וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבלנות. השאלה למי יש את זה

24.3.2010 / 14:35

תכנית הרכש מתגבשת, המאמן כבר נבחר ומיטש גולדהאר מתכנן גם בעונה הבאה לבנות את מכבי ת"א לאט ובטוח, כשהוא לא מפחד לומר שהמטרה היא לבסס מועדון חזק יותר ממכבי חיפה. הבעיה היא שכל שבריר החלטה מעורר סערה ולוח הזמנים של הבוס מתאים יותר לאמריקה ולא לשכונה בישראל

שום דבר לא הכין את מיטש גולדהאר לסערה שתקפה את מכבי תל אביב בחודש האחרון. לכאורה, כל הפרשות האחרונות – פגישת קשטן, מחאת בוזגלו, תחקיר נמני – הן קטנות וזניחות ולא גרמו למועדון לאבד שום תואר מתוכנן, אבל במכבי תל אביב כל פצע יכול להפוך בשנייה לצלקת. בשבועות האחרונים כבר ברור שהמצב בין כל הגורמים העומדים בראש המערכת רחוק מלהיות מלבב. המתחם בקרית שלום הפך לשטח מתוח מאוד והמצוד אחרי המדליפים סדק את האמון והאידיליה, ואנשים בכירים במערכת מסתובבים ממורמרים וכעוסים.

אבי נמני מנג'ר מכבי תל אביב. יותם רונן
תככים, חוסר שקט ומרדפים אחרי מדליפים. מאוד לא רגוע שם, בקרית שלום/יותם רונן

"קשה לעבוד במערכת שבה נראה שיש מלחמת כול בכל", הסביר גורם בקרית שלום. "נראה שכמה אנשים יצטרכו לעשות חושבים וחשבון נפש בתום העונה", הוסיף הגורם, כשהוא מתכוון לכך שלא מן המנע שבסופו של דבר יאלץ בכיר כזה או אחר לעזוב את המערכת. אם מרצונו או אם לפי רצונו של הבוס הגדול מקנדה.

אדם שמקורב מאוד למערכת מספר: "השערוריות שליוו את המועדון הזה בחודש האחרון, הוציאו גם את השחקנים מאיזון ומפוקוס. איך אפשר להתנהל ככה? יש כאן שחקנים שיודעים שהם לא יהיו כאן ובחודש וחצי האחרונים הם מרשים לעצמם, ברוב חוצפתם, לעמוד על המגרש ובקושי להתאמץ. הבלגן ששורר כאן עושה נזק בלתי הפיך. היה כאן שקט במרבית העונה והכל התערער. עושים במכבי את כל הטעויות האפשריות".

"קח לדוגמה את נושא ההתאחדות", ממשיך המקורב. "אביב בושינסקי, שמייצג את מכבי, לא נספר שם בכלל, ואין לו את הכלים להתעסק עם אנשי ההתאחדות. ומה הכי גרוע? שהפועל תל אביב הפכה להיות הקבוצה מספר אחת בעיר ללא עוררין והקבוצה מספר שתיים (אחרי מכבי פתח תקווה כמובן, ר.ב.) במסדרונות ההתאחדות. זה ממש מביך ומביש. הפועל נהיתה יותר חזקה מאיתנו בכל אספקט. מוני הראל עשה צעד גדול קדימה בהתאחדות והיום שופטים וקוונים מפחדים להתעסק עם הפועל. נגדנו אין שום הרתעה".

משל קפילוטו ומאיוקה

ההתעכבות על המיני סערה הזו חשובה, מאחר שהיא נוגדת את הכיוון שגולדהאר מתכנן למכבי בעונה הבאה. שזה המשך הבניה הסבלנית והמקצועית. התכנון שלו הוא להתחיל בעונה הקרובה סוג של תוכנית חומש, כשהוא יודע שאת פירותיה הוא יקצור רק בעוד מספר שנים. מבחינת גולדהאר, העונה הנוכחית היתה עבורו סטאז'. תקופה בה הוא למד את השטח, ועכשיו הגיע זמן ההחלטות. כדי להבין עד כמה הוא לא ממהר, מספיק היה לאנשים בקבוצה לשוחח איתו על החמצת הפנדל של בוזגלו בדרבי, עליה הוא בכלל לא כעס. הוא גם לא התרגז יתר על המידה כשמאיוקה הורחק בחיפה בעקבות עבירה ללא כדור. גולדהאר, למשל, התענג על משחקו של הבלם ניסו קפילוטו בהפסד האחרון בחיפה וזה לא היה מקרי שכאשר עמד אבי נמני מול ערוצי התקשורת השונים בתגובות שלאחר אותו משחק בקרית אליעזר, הוא ציין במיוחד את קפילוטו. גולדהאר בטוח שאם יתנו לו לבנות לאט ונכון, על הבסיס הקיים בו הוא לא איבד אמון גם בחודש האחרון, הוא יחזיר את מכבי להיות אימפריה.

זה הפרט הכי חשוב, כשמנסים להבין את התכניות של מכבי לעונה הבאה. המשל הקבוע של גולדהאר, כשהוא נדרש לפרט את התכניות העתידיות שלו למכבי, הוא של אדם שהשתחרר מטיפול נמרץ. הרי ברור, גולדהאר נוהג לומר, שהוא לא ייצא מבית החולים וישר ירוץ מרתון. השיקום צריך להיות זהיר. יתרה מזאת, גולדהאר לא מתבייש להוסיף בפני מי ששומע את המשל, שלדעתו מכבי תל אביב יכולה להקים מערכת לא פחות חזקה ומקצועית מזו של מכבי חיפה. אם יתנו לו את הזמן, הוא יקים מועדון חזק יותר.

הפתרון לאילייב ושפונגין

הבוס של מכבי, כאמור, מעריך מאוד את קפילוטו, מאיוקה ובוזגלו, ורואה בהם שלד גם לעתיד, אבל הבוס גם יודע שעכשיו זה לא רק הזמן שלו להחליט אחרי שלמד את השטח, זה הזמן לפתוח את הארנק. היום, אחרי זמן ההתאקלמות, גולדהאר מרגיש נוח יותר להוציא כסף, והוא כבר יודע שהתקציב יגדל. עדיין לא ברור כמה. הוא גם יודע שהילדים הפייבוריטים שלו העונה חייבים לצידם שלושה קליברים שיעזרו לסחוב את הקבוצה, והוא מתכוון להיאבק על השחקנים הטובים ביותר בשוק. התפקידים הנחוצים הם קודם כל מגן ימני, קשר אחורי וחלוצים בעלי שיעור קומה. רשימת המועמדים באמת ארוכה מאוד וכל שם ישראלי בכיר בא בחשבון (קולאוטי, יצחקי, תמוז, אלברמן, מקרייב, יואב זיו וקלמי סבן, סטיבן כהן, עומר גולן, אלירן עטר, מאור מליקסון).

נמני כבר הכין לגולדהאר רשימת שחקנים מפורטת לעונה הבאה, עם שלושה שחקנים בכל עמדה. אבל שאלה לא פחות קשה היא את מי להשאיר כשלד ומי לא הוכיח את עצמו בעונת הבנייה. רשימת העוזבים שמסתמנת לקראת סיום העונה: יובל שפונגין, אנדריי קומאץ, איליה יברויאן וככל הנראה גם איביצ'ה אילייב, שמעמדו התרופף מאוד בעיקר בשל הניתוח שעבר בברכו. ברשימת המתנדנדים – אורי שטרית, איגור טומאסיץ', ליאור ז'אן. האחרון, שמסיים חוזה הקיץ, יהיה מקרה מבחן קלאסי למערכת היחסים העתידית בין מכבי לשחקני הבית שלה. ז'אן, כמו הרבה שחקנים, מרגיש כבר שנים מקופח כלכלית. ז'אן, כמו הרבה שחקנים, אחראי לשקט בגזרה הזו העונה והאידיליה בסגל. אם מכבי לא תדע להשאיר אותו מרוצה, הרבה נכסים מנטליים-חברתיים שהושגו במהלך העונה ילכו לאיבוד.

חידת ייני וז'אן

מכבי עדיין רחוקה מלסגור חוזים עם השחקנים שמסיימים חוזה, ולדעת נסים בכר, משחקני העבר הגדולים של המועדון, את השאלה הזו היה צריך כבר לפתור ולהגיע לקיץ מרוכזים ברכש. "אני אוהב באפריל להחליט על הסגל ולסגור עניינים, מהסיבה הפשוטה שאין אחר כך זמן", מבקר בכר את ההתמהמהות. "אחרי שהעונה מסתיימת נשאר חודש, ואם קבוצה רצינית רוצה לחסוך לעצמה לחץ בקיץ היא צריכה להחליט כבר מעכשיו מי נשאר ומי לא".

גם בכר וגם צביקה רוזן, עוד שחקן עבר ענק, בטוחים שמכבי צודקת כשהיא תמשיך לבנות את העונה הבאה על השלד הקיים, עם רכש נקודתי בלבד. את הרכש הזה, שניהם דורשים לראות אך ורק בהתקפה. "מכבי צריכה להביא קודם כל שחקן בקישור ההתקפי וגולר ברמה גבוהה שיחליף את החלוץ הנוכחי (איליה יברויאן - ר.ב)", אומר בכר. "קשרים אחוריים טובים יש בקבוצה וגם ההגנה מתייצבת והשוער בסדר גמור. ז'אן וייני מספיק טובים בקישור האחורי, לא צריך עוד מישהו שם. הם לא שונים משחקנים אחרים בקבוצות אחרות. צריך לזכור שמכבי תקבל בעונה הבאה מאור בוזגלו משופר ואם יהיו גם זרים באמת מובילים, אין סיבה שמכבי לא תרוץ עם מכבי חיפה".

"אם הייתי יכול לקחת את אבי נמני ולשים אותו באמצע", אומר רוזן, "כדי שיגמור עונה עם עוד 10 שערים, אז עשיתי מבחינתי שלושת רבעי עבודה בחיזוק הקבוצה. הצורך הוא בקשר קדמי שמשנה את פני המשחק. ייני וליאור ז'אן הם לא נקודת התורפה. יש שחקנים שלא צריכים להישאר בקבוצה ויש שחקנים מצוינים שיישארו. כדי שתהיה קבוצה מספיק טובה להתמודד עם מכבי חיפה והפועל תל אביב, צריך להביא שניים- שלושה שחקנים טובים. אחרת, הקבוצה תמשיך לדשדש באמצע. אני מבין שהבוס לא ממהר להכניס את היד לכיס. בסך הכל יש סממנים טובים, ואם יעשו את מה שצריך אז תהיה קבוצה שרצה למקומות 1-3 ולא למקומות 3-6".

המסר לבושינסקי ונמני

מה שמדהים הוא, שגם בגזרת הניהול, נכון לחודש אפריל, שום דבר עדיין לא רגוע או בטוח. גולדהאר, למשל, יודע שנמני ובושינסקי לא מסתדרים, ולשניהם אמר בצורה נחרצת בשיחות נפרדות: כדאי שתתחילו ללמוד לחיות יחד. "החלטתי ששניכם תישארו ותצטרכו לחיות עם זה", היתה פחות או יותר ההצהרה.

יתכנו עדיין שינויים פרסונאליים, אבל נכון לעכשיו, כל הצוות הניהולי אמור להמשיך, כשגם בואו של נציג הבעלים העתידי, ג'ק אנגלידיס, אמור למעשה לחזק את עוזי שעיה ובושינסקי, שלא יצטרכו לחכות לאישורו של גולדהאר בכל הוצאה קטנה. אנגלידיס הצטרף למנכ"ל שעיה ולמנג'ר נמני בנסיעתם לבלגיה לפני כשבוע, כאשר השלושה נסעו בין השאר לפתוח במו"מ מול לוקרן הבלגית בנוגע לרכישתם של עומר גולן ויואב זיו וכן במטרה להיפגש עם מספר סוכנים וסקאוטים אירופאיים, שציידו את החבורה מקרית שלום במספר רב של מועמדים זרים לעונה הבאה.

אם יש דמות אחת שאפשר להגיד עליה שהיא תמשיך בוודאות במכבי תל אביב, זה המנג'ר אבי נמני, שקיבל מגולדהאר את המושכות גם לעונה הבאה והוא זה שיעמוד בראש הצוות המקצועי. גולדהאר, חשוב להבין, התרשם מאוד מאבי נמני והוא מחזיק ממנו כאנציקלופדיית כדורגל מהלכת. גולדהאר חושב שנמני מוכשר מאוד, חכם ואינטליגנטי ויכול להתפתח להיות מאמן מצוין. מבחינת גולדהאר, כל מה שנמני צריך עכשיו זה זמן ותמיכה ואת זה הוא גם מתכונן לספק לו בעונה הקרובה, בנוסף לארבעה-חמישה שחקני רכש אותם יסמן נמני.

גולדהאר יודע ומאמין שלנמני מגיעה הזדמנות להיבחן עם סגל איכותי יותר בעונה הבאה, אבל במקביל הוא כל הזמן מדבר על מבחן התוצאה. הפסד הערב (21.00, חמש פלוס לייב) בטדי, ומבחן התוצאה הזה עלול בטעות שוב לעלות על הפרק והשקט שמכבי תל אביב מנסה להיצמד אליו בהכנותיה לעונה הבאה, צפוי לספוג סערה שתהיה קטנה גם על יעקב בוזגלו. "נמני מצליח ועל היתר בקבוצה אני לא רוצה להעביר ביקורת", אומר בנושא צביקה רוזן. "אני לא רוצה להוסיף כלום והמבין יבין. מבחינתי, לנמני יש פרופסורה בכדורגל, הוא עבר כל כך הרבה ויש לו ראש על הכתפיים. תנו לו זמן והוא יעשה את העבודה. בשביל שהוא יצליח, הוא צריך שניים או שלושה שחקנים ולזה צריכים לדאוג כל אלו שיושבים מסביבו. אני מקווה שבעונה הבאה יעשו את מה שאני חושב שצריך לעשות".

אימון מכבי תל אביב. ברני ארדוב
הפסד במשחק הערב עלול לזרז את כל תוכניות המגירה/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully