וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחת השפעה

12.3.2010 / 19:30

דווקא מהמקום הכי נמוך שיש, אברהם גרנט הבין את מה שלא קלט בצ'לסי: באנגליה לא אוהבים את הטיפוס האפור, הקר ונטול האישיות, אלא מחפשים טיפוסים צבעוניים ודעתניים. דווקא בפורטסמות הוא מצא את הלגיטימיות שחיפש בפרמיירליג

דקות אחרי ה-1:4 בסאות’המפטון, שהעלה פורטסמות לרבע גמר הגביע האנגלי, נכנס אברהם גרנט לחדר התקשורת כשחיוך גדול מרוח על שפתיו והטלפון הסלולרי דבוק לאוזנו. "הכל בסדר, ניצחנו", סיפר בגאווה והתלהבות לבנו מעבר לקו. צמד המילים 'הכל בסדר' לא היטיב להגדיר את המצב בפומפי. שבועיים לפני הדיון הגורלי בתביעה לחיסול בבית המשפט שהגישו רשויות המס, ענן כבד אפף את המועדון בן ה-112, שעמד בסכנת קיום ממשית. אבל באותו רגע, כשאלפי אוהדי פורטסמות שואגים בשמו אחרי ניצחון על אדמת היריבה השנואה, גרנט הרגיש כאילו שום דבר אחר לא חשוב. הוא מבחינתו רשם עוד ניצחון בקרב החשוב באמת. הקרב על ההכרה.

מאמן פורטסמות אברהם גרנט. רויטרס
כשהאוהדים שואגים בשמך, למי אכפת מכל השאר? גרנט/רויטרס

הסיפור הזה ממחיש את גרנט של פורטסמות. גרנט החדש. לא עוד האיש הקר והמאולץ, הסבא שמצטלם רע ולא אומר את הדבר הנכון, אלא אדם אנרגטי, אמוציונאלי וכריזמטי שסופסוף גילה את הסוד הגדול – אילו תכונות אופי נדרשות ממאמן בפרמיירליג. כשמסביבו מועדון בקריסה ובעלים פיקטיביים, גרנט גלש לתפקיד המושיע של פורטסמות וגרם לעיר שלמה להתאהב בו. דווקא כאשר הוא מוביל קבוצה בסיטואציה בלתי אפשרית, אנגליה גילתה את גרנט. פורטסמות תרד ליגה והמפרק ינסה לשקם את המועדון מההריסות, אבל איש אחד ייצא נשכר. לא עוד אברג' גרנט, אלא מאמן לגיטימי, מבוקש ומוערך בפרמיירליג.

מתנתק מהמקורבים

הידיעה על מינויו של גרנט למאמן פורטסמות שפורסמה ב"אינדיפנדנט" בסוף נובמבר הסתיימה בפסקה שנקראה 'סוד ההצלחה: איך גרנט מקבל עבודה': "לפני חמש שנים הכיר אותו חברו הטוב, פיני זהבי, לרומן אברמוביץ'. ב-2006 ביקש הבעלים של צ'לסי מסשה גאידמק למנות את גרנט לתפקיד המנהל הטכני בפורטסמות... בחודש ספטמבר זהבי עמד מאחורי השתלטות עלי אל פראג' הסעודי על פורטסמות ונידב את גרנט לתפקיד מנהל הכדורגל", כך, במשפטים קצרים, תוארה הקריירה של המאמן הישראלי בכדורגל האנגלי.

אותם מקורבים שדחפו את גרנט הם אלה שאחראים על ההרס בפורטסמות. גאידמק ניהל את המועדון בבזבזנות שערורייתית והכניס את פומפי לחובות, אל פראג' היה בסך הכל איש קש נטול אמצעים שלווה את הכסף לרכישה והוסיף עוד נושה לרשימה ארוכה שרוצה בפירוק המועדון. למרות הקרבה לשניים, גרנט נתפס בצורה ההפוכה – כאדם היחיד שאכפת לו מעתיד פורטסמות. צדיק בסדום. למעשה, ניתן לומר כי גרנט הרוויח מהמצב. במועדון מפורק ומרוסק, שאין לו אפשרות לשרוד, כל הישג ולו הקטן ביותר נרשם אוטומטית לזכותו.

"כשאברהם הגיע, הוא קיבל שלל הבטחות, אבל שיקרו לו בפנים מהרגע הראשון. הוא מתנהל במצב בלתי אפשרי ועושה עבודה מדהימה. אפשר לשמוע מהשחקנים הרבה ביקורת על המועדון, אבל לא על גרנט. בלעדיו, הכל היה מתפרק", טוען מרטין ליפטון, הכתב הבכיר של דיילי מירור. "באנגליה יש פתגם שאומר 'זה לא נראה כמו בברושור'. גרנט חשב שיקבל כסף ורכש והמצב בפורטסמות רחוק ממה שהובטח לו. כל מה שנשאר לו זה להילחם בשביל השחקנים ולהילחם על המוניטין שלו. הוא קיבל צ'אנס מדהים להוכיח איזה מאמן הוא", מוסיף ג'ון גרגורי.

גרנט נכנס לסיטואציה לא מוכרת. הוא מעולם לא אימן קבוצת תחתית ובטח לא רגיל לפיאסקו ניהולי שכזה. התפקיד דורש ממנו להיות פסיכולוג ולהכניס מוטיבציה בשחקנים שיודעים את גורלם ולא מקבלים שכר. הוא מקפיד לפרגן לשחקניו ולדבר על רוח קבוצתית וספורטיבית כשבמקביל, גרנט יודע היטב שכל הישג קטן עוזר לו לזכות בהכרה המיוחלת. "העבודה שלו מדהימה וכולם שמים לב אליה. הקבוצה לא טובה כדי להישאר גם ללא הורדת הנקודות, אבל היית מצפה ממנה להפסיד בכל משחק. בכל זאת, הם הגיעו לחצי גמר הגביע ולא מרימים ידיים בליגה", סבור ליפטון וגרגורי מחדד: "הוא ירש קבוצה גרועה ותדלק אותה בהתלהבות ורעב. השחקנים משחקים בשבילו ומגיע לו הקרדיט".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

מתחבר לאוהדים

תפקיד המוטיבטור משתלב נהדר בשינוי שעובר גרנט. הישראלי הבין שבאנגליה לא אוהבים את הטיפוס האפור, הקר ונטול האישיות, אלא מחפשים טיפוסים צבעוניים ודעתניים כמו פרגוסון, ונגר ומוריניו. השינוי בולט לעין. החל מהצהרות לוחמניות ונאומים חוצבי להבות לתקשורת, דרך תגובות אמוציונאליות על הקווים וקשר מיוחד עם האוהדים. "גרנט, האיש עם הבגדים השחורים שמשקפים בצורה נוגה את האישיות המאופקת שלו, השתחווה בצורה תיאטרלית בפני קהל משולהב", תיאר פיל מקנאטלי את שמחת הניצחון של הישראלי בסאות’המפטון בבלוג שלו ב-BBC.

גם אנגליה מגלה צד חדש באישיותו. רבים הופתעו כשגרנט נכנס למגרש והתנפל בצורה לא אופיינית על השופט קווין פרנד, שקיפח את פורטסמות במשחק הביתי נגד סנדרלנד (1:1). גרנט הורחק, אבל הרוויח הרבה נקודות זכות. "זו הייתה נקודת המפנה", מספר ג'ורדן קרוס, כתב העיתון "פורטסמות ניוז". "כשהוא תקף את השופט, האוהדים הבינו שזה אדם שיהיה מוכן להילחם עבורם. הם עודדו אותו בסאות’המפטון והוא רץ להודות להם וכך גם בברנלי, 24 שעות אחרי הכניסה לפירוק. אלו היו סצנות מאוד מרגשות".

החיבור של גרנט עם אוהדי פורטסמות נדיר ומוציא ממנו דברים שלא ראינו ממנו בעבר. שחקן העבר של פורטסמות, אנדי אופורד, טען כי הישראלי הפך למנהיג של עיר שלמה. קרוס מסכים: "גרנט אומר שאוהדי פורטסמות מחזירים לו את התשוקה לכדורגל שהייתה לו כילד בישראל ולכן הוא נלחם בשבילם. זה לא אברהם מצ'לסי. שם לא הבינו אותו. כאן, הוא מפגין נאמנות והאוהדים מעריכים את זה".

"גרנט הוא כנראה האדם ההגון ביותר בפורטסמות והאוהדים מגיבים לזה. הוא יודע שהקבוצה תרד, אבל אכפת לו מהמועדון ומהקהל כי הוא מבין מהיכן הם באים", ממשיך ליפטון ומדבר על השינוי שחל באיש: "בצ'לסי, אחת הביקורות עליו הייתה שהוא קר מדי. העונה, בתגובות שלו על המגרש הוא מראה שהוא אדם רגשי שלא משאיר את הדברים בפנים. ההתנהלות שלו בצ'לסי הייתה מוטעית. אנחנו אוהבים לראות רגש בכדורגל".

מתקרב לג'וב הבא

כך, מהמקום הכי נמוך בפרמיירליג, ממועדון ששבר את כל שיאי השפל הניהוליים, גרנט בונה לעצמו באיטיות שם של מאמן לגיטימי באנגליה. מאמן אמיתי שמוכר בזכות העבודה שלו ולא בזכות קשריו. "באתי לכאן לעבוד כמאמן כדורגל ולא נתנו לי לעבוד", אמר גרנט השבוע. לא הייתה זו אמירה של תסכול, אלא ניסיון נוסף להתנער מאותם מקורבים שסידרו לו את התפקיד, אבל החריבו את המועדון. זו גם אחת הסיבות לכך שהחליט לא להתפטר למרות ששקל זאת מספר פעמים. במיוחד לאור העובדה ששחקנים בכירים נמכרו מאחורי גבו בינואר בעוד הקבוצה לא יכולה הייתה לצרף מחליפים ראויים בשל חרם ההעברות. גרנט לא רצה להיות הטיפוס שבורח, חש את המחויבות ויצא לקרב נוסף במלחמת העצמאות הפרטית שלו.

"הקשר לפיני זהבי ורומן אברמוביץ' לא ייעלם, אבל הוא יישפט על מה שהוא עושה העונה", מנתח גרגורי. "בצ'לסי, גרנט לקח קבוצה טובה ואנשים לא נתנו לו קרדיט למרות ההצלחה שלו. עכשיו הוא צריך לעמוד על שתי רגליים. אין לו את אברומביץ' מאחוריו, אין לו את היכולת להוציא 20 מיליון יורו על שחקן ואין לו אצטדיון גדול עם 50 אלף צופים. הוא במועדון קטן וצריך להתמודד עם צרות כלכליות לצד עבודת האימון היומיומית. זה טוב בשבילו שהוא עושה דברים לבד וכל הישג הוא הישג שלו. אפשר להגיד שהוא נלחם על חייו".

השאלה היא האם בסופו של תהליך גרנט יימצא עצמו מועמד אמיתי בזכות עצמו לקבוצות פרמיירליג נוספות. בשיחות סגורות עם עיתונאים אמר גרנט בשבוע שעבר כי יהיה מוכן להישאר בפומפי בכפוף למצב הכלכלי ניהולי במועדון. "הוא יקבל הצעות מהפרמיירליג כי כולם יודעים עכשיו מי הוא", משוכנע קרוס. "הוא הראה שהוא הבין איך הכדורגל האנגלי עובד ומבין את סגנון המשחק. מה שבטוח, האוהדים מאוד רוצים לראות אותו נשאר".

"אני מקווה שהוא יקבל את ההזדמנות שהוא ראוי לה", מסכם ליפטון. "גרנט מתנהל בצורה ישרה תחת הנסיבות. הוא לקח תפקיד בלתי אפשרי ששום מאמן לא היה נוגע בו ועשה עבודה נהדרת. הוא איש אמיץ שבונה לעצמו מוניטין של מנג'ר אמיתי ולא אחד שמקבל מתנות. העונה הזאת תהפוך אותו למועמד ריאלי עבור קבוצות בפרמיירליג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully