וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש שהשאיר חור שחור

10.10.2011 / 14:00

סכסוכים ובצע כסף, אבל גם הליכה נגד הזרם וקידום מיעוטים. אל דייויס, שהלך לעולמו בשבת בגיל 82, צבר בחייו אויבים רבים אבל את אוהדי אוקלנד ריידרס זה לא מעניין, הם כבר מתגעגעים

"אין לאל דייויס שום ספק שברגע זה הוא הבחור הכי חכם בעולם הפוטבול", אמר סיד גילמן, המאמן האגדי של סן דייגו צא'רג'רס בשנת 1962 על עוזרו הצעיר, "כרגע הוא לא, אבל זה יקרה ממש בקרוב". כזה היה אל דייויס, שהלך לעולמו ביום שבת האחרון בגיל 82. תמיד בטוח ביכולתו, תמיד מתבלט, לא תמיד מחובר למציאות.

דייויס נולד ביום העצמאות האמריקאי, ה-4 ביולי 1929, למשפחה יהודית עשירה בברוקטון, מסצ'וסטס, חצי שעה דרומית מבוסטון. את רוב ילדותו ונעוריו העביר דווקא בברוקלין, שם סיים את הקולג' ונכנס לעולם הפוטבול.

אחרי שעבר במספר תפקידים שונים בעולם הקולג'ים, הוא קיבל את הצ'אנס הראשון מגילמן, כשהצ'ארג'רס עדיין שיחקו בלוס אנג'לס, מקום אליו דייויס עוד ישוב בגדול בעתיד. שלוש שנים הוא העביר בתור עוזרו של גילמן, עד שהגיעה ההזדמנות הגדולה.

אל דייויס אוקלנד ריידרס. AP
ככה זה נראה בהתחלה. דייויס אימן את הריידרס מ-1963/AP

בגיל 33 הפך דייויס למאמן הצעיר בתולדות הפוטבול המקצועני, כשמונה להוביל את אוקלנד ריידרס, קבוצה שניצחה בשלושה מתוך 28 משחקים בשנתיים שקדמו להגעתו. בשנתו הראשונה בתפקיד, דייויס הוביל את הריידרס, מצוידים במדי השחור-כסף החדשים שהוא עצמו הביא, למאזן 4:10, כולל שני ניצחונות דרמטיים במיוחד על אותם צ'ארג'רס שעזב, ושכל כך ישנאו אותו בקרוב. גילמן, אגב, מעולם לא סלח לו על המעבר ליריבה הגדולה.

כל ההקדמה הזאת נועדה להראות לאלו שזוכרים רק את אל דייויס של שלושת העשורים האחרונים, תככן, רודף בצע בעייתי, שהיו גם צדדים חיוביים באדם הזה, שבסך הכל רצה לנצח. תמיד. אין זה מקרה, שהמשפט שהכי מקושר עם דמותו של דייויס הוא "Just win, baby".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

הנה כמה דברים שרציתם לדעת על אל דייויס ואולי התביישתם לשאול: הוא היה רודף בצע שלא התבייש ללכת רחוק בשביל עוד כמה דולרים בחשבון הבנק. הוא העביר את מרקוס אלן, הכוכב הגדול של הקבוצה וה-MVP של סופרבול 1984, לקנזס סיטי בגלל כסף. לאחר אין ספור מאבקים עם עיריית אוקלנד הוא העביר ב-1982 את הריידרס ללוס אנג'לס, רק כדי להחזיר אותם לאוקלנד 13 שנים לאחר מכן. הוא שחרר מאמנים מוערכים כמו מייק שנאהאן וג'ון גרודן, רק כדי שהשניים יחזרו להכות בו כשהם מדריכים את הקבוצות היריבות. שנאהאן זכה פעמיים בסופרבול עם דנבר ברונקוס, גרודן לקח סופרבול עם טמפה ביי, כשהוא מביס בגמר את הריידרס. טקט מעולם לא היה הצד החזק שלו, גם חמלה לא.

ולמרות זאת, הקיצוניות של אל דייויס נותבה גם לאפיקים חיוביים. בעונתו הראשונה בריידרס הוא לא הסכים לשחק באלבמה בגלל ההפרדה הגזעית, ושנתיים לאחר מכן העביר את האולסטאר מניו אורלינס ליוסטון מאותן סיבות. ב-1989 מינה דייויס את ארט של למאמן השחור הראשון בהיסטוריה המודרנית של הליגה, רק כדי לפטר אותו שש שנים מאוחר יותר, מהלך שעליו אמר דייויס כי הוא "הטעות הגדולה ביותר בקריירה שלי". ב-2006 חזר של לעונה נוספת בודדת באוקלנד.

אוהדי אוקלנד ריידרס בשנות ה-80. George Rose, GettyImages
האוהדים הכי מוטרפים בעולם הפוטבול. יציע הריידרס בשנות ה-80 העליזות/GettyImages, George Rose

אל דייויס לא היה איש טוב, לא במובן העסקי ולא באישי. למעשה, לו היה שומע את ההספדים עליו היה בוודאי שולף את צחוקו המרושע שאותו עיצב היטב בשנות השבעים והשמונים. זקנתו ביישה את נעוריו ואוקלנד הפכה לקרקס. הריידרס של העשור החולף היו ג'ונגל ניהולי ומקצועי, מאמנים הוחלפו כמו גרביים, בדרך כלל עזבו עם בטן מלאה. ב-2008, כשפיטר את המאמן הצעיר והשחצן ליין קיפין, קרא לו דייויס "שקרן גדול שהמיט קלון על המועדון". כשקיפין פוטר הוא ידע מיד את משמעות המהלך ושאל/אמר לדייויס: "אני מבין שאני לא מקבל יותר כסף ממך". דייויס ענה לו "נכון". כשקוורטרבק העבר ריץ' גאנון הציע לעזור לקוורטרבק ג'מארקוס ראסל, עוד בחירה כושלת של הריידרס בדראפט, הגיב דייויס: "שיעזור קודם לעצמו".

אלא שאי אפשר להתעלם מהתרומה הגדולה של דייויס לעולם הפוטבול בכלל ולריידרס בפרט. מעבר להיותו אחת הדמויות המשמעותיות בקידומה של ליגת ה-AFL, שקמה כאלטרנטיבה ל-NFL ובהמשך התמזגה איתה, דייויס הפך את אוקלנד הענייה, האחות החורגת והמלוכלכת של סן פרנסיסקו, למותג אמיתי. בשנות ה-90 אוקלנד הפכה למועדון בעל השוק הגדול ביותר בארצות הברית אחרי וושינגטון רדסקינס, לא פרט טריוויאלי כלל כשמדובר בעיר חסרת אמצעים ש

לאחר המעבר ללוס אנג'לס הפכו מעילי ה"סילבר אנד בלק" לפריט הלבוש המועדף ביותר על בני הנוער, ועל פי סברה שעלתה בסרטו של אייס קיוב "Straight Outta LA", גרמו לעלייה בהיקף האלימות בשל הביקוש העז של חברי כנופיות לסמל הגולגולת הקורץ של הריידרס. כשחזרו הריידרס לאוקלנד ב-1995 נרגעה אופנת השחור-כסוף בלוס אנג'לס, אבל שבה למפרץ במלוא עוזה. עד היום נחשבים אוהדי אוקלנד למוטרפים ביותר ב-NFL. הם לא היו מגיעים לייחוד הזה ללא אל דייויס.

אל דייויס ג'ון מאדן אוקלנד ריידרס. wally fong, AP
ג'ון מאדן טען שדייויס הוא האדם שהשפיע עליו יותר מכל. השניים חוגגים זכייה בסופרבול 76'/AP, wally fong

ג'ון מאדן, המאמן הכי גדול שעבר תחת דייויס באוקלנד, אימן את הקבוצה במשך עשר עונות, בין 1969 ל-1978, זכה בסופרבול אחד והכין את הקרקע לקבוצה של טום פלורס, שזכתה בשתי אליפויות נוספות בשנות ה-80. כשנשאל ב-2006 מה הייתה השפעתו של דייויס על הקריירה שלו, ענה מאדן: "הוא האדם שהשפיע עליי יותר מכולם. בלעדיו, אני לא יודע לאן הייתי מגיע. כל הליגה הזאת הייתה נראית אחרת לולא אל דייויס".

כזה היה אל דייויס - קיצוני, נועז, לא הכי נחמד, אבל בטח שהכי פעיל ותוסס. לסיום, נשאיר אתכם עם כמה ממיטב הציטוטים שלו לאורך השנים:

"החוק הוא מעל החוק, אתם יודעים"

"למה שאדבר איתך? אני לא יודע מאיפה אתה מגיע"

"אתה לא מתרגל. אתה פשוט משתלט"

"Just win, BABY"

פוטבול בוואלה! ספורט

אוהדי אוקלנד ריידרס. paul sakuma, AP
אוהדי אוקלנד אומרים שלום/AP, paul sakuma

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully