וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משהו כאן חייב להשתנות

במכבי תל אביב נכנעו לתכתיבי ההפכפכות של העונה במקום לנקוט במדיניות ברורה. ההפסד בבלגרד יאלץ את ראשי המועדון לבחור אם לרדוף אחרי הגדולות או להשלים עם מעמדם כקבוצה שנמצאת מחוץ לאליטה של אירופה. כרגע, כשאין שום תהליך בריא באופק, העתיד לא נראה מזהיר

בשנות החמישים הגה לאון פסטינגר את תיאוריית הדיסוננס הקוגניטיבי. מה שטען הפסיכולוג האמריקאי המנוח הוא כי כאשר נוצר אצל הפרט מצב של חוסן איזון פנימי – נאמר, כאשר קיימת אי-התאמה בין עמדותיו, אמונותיו או תפיסותיו, שאינן מתיישבות זו עם זו – ינקוט הפרט באחת משלוש הדרכים הבאות: ישנה את אחת העמדות, כך שתבוטל הסתירה הפנימית; יפתח עמדה חדשה, שתקטין את הדיסוננס; או יתאים את התנהגותו לעמדה שבה הוא מחזיק.

בחמש השנים האחרונות, מאז התפרקה השושלת הגדולה, מצויה מכבי תל אביב בדיסוננס קוגניטיבי. מצד אחד, היא משתדלת לקצץ בתקציב ולמצמצם בהוצאותיה מדי שנה – זאת בזמן שיריבותיה העיקריות בזירה האירופאית שורפות דולרים בלי חשבון ומגדילות את הפער הכלכלי; מנגד, אנשיה עדיין סבורים, באמת ובתמים, כי הם היו ונותרו חלק מאותה אליטה כלל-יבשתית.

שחקן פרטיזן בלגרד פטאר בוזיץ' נאבק בשחקן מכבי תל אביב אלן אנדרסון. Marko Drobnjakovic, AP
בעיני רוחה, מכבי היא אליטה. בפועל, התקציב הזעום גרם להדחה מוקדמת מהיורוליג. פישר ואנדרסון מאבדים את זה בבלגרד/AP, Marko Drobnjakovic

בדרך כלל, הדיסוננס הזה מגיע לנקודת רתיחה פעם בשנה, עם הדחתה של מכבי מהיורוליג. בעונה שעברה היה לה זמן להיערך להתנגשות בקיר המציאות (המשחק האחרון בשלב הטופ-16 נערך לפרוטוקול בלבד), אלא שהעונה, כך עולה מדברי המאמן והשחקנים בשעות האחרונות, תפסה אותם ההדחה בלתי-מוכנים בעליל. הם האמינו שהם שווים פיינל פור. שאפילו, עם מעט יותר מאמץ וריכוז, הם אף מסוגלים ללכת רחוק יותר.

פסטינגר היה אומר שהם סתם חיים בסרט.

מחיר הוויתור

הדיסוננס הקוגניטיבי הזה מטריף את המערכת. הוא גורם לראשיה – אנשי עסקים שקולים ומכובדים ביום-יום – לנהוג באופן לא רציונאלי. דווקא בתקופה הזו, בה פותחות הספרדיות והיווניות את המבערים הפיננסיים, ויתרה מכבי על הכיס העמוק של רענן כץ. מכבי שילמה מחיר יקר: בשיאה של העונה נאלצה לבצע קיצוץ נדיר בשכר העובדים, לרבות השחקנים וצוות המאמנים, ונמנעה מלהתחזק בשחקן פנים. לשני הצעדים, כל אחד בתחומו, הייתה השפעה הרסנית.

אלא שכאשר הפתיעה מכבי וסיפקה שני משחקים טובים ורבע – בבית מול סיינה וריאל, וברבע האחרון במדריד – שלמעשה העניקו לה את יתרון הביתיות בפלייאוף, החלו להישמע דיבורים על כך ש"פחות הוא בעצם יותר". שאולי היעדר החיזוק בצבע הוא זה שהביא את מכבי עד הלום. כפי שציינו לעיל, זו דרך ההתמודדות השנייה עם אותו דיסוננס קוגניטיבי.

כשדושקו וויושביץ' שמע את הדברים, הוא בטח התפוצץ מצחוק.

מחיר הזחיחות

גם פיני גרשון מצוי בדיסוננס. בתחילת העונה, לאחר שסיים לבנות את הסגל, הוא סימן את רבע הגמר כרף מינימאלי. והנה בינואר, לאחר אותו הפסד במארוסי, שינה את הטון, ורטן בשידור חי על האימפוטנציה המקצועית של שחקניו. בכך הוא בחר בדרך ההתמודדות הראשונה עם הדיסוננס הקוגניטיבי – שינוי העמדה הראשונית.

חודשיים לאחר מכן, לאחר שמכבי סיימה את בית הטופ-16 במקום הראשון, שב גרשון להתראיין. שוב התהפכו היוצרות; הפעם הוא עשה זאת מעמדת כוח. לפני כשבועיים התייצב באולפן יציע העיתונות, זחוח מתמיד. גרשון אומנם לא ביטל כליל את סיכוייהם של הסרבים להפתיע, אך שפת גופו שידרה שהסיפור גמור. אולי בעיני רוחו כבר חזה כיצד הוא מבצע מסלול ארוך במיוחד כחלק מהצעדה המסורתית בשבת הפיינל פור, בדרך אל האימון המסכם שלפני הגמר.

בחנתי את גרשון במסיבת העיתונאים שנערכה לאחר משחק מספר 2 בסדרה. יחסית לאדם שעומד להיכנס לתוך בית המשוגעים הגדול באירופה (24,000 פסיכים, ליתר דיוק), הוא נראה שליו. אף שביקש להעביר את הלחץ לצד הסרבי, עמד גרשון על כך שמכבי טובה יותר. בכך בחר בדרך השלישית להתמודד עם אותו דיסוננס קוגניטיבי שרודף אותו מתחילת השנה.

זה, או שהוא לחלוטין חסר מודעות עצמית.

מחיר הבינוניות

אולי הסטירה המצלצלת שנתנה פרטיזן בלגרד למכבי תשיב את השפיות למועדון הזה. במציאות הכלכלית שקיימת בכדורסל האירופאי, מכבי כבר לא שייכת למועדון הטופ-4, אלא אם כן תבצע תפנית מחשבתית ותצטרף לחבורת הבזבזנים.

בנובמבר של העונה שעברה, בעקבות שורה מהדהדת של כישלונות ניהוליים, שינו ראשי הקבוצה פאזה. גרשון שב למועדון, ושכרו האגדי (1.45 מיליון דולר ברוטו) שימש לבעלים כשכפ"ץ; האחריות עברה מהם אל צוות האימון היקר בתולדות המועדון. ואם בשנה שעברה עוד היו לגרשון ועוזריו נסיבות מקלות, הרי שכישלונם המקצועי העונה מוביל למסקנה ברורה – גרשון לבדו לא יכול לגשר על התהום שנפרשה בין מכבי ובין ברצלונה, אולימפיאקוס, פנאתינייקוס וצסק"א. בעונה הבאה תשוב ריאל עם אטורה מסינה, טובה יותר, מנוסה יותר ומוכנה יותר. היא לא תיעצר בשלב הזה.

לכן מגיעים כעת הבעלים לצומת דרכים.

אם גם בקיץ הקרוב לא תתמודד מכבי כשחקנית שווה בשוק ההעברות, לא יהיה מנוס מביצוע תפנית מחשבתית נוספת. אין אפשרות ליצור שושלת אינסטנט. בטח שלא עם 18 מיליון דולר. שינוי החוקים בליגת העל, שיתירו החל מהעונה הבאה רישום של חמישה זרים בלבד, צריכים גם הם להדליק נורה אדומה.

בשלב הראשון תהיה מכבי חייבת לחזק את הסגל הישראלי (48 דקות משותפות לישראלים של מכבי אמש, כולל בלות'נטאל, מוכיחים כי גרשון לא באמת מאמין בתוצרת המקומית שקיימת אצלו בסגל). בשלב השני, היא תצטרך להוריד ציפיות. שכן במצב הנוכחי, מכבי כמעצמת-על אירופאי קיימת רק במוחם של מזרחי, פדרמן והרקנאטים.

מחיר האכזבה

"עכשיו הקבוצה תיכנס לכאוס", אמר היום גורם במועדון. "אחרי האכזבה הזאת, גם מי שחשב שמקומו בעונה הבאה מובטח, יודע ששום דבר לא סגור".

כמו תמיד, כישלונות מקצועיים במכבי מולידים מהפכות פרסונאליות. כעת יצטרכו הבעלים להחליט האם גרשון הוא הפרוייקטור המתאים. הקיץ קיבל יד חופשית, ובנה קבוצה שנראתה רע לאורך רוב העונה. הוא גם לא הצליח להניח יסודות לקבוצה עתידית. להוציא את צ'אק איידסון, שחתום לעונה נוספת, מתערער מעמדם של כל יתר הזרים. לא ברור כעת מה מצבו של אלן אנדרסון, לו כבר הוצע להמשיך. "מהיום", הוסיף אותו גורם במכבי, "מתחילות גם אצלנו הספקולציות".

אז לא ניכנס לספקולציות, ונדבר רק על דברים וודאיים: פניני ימשיך. בלות'נטאל ולימונד גם כן. מכבי תנסה להשאיר אחד משניים – פישר או לאזמה – ולצידם תצטרף סנטר נוסף. אלכס מאריץ', שנראה מצוין בסדרה, עוד עשוי להפוך לשחקן הבא שמנצח את מכבי ונחטף על ידה. מכבי תעשה הכל כדי להשאיר את פרקינס. וויזנייבסקי וגרין בספק גדול.

מחיר ההיסטוריה

ארבעת המשחקים עם פרטיזן בלגרד היוו בית ספר עבור מכבי תל אביב. מעבר לכך שקבעו תקדים – לראשונה, הפסידה מכבי סדרה עם יתרון ביתיות (דוגמא מובהקת נוספת לירידת קרנה ברמת היורוליג) – הם הוכיחו לנו שגם היום, בעידן היורו, לא פסה הרומנטיקה מהענף. בזכות הרעב והתשוקה, הייתה אמש פרטיזן לקבוצה הראשונה מאז טאו ויטוריה בעונת 2005/6 שמגיעה לפיינל-פור ללא ביתיות (הדיחה את פנאתינייקוס בסדרה של הטוב משלושה). זה מגיע לה, רק כי היא הקבוצה הכי מרגשת באירופה. פעם, לא ממש מזמן, זאת הייתה מכבי.

לכבוד פסח אמר השבוע הרב יעקב גלויברמן ש"המצה המקורית הייתה עגולה, כדי להזכיר לנו שפעם אתה למעלה ופעם אתה למטה, פעם עשיר ופעם עני. העולם הוא עגול, ותמיד צריך להיות בשמחה". שמחה היא מילה זרה עבור רבים מאנשי המועדון; כובד ראש מתאר טוב יותר את מצב הצבירה הטבעי שלהם. גם עקשנות. כדי להשתחרר מהדיסוננס הקוגניטיבי שרודף אותם, בפעם הראשונה בחייהם הם יצטרכו להשתנות.

ohad@walla.net.il

פיני גרשון מאמן מכבי תל אביב עם הרב יעקב גלויברמן. יותם רונן
בחיים, פעם אתה למטה ופעם למעלה. אולי בפעם הבאה זה ייגמר למעלה. גרשון והרב גלויברמן/יותם רונן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully