וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשמישל פלאטיני פגש את ויקי פרץ

17.6.2011 / 15:45

שפיגלר ושפיגל חנכו, פרץ כיכב ובנין גידל את ויירה. תולדות הכדורגלן הישראלי בליגה הראשונה בצרפת. בן בסט, תורך להרשים

עדן בן בסט לא יהיה הישראלי הראשון בליגה הצרפתית הבכירה. מוטל'ה שפיגלר וגיורא שפיגל חנכו את הליגה עבור הקהל הישראלי כבר בתחילת שנות ה-70, ועשור לאחר מכן הגיע תורו של ויקי פרץ לככב במדי שטרסבורג. שלום תקווה קפץ לביקור קצר בלאנס אחרי השנים בסטנדרד ליאז', טל בנין הצטיין אצל לואיס פרננדז בקאן ב-1993/4 וגם שי הולצמן הצטרף לראן, אך בעיות רישום מנעו ממנו לשחק בליגה. הרושם הכללי שהותירו הישראלים הוא טוב מאוד, ולכך ניתן לצרף את ההצלחות של נציגות ליגת העל מול הצרפתיות באירופה. לבן בסט יש סטנדרט לעמוד בו.

מוטל'ה שפיגלר – FC פריס

מרדכי שפיגלר שחקן נבחרת ישראל במשחק מול אוסטרליה בדצמבר 1969. AP
עשה חיל בשתי הקבוצות של עיר האורות. שפיגלר/AP

בקיץ 1972, שנתיים אחרי השער ההיסטורי במונדיאל במקסיקו, מוטל'ה שפיגלר עזב את הליגה הישראלית לטובת חוזה ב-FC פריס. שפיגלר, אז בן 28, כבש 11 שערים בעונת הבכורה שלו בצרפת וסיים עם קבוצתו במקום ה-12. בעונת 1973/4 עבר לקבוצה הצעירה פריס סן ז'רמן והוביל אותה לליגה הראשונה עם 10 שערים ב-23 משחקים, כולל שלושער ב-3:3 גדול מול אביניון. שפיגלר שיחק עם פ.ס.ז' בפארק דה פראנס ועזר לה להשלים את המהפך בעיר, אך בתום העונה הסתיימה ההרפתקה הצרפתית של שפיגלר והוא המשיך את הקריירה בניו יורק קוסמוס לפני שחזר ארצה. מי ששיחק עם שפיגלר בפריס סן ז'רמן, ששיחקה אז בליגה השנייה, הוא רוני קלדרון.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

גיורא שפיגל – שטרסבורג וליון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הזר הראשון שקיבל את סרט הקפטן באופן קבוע בשטרסבורג. שפיגל, מימין/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחרי שנה בה היה בהסגר בינלאומי בגלל סירובה של מכבי תל אביב לשחררו לאירופה, גיורא שפיגל חתם בשטרסבורג ושיחק במדיה שלוש שנים (23 שערים ב-97 משחקי ליגה). שפיגל המתין עד למחזור ה-11 של עונת 1973/4 כדי לערוך בכורה, אבל כבש שער בכל אחד מארבעת משחקיו הראשונים וסיים עם תשעה שערים. הוא הפך לבוס של שטרסבורג במרכז המגרש, כבש 10 שערים בעונתו השנייה למרות שהוסט לתפקיד אחורי ובעונתו האחרונה ב-1975/6 הפך לזר הראשון בתולדות המועדון שקיבל את סרט הקפטן באופן קבוע, אך לא מנע את ירידתה של הקבוצה. לאחר מכן המשיך לשנתיים בליון (תשעה שערים ב-43 משחקים, אף על פי ששיחק כבלם אחורי).

ויקי פרץ - שטרסבורג

ויקי פרץ עוזר מאמן מכבי תל אביב. עמי שומן
הרשים יותר מכולם בליגה הצרפתית. פרץ/עמי שומן

החלוץ המשופם עזב את מכבי תל אביב ב-1980 והצטרף לשטרסבורג, ששנה לפני כן זכתה באליפות צרפת. פרץ רשם שנתיים מוצלחות בהן היה מלך השערים של שטרסבורג - 14 כיבושים בעונה הראשונה, 13 בזו שאחריה - אך הקבוצה מצפון מזרח צרפת לא שחזרה את עונת האליפות ההיסטורית ובילתה במרכז הטבלה. בעונת הבכורה שלו באירופה עלה פרץ עם שטרסבורג לחצי גמר הגביע אחרי שכבש צמד מול בורדו ברבע הגמר, אך מישל פלאטיני וסנט אטיין מנעו ממנו להגיע למעמד הגמר. למרות הסטטיסטיקה המרשימה, ב-1982 עבר לראן וגם שם הותיר חותם משמעותי, כשסייע לקבוצה להעפיל לליגה הראשונה עם 17 שערים. הישראלי המצליח ביותר בליגה הצרפתית.

שלום תקווה - לאנס

שלום תקווה. ברני ארדוב, ברני ארדוב
אפיזודה קצרה שהותירה חותם על חלק מאוהדי לאנס. תקווה/ברני ארדוב, ברני ארדוב

בגיל 26, אחרי שלוש שנים ולא מעט פציעות בסטנדרד ליאז', שלום תקווה חצה את הגבול ועזב את בלגיה לטובת לאנס הצרפתית, אבל גם שם לא יצר רצף של משחקים. בסך הכל רשם קשר נבחרת ישראל 10 הופעות ליגה בלאנס - מתוכן שמונה בהרכב הראשון - במהלכן כבש שלושה שערים (כולם בדקות הסיום). לאנס סיימה במקום השמיני בליגה, ותקווה נפרד מהקבוצה וחתם בפ.צ. בום הבלגית. למרות החיבור הקצר שנמשך רק כמה חודשים, יש כמה אוהדי לאנס שזוכרים את תקווה לטובה ולאחרונה אף העלו הצעה לצרפו כמאמן.

טל בנין - קאן

טל בנין במדי נבחרת ישראל 1997. Mark Thompson, GettyImages
פרננדז לא שכח אותו. בנין/GettyImages, Mark Thompson

לואיס פרננדז, קשר נבחרת צרפת הגדולה שזכתה ביורו 84', הוביל את קאן לליגה הראשונה כמאמן-שחקן והחליט לפרוש בקיץ 1993. לקראת העונה בליגה הבכירה הפתיע פרננדז כשצירף לקאן את טל בנין, אבל הרכש מהפועל חיפה הפך לשחקן משמעותי ועזר לעולה החדשה לתפוס את המקום השישי ולזכות בכרטיס לאירופה. בנין שיחק לצד יוהאן מיקו, כשמי שישב על הספסל ושימש כמחליף של הישראלי היה ילד בן 18 בשם פטריק ויירה. סך הכל היו לבנין שני שערים ב-23 משחקי ליגה, אך הוא השאיר רושם אדיר על פרננדז, שלא שכח ומינה אותו לעוזרו בנבחרת ישראל 17 שנים אחרי הפגישה הראשונה.

שי הולצמן - ראן

שי הולצמן מועדון ספורט אשדוד. ברני ארדוב
פחות מחצי שנה בצרפת לפני שהושאל לבית"ר ירושלים. הולצמן/ברני ארדוב

השחקן השישי והאחרון שהגיע לליג 1 (אלון מזרחי רשם חצי עונה במדי ניס בליגה השנייה בשנת 2000), אך לא זכה לשחק בליגה מפני שראן עברה את מכסת הזרים. אחרי הזכייה בגביע עם הפועל באר שבע, עבר שי הולצמן בקיץ 1997 לליגה הצרפתית בתיווכו של מרדכי שפיגלר. בדצמבר, אחרי פחות מחצי שנה בצרפת ומשחקים רק במסגרות לא רשמיות, הושאל הולצמן לבית"ר ירושלים מפני שראן הייתה חייבת לוותר על זר אחד, וסייע לירושלמים לזכות באליפות. אותה העברה לצרפת, אגב, התגלתה שנים לאחר מכן כחלק מפרשת עוקץ במסגרתה קבוצות ישראליות העבירו כספים לגורמים פרטיים בצרפת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully