וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיא גודס: "אולי לא נופיע לפיינל פור"

"סבלנו שם כל שנייה", "הייתה הרגשה שזה לא בסדר", "פתאום קלטנו שנגררנו לאיזה אירוע מוזר". גיא גודס, עוזר המאמן כיום, היה בן 19 ב-1991, כשמכבי תל אביב שיחקה בפיינל פור ביום הזיכרון. עכשיו הוא וחבריו לקבוצה האומללה ההיא נזכרים בעבר ומנתחים את ההווה הבעייתי

ברצלונה לא תהיה בפיינל פור. גם אולימפיאקוס תודח בסדרה אליה תגיע עם יתרון ביתיות. מכבי תל אביב – נטולת דורון פרקינס – דווקא כן. ייקח אותה לשם שחקן שחתם במדיה ברגע האחרון, במקום בחור צעיר שחטף דום לב עשרה ימים לפני שעלה על המטוס לישראל. במשחק המכריע יקלעו אידסון וסופו 12 נקודות ביחד. היריבה, במקרה אלופת ספרד, תפציץ ב-45% מבחוץ. מכבי בכל זאת תרמוס אותה ב-22 הפרש. פניני יהיה השחקן המצטיין.

מוזר. את הבדיחה הזו עדיין לא שמעתי.

שחקן מכבי תל אביב גיא פניני. ברני ארדוב
רגע רגע, מה קורה בדיוק? גם פניני מתקשה להאמין/ברני ארדוב

***

היה זה ערב מושלם של מכביזם. המנהיג הפצוע שולח לחבריו מסר ממיטתו בבית החולים. תעשו את העבודה בשבילי, הוא מבקש מהם. האוהדים מצטמררים. הם שרים את ההמנון בגרון ניחר. המחצית הראשונה צמודה מאוד; ככל שנוקפות הדקות נודד המתח מאזור הבטן ומתיישב חזק בגרון.

לאחר ההפסקה הכל מתפוצץ. השחקנים נורים לזירה כמו מלוע של תותח; הם יוצרים קו הגנה בלתי-חדיר, ובהתקפה מלהטטים משל היו הגלובטרוטרס. ולפתע, כמו בחיזיון תעתועים, מציף את הנחיריים ריחה המתקתק של השושלת: פארגו מוסר כמו שאראס, פניני קולע כמו פארקר, הנדריקס מטביע כמו באסטון. כמיטב המסורת, נותר רבע שלם של גארבג'-טיים. זמן לחגיגות. לפתע מיקי ברקוביץ' מוצא מהנפטלין, שמור כמו פעם. הוא מתייצב במרכז המגרש ומוכתר, בפעם המיליון, לשחקן הטוב בהיסטוריה של מכבי תל אביב. ושוב האקסטזה. ואז נשמע הבאזר, והנה שמעון משתנק, הצוות המקצועי מתחבק, השחקנים דומעים, האוהדים מצדיעים. הסטייקים ב-206 מוכנים.

ומחוץ להיכל, בדרך לאוטו, שוב נשמעת אותה השאלה המוכרת, שמסמלת ימים אחרים, תקופות אחרות, אופטימיות ומרגשות: כמה עולה חבילה לפיינל פור? כבר מצאת מלון? איפה ארוחת השבת של חב"ד?

האם יגיע מזרחי לטקס הענקת פרס ישראל עם גביע אירופה ביד?

שחקני מכבי תל אביב גיא פניני (ימין), ליאור אליהו, ג'רמי פארגו. ברני ארדוב
לפתע, כמו בחיזיון תעתועים, מציף את הנחיריים ריחה המתקתק של השושלת הגדולה/ברני ארדוב

***

ואולי – וזה בכלל לא מופרך – כל זה לא יקרה. "אני לא פוסל את האפשרות שנוותר על הפיינל פור", אומר לנו עוזר המאמן, גיא גודס. "גם דיוויד (בלאט) אמר שיש סיכוי שלא נגיע לשם. האם זה יהיה מאכזב? ממש לא. יום הזיכרון הוא מעל לכל, ואנחנו נכבד אותו. גם אם זה על חשבון משחק כדורסל".

גודס היה בן 19 כשמכבי הופיעה בפיינל פור 91' בפריז, אירוע שנצרב בתודעה כאחד מרגעי השפל התדמיתיים הגדולים בתולדות המועדון, אם לא הגדול שבהם. מכבי עלתה למשחק חצי הגמר מול ברצלונה, כשסיום המשחק גלש לתוך יום הזיכרון בישראל. יש לציין כי בשל הפרשי השעות, יום הזיכרון נכנס בצרפת רק לאחר סיום המשחק, אבל ההסבר הזה לא סיפק את הציבור. מכבי הוקעה. במשך חודשים ליקקה את הפצעים. וזה בלי קשר לתבוסה בת 34 הנקודות שספגה מהספרדים במשחק עצמו.

"הביקורות הגיעו עד לשם", נזכר גודס. "זה עורר סערה. אני יודע שבמכבי לא יחזרו על הטעות הזאת".

גם מוטי דניאל היה שם. "91' הייתה שנה מוזרה בגלל מלחמת המפרץ", הוא מספר. "כל העונה התעסקנו עם המלחמה ובכלל לא חשבנו על פיינל פור. בגלל שנפלו טילים בתל אביב החלפנו את משחקי הבית, ויצא ששיחקנו את כל משחקי הבית ברצף. ניצחנו ארבעה משחקים והעפלנו לפיינל פור. אומנם בתחילת העונה שמענו שהפיינל פור יכול להתנגש עם יום הזיכרון, אבל לא התעסקנו בזה, אלא בטילים ובסקאדים".

"הייתה הרגשה שזה לא בסדר", מוסיף ואומר חן ליפין, חלק נוסף מאותה קבוצה. "אם אני זוכר נכון, היינו צריכים לשחק במשחק השני אבל בגלל ההתנגשות הזו החליפו את סדר המשחקים ככה שאנחנו שיחקנו ראשונים. את השעה לא הסכימו להקדים".

"סבלנו שם כל שנייה", ממשיך דניאל. "היה מאוד לא נעים. אף אחד לא רצה לשחק ביום הזיכרון, אבל לא הייתה ברירה. כל הזמן הבכירים ניסו למזער נזקים. זה לא היה שווה את זה. כשחקנים המצפון שלנו היה שקט יחסית, כי ההסדר של ההבדלים בין השעון המקומי לשעון בישראל היה מקובל עלינו, אבל הוא לא היה מקובל מבחינה ציבורית".

מאמן מכבי תל אביב דיוויד בלאט עם עוזרו גיא גודס. ברני ארדוב
המאמנים של מכבי לא פוסלים אפשרות של ויתור על הפיינל פור. הרי גודס כבר היה בסיפור הזה/ברני ארדוב

ליפין טוען ש"מבחינתי, זה שחור-לבן. אם היורוליג מסכימים להזיז את שעת משחק הגמר לצהריים, מצוין. אם זה לא מסתדר, אני הייתי מוותר מראש. לא הייתי נוסע לשם בתקווה שהדברים יסתדרו. אם מכבי לא תצליח בזמן הקרוב לשנות את שעת הגמר, מבחינתי כדאי שלא תיסע בכלל".

"לא ניקח צ'אנסים", אומר גודס. "במכבי למדו את הלקח".

"בזמנו, האירוע הטיל צל כבד על המועדון", אומר דניאל. "הוא השפיע מאוד על כל האנשים המעורבים. פתאום קלטנו שנגררנו לאיזה אירוע מוזר, שכולם ברחוב דיברו עליו במשך חודשים. היו עיתונאים שלקחו את זה באופן אישי ושתו למכבי את הדם. לא משנה אם בצדק או לא בצדק, זה מה שקרה. לכן אני משוכנע שמכבי תנסה להזיז הרים וגבעות. היא לא יכולה לוותר מראש. היא חייבת את זה לאוהדים שלה, שליוו אותה כל השנה ועכשיו רוצים ליהנות מהדובדבן. ראשי מכבי לא פאסיביים. זה לא האופי שלהם. אני משוכנע שהם יעשו כל מה שהם יכולים כדי להזיז את המשחק".

"בגלל שברצלונה לא תהיה שם, אני מעריך שהסיכויים טובים יותר", מסכם גודס. "עכשיו ליורוליג יהיה חשוב הרבה יותר שמכבי והאוהדים שלה יהיה שם. אני מודע לזה שהעניין כרוך בזכויות שידור ובהרבה כסף. אבל אני חושב שכולם מבינים מה המשמעות של פיינל פור בלי ברצלונה ובלי מכבי".

ohad@walla.net.il

ג'ורדי ברתומאו מזכ"ל היורוליג עם שמעון מזרחי. ברני ארדוב
האם היו"ר הנצחי יצליח באחת ממשימותיו החשובות ביותר בשנים האחרונות? מזרחי עם מנכ"ל היורוליג ג'ורדי ברתומאו/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully