וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית חלומותיי: אפקט יד אליהו עובד היטב עבור מכבי תל אביב העונה

גם בהשוואה להיסטוריה המפוארת שלה, מכבי תל אביב של העונה עושה דברים נדירים בבית. הבלוג של גרינוולד מנתח את התופעה המיוחדת בהיכל ואת היריבה הבאה שכנראה תחכה לבלאט בשלב ההצלבה

מכבי תל אביב נתנה אתמול משחק מצוין. אולי משחקה הטוב ביותר עד כה. דומה שההבדל הגדול ביותר בין מכבי של העונה למכבי של העונות הקודמות הוא שאם מכבי של אז לא הרימה אפילו את מה שיריבותיה השאירו על הרצפה, הרי שמכבי של העונה אוספת בהנאה לא רק את אותן המתנות, אלא שודדת בכוח הזרוע הרבה דברים שהיריבות לא רוצות לתת.

סופוקליס שחורציאניטיס, מכבי תל אביב נאבק מול קני גרגורי, אולימפיה לובליאנה. ברני ארדוב
השנה הם לא לוקחים - השנה הם שודדים את היריבות/ברני ארדוב

עד כה – ובמושגים שלה – אולימפיה לובליאנה נותנת עונה מצוינת. עם תקציב של כשני מיליון אירו בלבד היא הצליחה לסיים במקום השני את בית ד' הקשה ודורגה לפני קבוצות כמו אפס פילזן, ולנסיה וצסק"א (שהודחה). כמו הרבה קבוצות מזרח-אירופאיות, את ההישג הזה היא חייבת לאולם הביתי שלה: ה"סטוז'יצה ארינה" עולה על גדותיו מידי משחק יורוליג עם קרוב ל-13,000 מקומיים, שדוחפים את שחקניהם לקצה גבול היכולת ומפחידים את היריבות.

פנאתינייקוס, צסק"א, ולנסיה ופילזן – כולן הפסידו העונה בלובליאנה; רק ברצלונה, בשבוע שעבר, הצליחה להנחיל לירוקים-לבנים הפסד ביתי ראשון, דחוק, בנקודה (67:68). אלא שמחוץ לאולמה הביתי, לובליאנה היא קבוצה שונה בתכלית: היא ניצחה רק במילאנו וברומא, ועד המשחק בהיכל הפסידה ארבעה משחקי חוץ אחרים. ההבדלים הסטטיסטיים בין לובליאנה של הבית לבין לובליאנה של החוץ מדהימים: בבית היא זורקת בממוצע 8.1 יותר כדורים מהשדה, ועומדת עוד 7 פעמים על הקו. בבית היא צוברת 82.8 נקודות מדד בממוצע; בחוץ היא צונחת ל-71.

מאמן לובליאנה יורי זדובץ'. ברני ארדוב
נפילה חזקה בחוץ. יורי זדובץ' אובד עצות/ברני ארדוב

העניין הוא שמכבי קבוצה ביתית לא פחות מלובליאנה. זה אולי נראה אחרת, אך הביתיות של מכבי באה לידי ביטוי בשני מובנים: בבית היא קולעת הרבה יותר טוב, מכל הטווחים, ובמקביל מצליחה להוריד באופן משמעותי את אחוזי הקליעה של היריבות מחוץ לקשת.

בהיכל מכבי קולעת ב-59% מ-2 וב-37% מ-3; במשחקי החוץ היא מדייקת רק ב-49% מ-2 וב-28% בלבד מ-3. זהו הבדל משמעותי, בעיקר כי פילוח הזריקות של מכבי בבית ובחוץ כמעט זהה: בחוץ, 28% מכלל הזריקות שלה מהשדה נלקחות מטווח השלוש ובבית 26% מכלל הזריקות הן שלשות (כמו כן, מכבי מגיעה בבית ובחוץ כמעט לאותו מספר של ביקורים על קו העונשין – 21.7 זריקות מהקו בבית, 22.1 זריקות מהקו בחוץ).

מה קורה ליריבות של מכבי בהיכל? במשחקי החוץ קלעו היריבות של מכבי ב-47% מ-2 וב-38% מחוץ לקשת; בתל אביב הן מדייקות ב-46% מ-2, ורק ב-25% משלוש.

מדוע זה קורה? אולי הודות לאגרסיביות היתירה שמגלה מכבי בבית, מה שמקשה על יריבותיה לפתח התקפות מסודרות שמסתיימות בזריקות חופשיות. האגרסיביות הזו באה לידי ביטוי, בין היתר, בריבאונד: אם בחוץ מפסידה מכבי בממוצע 38:35 במאבק על הכדורים החוזרים, הרי שבבית היא מנצחת 32.5:38.5 (ממוצע האיבודים שכופה מכבי על היריבה זהה בבית ובחוץ: בהיכל מאבדות היריבות 17.1 כדורים בממוצע, ובמגרשן הביתי מול מכבי 16.5 כדורים).

בעיקר מדהים לראות את ממוצע נקודות המדד של מכבי בהיכל ומחוצה לו: במשחקי החוץ, עומד המדד של מכבי מול היריבות על 78.6:82.8 למכבי. בהיכל, מכבי מפרקת את יריבותיה 56.2:106.8.

צ'אק אידסון שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
בחוץ לא מגיעים לריבאונד, אבל בבית? עולם אחר/ברני ארדוב

הבעיה במשחקים מסוג זה שראינו מול רומא ולובליאנה היא שהם לא באמת מקדמים את מכבי מבחינה מקצועית. החל מהדקה השמינית, לערך, אלו משחקי גארבג' לכל דבר. מכבי מביסה ללא תנאי, וכך לא מגיעה כמעט לדקות סיום מכריעות. כלל ידוע הוא שבמאני-טיים הידיים מזיעות ואחוזי הקליעה צונחים. מול ברצלונה מכבי הגיעה קרוב, אבל בחמש הדקות האחרונות קיבלה החלטות רעות וסיימה את המשחק במינוס 10.

עם זאת, ההפרש במשחק אמש מבטיח למכבי את המקום השני כמעט בוודאות. בדיעבד, היום אפשר להעריך שהניצחון של ברצלונה בסלובניה בשבוע שעבר כמעט סגר עבור אלופת אירופה את המקום הראשון: בהנחה שמכבי תפסיד בלובליאנה, ושברצלונה תאסוף עוד ניצחון ברומא, משהו חריג מאוד יצטרך לקרות כדי שבארסה לא תסיים ראשונה.

אם לשפוט על פי הדברים שאמרו אנשי אולימפיה בסיום, זה גם מה שיקרה בעוד שבועיים. "העפלה לטופ-16 לא מספיקה לי. אני רוצה יותר מזה, אני רוצה להגיע רחוק יותר", טען המאמן יורי זדובץ'. "שום דבר עוד לא גמור. נותרו שלושה משחקים והכל עוד יכול לקרות. במשחק הבא מול מכבי ננצח, בוודאות".

אבל גם אם תפסיד מכבי בסלובניה, זה בוודאי לא יהיה בהפרש של 37 נקודות. ומכאן שגם אם תפסיד, שני ניצחונות נוספים מול ברצלונה בבית ומול רומא יספיקו לה כדי להעפיל לרבע הגמר. אפילו אם תפסיד גם לברצלונה בהיכל, תצטרך לובליאנה לנצח את ברצלונה בחוץ כדי לעקוף את מכבי. וזה כבר הרבה פחות סביר.

דורון פרקינס שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
עם 37 הפרש כמקדמה, אפשר להרגיש בטוחים בהצלבה/ברני ארדוב

כשמחצית משלב הטופ-16 מאחורינו, זוהי נקודת זמן טובה לבחון את המתרחש בבית המקביל, בית 5, ממנו תגיע יריבתה של מכבי ברבע הגמר (אם וכאשר, כמובן).

אתמול ניצחה קאחה לבוראל את פנאתינייקוס 70:77 בספרד, וטיפסה על חשבונה למקום הראשון (לשתיהן מאזן 1:2). המחזור הבא יפגיש שוב בין השתיים, הפעם באתונה. עבור מכבי, זה משחק שישליך על עתידה לא פחות מהמשחק שלה בלובליאנה.

ניצחון של ויטוריה יבטיח לה ברמה גבוהה של וודאות את המקום הראשון; כדי לאבד אותו, היא תצטרך להפסיד את שני משחקיה הנותרים (מלאגה בבית וריטאס וילנה, שעד אז כנראה תאבד רשמית סיכוי להעפיל, בחוץ). ניצחון של פנאתינייקוס בפחות מ-8 נקודות יחזיר את גורלה לידיה, ושני ניצחונות נוספים שלה (ריטאס בבית, מלאגה בחוץ) יסגרו עבורה את המקום הראשון, ללא קשר לתוצאותיה של ויטוריה.

התסריט האופטימי ביותר מבחינתה של פאו הוא ניצחון ב-8 נקודות ומעלה, שיבטיח לה יתרון גם במקרה של שוויון נקודות עתידי עם ויטוריה. במקרה הזה, המשמעות תהיה שפאו תצטרך לנצח רק עוד אחד משני משחקיה הנותרים כדי להבטיח את המקום הראשון. זהו סצנריו די ריאלי. הטופ-16 אולי רק בשיאו, אבל רחשי הטברנות של אתונה כבר נשמעים באוזניהם של אנשי מכבי תל אביב.

ohad@walla.net.il

מאמן פנאתינייקוס ז'ליקו אוברדוביץ'. רויטרס
בואו, מכבי, נראה אתכם. אנחנו מתכוננים לאוברדוביץ' ופאו/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully