וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליגה הצרפתית: הקטאר מאיים לדרוס

5.8.2011 / 17:30

ההשקעה הקטארית תסתיים באליפות של פ.ס.ז'? ליל, מארסיי וליון אורבות. ההכנה המושלמת לפתיחת הליגה הצרפתית

שלוש אלופות שונות בשלוש השנים האחרונות - האם אנחנו בדרך לשינוי נוסף? הליגה הצרפתית הצליחה לחזור לתחלופה שאפיינה אותה לפני שושלת שבע האליפויות של ליון, ובשנים האחרונות שוב הציגה צמרת מותחת עם מספר רב של טוענות לכתר. גם בעונת 2011/12 שתחל בסוף השבוע תהיינה מספר מועמדות, אך אין ספק שהמסקרנת והבולטת מכולן היא פריס סן ז'רמן. הקבוצה מהבירה, שנרכשה על ידי חברת השקעות קטארית והשתלטה על חלון ההעברות, השקיעה עד כה 86 מיליון יורו על שחקני רכש (יותר משאר קבוצות הליגה גם יחד, שיא צרפתי חדש) בתקווה לזכות באליפות שלישית בסך הכל וראשונה מאז 1994. הליג 1 משתנה לנגד עינינו, או כמו שאומרים בצרפת: "בכל פעם שאוהד מארסיי ממלא דלק, הוא מממן את העברתו של חאבייר פסטורה לפ.ס.ז'".

וינסנט אניימה לא מתגעגע להפועל ת"א
מה מחכה לבן שהר העונה באוקזר?

שחקני ליל עם צלחת האליפות. רויטרס
התחלופה תימשך? שחקני ליל עם צלחת האליפות בסיום העונה שעברה/רויטרס

בזמן שפ.ס.ז' התחפשה למנצ'סטר סיטי, שאר הגדולות לא מנסות אפילו לעמוד בקצב. קבוצות כמו מארסיי, ליון ובורדו נקטו במדיניות הידוק החגורה ובעיקר מביטות בהשתאות על הנעשה בבירה. מי שתנסה לשמור על הכתר היא הדאבליסטית ליל, שחוותה עונה היסטורית ותצטרך להתמודד העונה עם השתתפות מקבילה בזירה המקומית ובליגת האלופות. גם האלופה הקודמת מארסיי, שפתחה את העונה עם זכייה בסופרקאפ, לא מתכוונת לעשות חיים קלים ליריבה המושבעת מפריס, וליון תקווה למצות את הפוטנציאל הטמון בסגל שלה דווקא בעיצומה של עונה פיננסית. אחרי שנים ארוכות תהיה בליגה הצרפתית גם נציגות ישראלית, כשבן שהר ישחק באוקזר ועדן בן בסט ילבש את מדי ברסט. שיהיה בהצלחה.

משחקי המחזור הראשון (שבת, 22:00):

מונפלייה - אוקזר (שידור ישיר בספורט 5+)
ברסט - אוויאן (שידור ישיר בספורט 5)
קון - ולנסיין
אז'קסיו - טולוז
מארסיי - סושו
נאנסי - ליל
ניס - ליון
פריס סן ז'רמן - לוריין
דיז'ון - ראן (ראשון, 18:00)
בורדו - סנט אטיין (ראשון, 22:00)

פריס סן ז'רמן

חאבייר פסטורה שחקן פאלרמו. Tullio M. Puglia, GettyImages
היהלום שבכתר. חאבייר פסטורה/GettyImages, Tullio M. Puglia

כניסת המשקיעים הקטארים לפריס סן ז'רמן שינתה לחלוטין את כללי המשחק בליגה הצרפתית. הקבוצה שסיימה בעונה שעברה במקום הרביעי ביצעה חיזוק מאסיבי, וקינחה עם שבירת שיא ההעברות של הליגה (ושל הקיץ האירופי) כשרכשה ב-43 מיליון יורו את חאבייר פסטורה, כוכבה הארגנטינאי של פאלרמו. הגעתו של פסטורה, שיצטרך להתמודד עם רף ציפיות שלא זכור מאז ימיו של רונאלדיניו בעיר האורות, הפכה את פ.ס.ז' למועמדת הבכירה לתואר, אך מנגד גם לקבוצה שכולם מחכים בפינה לנפילתה. המאמן אנטואן קומבוארה, שבינתיים מקבל את האמון מהמנהל המקצועי החדש לאונרדו למרות כל הדיווחים על החלפתו, לא יכול להרשות תקופות של חוסר יציבות כפי שידעה הקבוצה בשנים האחרונות. הוא יהיה הראשון לשלם את המחיר.

אז מה עשתה פ.ס.ז' במהלך הקיץ? עוד לפני הגעתם של הקטארים ולאחר פרישתם של גרגורי קופה וקלוד מאקללה, שמה פ.ס.ז' את ידיה על קווין גמיירו הנפלא, שנרכש תמורת 11 מיליון יורו מלוריין. גם השוער ניקולא דושז צורף, אך הוא נפצע ואילץ את לאונרדו להגיב עם רכישתו של סלבטורה סיריגו האיטלק'י מפאלרמו. סיריגו היה אחד מתוך שישה שחקנים שהגיעו לפריס תוך שבוע, כשמדובר בז'רמי מנז הפנטסטי (רומא), בלייס מטוידי (סנט אטיין), מילאן בישבאץ (ולנסיין), מוחמד סיסוקו (יובנטוס) וכמובן היהלום שבכתר, פסטורה. אלה, בנוסף לחלוץ שאמור להגיע, מצטרפים לבלם העולה ממאדו סאקו, לננה הברזילאי ולצמד החלוצים מבלוט ארדינג וגיום הוארו. עכשיו נותר לראות איך, מתי ואם בכלל הפרויקט השאפתני הזה יתחבר. פחות מאליפות תהיה כישלון חרוץ.

סוכמה העברת חאבייר פסטורה לפריס סן ז'רמן

פריס סן ז'רמן חגגה בחלון ההעברות

ליל

שוער ליל וינסנט אניימה לצד שחקן הקבוצה, אדן הזארד. רויטרס
עונה עמוסה בפתח. וינסנט אניימה ואדן הזארד/רויטרס

הקבוצה השנייה ברשימת המשקיעות הקיץ, אם כי במרחק עצום אחרי פ.ס.ז', היא האלופה ליל. רודי גרסיה, שהוביל את הקבוצה מהצפון לעונה קסומה שהסתיימה עם זכייה ראשונה באליפות מאז 1954 וגם הנפת גביע, נאלץ להיפרד במהלך הקיץ מכמה מעמודי התווך של ליל בשנים האחרונות. הבלם אדיל ראמי עבר כמתוכנן לוולנסיה, אך מלבדו נמכרו גם הקשר המרכזי יוהאן קבאיי (ניוקאסל) והחלוץ התזזיתי ז'רביניו (ארסנל). סך הכל קיבלה ליל 26 מיליון יורו עבור מכירת השחקנים, ומצד שני הוציאה 15 מיליון. הבשורה הגדולה: אדן הזארד, שחקן העונה הקודמת, עדיין כאן. גם סגנון המשחק האטרקטיבי יישמר.

ליל דאגה למחליף לכל שחקן מפתח שעזב, אם כי משחקי טרום ההכנה הראו בעיות רבות בהגנה ולא ממש בישרו טובות. הבלם מרקו באשה חזר לליגה הצרפתית אחרי קדנציה בלוקומטיב מוסקבה כמחליפו של ראמי, בנואה פדרטי הוותיק והטוב יצטרך להיכנס לנעליו של קבאיי, ודימיטרי פאייה המוכשר נרכש מסנט אטיין כדי לספק את השערים לצד מוסא סו במקום ז'רביניו. ליל אף הרחיבה את הסגל עם כמה שחקנים משלימים לקראת עומס המשחקים הצפוי בשל ההשתתפות בליגת האלופות, כאשר גם וינסנט אניימה, השוער הניגרי הנפלא שהגיע מהפועל תל אביב, יתחיל על הספסל בתקווה להשתלט בשלב מסוים על אפודת השוער הראשון השייכת כרגע למיקאל לאנדרו.

וינסנט אניימה הגשים חלום וחתם בליל

מארסיי

: שחקן מארסיי אנדרה אייוו. Mathieu Cugnot, AP
זו כבר הקבוצה שלו. אנדרה איוו/AP, Mathieu Cugnot

מיד עם סיום העונה הקודמת, הנהלת המועדון מדרום צרפת עשתה את הפעולה הכי טובה מבחינתה לקראת הקיץ, כשהצליחה להשאיר את דידייה דשאן ולמנוע זעזוע. המאמן ימשיך לעונה שלישית, אחרי שבראשונה הוביל את מארסיי לאליפות שקטעה 17 שנים ללא תואר ובשנייה הסתפק במקום השני ובשמירה על גביע הליגה. מארסיי החלה את העונה עם זכייה בסופרקאפ אחרי 4:5 מטורף על האלופה ליל - משחק שהדגיש פעם נוספת את הדומיננטיות המתגבשת של האחים אנדרה וג'ורדן איוו. שני בניו של עבדי פלה הרשימו בחלקה השני של העונה שעברה וגרמו להדחתו מההרכב של אנדרה פייר ג'יניאק, שהובא בקול תרועה והיה רחוק מלהרשים. עכשיו זו כבר הקבוצה שלהם.

הסיפור הגדול הוא לוצ'ו גונסאלס. הקשר הארגנטינאי רוצה לעזוב (מלאגה או רומא מועמדות לקלוט אותו) אבל דשאן בונה עליו ושיתף אותו בכל תקופת ההכנה. עזיבה של לוצ'ו תותיר חלל ענק במרכז השדה של מארסיי, שלא בטוח שהתכולים יספיקו למלא בחודש הקרוב. אלו דיארה, קפטן נבחרת צרפת, נרכש מבורדו כדי להוסיף עוצמה לקישור האחורי, וגם ז'רמי מורל ומורגן אמלפיטאנו הנהדרים הגיעו מלוריין והתאקלמו במהרה לפי משחקי טרום העונה. "אנחנו רוצים לחזור להיות הכי טובים", הצהיר השוער סטיב מנדאנדה. "פ.ס.ז'? על הנייר זה נראה נפלא, אבל במגרש זה משהו אחר. רק שלא יחזרו על המנטרה שהם מסתפקים במקום השלישי. הבנו, מספיק להסתתר".

אלו דיארה חתם לשלוש שנים במארסיי

ליון

ליסנדרו לופז שחקן ליון חוגג שער. רויטרס
אין רכש, אבל הפוטנציאל קיים. ליסנדרו לופס/רויטרס

סימן השאלה המרכזי לקראת העונה שבפתח נמצא בסטאד דה ז'רלאן. אחרי שלוש שנים של השקעות כספיות שלא הניבו תואר, ז'אן מישל אולאס נזכר לפטר את קלוד פואל. לצערו של אולאס, הוא נאלץ לשלם פיצויים למאמן היחיד שלא הביא לו תואר בשנות ה-2000, ועשה זאת בתקופה בה המועדון מתמודד עם הפסדים כבדים מבחינה כלכלית. כך, מי שחיפש בחלון ההעברות את ליון הפעלתנית, זו שרכשה לפני שנתיים את ליסנדרו לופז ואשתקד את יוהאן גורקוף, לא מצא דבר. נכון לכתיבת שורות אלו, ליון היא היחידה מבין 20 קבוצות הליגה שלא ביצעה רכש, וזאת אחרי שאיבדה בורג חשוב בדמות ז'רמי טולאלן (נמכר למלאגה ב-11 מיליון יורו, דלווין אנדינגה צפוי להגיע במקומו מאוקזר). שחקנים כמו עלי סיסוקו או מישל באסטוס עשויים לעזוב גם הם.

מי שיעמוד על הקווים בעונה הפיננסית הלא פשוטה הוא רמי גארד, שחקן הקבוצה לשעבר שיעבוד לראשונה בחייו כמאמן. הבחירה בגארד, שסירב לתפקיד בקיץ שעבר ולמעשה גרם להישארותו של פואל, נבעה בעיקר מהיכרותו המעמיקה עם מחלקת הנוער של המועדון. ליון, שחיכתה למשחק האימון האחרון כדי להשיג ניצחון בכורה, תתבסס לא מעט על שחקני בית דוגמת טימותי קולודזייצ'אק, קלמון גרנייה ואלכסנדר לקאזט, שמככבים בנבחרות הצעירות של צרפת והעונה ידרשו לבצע קפיצת מדרגה. בל נשכח, לליון יש פוטנציאל אדיר בסגל והעונה שלה תלויה בשקט בחדר ההלבשה. המצב החברתי שיבש את ההתנהלות בשנתיים האחרונות והשאיר שחקני ליגה מצטיינים כמו הוגו לוריס וליסנדרו עם תארים אישיים בלבד. אולאס רק רוצה עונה שלווה, וכמובן כרטיס לליגת האלופות.

שנה וחצי מאוחר מדי: ליון נפרדה מקלוד פואל

הישראלים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אוקזר שוב צפויה להילחם על חייה. בן שהר/מערכת וואלה!, צילום מסך

מאז ימי טל בנין בקאן של לואיס פרננדז ב-1993/4, לישראל לא היו נציגים פעילים בליגה הצרפתית (שי הולצמן השתייך לראן ב-1997, אך לא שותף בליגה). השנה יהיו שניים כאלה: בן שהר ועדן בן בסט. שהר עבר בהשאלה מאספניול לאוקזר, אחרי שנה מוצלחת בהפועל תל אביב, וינסה במהלך העונה לגרום לצרפתים לרצות לממש את אופציית הרכישה שלו בתום העונה. לחלוץ בן ה-22 צפוי מאבק על מקום בהרכב עם הרכש המרכזי של הקבוצה, עיסאם ג'מע הטוניסאי, כשגם הפצוע התמידי אנתוני לה טאלק מקדים אותו ברוטציה. אוקזר סיימה אמנם את העונה הקודמת במקום התשיעי, אך הייתה קבוצת תחתית לכל דבר וקרוב לוודאי שתהיה כזו גם העונה. המאמן החדש לורן פורנייה יתבסס בעיקר על מחלקת הנוער המשובחת, לאחר עזיבתם של ארבעה שחקני מפתח: ז'אן פסקל מיניו, בנואה פדרטי, ואלטר בירסה ואירניוש ילן.

גם בן בסט יקווה לפלס במהרה את דרכו להרכב של ברסט הצנועה, שכן הישארותו של הכוכב נולן רו (עדיין עשוי להימכר לגרמניה עד סיום חלון ההעברות) הפכה את התחרות על מקום בהתקפה לקשה הרבה יותר, אם כי לחלוץ הפועל חיפה לשעבר צפויות הזדמנויות במהלך העונה. לשמחתו, הוא הגיע לקבוצה שנותנת אשראי כמעט בלתי נגמר לשחקני רכש. כמו אוקזר ולמעשה חצי מקבוצות הליגה, גם ברסט צפויה להילחם על חייה, בעיקר בעקבות הפציעות שפקדו את חוליית ההגנה במהלך תקופת ההכנה והובילו לצירופו של ג'ונתן זבינה הוותיק. ג'ון קולמה, שחקן מכבי חיפה בעונה שעברה, ינסה גם הוא לשכנע את המאמן אלכס דופון.

בין יתר קבוצות הליגה, יש כמה שעשויות להפתיע ולהתברג בצמרת הגבוהה. ראן, עם הסגל הצעיר בליגה, תציג שני קשרים נהדרים שיהפכו אותה לאחת הקבוצות האטרקטיביות בליגה, ז'וליאן פרה וג'ונתן פיטרויפה. בורדו מקווה לחזור לעצמה אחרי עונה רעה, כשעל הקווים ניצב פרנסיס ז'ילו, שרשם הצלחה גדולה בסושו והגיע כדי לתקן את השגיאות של ז'אן טיגאנה. לטולוז יש קישור נפלא, עם פרנק טבאנו ומוסא סיסוקו המבטיחים, והיא הפתיעה עם רכישתו של עמנואל ריבייר מסנט אטיין, שבעצמה מפנטזת על עונה טובה ואולי גם על עקיפת היריבה ליון. העולות החדשות אז'קסיו, דיז'ון ואוויאן (עם ז'רום לרואה) רק רוצות לשרוד.

בן שהר ישתמש באוקזר כקרש קפיצה?

עדן בן בסט מקווה לנצל את הקרדיט בברסט

תולדות הכדורגלן הישראלי בליגה הצרפתית

10 ההעברות הבולטות

שחקן פריס סן ז'רמן ז'רמי מנז. Richard Heathcote, GettyImages
פ.ס.ז' השתלטה על חלון ההעברות. ז'רמי מנז/GettyImages, Richard Heathcote

חאבייר פסטורה (מפאלרמו לפריס סן ז'רמן) - 43 מיליון יורו

קווין גמיירו (מלוריין לפריס סן ז'רמן) - 11 מיליון יורו

דימיטרי פאייה (מסנט אטיין לליל) - 10 מיליון יורו

בלייס מטוידי (מסנט אטיין לפריס סן ז'רמן) - 10 מיליון יורו

ז'רמי מנז (מרומא לפריס סן ז'רמן) - 8 מיליון יורו

מוחמד סיסוקו (מיובנטוס לפריס סן ז'רמן) - 7 מיליון יורו

עמנואל ריבייר (מסנט אטיין לטולוז) - 6 מיליון יורו

אלו דיארה (מבורדו למארסיי) - 5 מיליון יורו

ז'וליאן פרה (מנאנסי לראן) - 4 מיליון יורו

אומוט בולוט (מטרבזונספור לטולוז) - 3.8 מיליון יורו

כדורגל צרפתי בוואלה! ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully