וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשך יבוא

גיא לוזון אמור לעבור בקרוב לנבחרת הצעירה, במסגרת סבב מינויים בנבחרות הצעירות. האם הוא ראוי, זו בכלל לא השאלה, אלא למה אחרי שנתיים אבי לוזון שוב מתכנן סבב מינויים ופוגע בעיקרון מכריע באימון נבחרות נוער: עבודה לאורך זמן ובניית אנשים שהופכים עם השנים למומחים

לא מזמן, התראיין המנהל הטכני של אופ"א, אנדי רוקסבור, וסיפק את האני מאמין שלו לגבי הצלחה עם נבחרות צעירות. בין יתר הטיפים, רוקסבור דימה את העבודה בנבחרות הנמוכות יותר לסוג של מתן בסתר. "הסיבה שאנחנו רואים שחקנים כל כך מוכשרים שגדלים בקבוצות הפאר או בכלל בעולם, זו אחריות של אנשים שלא זכו לתהילה", אמר. "מישהו מכיר את מאמן הנוער של ברצלונה? אלה האנשים שאחראיים על הכדורגל הנפלא והם אלה שמבחינתי הכי חשובים בכל מערכת".

יושב ראש ההתאחדות לכדורגל אבי לוזון. ברני ארדוב
האם אתה יודע מי היה המאמן של מסי בקבוצת הנוער של ברצלונה?/ברני ארדוב

במאי 2008 בחר אבי לוזון את הגיבורים האלמונים שלו שיגדלו את הדורות הבאים של נבחרת ישראל, וערך בנבחרות הצעירות רוויזיה עם שחקני עבר מרשימים מאוד – אלי אוחנה, אלון חזן, טל בנין, שהצטרפו למוטי איוניר שהתקדם לנבחרת הצעירה. טוב או רע, זה כבר לא משנה, כי כעבור כשנתיים לוזון מתכנן מהפך נוסף באימון הנבחרות הצעירות, ומחטיא בכך את אחת הנקודות החשובות באימון צעירים: עבודה לטווח ארוך. בין אם אוחנה יהפוך לעוזר נהדר לפרננדז וגיא לוזון יצליח, בהנחה שבאמת ימונה, בנבחרת הצעירה כמו שהצליח בקבוצת הנוער של מכבי פתח תקווה, עדיין הסבב הזה יהיה מנוגד לעיקרון חשוב בעבודה עם צעירים: מדובר בתפקיד שמצריך עבודה לאורך זמן, רכישת ידע מצטבר שמיושם על הדורות השונים. מבלי להיכנס למינויים עצמם, זה מגוחך לערוך כל הזמן סבב מינויים.

"אתה מכיר את הנבחרות של גרמניה וספרד? שם עובדים שם מאמנים 20 ו-25 שנה, באופן קבוע", טוען אברהם בכר, ממאמני הנוער הבכירים בישראל. "הם לוקחים אליפויות אירופה ועולם, מגדלים ומייצרים. בנבחרות צריך לעבוד על ה-'LONG RUN'. המאמנים האלה מקבלים שחקנים חדשים כל שנה, ואתה חייב ניסיון מצטבר לעבוד על ערכים ועקרונות עם שנתונים אחרים. גם המאמנים בצרפת עובדים עשרות שנים, והם עוזבים רק לקבוצות גדולות, אחרת הם נשארים שם לנצח.

"מה זה עושה לנבחרות ששוב יוחלפו מאמנים? זה פוגע במעמדן כשמעסיקים מאמנים בטווח קצר. מאמנים שמועסקים בהתאחדות לא צריכים לקבל קרש קפיצה לקבוצות אחרות, אלא הם צריכים לבוא כדי לעשות קריירה בהתאחדות. בספרד מאמן נבחרת הנערים עובד מעל 25 שנה, בגרמניה אותו הדבר. מה לעשות, כאן אין אוזן קשבת".

הרחק מכאן

אשר עלמני, שעובד כבר עשרות שנים במכבי חיפה, הוא דוגמה ישראלית נהדרת לכלל שלוזון עומד לפספס בסבב המינויים המצופה, אבל בואו ניקח כמה דוגמאות מהעולם. לוזון הבטיח לנו מנהל טכני לנבחרות הצעירות, אחרי שכנראה הבין שהתפקיד אותו מילא זאב זלצר הוא חיוני לקשר בין הנבחרות, אבל בינתיים לא קיים. באנגליה, למשל, טרוור ברוקינג הוא למעשה האיש שמכתיב את הנעשה בנבחרות הצעירות וכל מינוי עובר תחתיו. ברוקינג עובד כבר עשרות שנים בהתאחדות.

בגרמניה, לדוגמה, שחקן העבר הגדול הורסט רובש מאמן את נבחרת הנוער (U19) מאז שנת 2000 וב-2008 הוליך אותה לזכייה באליפות אירופה. כעבור שנה מונה לכמה חודשים לאימון הנבחרת הצעירה במקומו של דיטר איילטס ועם אותם שחקנים שעברו תחתיו בנבחרת הנוער, זכה באליפות אירופה נוספת. אחרי האליפות מונה ריינר אודריון למאמן הנבחרת הצעירה ורובש חזר למשרה מלאה בנבחרת הנוער, בדרך להשלמת עשור בתפקיד.

בבלגיה משמש ז'אן פרנסואה דה סארט כמאמן הנבחרת הצעירה מאז שנת 1999, תפקיד אליו מונה אחרי שנתיים כמאמן נבחרת הנוער. בצרפת קיימת מסורת ארוכת שנים של מאמנים שעובדים תקופות ארוכות במסגרת ההתאחדות. מאמן הנוער פרנסיס סמרקי עובד בנבחרות הצעירות השונות מאז 2004, פיליפ ברגרו עושה את זה מ-2003 ופרנסואה בלקוואר אימן את כל הנבחרות בגילאים 16 עד 19 מאז 1999 ועדיין עושה זאת.

גם באיטליה נהוג לאפשר למאמנים לעבוד זמן רב ולהתקדם בתוך המסגרת של ההתאחדות. אזליו ויצ'יני הדריך את האזוריני מ-1976 עד 1986 ולאחר מכן מונה למאמן הנבחרת. מי שירש אותו בנבחרת הצעירה היה צז'ארה מאלדיני, שבעצמו עמד שם על הקווים עשר שנים תמימות עד 1996, אז, כמו ויצ'יני לפניו, מונה למאמן הנבחרת הבוגרת. הדוגמאות ממשיכות עם טומי סודרברג השוודי, שעובד בהתאחדות מאז 1994 (10 שנים בצעירה ושש בבוגרת), ריצ'רד מולר נילסן מיודענו, שעבד 18 שנים רצופות בהתאחדות הדנית אחרי שהתחיל עם 11 שנים בנבחרת הצעירה (שנתיים מהן כעוזר) ועם דון גיבנס האירי, שאימן את הנבחרת הצעירה של ארצו משנת 2000 ועד לפני כשבועיים. אדם אחר באירלנד, שזכה לתהילה גדולה בזכות עבודתו בנבחרות הצעירות היה בריאן קר, שמאז 1996 ועד 2003 שימש כמאמן העל של נבחרות הנוער ונחל הצלחה גדולה, לפני שכמו במקומות אחרים, מונה לאימון הנבחרת הבוגרת.

"יש עולם שלם ללמוד. על פיזיולוגיה של נערים, על איך לאתר כישרונות פוטנציאליים ולחזק ולמקסם את היכולות שלהם", מסביר שמוליק חנין, מנג'ר מחלקת הנוער של מכבי חיפה. "לכן, אנחנו צריכים לשאוף למאמנים שמתעסקים לאורך שנים באותם הגילאים, בכדי להתעמק בכל גיל ספציפי, ומכיוון שבכל שלב ישנם שרירים שונים עליהם צריכים לעבוד ועוד דברים. אצלנו במכבי חיפה רואים את אותם אנשים שעובדים עם נוער לאורך שנים. נערים צריכים יציבות. אני לא רוצה להיכנס לדברים שקורים או לא בהתאחדות, אבל חשוב לזכור כי העבודה במסגרת הנוער היא שונה לגמרי וצריך אנשים שישלטו בנושא".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

מזיזים גם את המאמן המצליח

במסגרת הסבב המתוכנן, גיא לוזון אמור להגיע לנבחרת הצעירה במקום איוניר, אלי אוחנה התבקש לזוז לנבחרת הבוגרת, טל בנין כבר שם, ומוטי איוניר, שתפקידו העתידי לא ברור, עדיין מבולבל. כמונו. וכנראה גם כמו השחקנים הצעירים בנבחרות. אבל עזבו את חוסר ההיגיון בסבב נוסף, לרבים נדמה שתכנית חלוקת התפקידים נראית קצת כמו צ'ופרים לאנשים שיו"ר ההתאחדות חפץ ביקרם.

"העובדה שאין גוף מקצועי שמקבל החלטות בהתאחדות, עליה צריך לתת את הדעת", טוען זאביק זלצר. "יבואו כולם ויגידו שמכיוון שאבי פיטר אותי אז אני אומר את הדברים. זה לא המקרה. זכותו של מר לוזון לפטר אותי אם הוא חושב שהוא יכול להשיג תוצאות טובות בעזרת אנשים אחרים. העניין הוא שההתאחדות החליטה לפרק מודל שעבד לאורך שנים, עם אנשים שמומחים לגילאים השונים, ולמנות כוכבי עבר לכל נבחרת בלי שום גוף המנתב ביניהם. דבר שהביא לכישלון הנבחרות הצעירות, מכיוון שהמאמנים לא מכירים את השחקנים ואין שום אדם שמקשר ביניהם. יתרה מכך, לערוך סבב מינויים חדש, זה אפילו גרוע יותר. לוקח זמן ללמוד את התפקיד ולהבין את הדברים הייחודים לכל גיל. אם יבוא מאמן כל שנתיים ויצטרך ללמוד רק את התפקיד בשנה הראשונה, לא רק שהנערים יפגעו, אלא גם הנבחרות הבוגרות".

"זו פשוט בושה וחרפה איך שמר אבי לוזון מנהל את התאחדות", תוקף שלמה שרף. "הוא ואחיו חושבים שהם מנהלים פה את מכבי פתח תקווה. עכשיו, בכדי למנות את האחיין שלו, הוא רוצה לעשות סבב מינויים, למנות את אלי אוחנה לעוזר המאמן הלאומי ולשנות החלטה בקשר למנהל המקצועי בכדי שמוטי איוניר, שהוא המאמן המצליח ביותר מבין כל המאמנים שעובדים בהתאחדות, יקבל את המשרה הזו ויהיה מאמן הנוער, וכך גיא לוזון יקבל את הנבחרת האולימפית. איפה זה נשמע? אנחנו צריכים אנשים שיטפלו בנוער לאורך שנים וידעו את עבודתם, ולא לעשות מהנבחרות מתכונת למינוי מקורבים".

15 שנה לאחור

שרף קצת מגזים באמירותיו, אבל הסיפור הבא אולי יכול לעזור בהבנת דבריו טוב יותר. באפריל 2008 התמנה טל בנין לעוזרו של ניצן שירזי במכבי פתח תקווה בכדי להציל את הקבוצה מירידה. לאחר שהשניים עמדו במטרה, התפטר בנין מתפקידו עקב חילוקי דעות עם שירזי וקיבל כעבור זמן קצר את נבחרת נערים א', כשבאמתחתו ניסיון של חודשיים באימון, כולם במכבי פתח תקווה, וללא תעודת מאמן. "לא צריך להיות גאון גדול בכדי להבין מה קרה פה", אומר בכיר בהתאחדות. "בנין לא הסתדר עם שירזי ונותרה לו עונה בחוזה, ולדעתי כנראה הובטח לו אימון נבחרת הנערים. לכן כנראה עזב בשקט את פתח תקווה. צריך להבין שמדובר באחת המשרות החשובות ואדם ללא ניסיון באימון לא יכול לאייש אותה, למרות הקריירה המכובדת שעבר".

בין אם יש קשר בין הדברים ובין אם לאו, אחד ממאמני הנוער הבכירים בארץ מתאר תמונה עגומה כתוצאה ממדיניות לוזון. "חזרנו 15 שנה אחורה", אומר הבכיר. "המאמנים החדשים, שלא מרבים לבוא למשחקי נוער, סומכים על המאמנים בקבוצות, שידוע שכל אחד לא רק ממליץ על הטובים ביותר אלא גם על המקורבים ביותר. אין בכלל מה להשוות בין העבודה עם בוגרים לצעירים. לוקח זמן ללמוד את התפקיד. אפילו לא הקימו מחנות אימונים בכל חלקי הארץ בכדי לבחון את השחקנים ועכשיו יבואו מאמנים חדשים ששוב יצטרכו להכיר את שוק השחקנים. אין דברים כאלה בשום מקום בעולם ואנחנו פוגעים קשות בנבחרות הנוער שלנו".

טל בנין שחקן נבחרת ישראל לשעבר. יותם רונן, יותם רונן
למרות הקריירה המכובדת שעבר, אדם ללא ניסיון באימון לא יכול לאייש את המשרה הזו. בנין/יותם רונן, יותם רונן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully