וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לגרמנים הוא מזכיר את מסי

2.9.2011 / 8:00

רגע לפני שהיא מבטיחה את מקומה ביורו 2012, קבלו הצצה לסיפורו של מריו גצה, הכוכב העולה שמטריף את גרמניה

"הכישורים של מריו גצה זהים לאלה של מסי" אמר בתחילת אוגוסט פרנץ בקנבאואר. גדול שחקני גרמניה בכל הזמנים התלהב במיוחד אחרי ההצגה של הכוכב בן ה-19 של דורטמונד במחזור הפתיחה מול המבורג, במהלכו הבקיע גצה שער מרהיב ובישל שניים נוספים לקווין גרוסקרויץ. "אין דרך לעצור אותו. הוא עובר שחקני יריב כאילו הם לא קיימים. כמו מסי, הוא עושה הכל לפי האינסטינקט שלו. הוא גאון" הרעיף הקייזר שבחים. הוא עשה זאת לפני משחק הידידות של גרמניה מול ברזיל, ממנו נעדר מסוט אוזיל שזכה למנוחה.

אחרי ההצגה מול הסלסאו, יצאו כל הגרמנים מכליהם. גצה סיפק משחק מדהים, ניווט את כל המהלכים, וגם התכבד בשער בכורה במדים הלאומיים. הדרך בה כבש אותו, כשהוא עושה תנועה אלכסונית חכמה כדי להימנע מנבדל, משתלט על כדור העומק באלגנטיות, עוקף את השוער ז'וליו סזאר ומגלגל לרשת, העידה יותר מכל על הבגרות שלו. עם נסיון של עונה אחת בלבד בליגה הבכירה, משחק גצה כמו סופר-סטאר ותיק.

בקבוצות הילדים והנוער של דורטמונד נחשב גצה מאז ומתמיד לפוטנציאל ענק. הוא היווה בורג חשוב בכל הנבחרות הצעירות של גרמניה, ורק לפני שנתיים הצעיד את הנבחרת עד גיל 17 לזכיה באליפות אירופה שהתקיימה על אדמתה. בשלב הבתים באותו טורניר, אגב, הביסו הגרמנים את אנגליה 0:4 כאשר גצה חתום על אחד השערים. אולם בזמן שהנבחרת הבוגרת פירקה את החבורה של פאביו קאפלו באותה התוצאה בשמינית גמר המונדיאל בדרום אפריקה, היה גצה עדיין נער עם 42 דקות משחק בבונדסליגה שהתפרסו על פני חמישה משחקים בעונת 2009/10. ההתקדמות שעשה בשנה שחלפה מאז מדהימה בכל קנה מידה.

מריו גצה שחקן נבחרת גרמניה. Lars Baron, GettyImages
ההצגה מול ברזיל גרמה לגרמנים לצאת מכליהם. מריו גצה/GettyImages, Lars Baron

דג במים

את העליה המטאורית שלו חייב גצה בראש ובראשונה ליורגן קלופ, המאמן הכריזמטי של דורטמונד, שביסס את הקבוצה על כשרונות צעירים. הוא נתן למריו את המפתחות באגף הימני בקישור בתחילת העונה שעברה, והתוצאות לא איחרו לבוא בדרך לאליפות משכנעת. שערו הראשון בבונדסליגה הובקע כבר במחזור השני מול שטוטגרט, הבישול הראשון הגיע ב-1:3 הנהדר בדרבי מול שאלקה. את המסירה שלו חילק אז גוצה לשינג'י קגאווה, עוד שחקן שפרץ לתודעה משום מקום בהדרכתו של קלופ.

אחרי שהיפני נפצע באליפות אסיה נאלצה בורוסיה להסתדר בלעדיו במשך כל הסיבוב השני, וגצה קיבל הזדמנות לשחק במשבצת מרכזית הרבה יותר במקומו. היכולת למלא תפקידים מגוונים בקישור מאפיינת אותו מאוד. השיטה של דורטמונד בנויה על תנועה מתמדת של שחקנים, וגצה מרגיש בה כמו דג במים. הוא תמיד מסתכל קדימה, ממציא מהלכים בהברקות של שבריר שניה, מחלק עקבים ומסירות חותכות הגנה. כאשר הכדור ברגליו, הציפיה היא למשהו בלתי צפוי, וזו סגולה ששמורה לגאונים נדירים באמת. את העונה הראשונה שלו סיים גצה עם שישה שערים, 15 בישולים ואליפות. אפילו בקמפיין המאכזב של דורטמונד בליגה האירופית שהסתיים בהדחה בשלב הבתים הוא בלט עם צמד לרשת קרפאטי האוקראינית, במשחקו הראשון בקריירה במסגרת בינלאומית.

באופן טבעי, ההצלחה הפנומנלית גררה תשומת לב מצד מועדוני הפאר ברחבי אירופה. בתקשורת הספרדית נפוצו כבר בעונה שעברה דיווחים על עניין רב מצד ברצלונה, בעוד מנצ'סטר יונייטד גיששה אודותיו באפריל, ושלחה שוב נציגים באוגוסט, אחרי שהמאמצים להחתים את ווסלי סניידר עלו על שרטון. כאשר נפוצו שמועות על כוונות באיירן מינכן לפתות את גצה, הכריז מנכ"ל דורטמונד האנס-יואכים ואצקה: "יהיה מטופש מצידם לבזבז זמן על ההצעה. מריו נמצא איתנו מגיל 11, ומשפחתו גרה בדורטמונד. יש רק שלוש או ארבע קבוצות בעולם שיכולות לחלום עליו, והן לא נמצאות בגרמניה". המנהל הספורטיבי מיכאל צורק ציין בשביעות רצון: "עשינו בשכל כשהארכנו את חוזהו עד 2014". סוכנו של השחקן, פולקר שטרוט, היה נחרץ: "גצה לא יעזוב את דורטמונד הקיץ, וסביר שישחק במדיה עוד שנתיים לפחות. הוא מרגיש שדורטמונד מתאימה לו, ומוקדם מאוד לדבר על שינוי כיוון".

אוהדי הצהובים-שחורים יכולים, אם כך, להיות רגועים. בניגוד לתחזיות הקודרות על פירוק אפשרי של קבוצתם המלהיבה, רק נורי שאהין נמכר לריאל מדריד, בעוד כל יתר השחקנים נותרו במקומם. עזיבתו של הכוכב הטורקי מטילה על גצה אחריות גדולה יותר לבניית המשחק של דורטמונד, והוא כבר הוכיח שאתגרים רק גורמים לו להשתפר. לדעת רבים, כבר עכשיו מדובר בשחקן הטוב ביותר בבונדסליגה. עובדה זו גורמת למאמן הלאומי יואכים לב כאב ראש לא מבוטל.

גרמניה תהיה הראשונה שמעפילה ליורו 2012?

יורגן קלופ מאמן דורטמונד (שמאל) מתחבק עם מריו גצה. Alex Grimm, GettyImages
חייב את הפריצה הגדולה ליורגן קלופ. מריו גצה עם מאמנו בדורטמונד/GettyImages, Alex Grimm

הפליימייקר האולטימטיבי

הצטיינותו של גצה מול ברזיל גרפה שבחים מכל הכיוונים. חבריו לנבחרת אהבו מאוד לשתף איתו פעולה, ובסטיאן שווינשטייגר קבע: "מריו עשה עבודה נהדרת, ואנחנו מאושרים ששחקן כמוהו נמצא בסגל". מתיאס זאמר, המנהל הטכני של ההתאחדות, נדבק בהתלהבותו של בקנבאואר ונפעם: "הוא אחד הכשרונות הגדולים ביותר שהיו לגרמניה אי פעם. יש לו מהירות, יצירתיות וטכניקה – הוא פשוט שחקן אדיר". גם לב חילק מחמאות מפליגות: "ראיית המשחק של מריו יוצאת מגדר הרגיל, והרוגע שלו עם הכדור בלתי נתפס. הוא מביא המון למשחק הקבוצתי, פותר בעיות ופורץ הגנות. הוא יודע היטב מה צריך לעשות עם הכדור ובלעדיו".

לאור זאת, ברור לכולם שגצה צריך להיות בהרכב הפותח של הבונדסטים, הלא כן? אז זהו שלא בדיוק. אוזיל היה ונשאר הפליימייקר האולטימטיבי של לב, והוא נמצא בכושר נהדר, כפי שיעיד המשחק מול סראגוסה בפתיחת הליגה הספרדית. קל לשכוח שלמונדיאל הגיע אוזיל על תקן שחקן מבטיח אחרי עונה טובה בשורות ברמן. הוא רק בן 22, ולפניו עשור לפחות של עשיה פוריה בנבחרת. בעוד ברוב הנבחרות קיים קושי בחילופי הדורות, הגרמנים מייצרים כוכבים בקצב כה מהיר, עד שאוזיל ותומאס מולר נתפסים באופן ביזארי כשחקנים ותיקים.

לב התייחס לסוגיה כבר אחרי המשחק מול ברזיל והצהיר: "זה מרגש שעומדים לרשותנו כוכבים כה רבים. זה אומר שכל שחקן ושחקן חייב להוכיח את עצמו כל הזמן. זה היה הצד החזק של ספרד בשנים האחרונות, וזו אחת הסיבות להצלחתה. אוזיל הראה בריאל מדריד שהוא שחקן ברמה העולמית הגבוהה ביותר. אי אפשר לפסול שהוא ישחק עם גצה באותו הרכב, נצטרך לראות כיצד לעשות זאת". אוזיל עצמו כבר אמר מפורשות: "אין לי ספק שנוכל לתפקד היטב ביחד". ובכל זאת, במסיבת העיתונאים לקראת המפגש מול אוסטריה הערב רמז המאמן שגצה יישאר על הספסל: "אני יודע שאוכל להשתמש בו בכל עת במידת הצורך".

למזלו של המאמן, משימת ההעפלה ליורו 2012 כמעט הושלמה. הגרמנים ניצחו בכל שבעת המשחקים הראשונים, וניצחון על אוסטריה יכתיר אותם לנבחרת הראשונה שנוסעת בוודאות לאוקראינה ולפולין בקיץ הקרוב. ייתכן והגיע הזמן לנסות מערכים יצירתיים גם במשחקים הרשמיים על מנת להגיע מוכנים לאליפות אירופה, וגצה עשוי להשתלב הערב במחצית השנייה.

מסוט אוזיל שחקן נבחרת גרמניה. Alex Grimm, GettyImages
אין לו ספק שיוכל לתפקד היטב לצד גצה. מסוט אוזיל/GettyImages, Alex Grimm

מבחן מנטלי

המערך האופטימלי של גרמניה כיום הוא 4-2-3-1, עם שני קשרים שמחזיקים את הקישור (שווינשטייגר וסמי חדירה), שני שחקני אגפים (מולר ולוקאס פודולסקי), פליימייקר בדמותו של אוזיל וחלוץ חוד בודד. היעדרותו של חדירה הפצוע מהמשחק מול אוסטריה עשויה לאפשר ללב לשנות את השיטה ל-4-1-4-1, כאשר שוויני ממלא את תפקיד הקשר האחורי היחיד, אבל המאמן העדיף לוותר על הניסיון בינתיים, וטוני קרוס יפתח בהרכב. אפשרות נוספות, לאור ירידה בכושרו של פודולסקי, אשר מסוכסך עם מאמנו בקלן, היא להורידו לספסל, להעביר את מולר הרב-גוני שמאלה, ולתת לגצה את המשבצת המוכרת לו מימין. לב רמז שהוא חושב כיוון באומרו: "ללוקאס פוטנציאל עצום, אך הוא לא תמיד ממצה אותו. נצטרך לעבוד איתו על מנת שיגלה יציבות". אופציה שלישית לשילובו של גצה נעוצה בספסולו של מולר, אך היא סבירה הרבה פחות.

יש גם לעקוב אחרי התפתחותו המנטלית של הכוכב הצעיר. בעונה שעברה הוא הדהים את הליגה, אך כעת, כשהוא על תקן "מסי הגרמני", מתמקדות יריבותיה של דורטמונד בשמירה הדוקה עליו. במחזור האחרון, במשחק צמרת בלברקוזן, קיבל מגן המארחת מיכל קאדלץ כרטיס אדום אחרי שביצע עבירה מסוכנת ביותר על גצה. מסע הציד הוציא את מריו משלוותו, וזה נגמר בצהוב שספג על כניסה ברוטלית בשוער, ובהמשך גם הרחקה על פעולת תגמול בהאנו באליץ'.

בכל העונה שעברה קיבל גצה אזהרה אחת בלבד מהשופטים, העונה יש לו כבר שני צהובים ואדום בארבעה משחקים. ייתכן שזו אחת הסיבות לכך שלב ישאיר אותו על הספסל הערב, ולו רק כדי לחנך אותו ולא לגרום להתלהבות סביבו לפגוע בקצב התפתחותו המטורף. האוהדים הגרמנים, מצידם, היו רוצים לראות אותו על הדשא – פשוט כי מדובר באחד השחקנים המהנים ביותר בעולם.

כדורגל גרמני בוואלה! ספורט

לוקאס פודולסקי שחקן קלן. Jan Huebner, GettyImages
אולי הוא יפנה את המקום לטובת אהוב הקהל החדש? לוקאס פודולסקי/GettyImages, Jan Huebner

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully