וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

9 מיליון סיבות להתאכזב

14.12.2011 / 12:47

יעקב שחר שרף תשעה מיליון שקל על יוריצה בוליאט, רק כדי לגלות את כל החולשות שלו: פזיזות, עצבנות, חוסר ריכוז ושאר התכונות שמפריעות לנתונים המעולים שלו לבוא לידי ביטוי והורסים את הגנת מכבי חיפה. פלא שהוא אמר לקטן: "נמאס לי, אף אחד לא מבין כלום"

מספר שעות לפני שריקת הפתיחה של הדרבי ערכה מכבי חיפה אימון קל. שחקנים דיווחו על אימון שקט יחסית בכפר גלים, שהופר אחרי שיוריצה בוליאט התחיל להתחמם. במהלך האימון הבלם לקח כדור והעיף אותו מחוץ לכר הדשא תוך שהוא מסנן מספר מילים לעצמו. הקפטן יניב קטן ניגש אליו ושאל לפשר הדבר. "מה אתה עושה? למה אתה מעיף את הכדור ככה?". הבלם שהיה כעוס מאוד ענה לו: "ככה, כי נמאס לי, אף אחד לא מבין כלום. שחקנים לא מבינים אותי".

הסיפור הזה רק ממחיש מה שבמכבי חיפה אומרים על הבלם שלהם כבר מתחילת העונה. שחקן שהגיע על תקן הבלם המוביל ועדיין לא מצליח להתחבר לשחקנים בקבוצה. שחקן הסגל הרחב של נבחרת קרואטיה שעדיין לא מספיק טוב גם בשביל לשחק עבור נבחרת ברמה של ישראל. איך אמר השבוע, בציניות מסוימת, שחקן בקבוצה? "בשביל הכסף שהוא מקבל, הייתי שורף עוד שני קילומטר במשחק".

שחקני מכבי חיפה מאוכזבים, במרכז יוריצה בוליאט. אדריאן הרבשטיין
לא התחבר לשחקנים ולמרות שהוא בסגל הרחב של קרואטיה, הוא לא נראה כמו מישהו מספיק טוב אפילו בשביל נבחרת ישראל. בוליאט/אדריאן הרבשטיין

הכסף מדגדג

ואכן, הכסף שהשקיע יעקב שחר בבוליאט (25) הוא אחד מהדברים שהכי מדגדגים לו. הנשיא שילם מיליון יורו עבור כרטיסו, בחוזה לשלוש שנים עם אופציה לשנתיים נוספות, בשכר עונתי של 250 אלף יורו, לא כולל מענקים נוספים. בסך הכל, מדובר בעסקה ששווה 1.75 מיליון יורו. בתרגום לשקלים, כולל מענקים והוצאות אחרות: לא פחות מתשעה מיליון שקל. "בסכומים האלה אפשר להשאיר שתי קבוצות בליגה", אמר השבוע גורם במועדון. בהתייחס לסכומי הכסף שהוציא שחר אמר: "כששמענו שמדובר בבלם מהסגל של נבחרת קרואטיה, היינו בטוחים שנקבל שחקן אחר. הוא נחת כאן בלי מבחנים כיוון שידענו מה הוא שווה. לא מעט אנשים כאן סבורים גם היום שהוא אמור להיות הבלם הזר הטוב בישראל, שמשהו אחר מפריע לו".

האכזבה מבוליאט עלתה לאחרונה לכותרות בין היתר בזכות החרטה שהביעו במועדון נוכח שחרורו של אנדריי פיליאבסקי לבית"ר ירושלים. "היום, במבט לאחור, אתה יכול להבין שהייתה טעות לשחרר את אנדריי לבית"ר ירושלים", סבור שחקן בקבוצה. "הוא התאקלם כאן טוב יותר משחקנים ישראלים והיה מתואם עם הבלמים בצורה עיוורת. זה ההבדל בניהם, לפיליאבסקי לא היה דרוש זמן כדי להתאקלם. הוא רק ילד, אבל נראה יותר מנוסה מבוליאט. כשדקל קינן היה בגיל שלו, הוא היה פחות טוב".

אלישע לוי אמר השבוע: "שחרור פיליאבסקי נקבע מראש. הוא היה פצוע ולכן החלטנו שיעבור שיקום ויעבור לקבוצה אחרת". אבל בחיפה היה מי שאמר שניתן היה לעכב מעט את שחרורו. "מיד לאחר השיקום הוא הלך לשחק בבית"ר. הוא כבר התאמן איתנו, אז למה לא השאירו אותו?", תהה שחקן בקבוצה. ההסבר של ראשי המועדון הוא פשוט: לוי חיפש מקום לזר נוסף בעמדת החלוץ והחליט לפנות מקום לטובת מרלון דה חסוס, שחקן שעד היום לא באמת יודעים להעריך מה הוא שווה.

אנדריי פיליאבסקי שחקן מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
"היום, במבט לאחור, זו הייתה טעות לשחרר את פיליאבסקי", אומר שחקן בקבוצה/אדריאן הרבשטיין

עצם העיסוק בשאלת פיליאבסקי רק מעצים את תחושת האכזבה מבוליאט. הטעות בדרבי היא אחת מתוך רצף של ביקורות שספג ולכן גם הביאה למחשבה לשחררו בינואר, אבל לא בטוח שזה יהיה פשוט. אלון חזן, שמכיר את המערכת של מכבי חיפה מקרוב, טוען: "יכול להיות שבוליאט סובל מחוסר ביטחון, אבל בנוסף אני לא ראיתי אותו מגלה מהירות במשחק שלו העונה, הוא נראה מאוד מסורבל ולטעמי הוא די כבד, וזה מה שאמור להדאיג את מכבי חיפה יותר מהכל". חזן מתייחס גם לבעיות העיקריות של בוליאט – מהירות והגנה צעירה סביבו. "הבעיה שלו מתחילה ונגמרת מול בלמים מהירים. נכון שהיו משחקים שחיפה לא ספגה, אבל זה בעיקר בגלל משחק ההגנה ולא בגלל בלם כזה או אחר. יש לו הנחה קלה משום שהוא הגיע לקבוצה חדשה ומרכז ההגנה השתנה לחלוטין. לא רק זה, ההגנה גם הפכה צעירה, שזה עוד נתון שמקשה עליו. יכול להיות שדרושה עוד עונה כדי שיראה מה הוא יודע. אולי אצל מאמן אחר הוא יפרח. בכל מקרה, אם אלה אכן הסכומים שהוציאו עליו, הם מופרזים".

מאמנו בהיידוק ספליט אדי רייה שלאחר מכן מונה למאמן לאציו, דווקא גילה בו כמה יתרונות. "ליוריצה בוליאט יש את כל היתרונות של בלם אמיתי. הכדורים הארוכים שלו מדויקים, הוא נייד וחזק באוויר, אבל הוא חייב להיות יותר מרוכז ומחושב. לשחק עם ראש נקי". רייה מתאר אותו כשחקן מלא בכישרון, אבל גם כשחקן פזיז שמאבד מהר מדי את הראש. בעונה שעברה, לאחר שקיבל את הכינוי "מר קיקבוקס" בשל עבירות שביצע ברחבה, טען בוליאט בתקשורת הקרואטית: "עדיף לקבל אדום מלספוג שער". במכבי חיפה מזהים היטב חלק מהבעיות הללו: לאחרונה ספג בוליאט ביקורת על כך שנראה מבלה יותר מדי עם חברים. ראש נקי? גם במכבי חיפה מעידים שזאת אולי הבעיה הכי גדולה שלו.

אדי רייה מאמן לאציו. רויטרס
"ליוריצה בוליאט יש את כל היתרונות של בלם אמיתי. הכדורים הארוכים שלו מדויקים, הוא נייד וחזק באוויר, אבל הוא חייב להיות יותר מרוכז ומחושב. לשחק עם ראש נקי". רייה/רויטרס

הצד של בוליאט

בוליאט הגיע להיידוק, קבוצתו לשעבר, מקבוצת זאדאר ב-2005, שם שיחק לצד בלמים בכירים כמו איגור טודור, שאמר כי הוא מזכיר לו את עצמו בתחילת הדרך, ובוריס זיבקוביץ'. הקריירה שלו בקרואטיה הייתה מלאה בבעיות משמעת, חוסר ריכוז, והרבה דברים שלא קשורים בהכרח לכדורגל. בינואר 2008 קנסה אותו ההתאחדות הקרואטית ב-20 אלף קונה (כ-4,000 דולר). הסיבה: השחקן היה מעורב בקטטה במשחק החוץ מול דינמו זאגרב. עונה לאחר מכן הוא שוב הסתבך, כשנתן אגרוף לחלוץ ורטאקס, מתיאה סמרקאר, נקנס וטען בוועדת המשמעת: "הגבתי לפרובוקציה".

רק במהלך עונת 2009/10 התחזק מעמדו. באותו קיץ התקיים ויכוח מילולי חריף בין סוכנו רנה סינובצ'יץ' למאמן דאז אנטה מישה, והבעיות מול המועדון שלו רק הלכו וגברו: בחודש אפריל, לפני שהגיע לחיפה, החליט המאמן גוראן ווצ'ביץ' להוציאו מהסגל. במועדון טענו שחלה, אך בקרואטיה דווח כי בעיות אישיות פגעו בתפקוד שלו על המגרש ולכן הוחלט שירד לקבוצת המילואים. בתגובה, בוליאט זרק על פי אמצעי התקשורת כדור לעבר מאמנו, מה שהוכחש על ידי הצדדים. בהמשך, בוליאט לא הגיע לאימון שנקבע מראש עם הפיזיותרפיסט ונקנס.

לאחר ההפסד בשאלקה ניגשו לבוליאט מספר סקאוטים מגרמניה, בין היתר של הקבוצה המקומית, והחמיאו לו על יכולתו. אבל מאז בוליאט ממשיך לא לפגוע. לפני מספר שבועות, ממש לפני אימון הבוקר של מכבי חיפה, קיבל הבלם בשורה לה חיכה לא מעט זמן. "נולדו לי תאומות, לא אגיע לאימון היום", הודיע הבלם למנהל הקבוצה אדורם קייסי. בחיפה שמחו וחשבו שמכאן יתחיל הבלם בקו עליה עליו מדברים במועדון מתחילת העונה, אלא שמאז היכולת רק ירדה. הקבוצה חטפה תבוסה כואבת בבלומפילד והשפלה חסרת תקדים בדרבי, שאחריו נשמעו קולות שאולי נעשתה כאן טעות גדולה.

שחקן אנדרלכט מבארק בוסופה (ימין) מול שחקן היידוק ספליט יוריצה בוליאט. AP
חוסר ריכוז ולא מעט בעיות משמעת. בוליאט במדי היידוק ספליט/AP

אז מה הבעיה, אתם שואלים? בחיפה סבורים שיש לו גם נסיבות מקלות. כאבים באוזן שמנעו ממנו להתאמן ותיקול לא נכון שגרם לפציעה הם רק חלק ממה שעבר על בוליאט העונה. "היו לו פציעות מוזרות העונה, והוא סבל מחוסר מזל", סבורים שם. מתברר כי ישנה עוד בעיה שלא רבים מודעים אליה במועדון. מאז הופעת הבכורה שלו העונה נגד מכבי נתניה, השחקן מתלונן על כאבים באזור הכתף שמגבילים אותו. "זה מה שדפק אותו השנה, ההתרוממות המיותרת לכדור עם אחמד סבע", סבורים במועדון. "הוא פרק את הכתף וכל פעם מתלונן על כאבים. הוא סיפר שיש לו פחד שזה יחזור. מאז הוא כל הזמן מסתכל אחורה, מפחד ליפול. ובלם צריך ליפול. זה השפיע עליו לרעה. הוא שחקן גבוה, עם נתונים פיזיים טובים, שסובל מחוסר ביטחון ומשחקני ההגנה שלידו, שהעונה פחות טובים מאשר בעונות הקודמות. אחרי משחק אחד לא טוב של כל שחקני ההגנה, שוחטים בעיקר אותו והוא לוקח ללב".

בסביבתו של הבלם לא מסתירים את הכישלון שלו במכבי חיפה, אבל טוענים שיש סיבות מקלות. "נכון שיורי (הכינוי שלו במכבי חיפה, א"י) צריך להיות יותר טוב, אין ויכוח. הוא עשה טעות קשה בדרבי, טעות של ילד, אבל למה במכבי חיפה לא מספרים את האמת?", תוהה מקורב לשחקן. "מישהו בא וביקר את המגנים שהיו חלשים מאוד? למה לא מספרים את האמת על תמיר כהן? עכשיו אנשים נזכרו לדבר על פיליאבסקי, אבל למה לא מזכירים שהוא שיחק לצד אריק בנאדו בשיא כושרו, שהיה פנטסטי?". אותו מקורב תוהה האם בעונה בה אלישע לוי עורך רוטציה גדולה כל כך, ראוי לבקר בלם זר. "ספרתם כמה בלמים אלישע החליף לצדו?", תהה, "פעם זה אוראל דגני, פעם זה איציק כהן ופעם סארי פלאח. זה לא מצדיק את הטעויות שלו, אבל איך אפשר לייצר יציבות כשאין לך בלם קבוע? קחו את כל הנתונים האלה ותבינו למה צריכים לחשוב פעמיים לפני שתולים אותו בכיכר העיר".

בלם העבר רפי אוסמו, שפוקד לעיתים קרובות את קריית אליעזר, מסכם: "הבעיה המרכזית שלו היא שעדיין לא זיהיתי רצף של ארבעה משחקים שבהם מערך ההגנה לא השתנה. זאת הבעיה הכי גדולה שלו ושל מכבי חיפה. פעם פלאח מורחק, פעם בוליאט פצוע. בתקופה שלי כל שחקני ההגנה גדלו יחד ושיחקו יחד, ולכן לא הייתה בעיה של תיאום. התחלופה גורמת לחוסר תקשורת בין בוליאט לבין הבלמים. דברים לא נעשים על 'עיוור'. חוץ מזה, לוקח לו הרבה זמן להתאקלם. מצד שני, אני לא חושב שהעונה יש שחקן טוב יותר בהגנה מבוליאט, והמבין יבין".

בלם מכבי חיפה איציק כהן. רויטרס
כמות הבלמים ששיחקו ליד בוליאט, בוודאי לא עזרה לו. איציק כהן/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully