וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עונה מלאה בשיאים

5.5.2011 / 13:30

גמר האלופות בשער, זה הזמן לסכם בעזרת המספרים עוד עונה. השיאים של מסי, המכות של ריאל, הבושות, התקדימים והפסגות החדשות

רגע לפני שברצלונה ומנצ'סטר יונייטד ינעלו את עונת 2010/11 בליגת האלופות, הגיע הזמן לבדוק את העונה הזו מהבחינה הסטטיסטית. בניגוד למחוזות אחרים, בליגת האלופות לא כל כך בטוח שאנחנו רוצים לראות שערים רבים בשלב הבתים. פעמים רבות זה מעיד בעיקר על התרחבות הנמושות של הליגה, ולכן צריך להתייחס בזהירות לנתוני כמות השערים. בכל מקרה, העונה הגענו לסכום שיא מזה שמונה שנים, שכן ב-96 משחקים קיבלנו כמות מכובדת של 276 שערים (ממוצע של 2.87 שערים למשחק). את הכמות הזו קיבלנו בעונת 2002/3 בשלב הבתים הראשון שנערך אז (בהשתתפות מכבי חיפה), אבל מדובר בעלייה משמעותית לעומת העונות האחרונות. בשנה שעברה למשל הגענו רק ל-238 שערים, לפני שנתיים עמדנו על 247, לפני שלוש על 267, לפני ארבע שנים על 241 שערים ולפני חמש שנים קיבלנו 228 שערים בלבד.

מסוט אוזיל שחקן ריאל מדריד (ימין) חוגג עם חברו סמי חדירה. רויטרס
השיגו ארבע נקודות פחות מכל שמונה הקבוצות שסיימו במקום האחרון בשלב הבתים. אוזיל חוגג עם חדירה ומרסלו/רויטרס

כדי לבדוק עד כמה השיטה של מישל פלאטיני להרחיב את ליגת האלופות גם למקומות פחות נפוצים אפקטיבית, החלטנו לחשב את כמות הנקודות שצברו כל הקבוצות שסיימו במקום הרביעי, כדי לקיים השוואה לעונות קודמות. העונה, שמונה הקבוצות האחרונות הגיעו יחד ל-20 נקודות בלבד (ארבע נקודות יותר מריאל מדריד בלבד), כאשר שתי קבוצות סיימו עם אפס נקודות (ז'ילינה ופרטיזן בלגרד). בעונה שעברה ארבע האחרונות הגיעו ל-22 נקודות (מכבי חיפה ודברצ'ן סיימו ללא נקודות). לפני שנתיים ארבע האחרונות הגיעו ל-25 נקודות, לפני שלוש שנים הן הגיעו ל-27 נקודות ולפני ארבע וחמש שנים ל-28 נקודות. רק בעונת 2004/5 נרשמה כמות נקודות זהה לזו שהגיעו האחרונות השנה.

אבל גם בצד השני של המתרס, נראה שלקבוצות שעלו זה הלך יותר מדי קל. מלבד העובדה שמעט מאוד מתח נשאר למחזור האחרון, הנתונים מצביעים על כך ששלוש קבוצות מתוך ה-16 סיימו את שלב הבתים ללא כל הפסד ולא פחות מתשע קבוצות ספגו חמישה שערים ומטה בשלב הזה (מנצ'סטר יונייטד סיימה עם שער חובה אחד, ריאל מדריד עם שניים, ברצלונה ומארסיי עם שלושה). לעומת זאת, בעונה שעברה שתי קבוצות סיימו ללא הפסד ושוב תשע קבוצות סיימו עם חמישה שערי חובה ומטה.

יש למסי עוד שיא לכבוש

ליאונל מסי שחקן ברצלונה. רויטרס
כבר שלוש פעמים ברציפות הוא מסיים כמלך השערים. מסי/רויטרס

ליאונל מסי יסיים את העונה כמלך השערים של ליגת האלופות אחרי שהוא הספיק להבקיע 11 שערים ב-957 דקות משחק (שער בכל 87 דקות בממוצע), בעוד מריו גומז מבאיירן מינכן וסמואל אטו מאינטר הגיעו למקום השני עם שמונה שערים (הסטטיסטיקה של גומז טובה יותר, שכן הוא כובש שער בכל 75.8 דקות לעומת אטו בכל 112.5 דקות). אגב, למסי חסר שער אחד (שהוא יכול כמובן להבקיע בגמר) כדי להשוות את שיא השערים לעונה של שחקן, ששייך נכון לעכשיו לרוד ואן ניסטלרוי, שהבקיע 12 שערים במדי יונייטד בעונת 2002/3.

למנצ'סטר יונייטד, הפינאליסטית השנייה, הנציג הבכיר העונה בטבלת מלך השערים הוא חאבייר הרננדז, שמדורג רק במקום העשירי עם ארבעה שערים בלבד (שער בכל 115 דקות). בשנה שעברה המאבק על מלכות השערים היה צמוד יותר כאשר כריסטיאנו רונאלדו ואיביצ'ה אוליץ' פיגרו בשער אחד אחרי מסי, שהבקיע שמונה שערים. אגב, עבור הארגנטינאי זו העונה השלישית ברציפות שהוא מסיים כמלך השערים (לפני ארבע שנים הוא סיים שני).

ואם בכל זאת יש תואר שריאל מדריד יכולה לקחת העונה, זה כנראה יהיה נציג שתופס את המקום הראשון בטבלת מלך הבישולים. מסוט אוזיל סיים עם שישה אסיסטים והוא עשה את זה ב-804 דקות משחק (בכל 134 דקות בממוצע). אגב, לברצלונה וליונייטד אין אף נציג ברביעייה הראשונה, כאשר ראיין גיגס מדורג חמישי עם ארבעה בישולים.

אבל אל לריאל להתלהב מהר מדי, שכן ברוב הפרמטרים ברצלונה פשוט בפסגה. כך למשל מסי תופס את המקום הראשון בטבלת הבעיטות למסגרת עם 31 נסיונות (בכל 30 דקות בממוצע) ומקדים את רונאלדו (24), שניצב בראש טבלת הבעיטות מחוץ למסגרת עם 29 נסיונות. מי שנתפס העונה הכי הרבה פעמים באופסייד הוא זלאטן איברהימוביץ', כשבכל 38 דקות בממוצע מונף הדגל לחובתו. במקום השני נמצא דויד וייה עם 14 נבדלים.

הכי הרבה מורחקים, הכי הרבה צהובים

פפה שחקן ריאל מדריד מקבל כרטיס אדום. Alex Livesey, GettyImages
ריאל סיימה את העונה עם שלושה מורחקים בליגת האלופות. פפה עם האדום מעורר המחלוקת/GettyImages, Alex Livesey

במהלך משחקי חצי הגמר לא הפסיקו לדבר על חוסר הספורטיביות של ריאל מדריד, כאשר לפחות על פי הנתונים עולה כי שלושה שחקנים הורחקו משורות הבלאנקוס במהלך כל הקמפיין (פפה, סרחיו ראמוס וצ'אבי אלונסו), בעוד לברצלונה הורחק שחקן אחד (פינטו). אלא שבגזרת הצהובים התמונה מתבהרת הרבה יותר. סרחיו ראמוס וג'פרסון פרפאן הם המובילים בספיגת כרטיסים צהובים עם חמישה לכל אחד.

גם במקום השני לריאל יש שני נציגים (ריקרדו קרבאליו וצ'אבי אלונסו עם ארבעה כל אחד), וגם על טבלת מבצעי העבירות ריאל לא פוסחת שכן לסאנה דיארה מוביל עם 32 עבירות (כל 15.5 דקות). אל המקום השני הגיע לואיז אדריאנו משחטאר דונייצק עם 29 עבירות (כל 27 דקות). בכל מקרה, מי שסוחט את מירב העבירות הוא מסי עם 30 (כל 31.9 דקות), בעוד רונאלדו במקום השני עם 26 (כל 39 דקות). ווסלי סניידר במקום השלישי עם 25.

בחזרה אל השערים, מתברר כי הדקות הפוריות ביותר העונה בליגת האלופות (שלב הבתים ושלב הנוקאאוט) הן ברבע השעה האחרונה של המשחקים, שכן 75 שערים הובקעו בין הדקה ה-76 לדקה ה-90 (21.3 אחוז מהשערים). לאחר מכן בדירוג, נמצאות הדקות 61 עד 75 עם 62 שערים (17.6 אחוז). העונה הובקעו גם 32 שערים מוקדמים (ברבע השעה הראשונה), ארבעה שערים בתוספת הזמן של המחצית הראשונה ו-15 שערים בתוספת הזמן של המחצית השנייה. אף משחק, אגב, לא הגיע להארכה העונה.

השיא של גיגס שיהיה קשה לשבור

ריאן גיגס, מנצ'סטר יונייטד. רויטרס
שבר את השיא של השחקן המבוגר ביותר שכובש שער במפעל. גיגס/רויטרס

ובעונה הזו היו לנו גם כמה שיאים או נקודות ציון חשובות. כך למשל, הפכה אינטר לקבוצה השנייה בתולדות ליגת האלופות (אחרי אייאקס), שהצליחה לחזור בשלב הנוקאאוט מהפסד ביתי לעליית שלב. היא עשתה את זה כמובן נגד באיירן מינכן בשמינית הגמר אחרי שהפסידה 1:0 בסן סירו וניצחה 2:3 באליאנץ ארינה. כמו כן, עשר פעמים בתולדות המפעל קבוצות סיימו שני מפגשים ביניהן בניצחון 0:1 בסיכום שני המפגשים. הפעם העשירית הייתה השנה, כאשר טוטנהאם הדיחה את מילאן בשמינית הגמר כשבמשחק הראשון בסן סירו היא ניצחה 0:1 ובגומלין הספיק לה 0:0 כדי לעלות. אגב, עדיין לא נרשם אי פעם מפגש שהסתיים ללא שערים בכלל.

ראיין גיגס גם הוא נכנס השנה לדפי ההיסטוריה. הכוכב הבלתי נגמר של מנצ'סטר יונייטד הפך במשחק הראשון של חצי גמר הצ'מפיונס נגד שאלקה לשחקן המבוגר ביותר שכובש שער במפעל. הוא עשה את זה בגיל 37 ו-148 ימים עם השער שכבש בניצחון 0:2. ואם כבר בגיגס ובקשישים עסקינן, הוולשי וראול הפכו העונה לשחקנים היחידים שהבקיעו ב-15 עונות שונות של ליגת האלופות. גיגס הבקיע ב-1994/5, בין 1996/7 ל-2006/7 ובין 2008/9 ל-2010/11, בעוד ראול הבקיע ב-1995/6 ובין 1997/8 ל-2009/10 לריאל והעונה כמובן בשורות שאלקה.

השאיר את ואן ניסטלרוי מאחור

ראול שחקן שאלקה. רויטרס
זו העונה ה-15 שהוא כובש בליגת האלופות, האם גם העונה האחרונה? ראול/רויטרס

אבל הנתונים המעניינים ביותר שייכים לראול, ששבר כמה שיאים אישיים מעניינים. כך למשל הפך ראול לשחקן הכדורגל בעל מספר ההופעות הרב ביותר במפעלים אירופים כשחלף על פני פאולו מאלדיני וטיפס ל-143 הופעות (ראיין גיגס שלישי עם 135 הופעות). לא פחות חשוב מכך, ראול הגדיל את הפער שלו מרוד ואן ניסטלרוי בטבלת מלך השערים של ליגת האלופות, כשחמשת השערים שלו העונה הקפיצו אותו ל-71 (ממוצע של שער בכל שני משחקים), ונכון לעכשיו הוא מקדים ב-15 שערים את ההולנדי של המבורג. את המקום הראשון תפס העונה ראול גם בטבלת מלך שערי אירופה, כשבקטגוריה הזו יש לו 73 שערים, שלושה יותר מפיפו אינזאגי של מילאן.

העונה קיבלנו גם שני מפגשים של שתי קבוצות מאותה מדינה, וכך הגענו כבר ל-23 מפגשי "דרבי" בליגת האלופות. ברצלונה וריאל מדריד נפגשו בחצי הגמר, שהיה גם הדרבי הספרדי השביעי אי פעם, בעוד המפגש בין יונייטד לצ'לסי ברבע הגמר היה המפגש האנגלי העשירי אי פעם. ועוד שיא אחד חשוב שנשבר הוא זה של ז'וזה מוריניו, שהפך למאמן הראשון והיחיד שמגיע לפחות לחצי גמר ליגת האלופות עם ארבע קבוצות שונות. הוא עשה את זה עם פורטו (2004), עם צ'לסי (2005 ו-2007) עם אינטר (2010) וכמובן עם ריאל העונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully