וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש שמעולם לא איכזב

16.10.2011 / 12:26

רצו ממנו גמר - והוא סיפק הרבה. חשדו שמדובר בהבלחה - והוא סתר זאת מיד. ציפו ממנו למדליה - והוא לא חשש מכלום. דני בורשבסקי מראה כיצד אלכס שטילוב עמד בכל לחץ שניצב בפניו

אחרי שאלכס שטילוב חזר מאליפות אירופה באביב האחרון עם מדליית הכסף על הצוואר, שאלתי אותו היכן מסתתר הלחץ שאמור להופיע באופן כל כך טבעי. אחרי הכל, הוא חזר לארץ אחרי עוד הישג היסטורי, ואנשי הוועד האולימפי והיחידה לספורט הישגי כבר התחילו לדבר על היום שבו הוא יקבע את הקריטריון למשחקים האולימפיים בלונדון, ועל סיכוייו למדליה אולימפית. שאלתי אותו על הלחץ כי ידעתי שהקריטריון האולימפי קשה מאוד במקרה שלו. מדליה בתרגיל הקרקע באליפות העולם או העפלה לגמר בתחרות מיון אולימפית, וכשמדובר בשישה מכשירים, הכל יכול לקרות. נפילה אחת מיותרת עלולה לרסק חלום אולימפי. הפתיע אותי לראות ששטילוב עצמו לא כל כך הבין למה אני מדבר איתו על לחץ, ואם חשבתי שאיפשהו מסתתרת לה מין העמדת פנים, מסתבר שזו כנראה היתה טעות. הספורטאי שעמד מולי הוא ככל הנראה ווינר אמיתי מהזן שבאמת לא פוגשים הרבה. יכול להיות שהוא ווינר יותר גדול מספורטאים שכבר זכו במדליה אולימפית, בארץ או בעולם - כי עד עכשיו הוא תמיד עמד בציפיות ממנו וגם הרבה מעבר, והיו הרבה ציפיות. הרבה אלופים גדולים סבלו גם מלא מעט אכזבות לאורך הקריירה שלהם. אלכס שטילוב הוא רק בן 24, ועדיין, זה לא מובן מאליו שספורטאי יהיה חתום רק על הצלחות במסלול מתיש בן חמש שנים.

שטילוב זכה בארד באליפות העולם ביפן

שטילוב: "אין ספק שמדליה אולימפית היא בהישג יד"

זה מה שחשב אלכס שטילוב בראיון לוואלה! ב-2007

אלכס שטילוב, דייגו היפוליטו על הפודיום. רויטרס
לא לראות אותו על הפודיום יהיה מוזר. על כמה ספורטאים אפשר להגיד את זה? אלכס שטילוב בטוקיו/רויטרס

השנים הראשונות

2006

הפריצה של אלכס שטילוב לתודעה הייתה בשנת 2006 כשהוא היה בן 19. הוא היה מתעמל גבוה ומוכשר, אבל את זה ידעו בעיקר באיגוד ההתעמלות. אפשר להגיד שגם שם היו אלה רק האופטימיים במיוחד שחשבו שייצא משהו מטבילת האש הראשונה שלו באליפות העולם שהתקיימה בדנמרק. אחרי הכל, מאמנים בונים מתעמלים בדרך כלל עבור תחרויות הקרב-רב בכלליות, כך שלבנות על מתעמל שיצטיין על מכשיר אחד בלבד זה סיכון גדול. בסופו של דבר הוא הפך למתעמל הישראלי הראשון שעולה לגמר של תרגיל בודד, וסיים במקום השביעי. כשהוא חזר, כבר התחילו לדבר על מתעמל שיש לו סיכוי לעלות לגמר אולימפי במכשיר בודד (8 הראשונים) - הישג שלא חלמו עליו באיגוד ההתעמלות. היעד הראשון והמלחיץ הוצב בפני שטילוב.

2007

בגיל 20 המריא אלכס שטילוב לאליפות העולם שהתקיימה בשטוטגארט. לקראת המשחקים האולימפיים ציפו ממנו להשיג גמר נוסף על תרגיל הקרקע, כדי לנסות ולהבין אם הוא באמת שייך לצמרת העולמית במכשיר הזה. לא רק ששטילוב עלה לגמר, הוא גם סיים במקום החמישי והיה במרחק נגיעה מהמדליה. הדיבורים על הציפיות הפכו למעשה לויכוחים על כך שה"צעירות" שלו מנעה ממנו מדליה באליפות העולם כבר בגיל 20. ובכל זאת, הרבה אנשי מקצוע שצפו באותו תרגיל קרקע מופלא של הישראלי בשטוטגארט, כבר סימנו אותו כפוטנציאל ענק שמעולם לא נראה כמוהו בהתעמלות הישראלית.

2008

אחרי שאלכס שטילוב זכה במדליית הזהב בגרנד פרי גלאזגו היוקרתי, הוא המריא למשחקים האולימפיים בבייג'ינג והציפייה העיקרית ממנו הייתה להפוך למתעמל הישראלי הראשון שמשיג גמר על מכשיר בודד באירוע הספורט הגדול בעולם. שטילוב היה למעשה הישראלי הראשון שהתחרה בבייג'ינג, בבוקר שאחרי טקס הפתיחה, ועמד בציפיות כשהשיג את הציון השמיני בטיבו כדי לעלות אחרון לגמר. במעמד הגמר עצמו שבוע לאחר מכן, הוא היה רחוק מלבצע תרגיל מושלם ולא הצליח להתקדם מעבר למקום השמיני. אולי אם הציפיות ממנו היו גבוהות יותר, הוא גם היה ממוקם גבוה יותר. לזכותו יאמר כי באותם משחקים התחרו המתעמלים הטובים ביותר באותו פרק זמן, חלקם פרשו לאחר מכן.

פוסט בייג'ינג, טרום לונדון

2009

אחרי המשחקים האולימפיים בבייג'ינג, הדעות על אלכס שטילוב נחלקו לשניים. היו כאלה שחשבו שהמקום השמיני בבייג'ינג משקף את המיקום הטבעי שלו בעולם. היו גם את אלה שהבינו שהופעת בכורה כל כך מרשימה במשחקים האולימפיים נראתה אפילו יותר מדי טוב. בעונה הבאה הוא הוכיח שגרף ההתקדמות שלו השתפר פלאים, ובשנה אחת זכה בשתי מדליות - ארד באליפות אירופה במילאנו עם ציון של 15.350 וארד היסטורי באליפות העולם בלונדון עם ציון של 15.575. שטילוב פתח למעשה את השנה הפוסט-אולימפית כשהוא מעלה את רמת הקושי של תרגיל הקרקע שלו, ומוכיח שיש לו מקום בצמרת העולמית הגבוהה ביותר. השילוב של רמת הקושי הגבוהה עם הוירטואוזיות הפך את הגובה שלו (1.83) ממשהו שנראה בתחילת הדרך כמו חסרון לאחד היתרונות הבולטים לעין כיום בכל תחרות התעמלות בה הוא משתתף.

2010

גם ספורטאי גדול כמו אלכס שטילוב לא הצליח להתחמק מתשלום המחיר על עומס האימונים ושחיקת הגוף. דווקא אחרי שנה כל כך מוצלחת הוא סבל מפציעה חמורה בברך, שחייבה ניתוח דחוף. לא מעט ספורטאים יודעים שפציעות מהסוג הזה לא רק עוצרות מומנטום, אלא גם מזיקות מאוד מבחינה מנטאלית. תקופת השיקום הארוכה מנעה ממנו להתחרות באליפות אירופה, לאליפות העולם שהתקיימה ברוטרדאם שטילוב הגיע ללא הכנה ראויה. למרות הכל וכנגד כל הציפיות, הוא הצליח לשמור על הרקורד של גמר בכל אליפות וסיים במקום הרביעי המכובד, כשהוא רחוק רק ב-33 אלפיות הנקודה מדניאל פרוויס הבריטי, שזכה במדליית הארד. הוא הוכיח שבמינימום של הכנה, הוא עדיין נחשב לאחד מחמשת המתעמלים הטובים בעולם על תרגיל הקרקע. דווקא ההישג הזה, שלא כלל עמידה על הפודיום, הפך את שטילוב למועמד מרכזי לזכות במדליה אולימפית באחד משלושת ענפי הספורט הפופולאריים ביותר במשחקים האולימפיים.

2011

בשנה הטרום-אולימפית מפלס הלחץ עולה בקרב הספורטאים. את אלכס שטילוב עדיין זכרו כספורטאי שעבר ניתוח לא פשוט בשנה הקודמת, מה גם שאליפות אירופה שהתקיימה באפריל לא הייתה תחרות מטרה עבורו. ובכל זאת, שטילוב הצטיין גם בברלין וקבע את ההישג היבשתי הטוב ביותר שלו עד היום כשזכה במדלית הכסף. למעשה, לכמה דקות הוא כבר הרגיש כאלוף אירופה מכיוון שעד שפלאביוס קוצ'י הרומני התחרה, התרגיל שלו היה הטוב ביותר. עם זאת, קוצ'י הפתיע בגדול ומנע משטילוב להשמיע את "התקוה". באליפות העולם שהתקיימה חצי שנה לאחר מכן והסתיימה השבוע, שטילוב ידע שאם לא יזכה במדליה - הוא יצטרך לחכות מספר חודשים עד שתהיה לו הזדמנות לקבוע קריטריון ללונדון 2012. גם כאן הוא הוכיח שהלחץ לא משחק אצלו תפקיד והציפייה למדליה דווקא כן. כעת, נראה אותו מתמודד עם סוג אחר של לחץ. כי אחרי אליפות העולם 2011, כשלונדון 2012 נראית באופק, קיים קונצנזוס אחד גדול סביב אלכס שטילוב. נכון להיום הוא המועמד הבכיר של המשלחת הישראלית למדליה אולימפית, ואם הוא יזכה בכזו - די ברור לכולם שזו תהיה המדליה האולימפית היוקרתית ביותר בתולדות הספורט הישראלי בגלל תפקידה החשוב של התעמלות המכשירים והיוקרה שלה בתנועה האולימפית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully