וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אטורה מסינה: "ריאל מדריד זה הדבר המוזר שראיתי בחיי"

"השחקנים התנהלו בילדותיות", "לא רק המאמן צריך לתת מאה אחוז", "השחקנים של מכבי מבינים זאת, בריאל לא", "קשה עם הדומיננטיות של בארסה בכדורגל וכדורסל". אטורה מסינה בראיון ראשון מאז ההתפטרות, מיוחד לוואלה! ספורט, כולל ניתוח הסדרה מול ויטוריה

זה היה, על פניו, משחק חסר חשיבות. ריאל מדריד אירחה את מונטפסקי סיינה במסגרת המחזור האחרון של שלב הטופ-16, לאחר שהשתיים כבר הבטיחו את מקומן בשלב הבא. גם מיקומן בבית הוכרע, ללא קשר לתוצאת המשחק: ריאל ראשונה, סיינה שנייה. אבל הערב הזה שינה את העונה של ריאל מדריד.

מאמן ריאל מדריד אטורה מסינה. רויטרס
"לא הרגשתי את הרוח שאני חושב שצריכה להיות בקבוצה בשלב הזה של העונה, לפני הפלייאוף והפיינל פור. השחקנים לא נשארו יחד, לא חשבו כקבוצה. הייתה אווירה מאוד לא טובה. הקבוצה שיחקה בלי להתאמץ, בלי רצון". מסינה/רויטרס

למסיבת העיתונאים נכנס אטורה מסינה נסער. כתבים מקומיים העידו כי מעולם לא חזו בו במצב רוח שכזה. הג'נטלמן האיטלקי, הטקטיקן רב-האמן, אלוף אירופה ארבע פעמים והמאמן היקר בהיסטוריה של הכדורסל האירופאי – נעלם. את מקומו תפסה רוח רפאים מדופרסת.

"אני רוצה להתנצל בפני האוהדים על מה שקרה כאן הערב. הם קמים מוקדם כדי לעבוד ולהרוויח כסף שבו הם קונים כרטיסים וזה לא מגיע להם", אמר מסינה לאחר התבוסה הביתית לסיינה (95:77), שבשיאה נקלעה ריאל למינוס 31. "למה זה קרה? תסלחו לי, אבל אני מעדיף להשאיר את הסיבות לכך בחדר ההלבשה".

לאחר מכן נשטפה מדריד בצונאמי של שמועות: מסינה יתפטר בקרוב. זה נשמע לא סביר; בכל זאת, למרות היכולת המעט מגומגמת, מצבה בכל החזיתות שפיר: ריאל מדורגת שנייה בליגה הספרדית, מרחק נקודה מהמוליכה ברצלונה, והיא מחזיקה ביתרון הביתיות בסדרת רבע גמר היורוליג, אולי בדרכה לפיינל פור ראשון זה עידן ועידנים. אלא שיממה לאחר מכן הודיע מסינה: אני הולך.

***

בספרד נטען שמסינה איבד שליטה על חדר ההלבשה. התקשורת דיווחה על מערכת יחסים עכורה בין המאמן לבין חלק משחקניו. כעת הוא מסביר, בשיחה מספרד, מה הוביל אותו להחלטה הדרמטית.

"הקבוצה הייתה צריכה זעזוע. הרגשתי שאני זה שצריך ללכת", אומר מסינה לוואלה! ספורט, בראיון עיתונאי ראשון מאז העזיבה. "זה היה הרגע הנכון מבחינתי לעזוב: השארתי את ריאל במצב שהיא עדיין יכולה לעמוד במטרות שלה. היא שנייה בליגה ומחזיקה בביתיות ברבע גמר היורוליג. היא עוד יכולה להתאושש".

מסינה מספר כי המצב החל להתדרדר לפני כשבועיים, אחרי ששחקניו הבטיחו את המקום הראשון בבית 7. "אחר כך הרגשתי השחקנים פשוט ויתרו. בשלושת המשחקים האחרונים הם לא הופיעו בכלל. אני לא חושב שהשחקנים עשו לי את זה בכוונה, אבל הם כנראה לא מספיק בוגרים. הם לא הבינו שריאל, כמו מכבי תל אביב, זה מועדון שצריך להגיע מוכן לכל משחק. השחקנים של מכבי מבינים את זה. השחקנים שלי לא הבינו. העזיבה שלי נועדה כדי לנער אותם, כדי לגרום להם לקחת אחריות. כדי שמועדון כמו ריאל ימצה את הפוטנציאל שלו, לא רק המאמן צריך לתת מאה אחוז, אלא גם השחקנים".

הסיבה לכל הצרות, משוכנע מסינה, היא אחת: אגואיזם. "האווירה בחדר ההלבשה לא הייתה מספיק מאוחדת", מגלה המאמן, ומסביר למה רמז אחרי אותו הפסד מול סיינה. "לא הרגשתי את הרוח שאני חושב שצריכה להיות בקבוצה בשלב הזה של העונה, לפני הפלייאוף והפיינל פור. השחקנים לא נשארו יחד, לא חשבו כקבוצה. הייתה אווירה מאוד לא טובה. את התוצאה ראית במשחקים האחרונים: הקבוצה שיחקה בלי להתאמץ, בלי רצון. זה היה בלתי מתקבל על הדעת מבחינתי.

"אני חושב שלשחקנים בכל קבוצה, ובטח שבמועדון כמו ריאל, יש אחריות. הם צריכים לצעוד יחד, באותו כיוון. לצערי, זה לא היה המצב. הייתי צריך להדגיש את זה ולשלוח לשחקנים מסר, שהמטרה שלו היא לגרום להם להבין מה הם עושים – זאת כדי לאחד אותם, לא כדי לפלג אותם עוד יותר. אם זו תהיה התוצאה של העזיבה שלי, בהחלט אשמח. הרגשתי שהכי נכון יהיה לחייב את השחקנים לקחת אחריות, כי עכשיו הם נמצאים בחזית. כשאני לא שם, השחקנים הוותיקים חייבים לקחת את הקבוצה על עצמם, אחרת זה לא יצליח".

על הדברים הקשים שאמר במסיבת העיתונאים שלאחר ההפסד לסיינה הוא לא מתחרט; ההפך הוא הנכון. "במקום האוהדים, אם אני הייתי מתעורר בכל בוקר ב-06:30 כדי לעבוד ומשקיע ממיטב כספי ברכישת שני כרטיסים למשחק, ומה שהייתי מקבל זה קבוצה שמשחקת בלי תשוקה ורצון, הייתי מתאכזב מאוד. הרגשתי שאני צריך להתנצל בפניהם".

***

מסינה הגיע לריאל בקיץ 2009 אחרי קדנציה פנטסטית בצסק"א מוסקבה, אותה הפך לקבוצה הדומיננטית ביותר באירופה. מטרת השידוך הייתה ברורה: השבת הגאווה לקבוצת הכדורסל – הקבוצה המעוטרת בהיסטוריה של הכדורסל האירופאי, כידוע – שבשנים האחרונות מצויה בנסיגה מתמדת. אלא שאשתקד ריאל חזתה בברצלונה גורפת את אליפות היורוליג ואת קאחה לבוראל זוכה באליפות ספרד על חשבונם של הקטלאנים. כך קרה שמסינה, שעד כה זכה בתארים בכל מועדון בו אימן, עזב לראשונה בחייו מועדון ללא שהותיר חותם כלשהו בספריו.

"עברתי כבר דברים מוזרים בחיי, אבל אין ספק שמה שקרה לי בריאל היה מוזר מאוד", אומר מסינה. "פעם אחת, כשאימנתי בבולוניה, ההנהלה פיטרה אותי והאוהדים דרשו שאחזור. אבל אף פעם לא הרגשתי שאני חייב ללכת באמצע, לפני שסיימתי את העבודה. בעצם העזיבה שלי ויתרתי על חוזה, על הרבה כסף, על הזדמנות להוביל את ריאל לפיינל פור אחרי הרבה שנים. אבל אם הייתי נשאר, אני חושב שהשחקנים היו ממשיכים להתנהל ככה ולא לוקחים אחריות.

"לצערי, חלק מהשחקנים התנהלו בילדותיות", ממשיך מסינה ותוקף. "היו שחקנים שבאו אליי לאחרונה ואמרו לי: 'מצטערים, קואץ', זה לא היה בכוונה, פשוט עלינו למגרש כבויים'. אמרתי להם: 'אני מבין, נו הארד פילינגס, אבל מעכשיו תצטרכו להיות אחראים'. בגדול, רוב השחקנים כן השקיעו מאמץ. אבל לא הכל יכול להיות טוב כשיש לך בסגל הרבה שחקנים, שחלקם רוצים לשמור על השורה הסטטיסטית שלהם. זה היה ילדותי מצידם של חלק מהשחקנים להתנהג ככה אחרי שהבטחנו את יתרון הביתיות ביורוליג. עכשיו, כשאני לא שם, הם צריכים להיות גברים".

לדעתו של האיטלקי, ייתכן כי חלק מהבעיה נעוץ בסגל הצעיר שגיבש. "יש לנו הרבה שחקנים צעירים שמחזיקים בתפקידים משמעותיים. חוץ מ(מפאבלו) פריג'יוני, רוב שחקני המפתח הם צעירים מאוד. אני מבין לליבם: לא קל לשחק כאן במדריד. יש הרבה ציפיות. יש לחץ. זה יכול להשפיע. זה בסדר – שחקנים הם בני אדם. אבל רצון צריך להיות לכולם. אני לא מקבל מצב שבו לשחקן שלי אין רצון לשחק".

הייתכן, אני שואל אותו, שבדומה למצב הקיים בכדורגל, גם קבוצת הכדורסל של ריאל מתקשה להתמודד עם הלחץ הפסיכולוגי שיוצרת הדומיננטיות היתירה של ברצלונה הנתעבת? "אני לא חושב שזה מה שפגע בנו, אבל בוודאי שהאווירה בעיר אחרת ולאוהדים קשה יותר לקבל את העובדה שבארסה בכדורגל ובכדורסל נמצאת בטופ ב-25 השנים האחרונות", משיב מסינה. "עם זאת, אני משוכנע שריאל תחזור. גם בכדורגל וגם בכדורסל יש קבוצה צעירה שצריכה עוד קצת זמן. גם אם זה לא יקרה מיד, לראשי המועדון אסור לאבד את המזג שלהם. הם צריכים לקבל החלטות הגיוניות. גם אם אין הצלחות מיידיות, אסור לריאל להגיב בקיצוניות".

***

לפני כמה שבועות עורר מסינה סערה, כאשר ערב משחק גמר הגביע הספרדי מול ברצלונה (שהסתיים גם הוא בהפסד) אמר, בתשובה לשאלה של עיתונאי שעסקה בעתידו, כי "אני כמו הפלסטינים. זורקים עליי פצצות, אני סופג אותן ונהנה".

"לא רציתי לזלזל באף אדם שאיבד מישהו בסכסוך הזה", מסביר כעת מסינה. "אמרתי את המשפט הזה כדוגמא לקושי שיש לפעמים לאנשים להקשיב ולהבין אחד את השני. השוויתי בין המצב שלי לבין המצב של הקבוצה שלי. לא התכוונתי לעסוק ביחסים הסבוכים בין המדינה שלך לבין הפלסטינים".

על סדרת רבע-גמר היורוליג בין מכבי תל אביב לקאחה לבוראל ויטוריה דווקא יש למסינה כמה דברים להגיד. "העונה של מכבי טובה מאוד בעיניי. עבורי, הרבה יותר קשה להגיע לפיינל פור מאשר לזכות בתואר. עד הפיינל פור יש דרך ארוכה. שם, הסיכויים של כל הקבוצות לזכות בגביע שווים. לכן אם מכבי תצליח לעבור את ויטוריה, יהיה לה סיכוי טוב ללכת עד הסוף. בסדרה הזו יהיה קשה לשתי הקבוצות. אני חושב שמי שמחזיק ביתרון הביתיות הוא פייבוריט במובן מסוים, אבל הכל תלוי בשאלה איך אתה מתפקד בבית, תחת הלחץ".

כשאימן את צסק"א כתב מסינה מאמר ובו ניתח מן הבחינה הסטטיסטית את התפלגות הניצחונות בסדרות של הטוב מחמישה משחקים. כאשר מדובר בשיטת משחקים של 2-2-1 (שני משחקי בית, שני משחקי חוץ, משחק בית), טען מסינה, לא לעתים קרובות יצליחו המארחות לנצח בבית פעמיים ברציפות. לכן בחלק ניכר מהמקרים, אומר המאמן, יגיעו הסדרות הללו למשחק חמישי ומכריע.

"אם אתה רואה את הסטטיסטיקה, זה קורה כל הזמן", מרחיב מסינה בעניין. "בשנת 2001, כשאימנתי את וירטוס בולוניה, שיחקנו מול טאו בסדרת גמר היורוליג. ניצחנו והפסדנו בבית, ניצחנו והפסדנו בחוץ, והגענו למשחק החמישי שהצלחנו לנצח. אני זוכר סדרה שהייתה לי עם צסק"א מול פרטיזן בלגרד, שניצחנו בה 0:3, אבל בשני המשחקים הראשונים שאירחנו במוסקבה היינו תחת לחץ אדיר והיה לנו קשה מאוד. ניצחנו רק במזל. לכן אני מרגיש שעבור שתי הקבוצות, מכבי ולבוראל, הכל פתוח. מכבי קבוצה אתלטית, יש לה באלאנס טוב, יש לה מגרש ביתי חזק, הם מגיעים בכושר. יש לה סיכוי טוב".

למרות זאת, לדעתו "ברצלונה היא הפייבוריטית הברורה לזכות שוב ביורוליג ולזכות גם באליפות ספרד. ריאל? אם היא תמשיך בקו הזה ובקיץ לא תבצע מהפכה, אלא תעשה שינוי אחד או שניים, אני חושב שגם היא תהיה בעונה הבאה מועמדת רצינית לזכות בכל התארים".

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully