וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגעת מכבי תל אביב בכדורסל – רק בגדול

26.8.2011 / 17:50

את טירוף היורובאסקט בליטא - חובבת הכדורסל הגדולה בעולם - אפשר להשוות רק למונדיאל. הבלוג של גרינוולד

"יש לחץ?", ניסה המראיין. "אני לא מרגיש לחץ, אבל אני מבין מה נמצא על כף המאזניים, מהן הציפיות של האנשים מאיתנו", צינן שרונאס יאסיקביצ'יוס. "אז בכלל לא עובר לך בראש שאתם יכולים לאכזב מאוד שלושה מיליון אנשים?", הקשה המראיין, מתחנן לאיזה משפט דרמטי. "אנחנו לא צריכים לחשוב על זה", התעקש יאסיקביצ'יוס, "למרות שיש אצלנו אנשים שכן. אני חושב שאנחנו צריכים ללחוץ על עצמנו בכל יום במהלך האימון ולראות מה יצא מזה בסוף".

2000: שחקן נבחרת ליטא שרונאס יאסיקביצ'יוס. GettyImages
מבין מה נמצא על כף המאזניים. יאסיקביצ'יוס/GettyImages

***

ב-17 במרץ בשעה 10:00 הוצאו למכירה הכרטיסים למשחקי יורובאסקט 2011. אתר האינטרנט דרכו שווקו הכרטיסים קרס תוך דקות. בתוך שעה נמכרו כל הכרטיסים למשחקי המארחת, נבחרת ליטא. כעבור שעה נוספת אזלו גם הכרטיסים לחצאי הגמר ולגמר. למעלה מחמישים אלף כרטיסים נמכרו ביומיים הראשונים, כמעט כולם לחובבי כדורסל ליטאים. עפ"י דיווחים שונים, נכון להיום נמכרו למעלה מ-90% מכלל הכרטיסים לטורניר.

קדחת היורובאסקט השתלטה מזמן על ליטא. "הרבה אנשים תכננו השנה מראש לקחת חופשות קצרות יותר כדי להיות כאן במהלך הטורניר. רבים ביקשו לנצל ימי חופש מהעבודה כדי שיוכלו לעקוב אחרי היורובאסקט בחופשיות", מספר אלמנטאס קיבריס, הדובר הוותיק של ז'לגיריס קובנה – מועדון הכדורסל המעוטר, החזק והפופולארי במדינה.

יהיה זה היורובאסקט המוצלח בהיסטוריה, משוכנעים בפיב"א-אירופה, שכן אין לך מדינת כדורסל מובהקת מליטא על פני הגלובוס. אם יורובאסקט 2009 שנערך בפולין עורר במדינה עניין אפסי ושוחק לעיני יציעים ריקים, ויורובאסקט 2007 שנערך בספרד לא הצליח להתפשט מעבר לגבולות מדריד, הרי שבליטא צפויה אורגיית כדורסל בת שלושה שבועות.

"לא היה טירוף כזה סביב היורובאסקט מעולם", משוכנע הסקאוט והעיתונאי ירון ארבל, שיסקר ויפרשן את המשחקים עבור אתר האינטרנט של פיב"א-אירופה. "זה יהיה שונה לגמרי מהאליפויות האחרונות. הפעם מדינה שלמה הולכת לעקוב אחר האירוע ולהגיע למגרשים. כולם, כמובן, רצו לראות את ליטא, אבל מי שלא הצליח למצוא כרטיס יראה את ישראל נגד לטביה או את פורטוגל נגד פולין".

ומי שלא מצא כרטיס במחיר שפוי למשחק בין אוקראינה לגיאורגיה יוכל לשעשע את עצמו בשלל הפעילויות שמתכננים המארגנים סביב ולאורך ימי המשחקים. בימים אלו נמצא בשיאו "מרוץ הכדרור", טייק-אוף על מרוץ הלפיד המסורתי באולימפיאדות, בו מכודרר כדורסל סביב ליטא כולה (המרוץ יצא לדרך בתחילת חודש יולי בקובנה, העיר שתארח את שלבי הגמר, ויסתיים ביום ראשון הקרוב בפנבז'יס, העיר בה ייפתח הטורניר). בתחילת השבוע הבא ינסו הליטאים לשבור את שיא גינס בכדרור המספר הרב ביותר של כדורים בו-זמנית – 80,000. ביום שלישי תואר בשידור ישיר טבעת הסל הגדולה בעולם, משובצת באלפי נורות, שנבנתה בראש מגדל הטלוויזיה בעיר וילנה. טורניר סטריט-בול גדול ייערך בין המשחקים.

אוהדי נבחרת ליטא. /Daniel Ochoa de Olza, AP
"אנשים רבים ביקשו לנצל ימי חופש מהעבודה כדי שיוכלו לעקוב אחרי היורובאסקט כל הזמן"/AP, /Daniel Ochoa de Olza

***

"שיחקת בספרד, ביוון, בישראל, בארה"ב, בכל מדינה בעולם שבה אוהבים כדורסל. האם אתה חושב שבליטא אוהבים כדורסל יותר מכל מקום אחר?", נשאל יאסיקביצ'יוס באותו ראיון. הוא השיב בחיוב. "אנחנו אפילו לא יודעים מהיכן מגיעה התשוקה הזו למשחק. יש לנו מסורת עשירה של כדורסל והאוהדים מכריחים אותנו להמשיך ולהתפתח. זה מדהים להיות חלק מהתרבות הזו".

***

"ליטא היא כנראה המדינה היחידה באירופה שבה הכדורסל הוא ענף הספורט המוביל", מספר קיבריס. "בעצם, עבור הליטאים כדורסל הוא יותר מסתם ספורט. כפי שאתה יודע, כדורסל מכונה כאן 'הדת השנייה', אבל מעשית זו הדת הראשונה – יותר אנשים צופים בכדורסל מאשר הולכים לכנסיות. כדורגל כמעט ולא מעניין".

מה מקור האהבה האדירה שרוחשים הליטאים לכדורסל? ייתכן, אומר קיבריס, שהזכיות הסנסציוניות של נבחרת ליטא ביורובאסקט 1937 ו-1939 הן שזרעו את זרעי האהבה לענף. הסיפור שלו נשמע מעט מוכר.

"הזכיות ההיסטוריות הללו נתנו למדינה קטנה כמו ליטא סיבות לגאווה, ואלה תחושות שהחזיקו מעמד במשך דורות. במהלך תקופת השלטון הסובייטי הרבה שחקנים ליטאים שיחקו בנבחרת ברית המועצות, וכך המסורת נמשכה. משחקי הכדורסל בין ז'לגיריס לצסק"א היו המקום היחיד שבו ליטאים יכלו להפגין רגשות כלפי המדינה שלהם ולא כלפי ברית המועצות, ולצעוק 'ליטא, ליטא' מבלי להיענש. וכשז'לגיריס הייתה מנצחת את צסק"א, כל הליטאים התרגשו – הנה נציגה מליטא הקטנה מנצחת את הצבא האדום הגדול. לאורך כל השנים הכדורסלנים הליטאים זוהו כגיבורי תרבות, וכל הילדים תמיד רצו להיות שחקני כדורסל כמותם".

נבחרת ליטא חוגגת זכיה במדליית ארד באולמיפיאדת 1992. GettyImages
אחת מבין הצלחות רבות שהפכה את הכדורסל לענף המוביל במדינה: זכיה במדליית ארד באולמפיאדת 1992/GettyImages

***

מבחינת שטח ואוכלוסייה, ליטא היא המדינה הקטנה ביותר שנבחרה לארח את אליפות אירופה בעידן המודרני (מארחת היורובאסקט הבא, סלובניה, תשבור את השיא הזה). חיים בה פחות מ-3.5 מיליון תושבים. הליגה המקומית נחשבת לחלשה יחסית ונשלטת לחלוטין בידי ז'לגיריס ההיסטורית וריטאס וילנה, הכוח העולה בעשור האחרון – אך מבחינת ייצור שחקנים היא עומדת בשורה אחת עם סרביה וקרואטיה, חממות הכישרונות הגדולות באירופה. משרונאס מרצ'ולניס, דרך ארווידס סאבוניס ועד שרונאס יאסיקביצ'יוס, במשך השנים יצאו מליטא כמה מגדולי השחקנים האירופאים בכל הזמנים.

השם הבא שאולי יתווסף לרשימה הוא יונאס ולנצ'יונאס, סנטר ריטאס שנבחר במקום החמישי בדראפט האחרון בידי טורונטו (אך יצטרף ל-NBA רק בקיץ הבא, בתום חוזהו, לאור דמי השחרור הכבדים שדרשה ריטאס תמורתו). בן 19, 2.11 מטר, והשחקן היחיד בהיסטוריה שזכה במדליית זהב קבוצתית ובתואר ה-MVP האישי של כל טורנירי הנוער של פיב"א בהם השתתף (אליפות אירופה לנבחרות עד גיל 16, אליפות אירופה לנבחרות עד גיל 18, אליפות אירופה לנבחרות עד גיל 19).

הפופולאריות של ולנצ'יונאס בליטא שוברת שיאים. "הוא בחור מאוד מוכשר, אבל לא פחות חשוב מכך גם אדם שמקשיב לעצות של כולם ומוכן ללמוד", החמיא לו לאחרונה יאסיקביצ'יוס. את המשחק הרשמי הראשון שלו במדי הנבחרת הבוגרת ערך ולנצ'יונאס בתחילת החודש, במשחק אימון מול נבחרת צ'כיה, וסיים כקלע וכריבאונדר המוביל עם 26 נקודות ו-11 ריבאונדים. מבחינה סטטיסטית, הייתה זו תצוגת הבכורה הטובה ביותר של שחקן בנבחרת ליטא אי-פעם.

יונאס ולאנצ'יונאס שחקן ריטאס וילנה. mindaugas kulbis, AP
פופולאריות שוברת שיאים. יונאס ולנצ'יונאס/AP, mindaugas kulbis

***

עם ולנצ'יונאס ושמות כמו דריוש וקשישטוף לברינוביץ', רוברטס יבטוקאס, פאוליוס ינקונאס, דריוס סונגליה ואחרים, הקו הקדמי של ליטא מסתמן כאחד הטובים בטורניר. הבעיה הגדולה צפויה להיות בקו האחורי: שאראס מגיע אחרי שנתיים בהן לא שיחק כדורסל סדיר, נדד מקבוצה לקבוצה ונראה לעיתים כמו הצל של השחקן האגדי שהכרנו; לינאס קלייזה פצוע; רמונאס שישקאוסקאס פרש מהנבחרת לפני כמה שנים ומסרב בעקביות לחזור בו מהחלטתו.

"בתיאוריה, כשמדובר בנבחרת ליטא וכשהיא זו שמארחת את הטורניר, היינו מצפים ממנה להעמיד נבחרת פלאים", אומר ירון ארבל. "חשבו שזידרונאס אילגאוסקאס יגיע סוף סוף, אבל זה לא קרה. האמת היא שאין לדעת איך תגיע ליטא: ביורובאסקט 2009 היא כשלה לחלוטין למרות הציפיות הגבוהות (סיימה במקום 10-11 יחד עם נבחרת גרמניה, במאזן 5:1 – א.ג.), ובאליפות העולם בקיץ שעבר, שאליה הגיעה בכלל דרך וויילד-קארד, כשהציפייה ממנה הייתה לרבע גמר מקסימום, היא לקחה מדליית ארד.

"בסופו של דבר ליטא נפלה הפעם לבית קשה מאוד, עם נבחרות כמו ספרד וטורקיה, ולכן הקהל ישפיע מאוד", מוסיף ארבל. "להיות במשחק של נבחרת ליטא, כשאלפי צופים דוחפים אותה, זו חוויה מטורפת. בשנה שעברה ראיתי 12,000 איש צורחים במשחק של קבוצת הנוער וזה היה עוצמתי מאוד. בשורה התחתונה ליטא לא מגיעה לאליפות כקבוצה שאמורה לזכות, אבל אני חושב שהם כן יכולים לעשות דברים יפים מאוד".

שאראס שוב יעמוד במוקד ההתעניינות: פרט למנטאס קאלנייטיס, הוא הפוינט גארד הטבעי היחיד בסגל. "למרות שהוא מבוגר יותר, לדעתי שאראס עדיין צריך לנהל את המשחק של הנבחרת", טוען קיבריס. "במשחקי ההכנה הוא ניסה להנהיג, וראינו שהוא קולני מתמיד. הבעיה היא שעם כמה שהיה איטי בעבר, היום הוא איטי עוד יותר. היתרון של שאראס הוא שבזמן שאחרים לא מסוגלים או לא רוצים לקחת אחריות, הוא השחקן עם הביצים הכי גדולות בנבחרת, ולכן אולי הוא ישחק יותר ממה שמצפים ויהיה משמעותי כמו פעם".

"שאראס יהיה שחקן מפתח עבור ליטא", משוכנע הסקאוט ארבל. "צריך לזכור שהוא מגיע ליורובאסקט גם כדי להשיג חוזה. הקיץ מעט מאוד קבוצות גילו בו עניין והוא רוצה להוכיח לכולם שהוא עדיין מסוגל לשחק. בדצמבר האחרון הוא הצטרף לריטאס והעיף את הקבוצה קדימה. הוא כבר אמר שהוא מתכוון לעשות דבר דומה הקיץ בנבחרת. אסור להספיד אותו. שאראס לא שכח לשחק כדורסל".

שחקן נבחרת ליטא שרונאס יאסיקביצ'יוס בטקס הפתיחה של אולימפיאדת 2008. GettyImages
"היתרון של שאראס הוא שבזמן שאחרים לא מסוגלים או לא רוצים לקחת אחריות, הוא השחקן עם הביצים הכי גדולות בנבחרת". יאסיקביצ'יוס בטקס הפתיחה של אולימפיאדת 2008/GettyImages

***

למרות היותה אחד ממוקדי הכדורסל החשובים בעולם, במשך שנות דור פיגרו מתקני הכדורסל בליטא הרבה אחרי התפתחות הענף במדינה. עד לפני כמה שנים, מגרשה הישן של ז'לגיריס בן 5,500 המקומות היה האולם המפואר במדינה. בשנת 2004 נפתח בוילנה ה"סימנס ארינה" המצוין, וכבש את הפסגה בזכות 11,000 מושביו.

ההודעה הרשמית בדבר היבחרה של ליטא לאירוח המשחקים הביאה למהפכה של ממש ברמת מתקני הספורט במדינה. אם במשך שנים לא נבנו בליטא מגרשים חדשים, בשל בעיות תקציב או בירוקרטיה, הרי שמרגע ההכרזה נפרצו כל הסכרים ושישה קומפלקסים חדישים הוקמו ברחבי המדינה בשלוש השנים האחרונות. בשיאולאי, פנבז'יס וקלייפדה נבנו אולמות חדשים לחלוטין בני 5,500 מקומות לערך, ובעיר אליטוס שופץ מהיסוד האולם הישן שעמד על תילו משנת 81'.

אך גולת הכותרת היא ה"ז'לגיריס ארינה", אולם הכדורסל המונומנטאלי שנבנה בקובנה בעלות של חמישים מיליון אירו ונושא את שמה של הקבוצה המקומית. זה אמור להיות אחד הקומפלקסים החדישים והמפוארים באירופה, ואחד ממגרשי הכדורסל הגדולים ביבשת. הוא יוכל לארח כ-15,500 צופים במשחקי כדורסל, ומעט פחות במשחקי הוקי, כדורעף וכדוריד.

מוזר ומדהים ככל שהדבר יישמע, האולם הוקם על אי קטן במרכזו של נהר הנמונאס (נימן) שמתפתל מחלקה המזרחי של העיר. לאחר עיכובים רבים שדחו את פתיחתו בשנה שלמה הושק בשעה טובה ה"ז'לגיריס ארינה" בשבוע שעבר, במשחק ראווה של נבחרת ליטא מול אלופת העולם ספרד (והסתיים, כמה מפתיע, בניצחון המארחים). האולם יארח את רבעי הגמר, חצאי הגמר ומשחק הגמר של הטורניר.

"יצא שגם לטווח הרחוק היורובאסקט ישנה את ליטא", אומר אלמנטאס קיבריס. "האולמות הללו נבנו כמתחמים רב-תכליתיים ויוכלו לארח לא רק משחקי ספורט, אלא גם כנסים והופעות".

מדינה חולת כדורסל? יש. אווירה מדהימה? תהיה. אולמות חדשים? גם כן. התפאורה מוכנה, המסך עולה בקרוב. יורובאסקט 2011 יוצא לדרך.

ohad@walla.net.il

אריק שיבק יחפש את ההכרה לה הוא ראוי ביורובאסקט

גל מקל ואפיק ניסים נפצעו באימון הנבחרת

יורובאסקט 2011 בוואלה! ספורט

שחקן נבחרת ליטא ריימונאס שישקאוסקס. GettyImages
גם ללא שישקאוסקאס שפרש, ליטא רוצה ללכת עד הסוף. אין הרבה נבחרות שהדגל כל כך משמעותי עבורן/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully