וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נראה מיליון דולר, בייבי: כיצד השתלב שחורציאניטיס במכבי ת"א?

16.12.2010 / 14:24

למה הוא נתקף במצבי רוח ואיך הקבוצה מתייחסת לכך. מדוע הוא סובל מהרבה פציעות ואיך המועדון מטפל בכך. נכון להיום, התכנית של מכבי ת"א לחידת סופוקוליס שחורציאניטיס עובדת. קבלו הצצה נדירה לעולמו של בייבי שאק בישראל. זה יחזיק מעמד?

במכבי תל אביב לא יודו בכך, אך הם ללא ספק מודאגים מהאפשרות ש-155 הקילוגרמים של סופוקוליס שחורציאניטיס כוללים קילו אחד של מרה שחורה. לפני שלושה שבועות, אחרי הניצחון על קאחה לבורל, נכנס המאמן דייויד בלאט לחדר ההלבשה, ובין יתר דבריו העיר על ההגנה של שחורציאניטיס. האפקט היה מיידי: השחקן הנזוף נעלב, התחפר בעצמו – ועל רקע החיוכים הרבים בחדר ההלבשה, נראה נסער כאשר בחן באריכות את דף הסטטיסטיקה, חופן את פניו בידיו. רק דקות ארוכות לאחר מכן יצא הסנטר הפגוע מחדר ההלבשה, וכאשר בלאט אמר לו בטון נעים "Get some rest, sleep tight", העדיף 'סופו' לשמור על ארשת פנים כעוסה, נמנע מקשר עין עם המאמן והמשיך בהליכה מהירה לעבר דלת היציאה.

שחקן מכבי תל אביב סופוקליס שחורציאניטיס. קובי אליהו
הולך על חבל דק, אבל עדיין יציב. שחורציאניטיס/קובי אליהו

בעוד מכבי מדלגת בקלילות מול יריבותיה ביורוליג, נראה כי המאבק הממשי של הקבוצה מתקיים בתוכה: דמותו של שחורציאניטיס מלאת סתירות, ועל כן מיוסרת במקצת. בקבוצות שבהן שיחק בעבר היו לו מה שבעגה המקצועית מכונה "בעיות התנהגות קשות", אך לישראל הוא בא עם רצון לשנות פאזה. ואולם, עם כל הרצון הטוב, אישיות היא כמו העיר רומא: את שתיהן לא בונים ביום אחד. שחורציאניטיס עדיין סובל ממצבי רוח, לכך יש להוסיף את היסטוריית הפציעות שלו. במכבי לא מודים בחשש המקנן בקבוצה שהעסק הנפיץ הזה יתפוצץ להם בפנים - ודווקא בעונה שמתגלגלת יפה. בינתיים, מכבי מפיקה משחורציאניטיס בעיקר דבש. למה זה קורה ולמה זה עדיין מסוכן.

כמו ילד מגודל

שחורציאניטיס הוא אדם רגיש מאוד, מספרים כל מכריו. לפני שבוע, אחרי הניצחון על סופוט, הוא סיפק דוגמה לכך. בעוד יתר השחקנים חגגו את הניצחון, הסנטר נתקף דכדוך, נטש את המגרש דקה לסיום, והעדיף שלא לדבר עם איש בחדר ההלבשה. "לא אחת שיש לו מצבי רוח", מגלה אחד השחקנים. "לפעמים זה על דברים שטותיים ממש. כשזה קורה, אנחנו לא יודעים כל כך כיצד לעכל את זה. חלק מהשחקנים פשוט מתעלמים. חלק מנסים לעודד. הוא קצת כמו ילד מגודל, אבל לא עושה את זה מרוע".

גם לאחר אחד ממשחקי הליגה שקע השחקן בעצבות. אחד מאנשי הקבוצה שאל אותו באבהיות Are you o.k.? Are you o.k".?", אך שחורציאניטיס נבלע בדלת היציאה. בלאט ייחס את התופעה למצבי רוח האופייניים ליוונים (מקורב לשחקן: "יחסית לעברו, הוא השתפר עם מצבי הרוח"), לדרק שארפ יש הסבר אחר: "לכל אחד יש הדרך שלו להתמודד עם דברים מסוימים. זה עניין של אכפתיות יתר. הוא מרגיש לפעמים שהוא יכול לתת יותר לקבוצה ושם על עצמו יותר מדי לחץ".

נכון לעכשיו, במכבי רחוקים מלהיכנע לתדמית של שחורציאניטיס. דיויד בלו סבור ש"הדיכאונות של שחורציאניטיס" הם מיתוס, ושמדובר באמת בתופעת לוואי של פרפקציוניזם. "הוא מתנהג כך אחרי משחקים כי הוא תחרותי. הוא פשוט מתאכזב מעצמו. בניגוד לשחקנים אחרים, שחורציאניטיס מראה את התסכול שלו, זה הכול".

את סופוקליס לא מענישים

נראה כי במכבי הפיקו לקח מתקריות העבר של השחקן עם קבוצותיו, ולכן החליטו להתייחס אליו בכפפות של משי כמעט. דוגמאות לא חסרות. לאחר השיחה שקיים בלאט עם שחורציאניטיס על נטישת המגרש דקה לסיום, הוחלט בקבוצה שלא להעניש את הסנטר. בנוסף, שחורציאניטיס קיבל אישור לטוס ליממה באתונה לצורך ענייניו הפרטיים, על חשבון אימונים.

בכלל, במכבי מקפידים לדבר הרבה עם הסנטר. בלאט וגיא גודס - סוללת הפסיכולוגים החובבים אומרת לו: "כל עוד אתה משקיע, זה בסדר. זה בסדר אם לא תצליח לקלוע הכי הרבה נקודות בערב נתון, אסור להחמיר עם עצמך". גם שארפ, האיש שצוות אליו בחדר בנסיעות, עורך עם הסנטר שיחות רבות. "אנחנו אומרים לו 'אל תדאג אם יש לך משחק רע או כשאתה חושב שלא היה לך מספיק טוב. הוא בוטח בי ומדבר איתי כי אני יכול להבין כשחקן מה הוא מרגיש", אומר שארפ.

שיטת הגזר עובדת כרגע היטב עם שחורציאניטיס, אך לעתים מתפלק לו איזה פיוז. על-פי עדות של גורם בקבוצה, הייתה תקרית אחת לפחות בה בלאט העיר לו משהו, ושחורציאניטיס לא נשאר חייב. "הכבוד מאוד חשוב לו. אם נותנים לו כבוד הוא יחזיר כבוד - אם לא תיתן לו כבוד, הוא ידאג להראות לך את זה", מסביר מקורב לשחקן.

ייתכן כי בעתיד הכל יתפרק, אך כעת מכבי נאחזת ברוח החברית בסגל. "אני תמיד אומר לו להישאר חיובי, שמגבים אותו. לפעמים אני צוחק איתו על זה, עם חיוך. הוא בחברה טובה, אין יריבות השנה בין השחקנים" , סבור בלו.

זו היתה צריכה להיות החלטה שלו

לפי אימא של שחורציאניטיס, במכבי באמת צריכים להסתכל על הצד החיובי בטיפול שלהם בו. "הוא נראה מאושר. יותר מאשר בשנה שעברה", מספרת אימו ג'ורג'ט, העוקבת אחרי משחקי בנה בטלוויזיה. "אני מבחינה בשמחה שלו בצורה שהוא משחק. אני מדברת איתו בטלפון והוא אומר לי: 'אימא, אני שמח'. הוא מספר לי שהוא מרוצה ממכבי ושבלאט מדבר איתו ממש כאילו שהוא חבר שלו".

"הוא בסביבה הכי טובה שמתאימה לו מאוד. הוא במקום הכי טוב עבורו השנה", אומר קוסטאס חטיסכריסטוס, מאמן הכושר האישי של הסנטר המלווה אותו בחמש השנים האחרונות. "הוא סיפר לי שהוא אוהב להיות בישראל ואוהב את המאמן. זו הסיבה לדעתי שהוא משחק טוב ונראה טוב יותר מאי פעם. זה מתחיל בכך שהוא מרגיש שהוא מקבל כבוד", מספר חטיסכריסטוס.

שחורציאניטיס שומר על עקרון ההדדיות: ערב משחק החוץ מול חימקי מוסקבה השתעל שחורציאניטיס כל הלילה. "הוא אמר שיש לו חום, הגרון כאב לו, הוא השתעל, בקושי נשם. בבוקר הוא אפילו לא הצליח להתאמן", משחזר שארפ. "ובכל זאת הוא החליט לשחק, ושיחק טוב. זה מראה עליו הרבה. לא מעט שחקנים היו משתמשים במחלה כתירוץ להתחמק מהלחץ. זה רק מוכיח עד כמה אכפת לו מהקבוצה ומהצלחתה".

גם חברתית נראה שהיווני מרגיש נוח: בדומה לניקולה וויציץ', גם שחורציאניטיס הוא מתחן סדרתי. השחקן, מסתבר, אוהב להחביא חפצים של השחקנים; בייחוד בנסיעות הקבוצה באוטובוסים." זה הילד שבו", מספרת האם. " הוא היה ככה גם כשהיה ילד. אמנם יש לו חזות רצינית, למי שלא מכיר אותו הוא נראה מאיים כי כבר בילדותו הוא היה גדול ולא מדבר הרבה, אך בפנים הוא ילד".

"עברתי הרבה זרים בחיים שלי והרבה היו בעיתיים באמת. סופו, למרות הסיפורים, הוא בן אדם טוב עם לב מיוחד. הוא פשוט מאוד ביישן. וכשהוא נפתח הוא דווקא קצת הפוך מביישן", מוסיף גיא פניני. שארפ: "הוא לא נותן לאנשים להתקרב בקלות לעולם שלו, אבל האנשים בקבוצה הם האנשים שהוא בוטח בהם".

"זה ההבדל הכי גדול בין סופו של לפני כמה שנים ולסופו של עכשיו", מאשר מאמנו האישי, חטיסכריסטוס. "בשיחות בינינו הוא אמר שהשינוי הוא בכך שהוא באמת רוצה. רוצה לקחת את הקריירה שלו, וזה מתבטא בכל אספקט: אם במה שהוא אוכל, באימונים שהוא מגיע אליהם ברציפות או משחקים שבהם הוא רוצה לשחק כמה שיותר דקות. הוא נמצא בסביבה הנכונה לעבור את זה".

שארפ מחדד: "הוא החליט לעשות שינוי וזו קודם הכל היתה צריכה להיות החלטה שלו. מכבי לא מכריחה אותו לזה. הוא במקום הנכון ובזמן הנכון וזה שילוב מוצלח. הוא חיכה לרגע הזה, לרגע בו יוביל קבוצה". "הוא פשוט רוצה לקחת את הקריירה ברצינות", מאשרת אימו.

יותר קשה מליאור אליהו

לא רק עם אופיו מנסה מכבי להתמודד, אלא לא פחות עם הפציעות הרבות מהן הוא סובל, לא מעט בגלל מבנה גופו השונה. לא מעט פנים מודאגות נראו במכבי עת נלקח הסנטר לבדיקות בבית החולים לאחר נפילתו על הברך בתחילת השבוע, אותה ברך ממנה סבל השחקן בעבר. למרות שהבדיקות הוכיחו שהפציעה אינה חמורה, התקפי לב כאלו לא בריאים לקבוצה שרוצה סגל חזק לעונה ארוכה ומתישה, ושהמאני טיים עוד פניה. "יש הבדל בין סתם בן אדם ששוקל 155 קילו לבין ספורטאי פעיל ששומר על עצמו. הגוף שלו ערוך למאמצים", מסביר פיזיותרפיסט הקבוצה, רפי וירשובסקי.

"בנפילה כפי שהיתה לסופו, רגל לא מתורגלת יכולה להזיק הרבה יותר ולספוג פציעה חמורה יותר משחורציאניטיס, כי הגוף שלו כן בנוי לעומסים כאלו", אומר הפיזיותרפיסט. "אך עדיין, כל נפילה ומכה או משהו כזה זה הרבה עומס למפרק בגלל המאסה שלו. כשהוא נוחת מריבאונד זו מאסה רצינית מאוד", מדגיש וירשובסקי.

הסנטר סובל מרגישות בקרסול - תוצאה של פציעה שספג במהלך הקיץ עם נבחרת יוון. גם כאן במכבי לא לוקחים סיכונים. "הוא עבר תרגילים לחיזוק הקרסול, שמים על זה דגש. מדי פעם צריך לחבוש את הקרסול. אם משהו קורה, בעיה בכף היד למשל, לא נותנים לזה להחמיר. ישר תוקפים את זה בטיפולים וכל הזמן מטפלים שלא יעבור פציעה מיותרת".

מאמן הכושר אבי קובלסקי, שעבד עם השחקן ביוון, בנה לו תוכנית. "בגדול, הוא עובד יותר קשה מכל שחקן בשל משקלו. המאמץ שלו יותר גדול", מסביר וירשובסקי. "מבחינה אתלטית אצלו, לרוץ הלוך-חזור כמה ספרינטים זה מאמץ יותר גדול מאשר לשחקן כמו ליאור אליהו, למשל. המשקל והמאסה שלו גורמים למאמץ, למרות שהוא גמיש בצורה יוצאת דופן. הוא עושה שפגאט, לדוגמה. לא הרבה ספורטאים מסוגלים לכך", אומר וירשובסקי. הסנטר היווני עובד גם על תרגילים שנותן לו מאמן הכושר האישי, קוסטאס חטיסכריסטוס. "אני עובד איתו על גמישות השרירים. הוא נראה בכושר טוב יותר מאשר אי פעם", סבור מאמנו היווני.

דקות המשחק שלו עלו בהדרגה מתחילת העונה. "הוא עובד קשה מאוד. רוצה לשחק כמה שיותר. לא היתה שום בעיה עם זה שהוא משחק 30 דקות באירופה", אומר וירשובסקי. שחורציאניטיס עצמו מבקש לא אחת בעצמו "לשחק כמה שיותר". "הוא עובד קשה, מגיע אפילו לפני האימון, עובד בחדר כושר ועושה את האקסטרה שהוא צריך. רק שימשיך להיות חיובי", מקווה פניני.

האם הכישרון הענק הזה סופסוף נכנס לתלם ובמכבי ידברו עליו כך גם בסוף העונה, קשה עדיין להכריז. נכון לעכשיו, הסעיף בחוזה שמחייב אותו לשמור על משקל תקין מצליח, כמו חלק מהתכנית לפיה מכבי מטפלת בו. "הוא לא חורג מהתפריט שהכנתי לו, וזה עוד הוכחה שהוא השתנה", אומר מאמנו האישי. "בנסיעות אני לא רואה שהוא אוכל מעבר למה שאחרים אוכלים. הוא מקפיד בנושא הזה. אם הוא לא היה מקפיד על תזונה נכונה הוא לא היה יכול לתפקד היטב במשחקים", מוסיף וירשובסקי.

"הוא עבר הרבה ונמצא עכשיו בתקופה הכי טובה שלו. אני מקווה שנראה אותו משחק טוב יותר. מבחינה מנטלית ופיזית הוא נראה טוב יותר מתמיד ורואים שהוא נהנה מהמשחק. הוא לא נהנה מכדורסל בשנתיים-שלוש האחרונות", מסכם חטיסכריסטוס.

סופוקליס שחורציאניטיס שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
איך נקבל אותו מעכשיו, מחויך יותר או עצבני יותר, פצוע יותר או בריא יותר?/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully