וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שהר הניצחון: מה מחכה לבן שהר באוקזר?

ארנון בן דרור, אוקזר

5.8.2011 / 17:30

הקהל סבלני יותר מת"א, המאמן גמיש יותר מגוטמן. ביקרנו את בן שהר באוקזר, עם מכונית חדשה, שיק צרפתי וים ביטחון. ראיון

מכונית מיני-קופר חדישה חונה ממול לבראסרי צנוע במרכז אוקזר, עיר צרפתית שלווה בחבל בורגון, מרחק כשעה וחצי ברכבת מפאריס. מהמכונית יוצא בן שהר. הוא בדיוק סיים את אימון הבוקר וכעת הוא מבקש להשביע את רעבונו. המלצר, שכמו מרבית תושבי העיר לא דובר אנגלית כלל, לא מזהה את שהר. כך גם שאר יושבי המסעדה השוקקת. בעוד כמה שבועות בלבד, כך לפחות שהר רוצה לקוות, הוא כבר לא יהיה אנונימי כל כך. המלצר לא יעקם יותר את האף כששהר יפנה אליו באנגלית; אדרבה, הוא אולי אפילו יציע לו קינוח על חשבון הבית. כיאה לכדורגלן בכיר בקבוצה המקומית.

מישהי תוכל לעצור את פ.ס.ז' העונה?
וינסנט אניימה לא מתגעגע להפועל ת"א
ומה מחכה לעדן בן בסט העונה בברסט?
תולדות הנציגים הישראלים בליגה הצרפתית

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אולי בעוד כמה שבועות כבר יהיה פחות אנונימי. בן שהר/מערכת וואלה!, צילום מסך

עושה רושם ששהר שבע רצון מהבית החדש שלו, אליו הגיע לפני כחודש. "זו עיר שקטה ונוחה", הוא מתאר את האווירה, "מקום בלי הרבה לחץ". אולי לעיתים המקום קצת משעמם עבורו, אבל שוב – פריס ממש מעבר לפינה במונחים של צרפת, ובכל סוף שבוע הוא דוהר לשם במכונית הקטנה והשיקית שלו, חמוש בגי'.פי.אס מהעתיד. לעדן בן בסט, שמשחק בברסט, למשל, אין את הפריבילגיה הזאת. פריס פשוט רחוקה מדי.

שהר מרוצה לא רק מהעיר החדשה שלו, אלא גם מההתאקלמות במועדון החדש. הוא חזר ממחנה אימונים מוצלח ביותר, בו הבקיע שער ופתח בהרכב במשחקי הידידות. לדבריו, מעניקים לו כאן את כל התנאים בשביל להתקדם צעד חשוב נוסף במסע להחזרת הקריירה שלו לתלם.

"מדובר במועדון מאוד מקצועי. יש כאן כל מה שצריך כדי לשחק כדורגל - מתקן אימונים מעולה, חדר כושר מתקדם, מזון ותוספי מזון, אנשים טובים, צוות מקצועי מעולה, סאונה, ג'קוזי, הכל", הוא מפרט. "האצטדיון הוא לא ה'קורניה אל פראט' של אספניול, אבל בלי ספק, מבחינת המתקנים והתנאים, יש כאן שדרוג מהעונה שעברה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא כמו האצטדיון של אספניול, אבל בהחלט שדרוג. בן שהר עם נשיא אוקזר באצטדיון שבאן דלמאס/מערכת וואלה!, צילום מסך

"יהודים מפריס באים לראות משחק של אוקזר"

ניתן היה להניח שאחרי כל כך הרבה תחנות באירופה, שהר כבר הסתגל לחיים הרחק מהמשפחה והחברים, אבל מסתבר שהבדידות עדיין מפריעה לו. בעניין הזה, רודי חדד - האקס הלא-מיתולוגי של מכבי תל-אביב וכיום שחקן אוקזר - עוזר לו. "הבדידות היא לא דבר קל", הוא משתף, "אבל אחת הסיבות שבגללן הגעתי לאוקזר, היא שרודי חדד, שהוא גם יהודי וגם מדבר עברית, נמצא שם. גם החברה שלו מדברת עברית, ככה שאני אהיה איתם הרבה. החברים והמשפחה שלי באים לבקר אותי, ובפריס יש המון יהודים וכמה מהם כבר באו לראות משחק של אוקזר - אז אני לא תמיד לבד".

כפי שאוקזר נינוחה ורגועה מתל-אביב הקדחתנית, כך גם המועדון, ובעיקר הקהל שלו, נינוחים יותר, מסביר שהר: "אני בטוח שהאוהדים כאן יהיו הרבה יותר סבלניים מאלה של הפועל", הוא מציין, "לאוהדים בארץ אין סבלנות. הם (אוהדי הפועל – א.ב.ד) הכירו אותי ואת המשחק שלי וציפו לדברים מיד כשהגעתי, ובהתחלה היה לי קשה. כאן, הקהל קיבל אותי יפה מאוד כבר במשחק הידידות הראשון מול קייזרסלאוטרן (משחק בו אוקזר ניצחה 1-2 ושהר ושכטר פתחו – א.ב.ד), וזאת הייתה הרגשה טובה".

קהל האוהדים של אוקזר רחוק מלהיות הקהל האדוק ביותר בצרפת – לקבוצה ממוצע הצופים הנמוך ביותר בליגה הראשונה – אבל גם בזה, מסביר שהר, יש יתרון מסוים: "אין הרבה צופים בדרך כלל, רק במשחקים הגדולים, וגם זה בסדר. ברור שאני אוהב 50-40 אלף צופים במשחקים גדולים, אבל לפעמים, כשאין הרבה צופים זה נותן שקט ומוריד מהלחץ. בכלל, אין פה לחץ להוכיח ישר ומיד. כן, יש לחץ טבעי לקראת פתיחת עונה, אבל לא יותר מזה, לא כמו במקומות אחרים".

הקהל באוקזר כנראה סבלני יותר באמת מהקהל של הפועל תל אביב, אבל לשהר עצמו יש קצת פחות סבלנות, לפחות בכל הנוגע לשיבוצו בהרכב. הוא לא מסתיר את העובדה שהוא הגיע לאוקזר כדי לשחק בהרכב הראשון ולא כמחליף או כשחקן רוטציה. לקבוצה יש כמה חלוצים שיתמודדו על מקום בהרכב (בעיקר עיסאם ג'מע הטוניסאי, אנתוני לה טאלק הצרפתי הוותיק וג'ו-גוק ג'ונג הדרום קוריאני), אבל הוא מאמין שמקומו בכל מקרה ב-11 הפותחים.

"אני מקווה מאוד שאני אפתח מהתחלה", הוא אומר. "אני מאמין שזה יקרה. הרצון שלי הוא מהתחלה להיות בהרכב הפותח, אבל אני יודע שגם אם זה יקרה מיד וגם אם לא – בסוף זה יבוא. אני מרגיש טוב באימונים והייתה לי פתיחת עונה נהדרת".

אוקזר היא הזדמנות גדולה עבור בן שהר

קשר מכבי תל אביב רודי חדד. ברני ארדוב
מקל מאוד על ההתאקלמות של שהר. רודי חדד/ברני ארדוב

"אולי אשחק בכנף שמאל"

לשהר יש אמון מלא במאמן החדש של הקבוצה, לורן פורנייה, שהביא אותו למועדון. זאת למרות שיש להם קושי בתקשורת – שהר לא מבין צרפתית ופורנייה לא מבין אנגלית – אבל יש מי שיתרגם, בעיקר רודי חדד. בכל הקשור לתפקיד של שהר על המגרש, הוא מסביר כי פורנייה עשוי להשתמש בו בעמדה קצת שונה. "ביום שבת מול מונפלייה, במשחק פתיחת העונה, אני אולי אתופקד בכנף", הוא מפתיע.
עצם העובדה שפורנייה בחר בשהר בעצמו ולא "ירש" אותו מהמאמן הקודם, מהווה נקודת אור בעיני שהר. "זה דבר טוב בשבילי שהוא ראה אותי ורצה אותי", הוא אומר ומוסיף כי "עכשיו יש מאמן חדש ורכש חדש וסגנון משחק חדש, וזה בטח דבר חיובי בשבילי".

שהר מתאר את פורנייה כ"מאמן טוב ומקצועי עם חשיבה התקפית". זאת בניגוד למאמן הקודם של אוקזר, ז'אן פרננדז, שהנהיג בקבוצה בשנים האחרונות סגנון הגנתי וטקטי. כשהוא מתבקש להשוות בין המאמן החדש שלו לאלי גוטמן, תחתיו שיחק בהפועל תל אביב, הוא מפרט: "שניהם מצוינים, אבל בדרך אחרת. גוטמן משחק 4-4-2 ויש לו את הדרך שלו שהוא הולך איתה תמיד. פורנייה יכול לגוון בין 4:4:2 ל-4:3:3.

"גוטמן רצה שהכל יהיה חד וחלק, כמו גרמני – לטוב ולרע, ובעיקר לטוב, ופורנייה קצת שונה. הוא גם יכול להיות קשה בדברים שהוא מבקש, אבל בחילופי טקטיקה ובעמדות של שחקנים הוא קצת יותר גמיש".

בן שהר ירוויח כ-550 אלף יורו באוקזר

חלוץ הפועל תל אביב בן סהר (ימין) עם מאמנו אלי גוטמן. ברני ארדוב
"גוטמן רצה שהכל יהיה חד וחלק, כמו גרמני – לטוב ולרע, ובעיקר לטוב". בן שהר עם אלי גוטמן/ברני ארדוב

"רוצה להישאר כאן כמה שנים"

בשנים האחרונות הפכה במידה מסוימת הליגה הצרפתית לשם נרדף לכדורגל סגור וטקטי. את שהר זה לא מפחיד: "במובן מסוים, כל הליגות הגדולות הן טקטיות, אני לא מפחד מכדורגל טקטי. אני בטוח שאני יכול להראות כאן את היכולות שלי. זו ליגה מאוד טכנית ופיזית, ליגה טובה עם המון מקום לצעירים. מבחינת הרמה, היא מיד אחרי הליגות הגדולות, אולי אפילו מתחרה בליגה באיטלקית".

הוא מסביר שעוד מוקדם לדבר על אוקזר כקרש קפיצה לליגה גדולה יותר, ושכרגע הוא מתרכז אך ורק בעונה הקרובה. ניכר, עם זאת, שגם הוא מבין שלאחר כל כך הרבה קבוצות - הוא רק בן 22 ואוקזר היא הקבוצה השמינית בה הוא משחק - העונה הזאת עשויה להיות קו פרשת המים של הקריירה שלו. מכאן ניתן לנסוק או לדעוך.

ולכן, הוא אומר כי הוא "קודם כל רוצה להתבסס באוקזר ולהראות את האיכויות שלי פה. אחר-כך אפשר יהיה לדבר על קרש קפיצה, אחרי שאני אוכיח את עצמי". גם שהר מבין שהוא עבר יותר מדי קבוצות בפחות מדי זמן, והוא מדגיש: "הרצון שלי זה להישאר כאן כמה שנים – זה מקום טוב להישאר בו, מקום שמפתח צעירים. אם אתן עונה טובה, אז כמובן שהמטרה היא שהקבוצה תרכוש אותי". כרגע הוא נמצא בהשאלה מאספניול, ולאוקזר האופציה לרכוש אותו בתום העונה עבור 1.5 מיליון יורו.

בנוגע למטרות שלו העונה שהר די החלטי, אבל בכל הנוגע למטרות של הקבוצה שלו, הוא קצת מהסס: "מבחינת סגל שחקנים, יש לנו סגל טוב מאוד, אבל אי אפשר לדעת מה יהיה. צריך לראות במשחקים הראשונים של העונה. לפי מה שאני יודע, המטרה זה אמצע טבלה ומעלה. זו המטרה שלי וזו המטרה של הקבוצה, ואני מקווה שזה יתפתח למקום הזה".

פרשנים רבים, אגב, צופים לקבוצה עונה לא פשוטה כלל, שעלולה להסתיים בקרבות הישרדות בתחתית הטבלה.
ומה שונה הפעם מכל הפעמים הקודמות בהן נחל אכזבה בחו"ל? "אני התפתחתי, אני גדלתי", הוא מסביר. "בעונה שעברה שיחקתי המון משחקים בליגה וגם בצ'מפיונס ליג, וזה נתן לי ביטחון". בכלל, נראה שהעונה בהפועל תל אביב הייתה בדיוק המרשם המתאים עבור שהר. עונת הבראה של ממש – מנטלית ופיזית כאחד.

מי מיוצאי הפועל תל אביב יצליח באירופה?

שחקן אספניול בן סהר. רויטרס
הפעם הוא רוצה להתבסס בקבוצה, ורק אחר כך לחשוב על התקדמות. בן שהר במדי אספניול/רויטרס

"הניהול בהפועל היה לא מקצועי"

החזרה לישראל לא הייתה קלה עבורו. כמוה קצת כהודאה בכישלון: ניסיתי באירופה, אבל לא הצלחתי. אבל לפחות למהלך הייתה לבסוף השפעה חיובית: "לא היה פשוט בכלל לחזור לארץ, אבל אני חושב שזה תרם לי בהרבה מובנים: בכושר משחק, בזכייה התארים, בדקות באירופה. חוץ מאליפות, הייתה עונה באמת מצוינת בשבילי".

עונה מצוינת בהחלט, אבל לא תמיד הכי נעימה. סכסוכי הבעלים בין מוני הראל לאלי טביב הלכו והתעצמו ככל שהעונה התקדמה ולא אפשרו את השקט החשוב כל-כך לתפקוד של מועדון כדורגל. "הניהול בשנה שעברה היה לא מקצועי", שהר מודה. "זה שהיו שני בעלים גרם לבעיות גדולות מאוד, הן בעניין של הניהול והן בעניין הכספי. ביום יום, כשאתה לא מקבל את הכסף שלך בזמן ושיש כל הזמן בעיות בהתנהלות, זה מפריע לך באופן אישי. ואז אתה לפעמים גם סוחב את זה למגרש איתך. עכשיו, כשיש בעלים אחד, יכול להיות שזה יהיה שונה".

בכל מקרה, גם לשהר ברור שהפועל של השנה נחלשה משמעותית לעומת הקבוצה בה שיחק בעונה שעברה: " אני חושב שהם יכולים להצליח, אבל זה לא סגל ברמה של שנה שעברה. אני לא יודע אם זה סגל לאליפות – אם קשטן יציב אותם בדיוק כמו שהוא רוצה, בטקטיקה שהוא רוצה, אז אולי. בכל זאת, המון שחקנים חשובים וטובים עזבו, זה לא יהיה פשוט". יחד עם זאת, הוא מעריך כי "קשטן לא היה מגיע אם הוא לא היה חושב שהוא יכול להצליח".

בעלי הפועל תל אביב מוני הראל עם אלי טביב. ברני ארדוב
"זה שהיו שני בעלים גרם לבעיות גדולות מאוד, הן בעניין של הניהול והן בעניין הכספי". מוני הראל ואלי טביב/ברני ארדוב

"אנחנו לא נופלים מרוסיה"

באשר לחבריו לשעבר לקבוצה - גילי ורמוט, איתי שכטר וערן זהבי – הוא בטוח שיש להם את כל מה שנדרש כדי לעשות חיל באירופה. הוא מקווה ש"כמה שיותר שחקנים ישראלים יצליחו בחו"ל: זה גם יעזור לכדורגל שלנו וגם לנבחרת". והאם הוא חש שקיימת מעין תחרות סמויה בינו לבין החלוץ הישראלי השני שמשחק בליגה הצרפתית הראשונה, עדן בן בסט מברסט? לא ממש: "אין לי שום תחרות עם בן בסט, אני מתרכז בעצמי ובאוקזר, ושיהיה לו המון בהצלחה. בן בסט שחקן מצוין ויכול להצליח שם".

יחד עם זאת, שניהם מתחרים על אותה עמדה בנבחרת ישראל, ובמידה מסוימת הצלחה של בן בסט עלולה לבוא על חשבונו של שהר, לפחות בתוכניותיו של מאמן הנבחרת. על כך משיב שהר כי "מתי ששיחקתי בנבחרת ונתנו לי את ההזדמנות, גם אצל קשטן וגם אצל לואיס, שיחקתי טוב והבקעתי שערים. אני יכול גם לעשות את זה עכשיו. אני, בכל מקרה, מרגיש הרבה יותר מוכן".

עוד שחקן שמתחרה איתו על מקום בחוד הנבחרת ובליבו של פרננדז, הוא מחליפו בעמדת החלוץ של הפועל תל-אביב, עומר דמארי ממכבי פ"ת. שהר מחמיא ליכולות של דמארי, אך מסייג: "דמארי שחקן מעולה, אבל אני לא יודע אם הוא ייכנס בקלות למשבצת, כי הפועל זה לא מכבי פ"ת, עם כל הכבוד. יש הרבה יותר לחץ של הקהל והתקשורת, כמה משחקים לא טובים והוא ישים לב ללחץ הזה. פתאום כל המדינה רואה אותך. הוא יכול לעשות את זה, אבל יכול להיות שבהתחלה יהיה לו קשה".

לגבי הגרלת הנבחרת למוקדמות מונדיאל 2014, שהר מביע אופטימיות זהירה. "ההגרלה היא הגרלה טובה", הוא מצהיר, "הגרלה שאפשר להעפיל ממנה. עם הסגל שיש לנו ועם כל השחקנים שעברו לאירופה – זה יתרום לנבחרת המון. "עם כל הכבוד אנחנו לא נופלים מרוסיה. אנחנו חייבים להאמין שמהבית הזה אנחנו צריכים לעלות. פורטוגל היא נבחרת טובה, אבל גם ממנה אפשר לקחת נקודות".

לפני שנפרדנו הפניתי לעבר שהר שאלה אחרונה – האם הוא מתחרט על חלק מהבחירות שהוא עשה בקריירה שלו. "מתחרט? לא", הוא השיב, "אבל יש דברים שהייתי עושה אחרת". נראה כי החוויה בצ'לסי הייתה צורבת: "גם אם הייתי מצוין, לא היה לי סיכוי לשחק שם, בגלל כל הרכש שהם הביאו".

כעת הוא מנסה להניע מחדש את גלגלי הקריירה שלו, ולעלות סוף סוף על שביל הזהב שיוביל אותו למועדון גדול באירופה. "אני לא מתייחס לציפיות שיש לאנשים ממני", הוא מבהיר. "אני עדיין מאמין בעצמי ומאמין שאני יכול למלא את הפוטנציאל שלי ולהגיע לרמות הגבוהות. תראה, עשיתי חזרה מסוימת אחורה כשחזרתי לארץ ועכשיו באוקזר, אבל זו הזדמנות גדולה בשבילי ועכשיו אני צריך להוכיח את עצמי. אני יודע מה אני שווה".

עמוד השגרירים בוואלה! ספורט

נבחרת ישראל, בן שהר. ברני ארדוב
מתי ששיחקתי בנבחרת ונתנו לי את ההזדמנות, גם אצל קשטן וגם אצל לואיס, שיחקתי טוב והבקעתי שערים". בן שהר במדים הלאומיים/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully