וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מכבי תל אביב איבדה את הדרך"

11.4.2010 / 12:26

"פיני לא מאמין בישראלים, לא מטפח. מאמין רק בזרים". "מי שאומר שהזרים ייקחו אותנו רחוק מבלבל את השכל. זה לא מה שקורה בפועל". "אומרים לי: לא רואים יותר מכבי, יש רק זרים שחורים, עדיף NBA". ליניב גרין נמאס מהעוול לכדורסלן המקומי, ש"עבר את הגבול". ראיון נדיר

"מכבי איבדה את הדרך בכל מה שקשור לטיפוח וגידול והערכה לישראלים. אני חושב שבשנים האחרונות, ובמיוחד בעונה האחרונה, זה בא לידי ביטוי. הקיץ החתימו שמונה זרים, והישראלים כמעט לא באו לידי ביטוי באירופה. למזלנו יש את החוק הרוסי בארץ, שזה הדבר היחיד שעוד מציל אותנו.

"המאמן לא מעריך ולא סומך על הישראלים, וזה לא ברור לי למה, כי יש לנו ישראלים טובים. יש את לימונד שהוביל קבוצה ביורוליג, את פניני שעשה משחקים טובים העונה, וגם לי יש כבר ניסיון ואני יודע מה לעשות. היה מקום לשתף ישראלים העונה, גם בגלל שהם באמת טובים, וגם כי בוא נאמר שהזרים לא היו במיטבם בכל המשחקים העונה. ועם המסורת של הישראלים במכבי, שיודעים מה זה המועדון הזה ויודעים לתת לו את הנשמה, אפשר היה להשתמש בהם יותר.

"אחרי כמה שנים במכבי אני רואה שהדברים רק מידרדרים לרעה, ובכל עונה הישראלים רק מאבדים יותר ויותר את המעמד שלהם. אז אתה יודע, איפשהו מבחינתי זה עבר את הגבול. גם בשנים קודמות זה היה ככה. אפילו כספי, שהגיע ל-NBA, עבר במכבי שנה קשה מאוד בעונה שעברה. מה אגיד לך, זה כבר עבר את גבול הטעם הטוב".

יניב גרין שחקן מכבי תל אביב. יותם רונן
"אחרי כמה שנים במכבי אני רואה שהדברים רק מידרדרים לרעה, ובכל עונה הישראלים רק מאבדים יותר ויותר את המעמד שלהם. אז אתה יודע, איפשהו מבחינתי זה עבר את הגבול". ליניב גרין נשבר, והוא מוציא הכל/יותם רונן

"בפעם האחרונה שנבחרת ישראל שיחקה מול סרביה, אנחנו ניצחנו"

הדובר הוא לא עמרי כספי חסר המעצורים. הוא גם לא פיני גרשון חסר המחסומים. מדובר ביניב גרין – כן, יניב גרין, אולי הכדורסלן הכי נחמד וג'נטלמן שמסתובב במגרשים שלנו. כזה שתמיד נמנע מעימותים, כזה שאף פעם לא מדבר נגד הנעשה במועדונים, כזה שחונך לעשות את העבודה בשקט. אלא שמה שקורה במכבי תל אביב בשנים האחרונות הצליח להוציא גם אותו מהכלים. יש דברים שהוא חייב לצעוק, דברים שהוא לא יכול יותר לשמור בבטן.

בקרוב ישלים גרין חמש שנים במועדון, שמתפרשות על פני שתי קדנציות. עכשיו החליט לדבר. מדוע דווקא כעת? אולי כי הוא כבר בן 30, והאופן שבו הכישרון שלו נרקב במכבי מסכם במידה רבה את האופן שבו כישרונות ישראלים אחרים נרקבו במכבי. אולי כי סדרת רבע גמר היורוליג מול פרטיזן שברה אותו. לאחר שסיימנו את הראיון, שלח עוד SMS קטן. "שאלת אותי אם הישראלים טובים מספיק כדי לשחק הרבה ביורוליג", כתב. "להזכירך, מול פרטיזן דווקא הסרבים ניצחו אותנו. בפעם האחרונה שנבחרת ישראל שיחקה מול סרביה, אנחנו ניצחנו".

הראשון לצאת למלחמה הצודקת הזו היה כספי, שלפני כחצי שנה סיפק ראיון נדיר לוואלה! ספורט בנוגע למצב הישראלים במכבי ולא היסס אפילו לשחזר חלק מהדברים בראיון לתכנית 'עובדה'. קראו לו חוצפן, ניסו לדכא את האש שבערה בו, אבל עכשיו גם גרין מכריז בשם חבריו ודור העתיד שיבוא אחריו: תמו ימי הטיוחים. הגיע הזמן שתשמעו את האמת על המתרחש בקבוצה של המדינה, ממקור ראשון.

"מה יעשו עם הכסף שאקצץ? יתנו אותו לזרים"

"יש הרגשה לא טובה מבחינת הישראלים בקבוצה", אומר גרין. "אולי אני הראשון שאומר את זה: מכבי איבדה את הדרך איתנו. יש אנשים שאומרים, 'רק זרים ייקחו את מכבי רחוק ביורוליג'. אבל תסתכל על כל הקבוצות שהגיעו לפיינל פור – כמה זרים אמריקאים יש להם? אין לאף קבוצה יותר משניים-שלושה, כולל לפרטיזן שניצחה אותנו.

"וגם למכבי הגדולה, שכולם מתפללים ליום שתחזור, כמה אמריקאים שחורים היו? באסטון ואנתוני ודיון, שנפצע במהלך העונה. מי שאומר שהזרים ייקחו אותנו רחוק מבלבל את השכל. זה לא מה שקורה בפועל.

"למה זה קורה? כי פיני גרשון לא מאמין בישראלים. הוא הביא השנה שמונה זרים, שהוא צריך לתת להם לשחק כדי להוכיח את עצמו כלפי ההנהלה למה הוא בכלל הביא אותם, ולכן הוא נותן להם לשחק על חשבון הישראלים, אפילו כשהם לא נותנים את התפוקה. וזה חבל לי. חבל שזה ככה.

"לגבי: תשמע, שאלת אותי אם ניסיתי לברר מה קורה, אם שאלתי שאלות. אז אני משיב לך שאני תמיד שואל שאלות, ועד היום לא קיבלתי תשובות, כי פשוט אין תשובות. יש כאן משהו שהוא מעבר לפן המקצועי. כי אוקיי, נגיד שביורוליג יגידו 'יניב כן טוב, לא טוב', אבל מה, בליגה בארץ אני לא יכול לשחק? איזה מין דבר זה? יש לי המון שנים בארץ, ועשיתי מספיק דברים כדי שיתנו לי לשחק. אני אומר לך, יש פה משהו שהוא כבר לא קשור לנושא המקצועי. וזה מתקשר לי לקטע שיש לי חוזה לעוד עונה במכבי, ובטח בסוף העונה יבואו אלי ויגידו לי – 'תשמע, זאת השורה הסטטיסטית שלך, בוא תוותר על כסף, ואולי נשאיל אותך, כי אתה לא נותן את התפוקה'. נגיד שאני אבוא לקראת מכבי ואוותר על כסף. אבל מה יעשו איתו? אני אגיד לך: יתנו אותו לזרים. יביאו עוד זר, או ישלמו לעוד זר סכום גדול. אני לא מבין את הדרך הזאת".

"אני מרגיש שמתעלמים ממני. שלא סופרים אותי"

- נשמע שאתה מדבר מתוך כאב גדול.

"אני לא יודע אם זה כואב. אני פשוט לא מבין – לא מבין את השיטה הזאת, את צורת המחשבה הזאת. כי בינתיים, העובדה היא שזה לא הולך. ואני גם חושב שבדרך מכבי מאבדת מהזהות שלה. המון אנשים עוצרים אותי ברחוב, ואומרים לי שהם מקווים שהישראלים ישחקו יותר, ומתפללים שיראו יותר ישראלים על המגרש. אני מרגיש גם את האוהדים. האוהדים רוצים את זה. היום אומרים לי אנשים: 'אנחנו לא רואים יותר מכבי, יש רק זרים שחורים על המגרש, כבר עדיף לראות NBA'. מה אני אגיד להם? אני אומר להם שאני מבין אותם".

- אתה מדבר בשמך, או בשם כל הישראלים בקבוצה?

"אני לא לוקח אחריות על כולם, אבל אני יודע על מה אני מדבר. אני מדבר כרגע בשם עצמי, אבל אני מספיק שנים בקבוצה כדי לדעת על מה אני מדבר".

- איפה ההנהלה נמצאת בכל הסיפור הזה?

"גם אני שואל אותם את אותה השאלה. אבל גם הם לא מכוונים אותנו ברמה האישית. לפחות היו באים אלינו ואומרים לנו: אולי תעשו ככה וככה בשביל לקבל יותר דקות. אבל איפה, גם כיוון אין. מה המסקנה שלי מכל זה? שיש התעלמות. פשוט מתעלמים מאיתנו, ולא לוקחים אותנו בחשבון. חסר לי שיכוונו אותי. שלא יסתתרו. שיגידו לי מה חסר לי. אני מרגיש שמתעלמים ממני. שלא סופרים אותי".

על פיני גרשון בטנו של גרין מלאה. "פיני לא מאמין בישראלים, לא מטפח ישראלים. הוא מאמין רק בזרים. הוא חושב שהם ייקחו אותנו רחוק. לא יודע, בינתיים זה לא קרה, וחבל. כי אני מרגיש שגם בסדרה נגד פרטיזן, אם הישראלים היו משחקים קצת יותר, אולי הסדרה הייתה נגמרת אחרת. שאלת אותי מקודם מה כואב לי. כואב לי שלא הגענו לפיינל פור, ואולי הסיבה היא דברים כאלה.

"זה לא סוד שהקשר והמחויבות של הזרים למועדון פחותה בהרבה מהמחויבות של הישראלים, שמבינים מה זה מכבי וחלמו כל החיים על מכבי, ויודעים שכשהם מגיעים למכבי צריך לתת את הנשמה והם לוקחים הפסדים קשה יותר מהזרים. לזרים פה אין שום מחויבות למכבי. הם לא שייכים לארץ ישראל. הם לא מרגישים את הייצוג לארץ ישראל כשמכבי משחקת באירופה. ואמרתי לך, יכול להיות שהקהל איבד עניין במכבי בגלל המחסור בישראלים".

"קבוצה חייבת את הלב שלה על המגרש"

בסדרה מול פרטיזן רשם גרין פחות מ-6 דקות משחק בממוצע. במשחק הרביעי סחט 4 עבירות – 3 מהן מאלכס מאריץ', משחקני המפתח של פרטיזן – אך גם אותן פעולות טובות לא הגדילו את זמן הפרקט שלו. 7:44 דקות היה על המגרש. מכל מקום, רק בשני משחקים השנה שיחק יותר.

"אני מרגיש שכשאני על המגרש הקבוצה משחקת טוב, רצה יותר טוב", הוא אומר. "אבל אין המשכיות. למה זה קורה? זה מתקשר לכל מה שאמרתי קודם. אני לא חושב שאני עושה משהו לא-נכון. אני בא, מתאמן חזק, משתפר. מרוב המשחקים העונה יצאתי בהרגשה טובה, שעשיתי את המירב שלי ועזרתי לקבוצה לנצח. ואם יש דברים שהם מעבר לזה – שבמכבי לא נותנים לי להתפתח כשחקן ותוקעים לי את הקריירה – אז בזה אני לא יכול להילחם. אם הם רוצים להמשיך ללכת עם הזרים, לתת להם את הדקות והכסף, אז שיתנו. אבל אתם צריכים להחליט אם הזרים שווים את כמות הדקות שהם מקבלים. אני חושב שאנשים לא עיוורים".

- תאר לי איך נראה היום-יום מבחינת הישראלים במכבי.

"מרגישים הרבה אי-הערכה ואי-אמון. מרגישים שבונים יותר מדי על הזרים. יש תחושות לא-נעימות. בכל זאת, אתה רוצה לעזור לקבוצה להצליח, ולא תמיד נותנים. אתה מרגיש שאתה יכול לעזור, אבל אין לך אפשרות. שואלים שאלות, לא מקבלים תשובות. המאמן לא מאמין בישראלים. ואמרתי לך, זה כבר לא רק מקצועי. בסוף העונה יגידו לי: 'יניב, השורה הסטטיסטית שלך היא ככה וככה, בוא תקצץ במשכורת'. ועם הכסף שאוותר עליו ימשיכו לתת לזרים. זאת התנהלות לא הגיונית".

- איך אתה רואה את העתיד שלך במועדון אחרי הראיון הזה?

"אני חתום במכבי לעוד עונה. אם בקיץ הם לא יכריחו אותי, ואני לא אכריח אותם, אז יקרה מה שיקרה. אולי הם ימצאו מישהו במקומי, ואולי אני אמצא קבוצה שתיקח אותי. כרגע אני חתום במכבי ורואה את עצמי ממשיך, אבל אחרי חמש שנים בקבוצה, ברור שיש תחושת פספוס גדולה. אני כבר עברתי דברים, אבל אני אומר בשביל החבר'ה הצעירים שעוד יצטרפו לקבוצה בשנים הבאות, שלטווח הרחוק מכבי חייבת להאמין יותר בישראלים, לתת להם יותר הזדמנויות, כי קבוצה חייבת את הלב שלה על המגרש. וגם היום, אם גם למרות הדברים האלה יקראו לי לשחק, תמיד אהיה מוכן. גם בתקופות הכי גרועות, מה שממלא אותי יותר מהכל זה לעזור לקבוצה".

ohad@walla.net.il

סנטר פרטיזן בלגרד אלכס מאריץ' (שמאל) נשמר על ידי יניב גרין. רויטרס
"כשאני במגרש הקבוצה משחקת טוב, רצה טוב, אבל אין המשכיות. למה?" גרין מול מאריץ' בבלגרד/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully