וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטורפדו משוגר מחדש: מה מצפה לנו בקאמבק של איאן ת'ורפ

28.10.2011 / 14:40

בדיוק בעוד שבוע יתרחש הקאמבק של אחד הספורטאים הגדולים בתולדות האולימפיאדה: איאן ת'ורפ. הכל על הסיפור המטורף והמרגש

"לסיים במקום השני לא נחשב להפסד עבורי. להפסיד עבורי, זה לצאת מהבריכה ללא הידיעה שנתתי את הכל. מהסיבה הזאת, ניצחתי בכל משחה בו השתתפתי". זהו אחד הציטוטים הידועים יותר מתקופת הזוהר של איאן ת'ורפ, הספורטאי האולימפי האוסטרלי הגדול בכל הזמנים, ויש שיגידו גם השחיין הטוב בהיסטוריה. אנחנו נזכרים באיאן ת'ורפ כי ב-4 לנובמבר הוא יקפוץ לבריכה בסינגפור, וזו תהיה תחרות הקאמבק שלו במסגרת גביע העולם בבריכות קצרות. איאן ת'ורפ (29) פרש בשנת 2006 וחזר להתאמן בבריכה לפני תשעה חודשים. מ-2006 ועד אז הוא לא התאמן ובטח שלא התחרה. הוא העלה במשקל, צבר חלודה, התרגל לחיים של סלבריטי שעשה וראה הכל - וכנראה שדי מהר נמאס לו מהכל. המשחקים האולימפיים בבייג'ינג נערכו הרבה אחרי הפרישה שלו, אבל במשחקי לונדון 2012 הוא מתכוון להשתתף.

האוסטרלים בטירוף, השחיינים מתים מסקרנות, מייקל פלפס אולי פחות, אבל דבר אחד בטוח - בעולם השחיה מחכים בקוצר רוח לנובמבר הקרוב, כשהטורפדו עומד להשתתף בשלוש תחרויות. עד אז יכולתו הנוכחית בבריכה נשמרת בסוד, אבל אנחנו חיפשנו בנרות את הפרטים על מצבו הנוכחי של איאן ת'ורפ.

מבחינת האוסטרלים, יש כאן בסיס לסיפור ענק

הכותרת האחרונה שאיאן ת'ורפ סיפק לתקשורת האוסטרלית והבינלאומית היא שהוא מוכן לכשלון בקמפיין האולימפי שלו. השאלה הגדולה היא האם הוא מתכוון לניסיון להגיע ללונדון דרך משחה אישי או לשאיפה המציאותית יותר, והיא להפוך לחלק מנבחרת השליחים האוסטרלית. ת'ורפ כיכב בימי הזוהר שלו במשחים ל-200 ו-400 מטר חתירה. לדבריו, הוא מתכוון לנסות ולהגיע ללונדון דרך משחי ה-100 וה-200. במשחה הקצר יותר הוא יצטרך לסיים בין שני הראשונים באליפות אוסטרליה באפריל כדי לתפוס מקום בלונדון, אבל מקום בשישייה הראשונה יבטיח לו להיות שם, לפחות כמחליף בנבחרת השליחים. אם אכן יבטיח את מקומו, הוא יוכל לנשום לרווחה ולהמשיך לנסות ולהשתפר עד לרגע האמת, בשאיפה שבסופו של דבר הוא יהיה מספיק מהיר כדי לשחות בגמר ה-4X100. אוסטרליה הפכה למעצמת משחה ה-100 חופשי באליפות העולם האחרונה בשנחאי, כשג'יימס מגנוסון חזר כאלוף העולם במשחה האישי, ויחד עם אימון סאליבן הוביל את ה"אוזיס" לניצחון ב-4X100 חתירה.

ת'ורפ אמר שהוא מצפה מעצמו בראש ובראשונה לשבור את שיאיו האישיים במשחי ה-100 וה-200. למען האמת, אם רק יצליח להתקרב לזה במרחק הכפול הוא יוכל להיות מועמד למדליה אולימפית. דווקא במרחק הקצר, שיאו האישי מאתונה 2004 (48:56 שניות) לא היה מספיק לו אפילו כדי לעלות לגמר באליפות העולם האחרונה, וחוץ מזה - מי מבטיח שהוא יוכל לשבור את שיאיו? אז מה בעצם מניע את איאן ת'ורפ ועד כמה הקאמבק הזה רציני? שחיין העבר מיקי חליקה, שהשתתף במשחקים האולימפיים בסידני שהיוו את הפריצה הגדולה של ת'ורפ (3 מדליות זהב לפני גיל 18) מתקשה להאמין שיש למייקל פלפס וריאן לוכטה יריב חדש, עם זאת הוא סבור שלעם האוסטרלי יש שאיפה חדשה. "קשה לי להאמין שהוא יחזור למה שהוא היה ואני בטח לא מאמין שהוא יכול לזכות במדליה במשחה אישי", אומר חליקה ומוסיף: "אני כן מאמין שהוא יוכל למצוא את מקומו בנבחרת השליחים וזה המבחן הגדול שלו. אם הוא באמת יצליח להיות חלק מהרביעייה הזאת ולזכות במדליה אולימפית הוא יהפוך לסופרסטאר אמיתי. האוסטרלים יעריכו את זה ברמות מטורפות וכל הסיפור הוא סביב העניין הזה".

"כשהוא נכנס למים ראינו שזה אותו ת'ורפ"

איאן ת'ורפ הודיע על הקאמבק שלו בפברואר 2011, ומיד לאחר מכן עזב את אוסטרליה לשוויץ, שם חבר למאמן הרוסי גנאדי טרוייצקי, שאימן בעבר את נבחרת אוסטרליה. את תשעת החודשים האחרונים הוא העביר בעיירה הפסטורלית לוקרנו, שנמצאת בצפון אגם מאג'ורה. מי שהעביר איתו חודשיים של אימונים אינטנסיביים בקיץ הנוכחי היה לא אחר ממאמן נבחרת ישראל לשעבר, לאוניד שייכט, שעבד בעבר עם גנאדי טרוייצקי במשך ארבע שנים.

"הוא הגיע לשוויץ עם עודף משקל, אבל הוריד 12 קילו כבר בחודשיים הראשונים של האימונים ממשקל של 114 ל-102", מספר שייכט, "ברגע שהוא נכנס למים ראינו שזה אותו ת'ורפ עם הסגנון הייחודי והמדהים שלו. הוא נראה נחוש מאוד ורציני מאוד, הוא מקשיב למאמן שלו ועושה הכל, אבל צריך להבין שגנאדי טרוייצקי לא יכול להכניס אותו כל כך מהר לשגרה של עבודה קשה, זה תהליך שלוקח זמן". על הערכתו לגבי סיכוייו של ת'ורפ לפי הרשמים מאימוניו, אומר שייכט: "ב-100 חתירה יהיה לו מאוד קשה כי יש באוסטרליה שני שחיינים יותר טובים ממנו. ב-200 חתירה אנחנו עוד נראה. מה שאני ראיתי זה שהוא התגעגע מאוד לבריכה ויש לו רעב עצום. חוץ מזה, התרשמתי שהוא בחור נחמד מאוד".

אחד מחבריו הטובים של ת'ורפ ושותפו לשעבר לאימונים, השחיין האוסטרלי אדם פיין, נשמע הרבה יותר אופטימי בראיון ל'קנברה טיימס' ואמר: "אין לי בכלל ספק שאיאן ישחה מהר יותר ממה ששחה בעבר. אני עבדתי איתו בפברואר האחרון וכבר אז שיפרנו את הכושר שלו כששמנו דגש על העבודה מתחת למים. אני חבר טוב שלו ואני יודע שהוא חכם ומחושב". מאמן הנבחרת האוסטרלית ליי נוג'נט הוסיף: "גנאדי טרוייצקי סיפק לנו כמה נתונים מהאימונים של ת'ורפ שהיו מעודדים מאוד. נראה שהוא נמצא בכושר טוב מאוד, הוא גם נראה בכושר טוב – אבל צריך לזכור שלפעמים מראה יכול להטעות. מצד שני, שחיין עם כאלה איכויות יכול להוציא מעצמו את המיטב גם אם לא יהיה כשיר במאת האחוזים".

"אנחנו לא עומדים לקבל אותו בזרועות פתוחות"

השחיינים האוסטרלים סקרנים מאוד לגבי יכולתו של איאן ת'ורפ, ולא בטוח שכולם ישמחו לראותו בתחרות הגורלית שתתקיים באפריל 2012, או אולי אפילו לפני כן. שיאן העולם לשעבר ב-100 חתירה אימון סאליבן התייחס לחזרתו של הטורפדו ואפילו שלח עקיצה קטנה כשאמר: "אנחנו לא עומדים לקבל אותו בזרועות פתוחות ולהגיד לו 'הי, בוא תיקח את המקום שלי במשחה ה-100 ליחידים'. מה שכן, אנחנו מחכים בקוצר רוח לראות אותו שוחה. אני אשמח אם הוא יהיה בנבחרת השליחים, כי אז זה יתן לנו יותר עומק ואפשרויות להחליף שחיינים בין המוקדמות לגמר. אחרי הכל, המטרה שלנו היא לשחזר את משחה השליחים מסידני 2000 (אוסטרליה זכתה במדליית זהב אולימפית).

ת'ורפ עצמו צפוי לחזור ולהתחרות באוסטרליה בפעם הראשונה בחודש ינואר, אז תתקיים אליפות ויקטוריה הפתוחה בבריכות ארוכות. עד לשנה האזרחית החדשה הוא ישחה בבריכות קצרות. תחרות הקאמבק תהיה כאמור ב-4 לנובמבר בסינגפור, אלא שבה ת'ורפ יתחרה בשני סגנונות שהוא לא בונה עליהם וישחה 100 פרפר ו-100 מעורב, וזאת כדי להיכנס לכושר תחרות. ארבעה ימים לאחר מכן בבייג'ינג הוא יחזור על שני המשחים בתחרות נוספות, ובאמצע נובמבר בטוקיו הוא כבר צפוי להתחרות במשחי החתירה, כשגם אימון סאליבן ישחה נגדו כמו גם שחיינים בכירים נוספים.

לא בטוח שבטוקיו נראה את ת'ורפ עומד על הפודיום, אבל לפי העדות של לאוניד שייכט נראה כי אפשר לבנות על ההנאה מהסגנון של "ת'ורפי". מדובר בסגנון שבו ת'ורפ, דג במשקל 100 קילוגרם, "מרביץ" עבודת רגליים בסגנון החתירה שלא רואים אצל אף אחד אחר. מעל פני המים ובחלק הקדמי, רואים את ת'ורפ חותר בתנועות ארוכות, איטיות ובקצב נמוך - כל זה בזמן שיריביו חותרים בעזרת הרבה יותר תנועות וקצב גבוה יותר שמתיש אותם.

לא סתם אמר פעם פרשן שחיה מ-NBC על ת'ורפ שהוא גורם לשחיית החתירה להיראות קלה כל כך. שאלת מיליון הדולר היא עד כמה הסגנון הזה ישתלב עם כושר שמתאים לצמרת השחיה העולמית של ימינו, עם כל הכבוד לשחיין שזכה בעבר בחמש מדליות זהב אולימפיות ובכל תואר אפשרי אחר? אנחנו לא יכולים לדעת כרגע. דווקא מה שברור יותר הוא המניע לחזרתו של ת'ורפ לבריכה, כך לפחות מאמין מיקי חליקה שאומר: "אחרי שנגמרת התהילה חוזרים לחיים השגרתיים ומגלים שהם יותר מדי שגרתיים. פתאום אתה צופה בתחרויות עם כל הכוכבים הגדולים ואתה מבין שבכל רגע נתון אתה יכול לחזור לשם. איאן ת'ורפ השיג כל תואר אפשרי ואין פסגה שהוא לא נגע בה, כולל מדליית ארד באליפות העולם כבר בגיל 15. אחרי כל הדברים האלה, גם אני מאמין בו ואני חושב שחלק מזה (הקאמבק - ד.ב) יכול להיות הגיוני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully