וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עושים עם 50 מיליון שקל?

25.8.2010 / 13:50

העלייה לליגת האלופות והכסף הגדול שהגיע בעקבותיה מכניסים את הפועל תל אביב לדילמה גורלית. קבוצות במצב דומה לא ידעו איך לנהל את התקציב החדש והתרסקו, אחרות השקיעו אותו נכון וחיזקו את שליטתן לשנים הבאות. מוגש כשירות לקורא אלי טביב

העפלה לליגת האלופות תכניס לקופתה של הפועל תל אביב סכומי עתק – היא עשויה לקבל לפחות 10 מיליון יורו מעצם ההשתתפות בשלב הבתים, עוד לפני שהתחלנו לספור את ההכנסות ממכירת הכרטיסים ואת הבונוסים שיתקבלו על כל תיקו או ניצחון שישיגו האדומים. מזומנים בסדר גודל כזה חשובים אפילו עבור המועדונים מהליגות הבכירות באירופה – כך, למשל, תחמיר היעדרותה של ליברפול ממפעל הדגל של הכדורגל האירופי את מצבה הכלכלי הרעוע. עבור נציגות מהליגות הקטנות מדובר באוצר של ממש. אופ"א מעוניינת לחזק את הכדורגל ברחבי היבשת, ומקווה שהתשלומים הגבוהים יפעלו לטובת המשחק לא רק באנגליה, ספרד, איטליה וגרמניה. עם זאת, חייבים לציין שסכומים כאלה מהווים לעתים דווקא סכנה לא קטנה. מצד אחד, העפלה בודדת לליגת האלופות עלולה ליצור פער כלכלי משמעותי מאוד בין הקבוצה הבכירה של הליגה לבין כל היתר, ובכך לפגוע בתחרותיות לטווח הארוך. מאידך, ההכנסות הגבוהות עשויות לפעמים לגרום לציפיות גבוהות מדי, ושימוש לא נכון בתקציב יוביל במקרים אלה לקריסה. בנוסף, מיליוני היורו מעוררים את תאבונם של גורמים מפוקפקים ששולטים במועדונים השונים.

אלי טביב אחד הבעלים של הפועל תל אביב. ברני ארדוב
ההכנסות הגבוהות עשויות לפעמים לגרום לציפיות גבוהות מדי, ושימוש לא נכון בתקציב יוביל במקרים אלה לקריסה. טביב/ברני ארדוב

את הדוגמא הטובה ביותר להשתלטות מוחלטת על הליגה מציגה רוזנבורג הנורבגית, אשר זכתה ב-13 אליפויות רצופות בין 1992 ל-2004. ההעפלה הראשונה לשלב הבתים ב-1995 גרמה לכך שהמועדון מטרונדהיים רכש כל שחקן שחשק בו, והליגה המקומית התנוונה. באופן מרשים, השתתפה רוזנבורג בשלב הבתים לא פחות מ-11 פעמים ב-12 שנים עד 2006. הכספים הוזרמו תמיד לטובת שחקני רכש, האקדמיה המקומית ופיתוח מתקן אימונים ברמה גבוהה, והיתרון האיכותי של הקבוצה גדל מדי שנה. באמצע העשור החולף עברה רוזנבורג משבר ניהולי, ובמקביל השקיעו אנשי עסקים מקומיים בקבוצות נוספות, כגון בראן ברגן וסטבאק. הדבר גרם לליגה הנורבגית לקום לתחייה, אבל אשתקד שוב זכתה רונזבורג באליפות קלילה, וגם העונה מובילה בבטחה, עם יתרון 9 נקודות על פני ולרנגה, 9 מחזורים לסיום העונה. אם תעפיל הערב לשלב הבתים בדרבי הסקנדינבי המסקרן מול קופנהאגן, לנורבגים פשוט לא תהיה תקווה למתח בצמרת בשנים הקרובות.

השקעה חכמה או שיגעון גדלות?

תופעה דומה מתרחשת בשנים האחרונות בליגה הבלארוסית. באטה בוריסוב, המנוהלת ביד רמה על ידי היו"ר אנטולי קאפסקי, זכתה כבר בחמש אליפויות רצופות, ונמצאת בדרכה הבטוחה לתואר השישי. לשם השוואה, היא מקדימה את דינמו מינסק, אשר הדיחה את מכבי חיפה מהליגה האירופית, ב-11 נקודות. בלארוס היא המדינה המושחתת ביותר מברית המועצות לשעבר, אך באופן מפליא קאפסקי הוא אדם ישר כמו סרגל, אשר סירב בזמנו להחתים שחקן רכש יוקרתי אחרי שהתברר כי הכוכב המיועד היה שותף בעבר במכירת משחקים.

העפלתה ההיסטורית של באטה לשלב הבתים בצ'מפיונס-ליג ב-2008 גרמה להכפלת התקציב של המועדון. קאפסקי חילק לשחקני הסגל בונוסים בשווי כ-2 מיליון יורו, והשקיע את יתר ההכנסות בפיתוח האיצטדיון ומתקן האימונים. "יצרנו כרית בטחון שתשמש אותנו לעת צרה, ואנחנו מנסים לקדם פרויקטים רבים, אם כי לא הכל תלוי בנו. היינו שמחים לבנות איצטדיון חדש, אך עדיין אין לנו אמצעים לכך, והשלטונות לא עוזרים", סיפר לאחרונה קאפסקי. מטרתו המוצהרת היא להפוך את באטה לחברה קבועה בשלב הבתים בליגת האלופות, אך בשתי העונות האחרונות היא הפסידה ל-ונטספילס הלטבית ולקופנהאגן, בעיקר בגלל חוסר מזל. בעונה הבאה יהיה לה ניסיון נוסף.

אלא שלא כל המועדונים המפתיעים מנוהלים כמו באטה. הקבוצה הקטנה בהיסטוריה שעלתה לשלב הבתים בליגת האלופות היא טון השווייצרית שהדיחה את דינאמו קייב ואת מאלמו במוקדמות ב-2005, ואפילו סיימה לפני ספרטה פראג בבית שכלל את ארסנל ואת איאקס. במשחק ההיסטורי בהייבורי נכנעו השווייצרים הזעירים 2:1 רק לשער של דניס ברגקאמפ בזמן פציעות והפכו ללהיט של אירופה.

היו"ר מארק שטאלי הבטיח אז: "נשתמש בכסף בחוכמה ולא נפזר אותו בבת אחת. אנחנו רוצים לבנות יסודות לשנים ארוכות". הצהרות לחוד, ומעשים לחוד. טון לא הצליחה להשתלט על שיגעון הגדלות, והמאמן אורס שוננברג שהוביל אותה להישג האדיר פוטר כבר בתחילת 2006. חברי ההנהלה נקלעו לחילוקי דעות בנוגע להקצאת הכספים, ובתקשורת הופיעו דיווחים כי חלק מהמענקים של אופ"א נעלם כלא היה. השמועות הוכחשו רשמית רק ב-2008, אבל עד אז כבר ירדה טון לליגה השניה. העונה, אגב, היא עושה קאמבק בליגה הבכירה, ואפילו מדורגת במקום השני בפתיחת העונה, אבל לא על זה חלמו על שפת האי הציורי כאשר נסעו ללונדון לפני חמש שנים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

השקעה ברכש או השקעה בנדל"ן?

בציריך מקווים שגורל הקבוצה יהיה טוב יותר מאשר זה של טון. לפני שנה, אחרי שזכתה באליפות שלישית בארבע שנים, הציב הנשיא אנצ'ילו קאנפה מטרה ברורה – ניצול שינוי שיטת המוקדמות שיזם מישל פלאטיני על מנת להעפיל לשלב הבתים בצ'מפיונס-ליג. כבר ביולי הגדיל קאנפה את התקציב באופן משמעותי, לשיא כל הזמנים של 18 מיליון יורו, ורכש שחקני חיזוק. ההימור הצליח – ציריך גברה על ונטספילס בדרך לשלב הבתים, וכל ההכנסות עלו על ההוצאות.

אבל למרות הניצחון הסנסציוני על מילאן בסן-סירו, ההמשך לא היה מעודד. ציריך לא הצליחה להתמודד בשתי החזיתות, התרסקה בליגה וסיימה במקום השביעי, במרחק 35 נקודות מהאלופה באזל. שחקנים מובילים נמכרו, התקציב חזר לגודלו המקורי, וגם את העונה פתחה ציריך ברגל שמאל. הכסף של פלאטיני לא הועיל לה – בדיוק להיפך.

גם אוהדי אלבורג הדנית נזכרים בעצב בהעפלת קבוצתם לשלב הבתים ב-2008, אם כי יש הטוענים שהכספים שזרמו מאופ"א הצילו את המועדון מפשיטת רגל בעקבות ניהול שערורייתי לאורך העשור האחרון. במסגרת הטעויות שנעשו בשנות ה-2000, ביצעה אלבורג השקעות לא מוצלחות בנדל"ן, וגם שילמה השקעות בקבוצות כדורסל, כדוריד והוקי קרח. למרות זאת, היא רכשה שחקנים מעולים דוגמת החלוץ השבדי ראדה פריצה והכוכב הדרום-אפריקאי סיאבונגה נומווטה, זכתה באליפות ועשתה היסטוריה בצ'מפיונס-ליג, תוך שהיא מקדימה את סלטיק בשלב הבתים ומסיימת בתיקו 2:2 יוקרתי מול מנצ'סטר יונייטד באולד-טראפורד.

במקום להשתמש בכסף בתבונה לתשלום חובות ושיקום הקבוצה, המשיכה אלבורג לממן את קבוצת הכדוריד הכושלת, וגם רכשה בניין משרדים נוסף, אשר ההשקעה בו ירדה לטמיון. כיום מצוי המועדון על סף קריסה, והמטרה היחידה היא להישאר בחיים ולא לרדת ליגה.

חיזוק מיידי או תכנית לטווח ארוך?

נציגות האי השכן מקפריסין רשמו הישגים נאים בליגת האלופות בשנתיים האחרונות – אנורתוזיס פמגוסטה כיכבה בשלב הבתים ב-2008, ואפואל ניקוסיה עשתה זאת ב-2009. גורל המענקים הכספיים בשני המועדונים היה שונה בתכלית. יו"ר אנורתוזיס, אנדראס פאנטלי, התפטר כבר בדצמבר 2008, עוד לפני סיום שלב הבתים, לאחר שנחשד בגניבת חלק נכבד מ-19 מיליון היורו שהועברו למועדון מאופ"א ובזיוף מסמכים. במקביל, הואשם גם המאמן הגרוזיני טמורי קצבאיה בקבלת שוחד, ונטש באפריל 2009. כ-5 מיליון יורו הושקעו בכיסוי חובות לשחקנים, וגם סוכנים עשו קופה יפה במסגרת מסע הרכש שביצעה אנורתוזיס עם שאריות המזומנים של אופ"א.

לעומתה, השתמשה אפואל ב-14 מיליון יורו שקיבלה באופן מושכל יותר וחוקי יותר. המועדון הפופולרי היה קרוב מאוד לפשיטת רגל בשלהי שנות ה-90', ולכן הנהלתו מייחסת ליציבות פיננסית חשיבות עליונה. לפי הדיווחים בעיתונות הקפריסאית, כ-3 מיליון הועברו כמענקים לשחקנים, כ-3 מיליון נוספים הושקעו ברכש שחקנים חדשים, בעוד כ-4 מיליון הושקעו בשיפור מתקן האימונים של הקבוצה. היתר הושקע בתוכנית חסכון בבנק, ואפואל בטוחה שעתידה הכלכלי מובטח כעת לתקופה ארוכה.

העיתונאי ניקוס אליאדס מספר: "באפואל הוחלט להשקיע בהחתמת מספר שחקנים טובים, ולא בכוכב ענק אחד, וזו היתה החלטה נבונה. העונה האחרונה הושפעה מהשתתפות בליגת האלופות ומפציעות רבות, ולכן הקבוצה סיימה רק במקום הרביעי, אבל ההעפלה לליגת האלופות עשתה לה רק טוב בטווח הארוך".

מכירת חיסול או יציבות כלכלית?

אי הסדרים באנורתוזיס אפילו לא מתקרבים, כמובן, למתרחש באוניראה אורזיצ'ני הרומנית. רבים הרימו גבה כאשר המאמן המצליח דן פטרסקו, שהעלה את הקבוצה לשלב הבתים לפי שנה והצליח לסיים במקום השלישי לפני ריינג'רס הסקוטית, עזב לטובת קובאן קרסנודאר מהליגה הרוסית השניה. רוני לוי שהגיע במקומו כבר יודע היטב מה היו מניעיו של פטרסקו. המאמן הישראלי נאלץ להתמודד עם מציאות כלכלית בלתי אפשרית, בעוד הבעלים דימיטרו בוקשארו מנווט את כל המענקים מאופ"א לטובת כיסוי חובות בעסקיו הכושלים האחרים, שאינם קשורים כלל לכדורגל. כעת מוצעים שחקני אוניראה במחיר מבצע, ומכירתו של השוער הליטאי גיאדריוס ארלאוסקיס לרובין קאזאן היתה הקש ששבר את גב הגמל – לוי עזב את אורזיצ'ני בשבוע שעבר.

למעשה, גם בקלוז' ששיחקה בשלב הבתים בליגת האלופות לפני שנתיים, לא הכל כשורה, אבל למרות שחלק מהכספים נעלמו למקום לא ידוע הקבוצה הצליחה לשמור בינתיים על יציבות, זכתה באליפות בעונה שעברה והעפילה ישירות לשלב הבתים. אי אפשר לדעת מה יעלה בגורל המענקים שישולמו הפעם, אבל פלאטיני מקווה שקלוז' לא תלך בדרכה של אורזיצ'ני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully