וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקומה של מכבי תל אביב מתחילה כאן

25.8.2011 / 14:48

מכבי חיפה והפועל תל אביב הבינו שעליונות בענף אפשר לייצר רק דרך אירופה. הערב, למכבי תל אביב יכול לרדת האסימון

אם משווים את ההישגים של מכבי תל אביב והפועל תל אביב ב-20 השנים האחרונות, קשה להבין מהיכן שואבים את הרעיון שבעיר הגדולה הייתה מהפכה בהיררכיה. למכבי תל אביב ארבע אליפויות, להפועל שתיים. למכבי תל אביב חמישה גביעי מדינה, להפועל ששה. נכון שמשחקי הדרבי יצרו אפקט מסוים, אבל האופן שבו אנחנו תוספים את נוף הכדורגל בהקשר הזה לא קשור למספר תארים.

דרור קשטן חוגג עם הפועל תל אביב ניצחון על צ'לסי. Phil Cole, GettyImages
המסע הזה ממש לא הסתיים בקמפיין של 2001/2, הוא נמשך ונמשך. הפועל תל אביב במסע המופלא/GettyImages, Phil Cole

הערב (21:15, ערוץ 9 וספורט1 HD): מכבי תל אביב מול פנאתינייקוס

את העקיפה הגדולה ביצעה הפועל תל אביב קודם כל דרך אירופה. בזמן שקבוצות גדולות כמו בית"ר ירושלים ומכבי תל אביב התרגשו יותר מהמאבקים בליגה, הפועל תל אביב ומכבי חיפה הבינו שהתמקדות כזו תפגיש אותן כל הזמן עם התקרה. שהתפתחות והתעצמות של מועדון מגיעות מהמסלול האירופי. לא רק כדי לקבל הגרלות קלות, אלא כדי לשנות תודעה של מועדון, לפנות לקהלים נוספים, לבנות ביטחון חדש לקבוצה, להעשיר את קופת המועדון, לקדם את מעמדה גם מול ספונסרים ורוכשים עתידים – או בקיצור: שם נמצאת הקופה הגדולה.

הערב (21.15, ערוץ 9) מכבי תל אביב יכולה לעשות את הצעד החשוב הזה. זו כבר לא ההעפלה המפוקפקת לליגת האלופות שהגיעה די במקרה ומזל, זה תהליך שהתחיל בניצחון חשוב על אולימפיאקוס ויכול להסתיים עם ניצחון שהוא באמת היסטורי על פנאתינייקוס, ואופק חדש למכבי תל אביב לקראת העשור הנכנס.

אבי סטרול שחקן מכבי תל אביב מול מיכאל באלאק שחקן באיירן מינכן. Christian Fischer, GettyImages
אל תתייחסו לביקור המקרי בליגת האלופות כאל איזושהי אינדיקציה להתפתחות של מכבי תל אביב/GettyImages, Christian Fischer

פריצת דרך

האיש הראשון שהבין את זה היה גיורא שפיגל. כבר בשנת 88', ארבע שנים לפני כניסתנו למפעלים האירופיים, הוא דרש משחקניו לעלות על חליפות, דיבר על מערכים ושיטות אימון באופן אינטנסיבי מהמקובל, וכשהגיע למכבי חיפה הוא מצא שותפה אמיתית לרעיון הזה. רעיון שמנחה את מכבי חיפה עד היום ומספק לה עוצמה באופן קבוע. הכל התחיל בניצחון ההוא על פארמה באיטליה, בסיומו חיפה הודחה בדו קרב פנדלים, אבל האפקט הזה אדיר. שפיגל: "היה ברור לנו בזמנו שזאת פריצת דרך עבור מכבי חיפה ועבור הכדורגל הישראלי. ההתקדמות וההשתפרות שלנו כמועדון ושל השחקנים בכדורגל המודרני יכולות לבוא רק מהמשך התמודדות ברמות האלה והגעה לשלבים גבוהים יותר. עובדתית, זה הביא לשיפור ברמת הנבחרת ולהתעניינות בשחקנים שלנו כמו חיים ואייל שהחלו לצאת לאירופה".

שלישיית הבעלים החדשה שהגיעה להפועל תל אביב בשלהי שנות ה-90 הבינה זאת היטב ובחרה לצעוד על אותו מסלול. אחרי הדאבל הגיע אמנם כישלון, אבל תוך שנתיים מאז הדאבל, פרק זמן קצר באופן חסר תקדים, הלהט הזה הסתיים ברבע גמר גביע אופ"א. מאז זו הפועל תל אביב אחרת – שיווקית, מעמדית. מוטי אורנשטיין, מבעלי הקבוצה באותם ימים, מספר: "זה היה טירוף. מעבר לשמחה ולחוויה של פעם בחיים, המועדון שנקרא הפועל תל אביב עשה קפיצת מדרגה אדירה בכל הקשור לשם שלו, לחיבור אליו ולהכרה בו בישראל ומעבר לים. למעשה, משם התחיל התהליך של המסורת שעד היום הפועל מרוויחה ממנו - כל שנה עם ניקוד יפה ביבשת והגרלות שמאפשרות לזה להימשך. האפקט של ההצלחה הזאת מחפה על חוסר הצלחה בליגה ונותנת פוש אדיר גם לשחקנים לנסות ולהתקדם לאירופה".

אצטדיון בלומפילד. ברני ארדוב
העובדה שבלומפילד מלא גם במשחקי ליגה היא תוצאה ישירה של של ההצלחות באירופה/ברני ארדוב

הצלחה מדבקת

ג'ובאני רוסו שיחק בזירה האירופית במדי הפועל חיפה, בית"ר ירושלים, מכבי חיפה ומכבי תל אביב, ובכלל, החל מהרגע שנכנס לתודעה כשחקן מוביל בכדורגל הישראלי, רוסו תמיר רצה להיות קודם כל בקבוצה שמשתתפת במסגרות האירופיות. רוסו עד היום מסביר שזה היום חלק בלתי נפרד מהאדרנלין של כדורגלן ומועדון: "להשתתף באירופה זה חלק בלתי נפרד מקבוצה רצינית וחזקה. בארץ משעמם הרבה פעמים והמשחקים רדומים. אירופה זו תמיד אווירה אחרת וגם אפשר להגיע להצלחות שכולם ירוויחו מהן. עם הפועל חיפה אמנם הפסדנו אך עשינו משחקים יפים כמו ולנסיה, עם מכבי חיפה זה היה הצ'מפיונס וגביע אופ"א, ובסך הכל עשינו דברים יפים מאוד למרות שהיה הרבה יותר קשה מאשר ההגרלות שמקבלות הקבוצות היום. הכדורגל הישראלי התקדם באירופה, צבר ניקוד והקבוצות מקבלות על זה קרדיט. אנחנו נלחמנו מול קבוצות הרבה יותר טובות ושחקנים בקושי יכלו לצאת לאירופה, כשהיום יוצאים פה מקבוצות קטנות לכל אירופה ומרוויחים הרבה כסף. בלי לשחק באירופה היה משעמם לכולם כאן, לא?"

רוסו יודע שזו ההזדמנות של מכבי תל אביב לעבור לקרון המנצחים: "מכבי תל אביב היא מועדון גדול בצורה בלתי רגילה עם כל כך הרבה רעש ואוהדים שיכולים לסחוף איתם את כולם ואפילו למלא את איצטדיון רמת גן כמו שעשו פעם. אם הם יופיעו באופן קבוע באירופה ויהיה שם שקט למאמן כמו שיש במכבי חיפה, כל המצב יתהפך לטובתם. אי אפשר להופיע באופן קבוע באירופה ולא להיות מועדון מצליח, זה הולך ביחד ומכבי תל אביב נראית בדרך לשם - למרות שעם כל הדיבורים נעשה מנחוס והיא תפסיד 0:4 היום".

אלון חרזי חוגג עם אבישי ז'אנו ועם ג'ובאני רוסו עליה של מכבי חיפה לליגת האלופות. Rudi Blaha, AP
הישגים כאלה רק פותחים את הדלת. רוסו והחברים חוגגים עלייה לליגת האלופות ב-2002/AP, Rudi Blaha

בידור לכל המשפחה

הפועל תל אביב רשמה הקיץ כבר שני הפסדים מבישים באירופה – מול אקראנס ו-ואדוז. בסיום אחר ממשחקי החוץ האלה אמר הסקאוט יעקב הלל לאנשים במועדון: "חבל, ניצחון כזה יכול להיות זה שיכריע אם בשנה הבאה נקבל קבוצה מצרפת או מקפריסין. להפועל יש ניקוד גבוה ואם היא שומרת עליו, בשנים הבאות הסיכויים שלה לקבל הגרלות טובות גבוהים מאוד. דרור יודע את זה יותר טוב מכולם, הוא כבר עבר את הדברים האלה עם הפועל".

את קו המחשבה הכל כך מושרש הזה מכבי תל אביב צריכה ויכולה לקבל על עצמה הערב, ואולי משם, מאירופה, לבסס את הקאמבק שהמועדון הזה רוצה לבצע. תתפלאו, אבל דווקא משם יכולה להגיע התקומה של מכבי תל אביב. או כמו שאומר אורנשטיין: "כשהגענו להפועל תל אביב בקושי מכרנו 1,500 מנויים, היום אפשר לראות לאן כל התהליך הזה הגיע, עם בידור משפחתי והצגה לכולם. ככה זה באירופה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully