וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבי נמני חוזר בגדול: על התפקיד החדש כסוכן שחקנים

מי שחשב שהמאמן שנזרק בבושת פנים ממכבי תל אביב יוותר על הכדורגל, שיתכונן לטלטלה שהוא מתכנן בקיץ כסוכן שחקנים, סטייל דודו דהאן. השיחה עם גרנט, תכנית העבודה לברוכיאן, המהפכה שהוא משרטט בתחום ייצוג שחקנים והשאלות האתיות שעולות. הסלאלום שישכיב את הליגה

בשבועות האחרונים קיבלו לא מעט שחקנים בליגת העל שיחת טלפון מפתיעה. האיש מעבר לקו היה לא אחר מאשר אבי נמני. נוסח השיחה היה פחות או יותר דומה. "אני פותח סוכנות שחקנים ורוצה שתצטרפו אליי. אתם יודעים מי אני, מה עשיתי בכדורגל ומה ההשפעה שלי. אני מאמין שאני יכול לקדם אתכם ורוצה שתצליחו". בשיחה, נמני הקפיד לא לפזר הבטחות מפוצצות בסגנון: "אוציא אותך לאירופה", ולא לדבר סרה בסוכנים הנוכחיים של אותם שחקנים. אלא שמסתבר שהשם 'אבי נמני', הפיגורה, המותג, משך לא מעט שחקנים שהחליטו להצטרף לשירותיו. "לנמני", מסביר אחד מהם, "קשה מאוד להגיד לא".

מנג'ר מכבי תל אביב, אבי נמני. ברני ארדוב
"לאבי נמני, קשה להגיד לא"/ברני ארדוב

העובדה שאבי נמני החליט להפוך לסוכן שחקנים לא אמורה להפתיע, במיוחד לאור העבר שלו. כמאמן ומנג'ר מכבי תל אביב, נמני לקח על עצמו את מלאכת הקשר אחרי סוכני שחקנים, בנה קשרים, תר אחרי זרים ומצא עצמו נמשך לתחום. ההחלטה להיכנס לשוק התבשלה על אש קטנה תקופה ארוכה והייתה ידועה היטב בעולם הכדורגל. ובכל זאת, השבוע האחרון גרם לטלטלה מסוימת. נמני דפק כניסה מרשימה עם פרסומים לפיהם ייצג שחקנים בכירים כמו אבירם ברוכיאן, עמית בן שושן, דודו גורש ואושרי רואש. כעת נשאלת השאלה: האם אנחנו עומדים בפני מהפכה שתשנה את השוק ותגרום לעלייה במעמד הסוכן או שהאפיזודה של נמני הסוכן תחלוף מהר כמו של נמני המאמן?

באתי לעזרת חבר

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מנג'ר ווסטהאם אברהם גרנט. Paul Gilham, GettyImages
דוחף ומכוון. גרנט/GettyImages, Paul Gilham

קצת אחרי הפיטורים המתוקשרים ממכבי תל אביב בראשית ינואר, טס נמני ללונדון להתאוורר ולהיפגש עם חברו הקרוב, מאמן ווסטהאם אברהם גרנט. "גרנט מכוון אותו ומכיר לו אנשים", סיפר מקורב למאמן. על פי ההערכות, באחת הפגישות נכח גם סוכן העל פיני זהבי, אליו עוד נגיע בהמשך. כך, החל נמני להוציא לפועל רעיון שישב אצלו בראש זמן רב, עוד כמאמן מכבי תל אביב. שלא תטעו, נמני לא מעוניין להיות סוכן כמו כל הסוכנים, אלא מכוון למשהו שעוד לא נעשה בארץ. סוכנות לניהול אישי שמטפלת בשחקן בכל המישורים ומחזיקה בקשרים ענפים עם סוכנויות מקבילות וסקאוטים בכל העולם.

בעוד בישראל סוכנים מעדיפים לרוב לעבוד כאינדיבידואלים, הקונספט של חברות ניהול ספורט מקובל מאוד באירופה ובארצות הברית. הכוונה היא לתאגיד שמכיל בתוכו מספר סוכנים, סקאוטים, אנשי שיווק ופרסום, קואצ'רים, יועצי תדמית, יועצים פיננסיים ועוד. כל אלה חוברים יחד לייצוג מקסימאלי של הספורטאי במקביל למציאת כישרונות חדשים בכל העולם. בסביבתו של נמני מספרים כי בטווח הארוך, אלו הן המטרות לחברה החדשה שנרשמה השבוע (נימ-גרופ ספורט מנג'מנט בע"מ). לפיכך, הוא בחר בקפידה את לקוחותיו.

"המטרה של נמני לטווח הקצר היא לעשות 3-4 עסקאות גדולות בקיץ, לתקוע יתד בשוק המקומי ולגדול בהדרגה למעמד של סוכן שכל שחקן רוצה להיות אצלו", מסביר אחד ממקורביו. "אם תהיה הצלחה, לקראת ינואר והקיץ הבא הוא ינסה לדחוף שחקנים לאירופה". כדי להגשים את המטרה הראשונית, נמני בחר להתקשר עם כמה מהמלפפונים החמים של הליגה – שחקנים מהדרג השני אותם יהיה לו קל יותר לקדם לקבוצות צמרת. עבור כל אחד מהם, גיבש נמני תכנית מקצועית אישית אותה הוא מקווה להוציא לפועל כבר בקיץ.

אחד השמות הראשונים שנקשרו בחוזה עם נמני הוא ישראל זגורי. נמני מכוון את הקריירה של הקשר כבר מספר שנים והפך לידיד המשפחה. בקיץ, היה זה נמני (כמנג'ר מכבי תל אביב) שייעץ לזגורי לצאת לשנת השאלה ממכבי חיפה. כשאלי מחפוד, אז מאמן הפועל פתח תקוה, וראשי המועדון הבטיחו לזגורי שיהיה שחקן מוביל, התקשרו בני המשפחה לנמני ורק אחרי שניתן האור הירוק, חתם זגורי בקבוצה. לגבי רואש, שהצטרף גם הוא לשורות נמני, פנה הסוכן החדש באמצעות חבר מעולם התקשורת למספר אנשי כדורגל בחיפה ושאל לדעתם לגבי סיכוייו של בלם הפועל חיפה להצליח בקבוצה גדולה יותר. סביר להניח שלשניים הללו צפוי קיץ מעניין.

מהדק קשרים בחו"ל

אבירם ברוכיאן שחקן בית"ר ירושלים. מגד גוזני
יעזוב את בית"ר לקבוצת צמרת בישראל? ברוכיאן/מגד גוזני

בשלב זה, את גולת הכותרת בסוכנות של נמני מהווים שחקני בית"ר ירושלים ברוכיאן ובן שושן, שהיו מיוצגים עד כה על ידי רונן קצב ודודו דהאן, בהתאמה. "לקצב יש את בניון ואוואט, לדודו את כיאל בסלטיק והשחקנים בבלגיה ולכן ברוכיאן ובן שושן הרגישו שהם לא 'מתאבדים' להוציא אותם לחו"ל", מספר גורם המקורב לשניים. "הם שיחקו עם נמני, וגדלו עליו ורוצים לעזור לו להרים את העסק. בגיל 26, הם רואים בשינוי הזה מבורך". נמני מודע היטב למצב המקצועי של השניים, שעוברים עונה רעה. "יש לי קשרים עם סוכנויות באירופה", אמר להם, אבל לא התחייב להוציאם. ככל הידוע, נמני מעוניין שהשניים, שמסיימים חוזה בסוף העונה הבאה, יעשו עונה טובה בקבוצה שמשחקת במפעל אירופי לפני מעבר אפשרי לחו"ל.

במקביל לאיסוף השחקנים, עבד נמני על הידוק קשריו בחו"ל. כמעט כל סוכן זר שעבד מול נמני בעבר או מעורב בצורה כלשהי בעסקאות בכדורגל הישראלי קיבל שיחת טלפון עם נמני, שגם קבע לעצמו סבב פגישות אישיות. לסוכן שמייצג את אחד הזרים במכבי תל אביב אמר נמני כי בכוונתו להביא לישראל שחקנים זרים שמשחקים בליגות בכירות באירופה ועלות השכר שלהם נעה סביב 150-200 אלף יורו לעונה, בדומה לזרים אותם הביא בעצמו לקרית שלום.

"נמני הוא טיפוס ידידותי ומקצוען", מספר סוכן זר. "אני מבלה הרבה באירופה, נפגשתי עם מנהלים ספורטיביים רבים ולא נתקלתי בהרבה מקרים של נימוס, רצינות ומקצוענות כמו זה של נמני. למען האמת, הוא מאוד הפתיע אותי בגישה שלו. אין לי ספק שיש לו את כל התכונות להיות סוכן שחקנים".

על אתיקה ובעיות אחרות

אלירן ג'ורג' שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
מה עם תקופת צינון? ג'ורג'/ברני ארדוב

סוכני שחקנים רבים שדיברו לכתבה מספרים, שלא לייחוס, שהשבוע האחרון הכניס את השוק לטירוף. למרות זאת, הם נזהרים לדבר על מהפכה. חלקם השווה את העלייה של נמני למהלכים שביצע דודו דהאן לפני מספר שנים. נמני, כמו דהאן בזמנו, סופג לא מעט ביקורת מתחת לפני שטח. הבעיה הראשונה נעוצה בעובדה שהוא אינו סוכן מורשה. עד חודש אוקטובר צפויה פיפ"א לאשר את החוק המבטל את חובת ההסמכה לסוכנים. עד אז, מספרים בסביבתו של נמני, יחברו אליו עורכי דין שיחתמו על העסקאות. בנוסף, נודע שנמני ערך מספר פגישות חשאיות עם סוכן שחקנים ישראלי מוכר שצפוי להצטרף בקרוב לסוכנות. אותו סוכן מורשה "יסמיך" את העסקאות שיתבצעו בקיץ וימשיך לעבוד לצד נמני גם בשלב מאוחר יותר.

בעיית ההסמכה היא לא היחידה שעולה מהמעבר הדי נדיר של נמני מעמדה מקצועית לעמדת הסוכן. יש הטוענים כי במקרים כאלה צריכה להיות תקופת צינון. מה שמגביר את תחושת אי הנוחות סביב העניין היא העובדה שכמה מהמצטרפים החדשים לנימ-גרופ הם כוכבי הנוער של מכבי תל אביב: השוער ברק לוי, המגן אלירן ג'ורג' והחלוץ מואנס דאבור. במכבי מנסים לעכל את המשמעות: "אבי לא החתים אותם בעודו מאמן, זה נסגר רק לאחרונה. מה אנחנו יכולים לעשות? אין שום חוק או תקנון שאוסר על כך ואין לנו אפשרות להיכנס לעניין הזה", אמרו במועדון. ומה לגבי שחקנים אחרים שמיוצגים על ידי המנג'ר לשעבר? בכירים במכבי טענו כי הדלת פתוחה, אך נכון לעכשיו רק שם אחד רלוונטי – דודו גורש.

עוד שאלה שנשאלת נעוצה ביכולת של נמני להצליח בטווח הארוך. סוכן טוב לא צריך לדעת רק לסגור עסקאות, אלא גם לשמש כמטפלת. גורם מקצועי שעבד מול נמני בעבר התייחס לעניין ואמר: "זו עבודה קשה וסיזיפית לשווק שחקנים לקבוצות בליגה ובמיוחד לאירופה, אבל כרגע חובת ההוכחה עליו כי הוא רק מתחיל את צעדיו הראשונים בתחום שהוא קשה מאוד. אני בספק אם לאבי יהיו כוחות לעשות את העבודה שמסביב, מעבר למשאים ומתנים עם קבוצות או שחקנים. הלוואי והוא יצליח כי זה תחום שהוא מאוד אוהב".

רונן קצב, אולי בכיר הסוכנים הפועלים בישראל, היה בין היחידים שהסכים לדבר בשמו על נמני הסוכן: "נמני הוא חבר טוב ומבין הרבה בכדורגל. אם הוא החליט להיות סוכן, אני מאחל לו בהצלחה. אני בטוח שכל שחקן צריך לבחור את המנהל האישי שלו בצורה שהכי טובה ונוחה לו. מי מבין הסוכנים יהיה דומיננטי יותר ומי פחות, נצטרך לבחון לאורך זמן. אין ספק שנמני זה משהו שמאוד יהיה מעניין לראות. אם הוא מתקשר לשחקן שלי, אני לא בא בטענות אליו. כי אם שחקן רוצה לעזוב אותי, מה יש לי להגיד? ברור לי שאם שחקן שמשויך אליי ירצה לעזוב הוא יעשה את זה ואם לא הוא יודיע שיש לו סוכנים שקוראים להם רונן וגלעד קצב".

להיות פיני זהבי

יעקב שחר נשיא מכבי חיפה (ימין) עם פיני זהבי. ברני ארדוב
"יש לי קשרים טובים מאוד כי לעולם לא אכזבתי אדם בעולם". זהבי עם שחר/ברני ארדוב

בחודש נובמבר 2006 פרסם המגזין הבריטי "אובזרבר" כתבת פרופיל נרחבת על פיני זהבי. באחד הסיפורים מתוארת שיחה בין זהבי ליוסי מלמן שהתקיימה בחדר אפוף עשן סיגרים במלון בבלפסט, צפון אירלנד, ערב משחק של נבחרת ישראל. זהבי היה אז כתב "ידיעות אחרונות" ואילו מלמן כתב "הארץ": "יוסי, אני רוצה שתלמד מהסיפור שלי. הדרך שלי היא לעבור כל ארבע-חמש שנים מעיתון לעיתון. כך אני מרוויח משכורת גבוהה יותר וגם פיצויים. אתה רוצה להרוויח כסף?", שאל זהבי ומלמן ענה: "ברור, איני רוצה להישאר כתב ספורט עני".

כשזהבי נשאל באותו ראיון לסוד ההצלחה שלו, הוא עונה בחיוך: "יש לי קשרים טובים מאוד כי לעולם לא אכזבתי אדם בעולם. כל דבר שאני עושה, אני עושה בכנות וללא טריקים. אני אומר מה שאני חושב". כשאבי כהן ז"ל נדרש לתאר את זהבי, הוא ענה בפשטות: "הוא לא מחפש להיות בכותרות העיתונים בישראל. הוא לא כוכב. אנשים לא יודעים מיהו באמת פיני זהבי, הם רק מכירים את פועלו בתחום הכדורגל".

נקודת המוצא של נמני – מגה סטאר בכדורגל הישראלי ואדם מקושר ונערץ – שונה מזו שהייתה לזהבי, שעזב את תפקידו כעיתונאי רק ב-1988. גם תכונות האופי של שניהם שונות בצורה משמעותית. אבל בשורה התחתונה, כשנמני מדבר על "לעשות משהו שונה", כהגדרת מקורביו, הוא מכוון קודם כל לעמדת הכוח של זהבי – האיש שעל שמו נטמע המונח 'סופר-אייג'נט' – זהבי הפך סוכן כל יכול שידו בכל ויד כל בו, אחד שמזיז שחקנים, מאמנים ואפילו בעלי קבוצות בהינף יד, אחד האנשים החזקים בכדורגל העולמי ואחד הגורמים המשפיעים במסחור הענף.

את נמני למדנו להכיר במרוצת השנים כאדם שאוהב כוח ודומיננטיות. תמיד ידע להשתמש בעיתונאים לצרכיו והוקסם מכוחה והשפעתה של התקשורת. מהלכי השבוע האחרון היו אופייניים לנמני. אמנם קולו לא נשמע, אבל הכניסה לשוק הייתה מתוזמנת ומנוהלת היטב, לוותה ברעש וצלצולים וגרמה לטלטלה. המסקנה במקרה הזה היא ברורה: המהלך של נמני גדול יותר מברוכיאן וגורש. הוא כאן כדי לחזור למרכז הבמה, לחזור למקום היחיד בו הוא מרגיש נוח – מקום של שליטה. הוא כאן בשביל לזכות בכבוד שלא קיבל כמאמן, לצבור עוד כוח, להשתמש בקשרים ובקסם האישי ולהפוך לגורם משפיע שמזיז עניינים. להיות פיני זהבי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully