וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוג אליפות העולם באתלטיקה: בולט הציל את האליפות

3.9.2011 / 18:30

הוא אמנם רחוק מהכושר של לפני שנתיים, אבל מספיק טוב כדי להדהים. דני בורשבסקי מנתח את הופעת בולט ונפעם מפירסון

1. כנראה שלעולם לא נצליח להבין את תופעת יוסאין בולט. לפי איך שהוא נראה בשנתיים האחרונות ובעיקר לאור מה שקרה בגמר ריצת ה-100 מטרים, התחזיות היו שהוא ירוץ את המרחק הכפול בזמן של כ-19:70 שניות. הוא לא הפתיע אף אחד בניצחון שלו, אבל העובדה שהוא הצליח לקבוע תוצאה גרנדיוזית, לראשונה מזה שנתיים, מבלבלת מאוד את כל מי שעסק בתאוריות קונספירציה לגבי הפסילה הלא הגיונית שלו ביום השני של האליפות.

19:40 זה זמן איטי יותר מאשר שיאו של רץ ה-200 השני בכל הזמנים, מייקל ג'ונסון, ובכל זאת מדובר בתוצאה שדי הצילה את האליפות המאכזבת יחסית בדאגו וגם את הציפיות ללונדון 2012. ואם זה לא מספיק, הג'מייקני המדהים שירת במקרה הזה גם שני רצים אחרים שקבעו תוצאות מדהימות מבחינתם. וולטר דיקס האמריקאי קבע 19:70 וכריסטוף למייטרה הצרפתי שיפר את שיאו בלא פחות מ-30 מאיות ועצר את השעונים ב-19:80 שניות כדי להפוך לאצן ה-200 המהיר בכל הזמנים.

ועדיין נשאלת השאלה – איך מנתחים עכשיו את ההופעה של בולט? אז קודם כל עדיין לא מנתחים כי מחר תתקיים ריצת השליחים וביום מושלם אולי נזכה לראות סוף סוף שיא עולם חדש. בניתוח זמני של מה שקרה עד עכשיו – אין ספק שבולט רחוק מהכושר של לפני שנתיים והוא מודה בזה בעצמו. עד כמה שזה מוזר, אין ספק ש-200 היא הריצה הטובה יותר של בולט וגם בזה הוא הודה.

צריך להבין, ירידה ביכולת מסוימת, מדהימה ככל שתהיה, תתבלט תמיד בספרינט למרחק הקצר יותר. אנחנו דואגים להזכיר את זה תמיד – ריצת ה-100 היא הרבה יותר מסובכת ממה שהיא נראית, ועבור רצי 200 טבעיים כמו בולט על אחת כמה וכמה. אפשר להגיד שאיפשהו הוא איבד את עצמו בריצת ה-100 וזה משהו שהוא יצטרך לעבוד עליו. היום בריצת ה-200 הוא הוכיח שיש על מה לעבוד ושאולי בכל זאת נראה ממנו שיאי עולם נוספים.

***

2. יש עדיין לא מעט שיאי עולם שמחזיקים מעמד בשנות השמונים ושייכים לספורטאים מהגוש הקומוניסטי, כאשר די ברור לכולם שהושגו באמצעות חומרים אסורים. לקראת כל אליפות עולם מנסים מביני עניין לבחון את הסיכויים לשבירה של שיא כזה. בקיץ הנוכחי דיברו על אנה צ'יצ'רובה, שהייתה רחוקה רק בשני סנטימטרים מהשיא העולמי בקפיצה לגובה. צ'יצ'רובה ניצחה בתחרות גדולה, אבל הייתה רחוקה הפעם גם מתוצאת השנה שלה.

מי שכן הפכה לכוכבת הגדולה של האליפות הייתה אתלטית אוסטרלית אלמונית יחסית בשם סאלי פירסון. היא הייתה אחת הפייבוריטיות לניצחון ב-100 משוכות וגם החזיקה בתוצאת השנה בעולם, אבל מי שצפה בגמר הזה ראה ריצה מדהימה, עם אצנית מושלמת ושולטת, שקבעה שיא אישי מדהים וגרמה גם לשתי המתחרות שלה לעשות את זה – כל זה על מסלול ואצטדיון שלא סיפקו לנו תוצאות מדהימות עד עכשיו.

פירסון עצרה את השעונים בזמן של 12:28 שניות וקבעה שיא אליפות חדש. למעשה, רק שתי בולגריות מהתקופה הקומוניסטית ולודמילה אנקוויסט השבדית, שנתפסה בשימוש בחומרים אסורים, רצו מהר יותר ממנה. זה אומר שיש הרואים בה את רצת ה-100 משוכות הטובה בכל הזמנים, מה גם שהיא התקרבה עד כדי 7 מאיות משיא עולם שמחזיק מעמד מ-1988 ונחשב במשך שנים רבות כבלתי ניתן לשבירה.

***

3. ועוד נקודה קטנה שבולטת בעיקר באליפויות העולם באתלטיקה ויכולה לשמש כחומר למחשבה. התאחדות האתלטיקה הבינלאומית החליטה כבר מזמן לשלב מירוצי ראווה לנכים בכסאות גלגלים בזמן הפריים-טיים של האליפות. הספורטאים הנכים טענו מאז ומתמיד לקיפוח. בדרך כלל הם מתלוננים שהמשחקים הפראלימפיים שהם פסגת השיא שלהם לא מעניינים אף אחד. כשבוחנים את הטענה הזאת, אפשר להבין גם את הצדדים הפחות מתעניינים, שבמקרים רבים לא יכולים לצפות באירוע שלם של נכים עושים ספורט.

תהיו בטוחים שלמרות שהמירוצים ל-800 מטרים בכסאות גלגלים לגברים ונשים לא קבעו היום כלום, אותם ספורטאים שהתחרו בהם חוו הרגשה חדשה, ואפילו לא יהיה מוגזם לומר, את פסגת השיא שלהם. אחרי הכל, הספורטאים הנכים רוצים להיות כמו כולם ותמיד מוחים על כך, כך שאין כמו שילוב של מקצוע אחד או שניים שלהם בכל תחרות ספורט גדולה ובכל ענף. אולי אז הם יתחילו לעשות את מה שנראה כבלתי אפשרי לחלוטין, ולהחדיר את ספורט הנכים למיינסטרים.

אליפות העולם בדגאו - סיקור מיוחד

אתלטיקה בוואלה! ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully