וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חואן אנטוניו סמראנש הלך לעולמו

21.4.2010 / 14:27

נשיא הוועד האולימפי לשעבר שכיהן בתפקיד 21 שנים (1980-2001), סבל מבעיות תפקוד בלב והלך לעולמו כשהוא בן 89

נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי לשעבר, חואן אנטוניו סמראנש, אשר שהה בימים האחרונים ביחידת טיפול נמרץ ונמצא במצב קריטי מאוד, הלך לעולמו היום (רביעי). סמראנש בן ה-89 (1920-2010) סבל בימים האחרונים מבעיות תפקודיות בלב והיה נתון תחת השגחה צמודה בבית החולים.

בשנים האחרונות סבל סמראנש מבעיות רפואיות שונות, כשכבר ב-2001 שהה בבית חולים שוויצרי במשך 11 ימים עקב "תשישות קיצונית", לאחר שחזר מוועידה של הוועד האולימפי במוסקבה, שם נבחר ז'אק רוג למחליפו.

סמראנש היה הנשיא השביעי של הוועד האולימפי וכיהן בתפקיד בין השנים 1980-2001. בתום 21 שנות שירותו כנשיא, לא העמיד סמראנש את עצמו לקדנציה נוספת, ונבחר לנשיא של כבוד של הוועד האולימפי.

במשך 21 שנות כהונותו הביא סמראנש הישגים רבים כשבין היתר הצליח להשיג כספים רבים משידורי טלוויזיה ופרסומות עבור הוועד האולימפי. עם זאת, האיש שנולד למשפחה אמידה בקטלוניה ב-1920 ספג ביקורות חריפות על מסחור היתר של הספורט האולימפי. כמו כן, במשך שנותיו לא מעט טענות על שחיתות ממסדית הועלו נגדו, אלא שסמראנש המשיך לכהן ולעבוד בתפקידו.

האיש שהחייה את המשחקים האולימפיים

גם אם היו כאלה שביקרו את התנהלותו של הוועד האולימפי, על דבר אחד יש קונצנזוס - חואן אנטוניו סמראנש היה האיש שהחייה את המשחקים האולימפיים והתאים אותם לזמנים המודרנים. הוא נבחר לתפקיד ב-1980, ארבע שנים אחרי שמשחקי מונטריאול נחלו כשלון גדול ומוטטו כלכלית את העיר הקנדית. מהרגע שבו נכנס סמראנש לתפקיד, המשחקים האולימפיים רק הפכו לגדולים יותר בכל ארבע שנים. המוטו שלו היה להשיג כל מה שרצה, מבחינה כלכלית ודיפלומטית. מבחינה כלכלית, הוא הגדיל את הכנסות המשחקים האולימפיים בצורה משמעותית וחסרת תקדים, תוך כדי עבודה נכונה מול הגופים המסחריים וגופי השידור, שאת הפוטנציאל שלהם הוא הצליח לנצל עד תום. מבחינה דיפלומטית אפשר לציין עובדה אחת שהמחישה עד כמה כוח היה לאיש. ב-1981 סיאול נבחרה להיות העיר המארחת של משחקי 1988, כשבאותו זמן התנהלה בקוריאה מלחמת אזרחים. למעשה, זה כמעט כמו לקבוע כיום שמשחקי 2020 יתקיימו בתל אביב.

מבחינה מקצועית, סמראנש ידע להתאים את תכנית המשחקים לרייטינג ולרצונות של הקהל הרחב. בתקופת כהונתו התווספו ענפים חדשים למתכונת האולימפית בעוד שאחרים הוסרו. כמו כן, החל ממשחקי ברצלונה 1992 אושר שיתופם של שחקני NBA בטורניר הכדורסל האולימפי, מה שתרם רבות לרייטינג של המשחקים.

רק מייסד התנועה האולימפית, פייר דה קוברטן, כיהן יותר שנים כנשיא הוועד האולימפי. סמראנש, שכיהן 21 שנים בתפקיד, התחיל את קריירת עסקנות הספורט שלו כראש המשלחת הספרדית למשחקי החורף ב-1956 ומשחקי הקיץ ב-1960 ו-1964. ב-1967 בחר בו הגנרל פרנקו למזכיר המדינה לענייני ספורט, כשבמקביל הוא הפך לנשיא הוועד האולימפי הספרדי וחבר בוועד האולימפי הבינלאומי. לפני שנבחר לעמוד בראשות הוועד האולימפי הבינלאומי, הוא עוד הספיק לכהן כשגרירה של ספרד בברית המועצות ובמונגוליה.

"הוא היה אומן דיפלומטי ואשף פיננסי"

מנכ"ל הוועד האולימפי, אפרים זינגר, שמשמש כחבר הנהלת הוועד האולימפי האירופאי התייחס היום לפועלו של חואן אנטוניו סמראנש: "הוא הצליח ב-21 שנות כהונתו כנשיא הוועד האולימפי הבינלאומי לקחת תנועה שהייתה חלשה ומפולגת, ועם בסיס כלכלי רעוע ולהפוך אותה לאחת התנועות הבינלאומיות המשפיעות ביותר עם בסיס כלכלי איתן, את זה הוא הצליח לעשות בהיותו אומן דיפלומטי ואשף פיננסי".

לגבי הקשר שלו עם ישראל סיפר זינגר: "הוא היה זה שמינה את אלכס גלעדי ב-1994 כחבר הוועד האולימפי הבינלאומי, ובחירתו של אלכס תרמה וממשיכה לתרום בצורה מאוד משמעותית למעמדנו בעולם הספורט. כמובן שהוא עשה את זה מתוך הערכה והוקרה לאלכס באופן אישי, אבל המעשה הזה ממשיך להשפיע על מעמדנו. סמראנש ביקר פעמיים בישראל, פעם אחת בתקופתי, וכמי שהיה אומן דיפלומטי הוא מאוד הקפיד לשמור על איזון בינינו לבין הוועד האולימפי הפלסטיני שהתחיל את צעדיו הראשונים. בסך הכל הייתה לנו דלת פתוחה אליו בכל נושא שרצינו. בנושא אחד הייתה לנו מחלוקת וזה הנושא של הנצחת י"א חללי מינכן. סברנו ואנחנו סבורים עדיין שלא נעשה מספיק כדי להנציח אותם. הפעם הראשונה שבה הוא השתתף בטקס האזכרה שאנחנו מקיימים במסגרת המשחקים האולימפיים הייתה בבייג'ינג 2008, אז הוא הגיע כנציג הוועד האולימפי הבינלאומי. באיזשהו מקום הרגשתי סמליות שב-2008 הוא זה שהיה שם".

"האיש שהפריד בין הפוליטיקה והמשחקים"

נשיא הוועד האולימפי המכהן, דוקטור זא'ק רוג הבלגי, ספד היום לחואן אנטוניו סמראנש: "זה האדם שבנה את המשחקים האולימפיים של העידן המודרני, אדם שנתן לי השראה ושהידע שלו בספורט היה יוצא מגדר הרגיל. הודות לחזון והכשרון שלו, סמראנש היה הארכיטקט של תנועה אולימפית חזקה ומאוחדת". סבסטיאן קו, יו"ר הוועדה המארגנת של משחקי לונדון 2012, הכיר את סמראנש מצוין עוד כספורטאי פעיל, כשהנשיא לשעבר הקים את ארגון הספורטאים של הוועד האולימפי בו היה פעיל קו. הלורד האנגלי אמר היום: "באופן אישי איבדתי חבר שליווה אותי משנות העשרים שלי, והעולם איבד איש עם המון השראה. איש שאיתגר את כולנו להילחם למען הספורט והעליונות שלו. הוא ללא ספק היה המנהיג הכי אינטואיטיבי שפגשתי אי פעם".

סגן נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי, תומאס בך: "אחרי החרם על משחקי 1980 הוא הציל את המשחקים מהרס והפך אותם לאירוע בינלאומי. אין ספק שאחרי פייר דה קוברטן הוא היה האיש המשפיע ביותר על התנועה האולימפית. הוא היה האיש שהפריד את הפוליטיקה מהמשחקים".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully