבה יפה ללחץ, רשמה משחק הגנתי מרשים, עצרה את עפולה החזקה על 63 נקודות בלבד, והחזירה לעצמם את המקום השני בטבלה. למרות זאת, בקבוצה עדיין מתקשים להבין איך הם הגיעו כל כך לחוצים למפגש הזה, שלא אמור היה להיות כל כך חשוב ומסובך.

העובדה שהפועל תל אביב לא נמצאת במקום הראשון בליגה הלאומית מפליאה לא מעט אנשים, בעיקר כאלה שלא עוקבים בקביעות אחרי הליגה הלאומית. רק בתחילת העונה המאמן ארז אדלשטיין הבטיח ש"יש לנו קבוצה עם חזון, עם עתיד, עם הרבה חבר'ה צעירים שמתאימים להוויה של הפועל תל אביב ולפרויקט הזה", אבל כמה חודשים לאחר מכן, הקבוצה עדיין רחוקה לא רק מהפוטנציאל שטמון בה, אלא בעיקר מההבטחות ומהציפיות. אז אילו סימנים ראשוניים מעלה פרויקט אדלשטיין?

בנייה לא פשוטה, תיקונים בהמשך

הפועל תל אביב החלה את הבנייה שלה מוקדם העונה, והיה ברור שהיא תעמיד את התקציב הגדול בליגה הלאומית. לגבי הסגל אין לאיש ספק. "מבחינת פוטנציאל ושמות, הפועל תל אביב אמורה להיות הקבוצה הכי חזקה בליגה", אומר מאמן האדומים בעונה שעברה שרון אברהמי, שמדריך בימים אלה את עירוני קרית אתא מהלאומית, "הם לקחו את הצעירים הכי טובים, קורי קאר הוא לא עוד זר בליגה הזאת, וברור שמבחינת סגל הם הקבוצה הכי טובה בליגה הלאומית". למרות הפרגון, אברהמי מחדד ומבהיר ש"בפועל אני לא יודע אם היא הכי חזקה. היא נמצאת במקום השני, חלק גדול מהמשחקים שלה היו צמודים, ואני חושב שבאר יעקב לא פחות טובה ממנה".

המנהל המקצועי של הפועל תל אביב, אורי שלף, מספר על תהליך הבנייה של הקבוצה. "שמנו לעצמנו מטרה להביא את השחקנים הכי טובים, אבל חיפשנו שחקנים שיוכלו להמשיך איתנו אם נעלה לליגת העל, מה שלא היה קורה אם היינו עולים השנה", אומר שלף, "מעבר לזה, לא יכולנו להשאיר אף שחקן מהשנה שעברה. הזרים שלנו רצו פי שניים כסף, ירון להט, ירדן שוורצמן וגלעד שמחוני לא רצו לשחק כדורסל ברמות האלה, והיחיד שבעצם לא נשאר זה טוהר חיימוביץ', אבל כשארז הגיע אחת המטרות בהחלט הייתה להביא שחקנים שיוכלו להמשיך איתנו בשנה הבאה, כדי שלא נצטרך להחליף את כל הסגל אם נעלה".

הבעיה הראשונה של הפועל מגיעה במשחק הפנים. טרייסי סמית', הזר שעליו בנתה הקבוצה ככוח מתחת לסלים, עזב את ישראל זמן קצר אחרי שהגיע, ובמקומו הגיע קרטיס קלי. אדלשטיין סבור כי קלי מתאים הרבה יותר לליגה הראשונה מאשר לליגה השנייה, אבל גם אם זה נכון, הוא לא יכול לבד (עם כל הכבוד ליונתן שולדנברנד, שמלבד גובהו הוא לא שחקן פנים). יריב רוקני הוותיק פצוע ולא משחק, וכך מוצאת עצמה הקבוצה במקום ה-11 בליגה הלאומית בריבאונדים.

למרות זאת, פרשנים טוענים שבזמן קצר הצליח אדלשטיין להנחיל בהפועל תל אביב משחק הגנה מהטובים שנראו בליגה בשנים האחרונות, וכך הוא מצליח לעבור את תחילת העונה בצורה חלקה יחסית. "הפועל תל אביב היא הקבוצה הכי אינטנסיבית בלאומית, הם שומרים יותר טוב מכל קבוצה אחרת בליגה", מודה מאמן הפועל לב השרון יניב בורגר, "זה לא זורם להם עוד בהתקפה, אבל זה יגיע בהמשך, נכון לעכשיו הם מנצחים בזכות ההגנה האגרסיבית שלהם".

הצעירים לא עומדים בציפיות

ההחלטה להביא את ארז אדלשטיין להפועל תל אביב הייתה כדי להכין את הקבוצה בצורה חלקה לליגת העל. בהפועל זכרו לטובה את העבודה שעשה אריק שיבק כשירד ללאומית עם הקבוצה, והחליטו לבנות שלד שיתאים לשתי הליגות, כפי שנעשה בתחילת תקופת שיבק. אדלשטיין החליט לבנות את הסגל הצעיר שלו על גל איתן, שממשיך במועדון, ועל שלושה צעירים מהמוכשרים שבליגה השנייה: בר טימור ויותם שירן מקרית טבעון, ואבירם זליקוביץ' מכפר סבא.

בפועל השלישייה הפכה לשחקנים 7-9 ברוטציה של אדלשטיין, כשאת הסגל מובילים מתן נאור, קורי קאר, יונתן שולדנברנד ושני הזרים קרטיס קלי ודמונטז סטיט. ממוצע הגיל של הישראלים בחמישייה? 31.6, לא בדיוק הצעיר בליגה. טימור (17 דקות בממוצע ב-9 משחקים), זליקוביץ' (9.8 דקות בממוצע ב-10 משחקים) ושירן (11.1 דקות בממוצע ב-7 משחקים), מסתפקים בפירורים.

"כשיש שחקנים שהגיעו מקבוצות בינוניות מהלאומית, ברור שהם ישחקו פחות כשהם מגיעים לקבוצה גדולה", מסביר שלף, "תראה את הסיטואציה עם גל מקל בבנטון טרוויזו, שפתאום הוא לא משחק. אם מצפים שיבוא שחקן צעיר לקבוצה גדולה עם שאיפות ויתפקד מההתחלה כמו שמצפים ממנו - זה לא ריאלי. הדברים האלה לוקחים זמן. השחקנים האלו כבר לא משחקים בכפר סבא וטבעון, וידענו את זה מראש".

שרון אברהמי לא אוהב לשמוע את הטענה שהקבוצה שלו לא הייתה מתאימה לליגת העל, ושצריך היה לבנות אותה מחדש. "אני חושב שאם לקבוצה של העונה שעברה היית מוסיף שני זרים, היינו בצמרת של ליגת העל", סבור אברהמי, "גם בעונה שעברה ניצחנו קבוצות ליגת העל עם שני זרים, אז עם עוד שני זרים היינו בצמרת של ליגת העל".

לגבי הקבוצה של העונה הנוכחית מוסיף אברהמי: "לגבי השנה צריך לשאול את ארז. אני לא רואה את הצעירים שלהם טובים בליגה הלאומית, אז אני לא רואה מי מהסגל הזה נכון לעכשיו מתאים לליגת העל. כל הסיסמאות האלה הן יפות, אבל בפועל קורים דברים אחרים. גל איתן היה שחקן שניצח בעונה שעברה קבוצות בליגת העל, והעונה הוא נראה אחרת לגמרי. אני לא יודע מי ימשיך מכל הצעירים האלה בליגת העל, כי חוץ מגל, ממוצע הדקות שלהם הוא נמוך יותר".

למרות זאת, עדיין יש מי שמאמין בצעירים הללו ומציע לא לסתום עליהם את הגולל. "מבחינת פוטנציאל, כל אחד מהשחקנים הצעירים שהביאו מתאים לליגת העל", קובע מתן נאור, "עכשיו השאלה היא כמה כל אחד מהם יתקדם ויתפתח ויממש את הפוטנציאל". יניב בורגר מחזק את דבריו של נאור: "לשלושתם יש כישרון, ואנחנו לא ברוכים ביותר מדי כישרונות בכדורסל הישראלי. יש להם את היכולת להצליח גם בליגה הראשונה. זאת פעם ראשונה שהם מתמודדים עם סיטואציה יותר מלחיצה, עם מערכת ציפיות מהקבוצה, והם צריכים להתמודד עם זה. אני יודע שהשחקנים האלה לגיטימיים גם להפועל תל אביב, ואני בטוח שהפועל יכניסו אותם עמוק לרוטציה".

הליגה הבלקנית מועילה או מזיקה?

עם כל הכבוד לשחקנים הצעירים, הדמות המרכזית בהפועל תל אביב השנה היא ארז אדלשטיין. בהפועל ידעו לספר על מאמן שלא לקח את ההפסדים בתחילת העונה כסוף העולם, אלא כחוויה שתחשל את השחקנים. למרות זאת אומר אורי שלף כי "לכולם ברור שאנחנו עדיין לא משחקים כמו שאנחנו רוצים לשחק בליגה, ואף אחד לא מקבל בשלוות נפש את שני ההפסדים שהיו לנו עד כה. מצד שני, לכולם ברור שהליגה מוכרעת בפלייאוף, ואם להפסיד, אז להפסיד עכשיו ולא בפלייאוף".

מסביב למועדון מספרים שאדלשטיין, גם בעזרת עוזר המאמן עופר רון, מכניס להפועל תל אביב אלמנטים מקצועיים, מכין את הקרקע לקראת הליגה הראשונה, ומחכה לחיבור הגדול שיהפוך את הקבוצה למכונה המשומנת עליה חלם כשרקח אותה. "אנחנו קבוצה צעירה עם הרבה שחקנים חדשים, וכמעט שאין לנו שחקנים שנשארו מהשנה שעברה", מנתח מתן נאור, "אין כמעט שחקנים ששיחקו ביחד בקבוצות אחרות, וגם הזרים צעירים. היה די צפוי שבתחילת העונה יהיו תקלות, ואני מקווה שבהמשך יידבקו דברים יותר בקלות. ידענו שלא נפתח את העונה כמו בעונה שעברה, זה די הגיוני".

בתוך כל הסיפור של הפועל תל אביב בולט דבר אחד נוסף, הליגה הבלקנית. ההחלטה של האדומים ללכת למפעל אירופאי נראתה בתחילה כתחילתה של מסורת, אבל יש שטוענים כי הפועל וגם אדלשטיין (שהיה בין אלה שדחפו לשחק גם באירופה) היו חייבים לרכז את מירב המאמצים בליגה. אלא שבהפועל מציגים עמדה אחידה: מבחינתם, הליגה הבלקנית הייתה החלטה מצוינת.

"הליגה הבלקנית רק עוזרת לנו, לקבוצה צעירה וחדשה לוקח זמן להתחבר וצריך לקחת בחשבון שיהיו ירידות ועליות בהתחלה", מסביר שלף, "כשיש יותר משחקים, יש יותר מקום להשתפשף ולעשות טעויות. את הטעויות שאנחנו עושים בליגה הבלקנית, מתקנים בליגה הישראלית. זה לא קל לשחק משחק אחד בשבוע ולהתאמן יותר מדי, קשה לצבור ככה מומנטום. כשאתה משחק שני משחקים בשבוע זה אחרת. אני לא חושב שזה פוגע בקבוצה, זה רק עוזר. זה משהו שאנחנו עושים כדי להמשיך בשנה הבאה".

יש לציין שהשחקנים הצעירים של הפועל מקבלים דקות רבות יותר בליגה הבלקנית. מתן נאור, שכבר זכה לשחק עם הפועל בליגות אירופאיות בכירות יותר, מוסיף: "לכל דבר בחיים יש פלוסים ומינוסים. יש סיטואציות שהבלקנית עוזרת ויש סיטואציות שזה מקשה, חלק מהדברים ברמה יותר גבוהה וחלק ברמה פחות טובה, יש קבוצות טובות ויש כאלו שלא. זה ניסיון גם לשחקנים וגם למערכת, שמכוונת גבוה. זה ניסיון חשוב, כי אני מאמין שהפועל תל אביב צריכה להיות במסגרת אירופאית".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

לא לשכוח את המטרה העיקרית

בסופו של דבר, עם כל הכבוד לשיתוף הצעירים, להצלחה בבלקנית ולחזרת הקהל, המטרה של הפועל תל אביב היא לעלות לליגת העל. בשלב זה של העונה היא עוד נראית רחוקה מקבוצה שהעלייה מובטחת לה, אבל אנשי הפועל מדגישים שעדיף להגיע לשיא מאוחר יותר מאשר מוקדם מדי, כמו בעונה שעברה. "אי אפשר לכוון מתי מגיעים לשיא, זה המצאות של כל מיני אנשים. יכול להיות שהם יגיעו לשיא בזמן הנכון, ויכול להיות שלא", מזהיר אברהמי.

מאמני הלאומית מודים שהפועל קבוצה טובה, אבל למרות הניסיון לבנות תלכיד למספר שנים, האדומים עדיין רחוקים מהיכולת שלהם מהשנה שעברה. "אין קבוצה השנה בלאומית שמגיעה ליכולת של הבקעה או של הפועל מהשנה שעברה", טוען אברהמי.

יניב בורגר מזכיר שאנחנו רק בתחילת העונה וטוען ש"בשנה שעברה הפועל רצה עם שלד מגובש ועם מערכת מנוסה. זה היה היתרון של הפועל תל אביב בעונה שעברה, ובגלל זה אני חושב שלאורך זמן קבוצה הזאת תהיה הרבה יותר טובה ממה שהיא היום".

אורי שלף מסכם עם מבט זהיר אך אופטימי על המשך הדרך. "בנינו קבוצה חזקה כדי לעלות ליגה, הבאנו את השחקנים הכי טובים בשוק, את קורי קאר, מתן נאור, גל איתן ויונתן שולדנברנד, אבל החלטנו שהרוטציה צריכה להיות עם שחקנים עם עתיד לפניהם שיכולים להמשיך במועדון לכמה שנים. לנו זה היה ברור. יש חבלי קליטה עם שחקנים חדשים וצעירים, אבל אנחנו בתחילת הדרך ולא עברה חצי ליגה, ויש עוד פלייאוף. אנחנו צריכים להיות מוכנים בסביבות פברואר-מרץ ועד אז ניקח את הכל בפרופורציה".

עוד בכדורסל הישראלי:

ליאור אליהו שוחרר מבית החולים

האם דמונד מאלט הוא השחקן שמכבי תל אביב כל כך צריכה?

הערב: הפועל ירושלים נפרדת מאירופה מול ציבונה (21:00, אין שידור)

סיכום מחזור בליגת העל: מאיר טפירו מסרב להיגמר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully