וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעיית בניון, גרסת אוואט

2.6.2011 / 9:00

בדומה למחסור ביורשים לקפטן, התלות בשוער הענק של הנבחרת בולטת מאוד דווקא לנוכח העונה הפחות טובה שחווה. בזמן שצעירים מקבלים הזדמנות ושחקנים כמו חמד וזהבי פורחים, בגזרת השוערים המצוקה רק גדלה והיא כבר בשערי הנבחרת

את הסימפטום למצוקת השוערים בנבחרת ישראל אפשר לזהות גם בהפועל ראשון לציון הקטנה. העולה החדשה לליגת העל ניהלה מו"מ לא מוצלח מול מאיר כהן, ובחרה בסוף להחתים את אוהד כהן הוותיק. שמות של שוערים כמו איתמר ניצן, ניל אברבנל או אוהד לויטה לא עלו בכלל. בזמן שהשחקן הישראלי הצעיר נהנה מפריחה מסוימת בזכות ליגת ה-16 וכישרונות אלמונים זוכים להזדמנות שווה, הרנסנס מסרב להגיע לגזרת השוערים. "אם היתה לנו הגנה עם שחקנים וותיקים ומנוסים אז אולי אפשר היה לחשוב על זה", אומר המנהל המקצועי של ראשון לציון, יעקב הלל, "אבל אנחנו עם הגנה צעירה באופן יחסי. בקבוצה שעולה ליגה ורוצה לתקוד יתד, חייבים שוער עם ניסיון".

ניל אברבנל שוער הפועל רעננה. קובי אליהו
בזמן שהשחקן הישראלי הצעיר נהנה מפריחה מסוימת בזכות ליגת ה-16 וכישרונות אלמונים זוכים להזדמנות שווה, הרנסנס מסרב להגיע לגזרת השוערים. ניל אברבנל/קובי אליהו

"יש פערים של שמיים וארץ בין דודו לבין השאר"

הבעיה שאת הדברים של הלל שמענו כבר לפני הרבה שנים. אלא שהיום המחסור בשוערים זו כבר לא הבעיה של הליגה, זו כבר הצרה הבאה של נבחרת ישראל, ואפשר לחוש בה בעיקר לנוכח העונה הפחות טובה שעברה על דודו אוואט בדרך למשחק מול לטביה. אוואט חווה העונה ירידה מקצועית בולטת ביחס ליכולת שהפגין בשנים קודמות. שוער מאיורקה חטף לא מעט שערים שבדרך כלל לא היה סופג, ומיעט בהצגות ובמשחקים בהם הביא לקבוצתו נקודות כפי שעשה בשנים האחרונות. הסקאוט-סוכן הספרדי, מנואל פיירה, מסביר מה עבר על אוואט השנה: "לדודו אוואט היתה עונה בינונית כמו הרבה שחקנים בקבוצה שלו. זה טבעי. לכל שוער יש עונה פחות טובה אחת לארבע-חמש שנים. לא ראיתי שינוי בפיזיות, בגמישות או בתנועה של אוואט".

אי אפשר שלא להסכים עם דבריו של פיירה. יחד עם זאת, אוואט או-או-טו בן 34 וקשה לראות אותו ממשיך בנבחרת מעבר לקמפיין מונדיאל 2014. באופק לא רואים הרבה. עופר בסון, מאמן השוערים של הפועל רעננה ומהמאמנים המוערכים בארץ בתחום, סיפר על הצפוי מבחינתו ביום שאחרי אוואט: "איך שאני רואה את הדברים, המשבר בפתח. ברגע שאוואט יפרוש, יהיה קשה למצוא לו תחליף ראוי. להתאחדות יש פרויקט שוערים שנועד לאתר שוערים עם פוטנציאל ולאמן את השוערים העכשוויים, אבל בתקופה האחרונה הפרויקט קצת תקוע, וחבל. כרגע המצב בעייתי מאוד".

בשלב זה נראה שהתלות באוואט היא כמעט אבסלוטית ואחד משוערי הסגל המורחב אף הודה בגילוי לב מרשים: "יש פערים של שמיים וארץ בין דודו לבין השאר. דודו משחק ברמות הכי גבוהות וגם באופי שלו הוא לוקח עליו, מנסה לחבר את הנבחרת ומנהיג אותה. הוא ממש דמות של שוער. ברמת הכישרון יש שוערים שיכולים לעשות דברים יפים, אבל דודו אוואט יש אחד, בדיוק כמו שלבניון אין כרגע מחליף".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
דודו אוואט שוער נבחרת ישראל. ברני ארדוב
מאמן השוערים עופר בסון: "איך שאני רואה את הדברים, המשבר בפתח. ברגע שאוואט יפרוש, יהיה קשה למצוא לו תחליף ראוי. להתאחדות יש פרויקט שוערים שנועד לאתר שוערים עם פוטנציאל, אבל בתקופה האחרונה הפרויקט קצת תקוע"/ברני ארדוב

"הליגה מתמלאת שוב שוערים זרים"

כשבוחנים את היום שאחרי דודו אוואט, השוער היחיד שיכול להיכנס לנעליו הוא אריאל הרוש. השוערים הצעירים האחרים עמוק בבוץ. זה לא אומר שהרוש מוכן למשימה. העונה הרוש חווה ירידה ביכולת ועדיין לא חווה מספיק משחקים בינלאומיים. שורה אובארוב, מאמן השוערים של הנבחרת, אמר על כך העונה: "את השנים הראשונות של שוער מאפיין חוסר יציבות, וזה שהרוש נכנס כל כך מהר ליכולת גבוהה גרם לזה שהשנה שהוא עשה כמה טעויות וכולם התחילו לדבר. הוא בהחלט מתאים להיות בעתיד שוער הנבחרת".

אלא שבתוך האמונה של אובארוב מסתתרת גם הבעיה. הרוש לא מספיק מנוסה, לא עבר מספיק אפילו ברמות הגבוהות של ליגת העל ושנתיים שקוע בדשדוש של בית"ר ירושלים. עד היום השוערים שקיבלו את האפודה הראשונה עמדו למבחן שדומה לנבחרת ישראל. הרוש פחות. ממשיכיו בכלל לא. במכבי חיפה ומכבי תל אביב מחפשים שוער זר ואולי יתפשרו על שוער ותיק, וגם בהפועל תל אביב המצב לא מרנין.

עופר בסון מספק דוגמה טרייה ובולטת מהחודשים האחרונים: "שוערים צריך לבנות לאורך תקופה ולא להיות חסרי סבלנות כלפיהם. איתמר ניצן, למשל, ספג שער באשמתו במדי הפועל תל אביב וישר השוו אותו לאניימה. אין מה לעשות, ניצן הוא לא אניימה וההשוואה לא נכונה. בבית"ר היחידים שעשו זאת מהגדולות ונתנו את הבמה להרוש. גם גיא חיימוב שיחק בקרית שמונה, נתנו לו שקט והנה הוא בסגל הנבחרת. לשוער אסור לחמם את הספסל".

בסון ממשיך: "מאמנים מפחדים לתת הזדמנות כי כששוער צעיר עושה טעות, זה פוגע בקבוצה ואז פוגע במאמנים. לכן השוערים הוותיקים משחקים. בתחילת העונה, כששניר דורי, חיימוב, רובי לבקוביץ' והרוש שיחקו, הייתי בטוח שתהיה עדנה אבל עכשיו אנחנו הולכים אחורה והליגה מתמלאת שוב שוערים זרים. זה דור מפוספס. קח את איתמר ניצן, שאני מאוד מחזיק ממנו. היה לו סכסוך עם ההנהלה בהרצליה, שנה וחצי הוא לא שיחק וזה פגע בו. אלמדון שגה בטיימינג ההחלטה לעזוב את מכבי חיפה. הוא היה צריך ללכת אחרי אליפות אירופה לנבחרות צעירות, למנף את ההצלחה. גם אברבנל הוא שוער עם פוטנציאל אדיר שעבר את כל הנבחרות הצעירות. הוא השתפר השנה בכל הפרמטרים וזו אחת הסיבות שרעננה ספגה מעט מאוד שערים (הכי מעט בליגה הלאומית – א.ס). לשוער אין תחליף חוץ מלשחק".

שוער בית"ר ירושלים אריאל הרוש. קובי אליהו
הרוש לא מספיק מנוסה, לא עבר מספיק אפילו ברמות הגבוהות של ליגת העל ושנתיים שקוע בדשדוש של בית"ר ירושלים/קובי אליהו

"בקרוב יהיה חילוף, אם ירצו או לא ירצו"

את הבעיה הזו רואים בליגות שבישראל רואים בדרך כלל בטלוויזיה. בפרמיירליג האנגלית, למשל, שיחקו בעונה שעברה 14 שוערים זרים ורק שישה שוערים אנגלים. כולנו זוכרים מה קרה לרוברט גרין במונדיאל. גם מנואל פיירה רואה את המצוקה הרבה מעבר לנעשה בישראל: "הזכרת את אנגליה, אבל התופעה קיימת בעוד מדינות באירופה. אתה יודע שכשדודו אוואט התחיל לבלוט בספרד, אנשים שם חשבו שישראל היא מדינה של שוערים ואנשי מקצוע התחילו לחפש עוד אחד כזה, והתאכזבו. סקאוטים גילו רמה לא גבוהה של שוערים אצלכם. רואים שאין עתודה. הפתרון היחיד יבוא רק כשהמשבר יעמיק, ואז יהיו חייבים להשתנות. מי שימשיך רק עם ותיקים וזרים ייתקל במשבר חריף ברמת הנבחרת, וזאת עובדה".

מי שיכול לספר זאת ממקור ראשון הוא אוהד לויטה, שעזב את ישראל לטובת הליגה ההולנדית, אבל עדיין לא קיבל הצעה ממשית שתחזיר אותו לכאן. "אני בכלל קיבלתי את ההזדמנות במהלך העונה בעקבות הפרשה של אושרי לוי בזמנו והשנה וחצי כשוער ראשון עם כפר סבא נתנו לי המון", אומר לויטה. "בהולנד השתפרתי בכל אספקט אפשרי של המשחק, אני מרגיש הרבה יותר טוב. קבוצות גדולות בארץ? אני חושב שאני ראוי ויכול לשחק ברמות האלה אם הייתי מקבל הזדמנות.

"אם הפועל תל אביב היו שואלים אותי, למשל, הייתי ממליץ להם על איתמר ניצן כשוער שיכול לקחת את המושכות בשנים הבאות. יכול להיות שלקבוצות הגדולות יש יותר מה להפסיד והקטנות מפחדות לרדת, ואז יש בעיה. שוערים צעירים? יש מוכשרים שלא תמיד יקבלו הזדמנויות בליגת העל. בוריס קליימן וניל אברבנל נתנו עונה יפה, יש עתודה שאם תשחק יותר בטוח שנראה אופציות יותר גדולות בעתיד. בעוד כמה שנים טובות יצטרך להגיע חילוף טבעי, אם ירצו או לא ירצו".

אוהד לויטה שוער נבחרת ישראל בכדורגל. ברני ארדוב
"קבוצות גדולות בארץ? אני חושב שאני ראוי ויכול לשחק ברמות האלה אם הייתי מקבל הזדמנות"/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully