וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעם השוו אותו לשיפו, היום כבר למסי

27.2.2011 / 12:02

אם יש סיבה לצפות במשחק העונה בצרפת, זה אדן הזאר מליל. זיזו היה "לוקח אותו בעיניים עצומות לריאל". רק שיפסיק להיות עצלן

"הוא לא גדול במיוחד, אבל הוא מאוד מהיר ויש לו יכולת לנער מעליו שניים-שלושה שחקנים על שטח קטן. וכמובן שיש לו את ראיית המשחק ויכולת הכיבוש. הוא מסוג השחקנים שמופיעים פעם ב-10-15 שנה". נשמע מוכר? את הדברים הללו אמר סטפן אדם, מצוות האימון של ליל, אבל הוא לא התכוון ללאו מסי, אלא לאדן הזאר.

בשנה האחרונה הפך הקשר הבלגי בן ה-20 לאחד מהשמות החמים המועמדים לכל קבוצה גדולה באנגליה וכן לריאל מדריד, ברצלונה ובאיירן מינכן. כמעט ולא עובר שבוע בלי סיפור על התעניינות של ליברפול, ארסנל, מנצ'סטר יונייטד או צ'לסי ולפני כשבוע, כשראשי המועדון הצרפתי הבינו שהם לא יצליחו לשמור על היהלום עוד זמן רב, הם הציבו עליו תג מחיר של 21 מיליון ליש"ט. את אימפריות היבשת זה לא ירתיע והזאר צפוי להפוך לסחורה הכי לוהטת בשוק ההעברות של הקיץ הקרוב.

אדן הזארד שחקן ליל. רויטרס
את אימפריות היבשת תג מחיר של 21 מיליון ליש"ט לא אמור להבהיל. הזארד/רויטרס

***

אדן הזאר ערך בכורה בקבוצה הבוגרת של ליל בנובמבר 2007, אז היה בן 16 בלבד ולפני שהוחזר לקבוצות הנוער והילואים, הספיק לרשום ארבע הופעות. בקיץ 2008 עזב קלוד פואל ובמקומו הגיע רודי גרסיה, וזה החליט לשים את מבטחו ברגליים של הקשר ההתקפי שכעת היה בן 17. הבלגי עלה בעיקר כמחליף ובמחזור השישי כבש את שער הבכורה שלו במדי הקבוצה כדי להפוך למבקיע הצעיר בתולדות המועדון מצפון צרפת.

אם באותה תקופה הבלגי הצעיר נחשב לכשרון מבטיח, אבל עדיין לא ממש מוכר לעולם הכדורגל, כמה חודשים לאחר מכן כבר לא היה אחד בצרפת שלא ידע מיהו אדן הזאר. בתום אותה עונה הוא הפך לזר הראשון בצרפת שזוכה בתואר "השחקן הצעיר של השנה", ובסוף השנה שעברה הפך לראשון אי פעם שזוכה בתואר הזה פעמיים.

עוד לפני שמלאו לו 20 הוא הספיק ללבוש את מדי ליל קרוב ל-120 פעמים בכל המסגרות, לערוך בכורה בנבחרת בלגיה כחודשיים לפני שהיה בן 18 ולצבור בינתיים 17 הופעות. הביקורות היללו והקשר החל להותיר חותם גם מחוץ לליגה הצרפתית. בשנה שעברה, למשל, הוא אמלל את לוקאס, ג'יימי קארגר, גלן ג'ונסון וחבריהם לליברפול במשחק הראשון בשמינית גמר הליגה האירופאית, ועוד לפני כן כבש נגד גנואה בשלב הבתים אחרי סלאלום מרשים וסיומת מדויקת.

בשלהי העונה שעברה, אחרי שהוא כבר הוכיח שהוא מסוגל לעמוד גם במבחנים יבשתיים ולשחק ברמה גבוהה נגד יריבות חזקות, הקבוצות הגדולות באירופה החלו לכוון אל הזאר תשומת לב רצינית ולא להסתפק באזכור שמו במחברת. החותמת הרשמית הגיעה לא מזמן, כשזינדין זידאן התלהב ואמר: "אם הייתי יכול, הייתי לוקח אותו לריאל מדריד בעיניים עצומות".

***

אם עד לפני שנה וחצי בבלגיה השוו את הזאר לאנצו שיפו הגדול, שייצג את בלגיה בלא פחות מארבעה מונדיאלים ונחשב לאחד מגדולי השחקנים הבלגים בכל הזמנים, היום הזאר כבר מוזכר לא פעם באותה נשימה עם כריסטיאנו רונאלדו ולאו מסי. למרות שיש לו עוד דרך ארוכה בדרך לשניים הללו, בכל הנוגע לסגנון המשחק שלו ניתן להבין את השוואה.

כמו הארגנטינאי והפורטוגלי, גם הבלגי הצעיר נהנה מיכולת פריצה סוחפת, שליטה כמעט אבסולוטית בכדור ובעיטה חזקה ומדויקת תוך כדי תנועה. הוא בועט רבים מהכדורים החופשיים של קבוצתו ושולט בכדור בשתי הרגליים. גם הוא יכול לשחק בכל עמדה בקישור ההתקפי וגם אותו לפעמים נדמה שאפשר לעצור רק באמצעות עבירות.

בעיתון הבית של ריאל מדריד, "מארקה", כבר הגדירו את הזאר כ"גאון" ו"קוסם", וארסן ונגר הודה שהוא מתעניין בו לקראת העונה הבאה, אבל לבלגי הצעיר יש עוד הרבה התקדמות לעשות. אחרי שתי העונות הפנטסטיות במסגרתן הוא נבחר "לשחקן הצעיר הטוב ביותר" בצרפת, הגיעה העונה הנוכחית, הראשונה בה הוא באמת נחשב לכוכב שצריך להוביל את ליל למאבקי צמרת. התודעה הזו חלחלה אליו, אבל לאו דווקא יצרה אפקט חיובי.

כחודשיים אחרי פתיחת העונה הנוכחית נתקל הזאר בביקורת קשה ראשונה לראשונה בקריירה שלו, כשמאמן נבחרת בלגיה ג'ורג' ליקנס כינה את הקשר הצעיר "עצלן" וקיבל תמיכה גם מעוזרו מארק וילמוטס, שנחשב למקורב מאוד להזאר. השחקן עצמו הודה שהוא לא אוהב להתאמן ושהוא חייב לשפר את הנושא הזה, אבל למרות שקיבל גב מהמאמן בליל רודי גרסיה, זה ספסל אותו במשך ארבעה משחקי ליגה רצופים.

"לאדן יש כשרון אדיר, אבל כשרון לבדו לא מספיק בלי עבודה", אמר גרסיה, "הוא מאוד התקדם בשנתיים האחרונות. הוא המוסר הכי טוב בקבוצה והוא לומד לקבל החלטות נכונות, אבל הוא גם לומד להבין שבכדורגל המודרני כל השחקנים עושים הגנה".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
רודי גרסיה מאמן ליל. AP
"לאדן יש כשרון אדיר, אבל כשרון לבדו לא מספיק בלי עבודה". רודי גרסיה/AP

***

הטענות לעצלנות והחשש שהוא יסתנוור ממעמדו ככוכב עולה בשמי הכדורגל האירופאי, לא עלו בד בבד עם החינוך שהזאר קיבל בבית. אביו, תיירי, היה שחקן כדורגל שבשיאו שיחק בלה לובייר מהליגה השנייה בבלגיה וגם אמו קארין שיחקה כדורגל. השניים, כך נדמה, החליטו שבנם יהיה כדורגלן עוד לפני שהוא נולד, אבל האב סיפר לא מזמן ש"להישאר עם הרגליים על הקרקע - זה סלוגן שאימצנו בכל הנוגע לחינוך הילדים שלנו".

כשהיה בן 14, ההורים הזאר שלחו את אדן הצעיר לליל, מרחק שעת נסיעה מביתם בבריין, מכיוון שזו הציעה מתקני אימון טובים בהרבה מאלו בטוביזה. מאוחר יותר נשלח גם הבן תורגאן לצפון צרפת, אלא שהוא נחת דווקא אצל היריבה השנואה לאנס, וזאת מכיוון שהוריו לא רצו שהוא יגרר להשוואות עם אחיו הבכור. לאחרונה הצטרף גם הבן השלישי, קיליאן בן ה-15, למחלקת הנוער של ליל, אבל תיירי וקארין מצהירים שהבן האחרון איתן, 7, לא יהיה שחקן כדורגל.

בעוד אביו עדיין גומע כמעט מדי יום את הקילומטרים בין בריין הבלגית ללליל ולאנס הצרפתיות ודואג לילדיו הבאים, אדן כבר בן 20 והוא ברשות עצמו. לאחרונה נולד לו בן בכור, שאם לשפוט על פי ההיסטוריה המשפחתית - ניתן לנחש שיהפוך בבוא הזמן גם כן לכדורגלן ובקרוב הוא יעבור עם אשתו ובנו הרחק מהקן המשפחתי החם וינחת באנגליה או בספרד.

בבלגיה מקווים שהוא ימשיך להתפתח וביחד עם רשימת כישרונות שכוללת את סטיבן דפור, אקסל ויטסל, רומלו לוקאקו, מרואן פלאיני ושחקנים מעט מנוסים יותר כמו וינסנט קומפאני ותומאס ורמאלן, הוא יסחוף את השדים האדומים בחזרה לימים היפים. עם מוסר עבודה קצת יותר טוב, גם נבחרת בלגיה וגם הקבוצה הבאה שלו ייהנו ממנו מאוד. אחרי הכל, הכישרון כבר שם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully