וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוג ווימבלדון: השובע של רוג'ר פדרר עלה לו בהדחה

29.6.2011 / 23:00

בגיל 30 לשוויצרי כבר אין כוח פיזי ומנטלי להתמודד עם יריבים אתלטיים ונמרצים כמו צונגה. בלוג ווימבלדון משלים עם העובדה שרוג'ר פדרר הישן כבר לא יחזור

הפתעת הטורניר

178 ניצחונות מול 0 הפסדים. זה היה המאזן של רוג'ר פדרר במשחקים בהם הוביל 0:2 במערכות בטורנירי גרנד סלאם. אפשר לומר שזה מה שהופך את ההדחה שלו ברבע גמר ווימבלדון למפתיעה, אבל מה שמעצים את הסנסציה זו העובדה שהשוויצרי בסך הכל שיחק מצוין בטורניר ואפילו בשתי המערכות הראשונות מול ג'ו ווילפריד צונגה. היכולת שלו הפכה את RF לפייבוריט לזכייה של הרבה פרשנים ברחבי העולם, אבל היה דבר אחד ממנו כולם (כולל כותב שורות אלו) בחרו או שהעדיפו להתעלם.

פדרר, שבקרוב יחגוג יום הולדת 30, מתקשה מאוד לעמוד מול אתלטים אדירים כמו צונגה בקרבות של חמש מערכות. מאיזשהוא שלב בתחילת המערכה הרביעית, וביתר שאת מהרגע בו הצרפתי הצליח לשבור אותו, פדרר הפך להיות שוב הטניסאי מאמצע שנת 2010: פאסיבי, הגנתי, משעמם, ובעיקר שבור מנטלית. המדורג מספר 3 בעולם הוריד את הראש לקרקע אחרי כל נקודה ושידר מצוקה וחוסר אונים מול יריב, שגם ככה הרגיש שהכל הולך לו. זה לא אותו פדרר עם שפת גוף חיובית וצעקות come on שהיה ברולאן גארוס ואפילו בתחילת ווימבלדון, וכשהמוראל שלו כל כך נמוך, טניסאי מוכשר כמו צונגה פשוט טורף אותו.

הנתון הכי מפתיע מכל המשחק הזה הוא לא כמות הווינרים, האייסים או הטעויות הלא מחויבות. מה שבאמת מפתיע זה שלפדרר הייתה בסך הכל הזדמנות שבירה אחת לאורך כל המשחק ואותה הוא ניצל כדי לעלות ל-0:3 בתחילת המערכה הראשונה. בכל שאר משחקוני ההגשה של צונגה, השוויצרי בכלל לא היה בתמונה וכשגם הסרב שלו הפסיק לספק לו את הנקודות הקלות, הוא פשוט חיכה שיעבור הזמן עד ההפסד שלו. מה שעשה לו את העבודה כל הטורניר היה סגנון המשחק ההתקפי שלו ומשחק הרשת, שעזרו לו לקצר את הנקודות. עם הפאסיביות שהפגין החל מאמצע המערכה השלישית מול צונגה, לא בטוח שהוא היה מגיע בכלל לרבע הגמר.

יכול להיות שזה הגיל, השובע או סדרי עדיפויות שונים, אבל פדרר של שש הזכיות בווימבלדון היה מוצא דרך לנצח את צונגה. פדרר של לפני כמה שנים לא היה מפסיד את המשחקון האחרון במשחק על האפס כשהוא מבצע בו טעות לא מחויבת טפשית. פדרר הישן היה מפעיל לחץ אדיר על הדוושה בתחילת המערכה השלישית כדי לפרק את היריב שלו לחתיכות. פדרר של 16 הזכיות בתארי גרנד סלאם היה נחלץ מכל בור עם הגשה מדויקת או אייס. אבל היום שוב קיבלנו הוכחה שלמרות האופטימיות אחרי ההצלחה ברולאן גארוס והיכולת המצוינת בשלבים המוקדמים של ווימבלדון, חייבים להשלים עם העובדה שזה כבר לא אותו הפדרר והוא גם לא יחזור להיות אותו שחקן. כואב לראות את שיאן הזכיות בתארי גרנד סלאם כך.

רוג'ר פדרר טניסאי שוויצרי. Kirsty Wigglesworth, AP
פדרר, שבקרוב יחגוג יום הולדת 30, מתקשה מאוד לעמוד מול אתלטים אדירים כמו צונגה בקרבות של חמש מערכות/AP, Kirsty Wigglesworth

פדרר - צונגה? את מי זה מעניין?

אין גבול לחוצפה. באמת שאין. אתחיל מגילוי נאות: יש לי את כל חבילת ערוצי הספורט. אבל מה שעשו בערוץ הספורט ברבע גמר ווימבלדון זו פשוט בושה וחרפה. היה ברור שהמשחק בין רוג'ר פדרר לג'ו ווילפריד צונגה הוא הגדול והחשוב ביותר מבין רבעי הגמר, כך נכתב ופורט פה כבר למכביר.

איך ייתכן שאירוע הספורט הכי גדול של השבוע, החודש ואחד הגדולים של השנה שודר בספורט 5+ לייב? האם אחד הקאמבקים הגדולים בהיסטוריה של הטניס מול השחקן הגדול בהיסטוריה לא ראוי להיות משודר בערוץ אליו יכולים להיחשף יותר אנשים כמו זה ששידר באותה השעה תכנית בשם "ברצלונה, ברצלונה"? להתעלמות גורפת מכל מה שמשודר בספורט 5 כבר התרגלנו (רולאן גארוס, מישהו שמע?), אבל גם כשכבר יש להם זכויות שידור לאירוע כל כך גדול בקנה מידה עולמי, הוא נותר במחשכים?

נגיד שקברניטי הערוץ רוצים להעניש את מי שלא הזמין את החבילה המושלמת שלהם ובגלל זה משבצים את השחקן הכי מעניין, שמשחק במגרש המרכזי, בערוץ שסגור ברוב הבתים, אבל מה אשם מי שמשלם להם בכל חודש מאות שקלים והזמין את כל החבילה? אני למשל רציתי לראות את המשחק הכי מעניין בטורניר של השחקן הכי מסקרן בעולם מול יריב שהוא שילוב של כישרון, כריזמה ורוח לחימה בערוץ ה-HD שרכשתי, אבל שם מצאתי את המשחק בין נובאק דג'וקוביץ' וברנרד טומיץ', ששוחק במגרש מספר אחת.

רדיו ווימבלדון הנפלא, המציל הרשמי של מי שלא מעוניין לשמוע את השדרים הישראלים או לצפות במשחקי זוגות מעורבים לא רלוונטיים או פרומואים שלא קשורים בכלום לטורניר עצמו, שיגר למשחק הענק הזה את פרד סטולה האוסטרלי בן ה-71, שזכה באליפות ארצות הברית וברולאן גארוס והגיע לעוד אינספור גמרים בשנות ה-60, האצטדיון היה מפוצץ עד אפס מקום באווירה לוהטת.

רק אצלנו החליטו להרחיק את האירוע ולגמד אותו עד כמה שאפשר. דבר כזה בחיים לא היה קורה ביורוספורט, שם היינו עוקבים אחרי ניתוחי ההפתעה אל תוך הלילה ב-HD ושומעים את כל הקולות האפשריים. אבל מה הם כבר מבינים? הדבר הטוב היחיד שיוצא מההדחה של פדרר כבר ברבע הגמר, זו העובדה שערוץ הספורט איבדו נתח רייטינג משמעותי. או שאולי גם אותו הם היו מעלימים?

שחקני ברצלונה חוגגים זכיה בליגת האלופות. Jasper Juinen, GettyImages
האם אחד הקאמבקים הגדולים בהיסטוריה של הטניס מול השחקן הגדול בהיסטוריה לא ראוי להיות משודר בערוץ אליו יכולים להיחשף יותר אנשים כמו זה ששידר באותה השעה תכנית בשם "ברצלונה, ברצלונה"?/GettyImages, Jasper Juinen

ולמשחק החשוב באמת?

במשחק שנערך במקביל להצגה הענקית, הצליח דג'וקוביץ' לנצח את טומיץ'. למרות זאת, הסרבי ממש לא הרשים. למען האמת, זה אולי היה המשחק הכי חלש שלו בטורניר מצוין מבחינתו עד כה. נולה שידר שפת גוף שחצנית, כאומר "אני - השחקן עם רצף של 43 ניצחונות - צריך בכלל לשחק מול הילד הזה?" במערכה הראשונה הגישה הזו עוד לא הפריעה לו ובסך הכל הוא נראה בסדר, אבל במערכה השנייה הוא נגרר לסגנון משחק הגנתי במיוחד, ניסה רק להישאר בנקודה ולשמור כוח לחצי הגמר. אם לטומיץ' לא היה מה להפסיד, נדמה שדג'וקוביץ' חשב שאין לו מה להרוויח.

היה נראה שהטקטיקה שנולה שמע לפני המשחק חדרה אצלו קצת יותר מדי עמוק לתודעה. היה ברור שככל שהנקודות יתארכו, טומיץ' בן ה-18 יתקשה. נקודת התורפה הכי גדולה של האוסטרלי, שמתנשא לגובה 1.93 מטר, זו התנועה ובכל פעם שהראלי התארך דג'וקוביץ' זכה בנקודה. אבל דג'וקוביץ' נראה חסר סבלנות במערכה השנייה ותחילת השלישית, בה כבר היה בפיגור 3:1, תוך שהוא קובר את הראש באדמה, מגיב בעצבים וציניות אפילו אחרי נקודות בהן זכה ומדייק ב-63 אחוזים בסרב הראשון (נתון נמוך מאוד בשבילו). בסופו של דבר, המנוסה יותר ניצח בסיומו של משחק שאפשר לשאוב ממנו עידוד לקראת העתיד.

"ברני" טומיץ' ידוע כמי שאוהב מעמדים גדולים, אבל מול הג'וקר הוא התעלה אפילו על עצמו וניפק כמה ווינרים בפורהנד שמראים שיש כאן פוטנציאל גרנד סלאמים גדול. טומיץ', שהפך לרביעי הכי צעיר בהיסטוריה שמגיע לרבע הגמר בווימבלדון אחרי שמות מפוארים כמו בוריס בקר, ג'ון מקנרו וביורן בורג, הפך לאחד הטניסאים המסקרנים בסבב. יהיה מרתק לעקוב אחריו לראות איך הוא מתקדם מכאן, כשהציפיות של אימפרית טניס כמו אוסטרליה על הכתפיים הצעירות שלו.

נובאק דג'וקוביץ' טניסאי סרבי. Clive Mason, GettyImages
נולה שידר שפת גוף שחצנית, כאומר "אני - השחקן עם רצף של 43 ניצחונות - צריך בכלל לשחק מול הילד הזה?"/GettyImages, Clive Mason

הקרב של דור העתיד

טורניר הנשים, שסיפק לנו רבעי גמר נפלאים, לא אמור לאכזב גם בחצי הגמר. דווקא המפגש שמסתמן כאפרורי מבין השניים, הוא לדעתי המסקרן. פטרה קביטובה ו-ויקטוריה אזרנקה הם שתיים מהטניסאיות הכי מעניינות בסבב. שתיהן מגיעות לרמת אינטנסיביות גבוהה, שלא משאירה שום סיכוי ליריבה, במיוחד אזרנקה. אבל לשתיהן יש בעיות.

הבלארוסית לא מגוונת ומאמינה בעיקר בלהכות את הכדור כמה שיותר חזק כדי לנצח, בעוד הצ'כית נוטה לרגישות יתר מדי פעם בעוד אזרנקה נגמלה מהעצבים הרופפים שליוו אותה בעבר. אבל אין ספק שזה המפגש בין שתיים מהדור הבא של טניס הנשים (שתיהן בנות 21), שמשלבות מימדים פיזיים מרשימים עם עוצמות גבוהות ורגליים מהירות. המשחק בין אזרנקה וקביטובה, בניגוד לזה בין שראפובה וליזיקי, מסתמן כפתוח לחלוטין, שעשוי להיות מוכרע על נקודה לפה או לשם. מריון ברטולי אמרה שנמאס לה ששופטים את הטניסאיות רק לפי היופי או השם שמלווה אותן והגיע הזמן לשפוט לפי הטניס. זה בדיוק המשחק שאמור להוכיח את זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully