וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי באמת בונה את מכבי ת"א?

המאמן לא רוצה את ליאור אליהו? המאמן כן רוצה את דן שמיר כעוזר? אז מה. מלאכת בניית הקבוצה רחוקה מלבשר על שינוי משנים קודמות. לא בנוגע לחלוקת הכוחות בין ההנהלה לדייויד בלאט ולא בנוגע להיגיון המקצועי. השינוי היחיד הוא חוסר האונים הכלכלי

אם היה הדבר נתון לשיקול דעתו של דייויד בלאט, ליאור אליהו לא היה חותם במכבי תל אביב. שכן בלאט סבור כי אליהו אינו נחוץ למכבי מבחינה מקצועית: בסגל החנוק בפורוורדים (דייויד בלות'נטאל, צ'אק איידסון, אלישי כדיר, גיא פניני וריצ'ארד הנדריקס) אין מקום לדחוס פורוורד נוסף, קל וחומר שלא פאוור פורוורד מובהק כמו אליהו - שאינו מספיק נייד כדי לשחק בעמדה מספר 3, ואינו די חזק ומאסיבי כדי לשחק בעמדה מספר 5.

אף מן הבחינה הכלכלית, יודע בלאט, מדובר בלוקסוס גדול מדי עבור מכבי: בקיץ בו מקציבה ההנהלה סכום נמוך משמעותית לשחקני רכש כפי שהקציבה בשנים האחרונות, הוצאה של כמיליון וחצי דולרים נוספים - עלותו המשוערת של אליהו - דווקא על העמדה העמוסה בסגל, נראית כמו צעד מופרך.

אך במכבי תל אביב מאמן הקבוצה כבר מזמן אינו נחשב לסמכות המקצועית העליונה; לכל היותר הוא שותף בבניית הסגל. שותף של חברי ההנהלה.

מאמן מכבי תל אביב, דייויד בלאט. קובי אליהו, מערכת וואלה!
במכבי ת"א מאמן הקבוצה כבר מזמן אינו נחשב לסמכות המקצועית העליונה. בלאט/מערכת וואלה!, קובי אליהו

***

זו תקופה ארוכה שאליהו מנהל מגעים עם מכבי. מי שדוחף את ההחתמה הזו קדימה, בכל הכוח, הוא בעיקר דייויד פדרמן. הבעלים מעוניין בחיזוק הזהות הישראלית, למען הקהל והמפרסמים. אם לא מדובר בשחקנים כחול-לבן אורגינל, עדיף מבחינתו שיהיו אלו זרים עם היסטוריה מקומית; שאראס יאסיקביצ'יוס, למשל. ואין זה משנה שהקריירה של הפנומן הליטאי מצויה בנסיגה כבר שלוש שנים, ושבעונה שעברה הגיעה לנקודת שפל.

אליהו סבל בויטוריה. לחבריו הודיע עוד בראשית הקיץ כי לא ישוב, בשום אופן, לשחק תחת דושקו איבאנוביץ'. החוויה בחבל הבאסקים הייתה כה טראומטית עבורו, עד שהיה מוכן לוותר על מאות אלפי דולרים בכדי לשוב לחיקה החמים של מכבי. זאת, למרות שמכבי לא תוכל לשלם לו בעונה הקרובה יותר מכפי שביקשה לשלם לו בעונה החולפת (ואולי אף מעט פחות). נראה שלאחר עונה אחת שכזו, גם אליהו למד להכיר בכוחו המוגבל של תלוש המשכורת ובהשפעתו החלקית על בריאות הנפש.

גורלו של בלאט דומה לגורלם של מאמנים רבים וטובים לפניו במועדון, שנאלצו לספוג התערבותם של חברי ההנהלה בהחלטות מקצועיות. אפילו פיני גרשון הכל-יכול נדרש להשאיר בקבוצה את דיאור פישר, בניגוד לרצונו. אולם אם בדרך-כלל נסובו המחלוקות בין המאמנים להנהלה על שחקנים צעירים, משלימים, או על זרים זולים יחסית שנתפסו בעיני הבוסים כנכסים אסטרטגיים, הרי שזוהי הפעם הראשונה בה בוחרת ההנהלה להתערב ברגל גסה בהחלטה מקצועית שייתכן ויהיו לה השפעות מקצועיות מרחיקות-לכת.

בהנחה שתצא עסקת אליהו אל הפועל – וגורמים בכירים במערכת מגדירים את הסיכויים לכך ב"חמישים-חמישים" – לא רק שבלאט ייתקע עם שחקן שאינו נחוץ לו, אלא גם יינזק תקציבית ויצטרך להתפשר על שחקנים טובים פחות בעמדות 2 ו-5, שעדיין נותרו בלתי-מאוישות.

התוצאה היא שאם לאחר פיטוריו של פיני גרשון דיברו במכבי על שינוי, על יציאה לדרך חדשה, הרי שהמו"מ עם אליהו מלמד שהנהלת הקבוצה לא למדה דבר מטראומות השנים האחרונות.

אגב, זו לא הפעם הראשונה הקיץ בה נאלץ בלאט לבלוע צפרדע. עם החתמתו ביקש לצרף את דן שמיר כעוזר ראשון, אבל שבועות לאחר מכן הבין כי יצטרך להתפשר על גיא גודס. אמת, גם לאלדד אקוניס חלק נכבד בעצירת המהלך – הוא דרש ממכבי פיצוי כספי ו/או שחקנים בתמורה לשחרורו של שמיר מבני השרון – אך מי שהיה מצוי בסוד העניינים יודע כי מכבי לא עשתה מאמץ יוצא דופן בכדי להחזיר את שמיר לשורותיה ולמלא אחר רצונו של בלאט. התחושות היו שמכבי התייחסה לדרישה של בלאט בשוויון-נפש יחסי; שאילו הייתה מפעילה את מכבש הלחצים המוכר, שמיר כנראה היה שב להיכל.

כל זאת מבלי להתייחס לעובדה שדווקא הקיץ, בשל עבודתו של בלאט בנבחרת רוסיה, הייתה מכבי זקוקה להחתים במהירות גורם מקצועי נוסף שיעזור למאמן לרכז ולנהל את בניית הקבוצה החדשה, ולשקם את חורבות הסגל.

***

המו"מ המגומגם עם עוזר המאמן, שנמשך ונמתח כמו מסטיק על פני זמן רב, הוא רק נדבך נוסף להתנהלות המתמיהה של מכבי בחודשיים האחרונים. עם פיני גרשון, שלפי הודעת הקבוצה מתחילת יוני "יעמיד את עצמו לרשות הקבוצה בתפקיד שיוגדר בקרוב", שורר נתק מאז ועד היום. יוצא שמכבי, שזקוקה לכל עזרה שבנמצא, כלל לא משתמשת בניסיונו ובקשריו של גרשון, אף שהיא משלמת את מלוא שכרו.

אל ליגת הקיץ בלאס-וגאס שלחה מכבי משלחת מורחבת: בלאט היה שם, ואיתו המנהל גור שלף והעוזר השני אבי אבן. אפילו עדי פדרמן, בנו של דייויד, שבתקופה האחרונה מעמיק את מעורבותו בחיי הקבוצה, נצפה במספר משחקים.

המשלחת לא העלתה בחכתה דבר. ההחתמה היחידה מאז הייתה זו של מיקייל טורנס בן ה-22, שהגיע הישר ממכללת אלבמה, שם שימש כמחליפו של רון סטיל, שחקנה של בני השרון בעונה החולפת. טורנס אומנם נחשב לשחקן מגוון יחסית, עם אפ-סייד גבוה, אך הוא סובל מבעיות לב (הפרעות בקצב הלב), אשר בגינן לא שותף בליגת הקיץ בווגאס. קבוצות ה-NBA פשוט סירבו לקחת את הסיכון שיתרחש אסון במהלך משחק.

במכבי טוענים כי בנוסף לבדיקות שעבר טורנס בתקופה האחרונה, כאשר ינחת בארץ יעבור סדרת בדיקות נוספת, ו"אם נחשוב שהוא לא בריא במאה אחוז, הוא פשוט לא יהיה בקבוצה", דברי גורם במועדון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
פיני גרשון מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
מכבי משלמת את מלוא שכרו אך לא משתמשת בנסיונו ובקשריו. גרשון/ברני ארדוב

***

לקראת סיום העונה שעברה החלו אנשי מכבי לעמול על התקציב לקראת העונה הנוכחית. תקציב השחקנים, כך עפ"י תכתובות פנימיות, אמור היה לעמוד על 9.7 מיליון דולר בקירוב. כאמור, העובדה כי תצטרך לשאת בחוזהו העצום של פיני גרשון, וכן בורות כספיים שגוררת הקבוצה משנים עברו, הביאו לכך שהסכום שהועמד בפועל לרשותו של בלאט נמוך הרבה יותר.

גם בלאט עצמו ויתר בשל הידוק הכיסים – הוא ערך מחווה נאה כאשר הסכים לוותר על חלק משכרו בעונה הקרובה, כאשר קיבל הבטחה מההנהלה שהסכום שוויתר עליו יושלם בעונה שלאחריה.

למרות אותו חיסרון-כיס, ההחתמה הראשונה של מכבי הקיץ הייתה זו של ג'ף פוט – סנטר צעיר, שכל הגורמים במערכת מכנים "לא בשל עדיין לרמות האלה" – שזכה בכל זאת לחוזה ענק של כמיליון דולר לשלוש שנים. כוונתו של בלאט היא להשאיל את פוט לקבוצה פונדקאית כלשהי בעונה הקרובה, אך קשה להאמין שתימצא הפונדקאית אשר גם תסכים לשלם את מלוא שכרו של פוט. ככל הנראה תיאלץ מכבי לשאת בחלק מהסכום, שירד מהתקציב הנמוך ממילא.

דמרקוס קאזינס שחקן מכללת קנטאקי מול ג'ף פוט שחקן מכללת קורנל. Jim McIsaac, GettyImages
לא בשל לרמות הגבוהות, אבל זכה לחוזה ענק. פוט/GettyImages, Jim McIsaac

***

והנה הגיע חודש אוגוסט, ומכבי מוצאת את עצמה עם סגל שעדיין רחוק מלהיות מושלם, ורחוק עוד יותר מאיזון.

הרכז הפותח בעונה הקרובה צפוי להיות דורון פרקינס. מכבי עדיין מחפשת סקנד גארד מוביל (לואיס בולוק? קייל וויבר?). צ'אק איידסון יחלוש על עמדת הסמול פורוורד. הפאוור פורוורד הפותח יהיה ריצ'ארד הנדריקס, או, אם יחתום, ליאור אליהו. גם עמדת הסנטר טרם אויישה (ההד-קייס הגדול ביותר בכדורסל האירופאי, סופוקליס שחורציאניטיס?). על הספסל ניתן יהיה למצוא את מיקייל טורנס, דרק שארפ, טל בורשטיין, גיא פניני, דיוויד בלות'נטאל, אלישי כדיר ויניב גרין.

שוב מסתמן סגל ארוך, שיכלול בין 12 ל-13 שחקנים. חלקם מצויים בדמדומי הקריירה (שארפ), חלקם מעבר לשיאם (בורשטיין, גרין), על חלקם מוטלת חובת ההוכחה כי הם מסוגלים להצליח ברמות הגבוהות (פרקינס, איידסון), בעוד שרבים אחרים יופיעו ביורוליג לראשונה בחייהם (טורנס, הנדריקס, כדיר, וויבר – אם יוחתם).

אם בתחילת הקיץ דיברו במכבי על הצערת הקבוצה, הרי שגם בעונה הקרובה ייכללו בסגל לפחות חמישה שחקנים בני 30 ומעלה, ובשלב זה רק שלושה שחקנים בני 24 ומטה. ואם בסוגיית חיזוק הזהות הישראלית עסקינן, אזי שבעונה הבאה שוב יכלול הסגל שישה ישראלים ושישה זרים (כפי שמסתמן כעת).

קשה, בשלב זה, לזהות סדר או היגיון כלשהו בבנייה המחודשת של מכבי. קשה לזהות מתודה מקצועית או רעיונית. קשה לזהות את השינוי.

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully