וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרט סקס

2.3.2010 / 7:00

אנשים נוטים לשייך את זה לצד הצהוב של החיים, אבל פרשיות מין כמו זו של ג'ון טרי פירקו בעבר לא מעט נבחרות וקבוצות. מהפועל יהוד בארץ, ועד נבחרות הולנד, ארה"ב וצ'כיה. ההרמוניה נפגעת, הדינאמיקה משתבשת, או כמו שמרסל דסאי אמר: "כרגע אף אחד לא יילך אחרי טרי"

חודשיים לפני שריקת הפתיחה למונדיאל 1998 בצרפת, הפתיע מאמן נבחרת ארצות הברית, סטיב סמפסון, כאשר ניפה מהסגל את הקפטן ג'ון הארקס. סמפסון נימק את החלטתו בכך שהקשר סירב לעבור לתפקיד הגנתי יותר ולכן נזרק, אך בחודש שעבר, כמעט 12 שנים אחרי האירוע ובהשראת פרשיית ג'ון טרי-ווין ברידג', השתיקה נשברה. המאמן שפך אור על המקרה, גילה כי הארקס הודח בעקבות רומן שניהל עם רעייתו של חברו לנבחרת, אריק ווינלדה, וטען כי זה היה הגורם המרכזי לטורניר העלוב של ארצות הברית, שהפסידה את כל שלושת משחקיה בשלב הבתים, כולל אחד כואב במיוחד מול איראן.

סמפסון סיפר כי שחקן נוסף בנבחרת, רוי ווגרלי, היה זה שנכנס לחדרו וחשף באוזניו את הסיפור. "חשבתי שלא ראוי לחשוף מקרה כזה בפומבי, הנושאים האישיים היו החשובים ביותר מבחינתי", הסביר המאמן. "זה דבר אחד לנהל רומן, ודבר אחר לגמרי לנהל רומן עם אישה של חבר לקבוצה. יש קווים אותם אסור לחצות". ווינלדה, כיום פרשן כדורגל ברשת 'פוקס' האמריקאית, אמנם היה על תקן הנבגד אז, אך הוא פנה ביוזמתו לסמפסון וביקש להשאיר את הארקס בסגל. "חשבתי שהוא יוכל לעזור לנו, הוא עדיין היה אחד השחקנים הטובים במדינה", אמר ווינלדה, שהספיק לשתף פעולה על המגרש עם הארקס במשחק ידידות בשנת 2000, לפני ששניהם תלו את הנעליים והלכו איש איש לדרכו.

כאמור, פרטי הפרשה האמריקאית צצו בעקבות ההמולה סביב הרומן שניהל ג'ון טרי עם חברתו ואם בנו של ווין ברידג', ונסה פרונסל. ברידג' בינתיים בחר להקל מעט על כאבי הראש של פאביו קאפלו כשהודיע על פרישה מנבחרת אנגליה, ולאחר מכן קינח כשהשפיל את טרי וסירב ללחוץ את ידו במשחק בו ניצחה מנצ'סטר סיטי 2:4 את צ'לסי בלונדון. אולם מתחת ומעל פני השטח הכל עוד שוצף וגועש, וכולם יודעים שהסיפור הזה עלול לעלות לנבחרת אנגליה ביוקר רב. "יש הרבה דמיון בין מה שקרה לנו למה שקורה כעת לאנגליה", נזכר ווינלדה למוד הניסיון. "זה בהחלט דבר שיכול לרסק נבחרת שלמה. כולם יודעים איך סיימנו את מונדיאל ב-1998".

ג'ון טרי שחקן צ'לסי מתבונן במגן מנצ'סטר סיטי ווין ברידג'. אימג'בנק - GETTYIMAGES, GettyImages
"זה בהחלט דבר שיכול לרסק נבחרת שלמה". טרי וברידג'/GettyImages, אימג'בנק - GETTYIMAGES

המיתוס של קאנטונה

במהלך השנים התגלו לא מעט פרשיות מין שונות ומשונות בכדורגל האנגלי, כאשר הצהובונים הרבים בממלכה תמיד שמחו לחשוף את הכוכבים הגדולים במערומיהם, תרתי משמע. רק בעשור האחרון, בין שלל הכדורגלנים הסוררים, ניתן היה למצוא סופרסטארים כמו ווין רוני ודייויד בקהאם שהועמדו על המוקד בגלל בגידות בבנות הזוג ואפילו את מאמן נבחרת אנגליה, סוון גוראן אריקסון, שניהל רומן עם פאריה אלם, מזכירת ההתאחדות שהייתה בו זמנית במערכת יחסים גם עם המנכ"ל מארק פאליוס.

המקרה הקרוב ביותר לזה של טרי מעולם לא אומת באופן מוחלט, וגיבוריו מקפידים להכחיש בכל תוקף קשר אליו. אחרי שהוביל את לידס לזכייה באליפות אנגליה, הופצו שמועות לפיהן אריק קאנטונה מנהל רומן עם אשתו של לי צ'פמן, חברו לקבוצה. המנג'ר דאז, הווארד ווילקינסון, החליט לגבות את צ'פמן ובחר למכור את הצרפתי למנצ'סטר יונייטד תמורת 1.2 מיליון ליש"ט בלבד, בעסקה ששינתה לעד את פני המועדונים הללו. אוהדי לידס רתחו מזעם בעקבות העסקה המגוחכת מבחינתם, ועד היום חושבים כי מדובר בטעות הקשה ביותר שנעשתה במועדון.

למרות הכל, שום דבר לא הכין את האנגלים למה שסיפק ג'ון טרי, מודל לחיקוי עבור שחקנים צעירים עד חשיפת הפרשה, שנעץ סכין בגבו של חברו הטוב. דווקא כשהכל הלך חלק עבור נבחרת אנגליה והעתיד תחת שרביטו של פאביו קאפלו נראה ורוד מתמיד, שוב נפלה על נבחרת שלושת האריות הפתעה מכיוון לגמרי בלתי צפוי, כזו שיכולה לחרב את כל אשר עשו בשנים האחרונות כהכנה לדבר האמיתי בדרום אפריקה.

ברידג' אמנם פרש מהמדים הלאומיים בטענה כי אינו יכול לראות את טרי והוא עושה זאת כשירות למען הנבחרת, אך התמיכה הציבורית בו רחבה וגם חברים רבים בנבחרת התייצבו לימינו, בינתיים בעילום שם. "כמה שחקני נבחרת תמכו בברידג' על שנקט עמדה", אמר ל'מירור' אחד האנשים הקרובים למגן. "הסיפור הזה רחוק מסיום. יש רוב נגד טרי, אנשים לא מבינים מדוע בחור נחמד כמו ברידג' לא ייצא לדרום אפריקה רק בגלל טרי. יש כרגע מחנות וזה עלול להיות הרסני מבחינת הנבחרת".

המנהיגות של טרי

פאביו קאפלו החליט כצעד ראשון (ואחרון) לנשל את טרי מתפקיד הקפטן, אבל בלמה של צ'לסי הוא עדיין אחד המנהיגים של אנגליה על המגרש, גם ללא ההגדרה הרשמית והסרט על הזרוע. אחת השאלות הנשאלות היא איך יקבלו השחקנים האחרים את מרותו של טרי ואיך בכלל יסבלו את נוכחותו? הרי ברור לכל שנחצה כאן קו אדום. אחד הקודים החברתיים המרכזיים ביותר נופץ לרסיסים, ודווקא על ידי אדם שלמרות מספר שערוריות בעברו הצליח לשמור על תדמית ציבורית נקייה ומצוחצחת ("אב השנה" של 2009), כך שגם הלכידות הקבוצתית וקידוש המטרה עלולים שלא להספיק לקאפלו כדי לייצב את הספינה אחרי הסערה הגדולה.

גארי ליניקר דווקא סבור כי הבעיות האישיות לא אמורות להשפיע על הנבחרת ואף קרא לטרי וברידג' לשתף פעולה במדים הלאומיים. "מניסיוני, בכל חדר הלבשה יש שני אנשים שלא אוהבים אחד את השני או נקלעו פעם לעימות", כתב שחקן העבר ב'דיילי מייל'. "טובת הנבחרת צריכה להיות כאן מעל הכל, על אחת כמה וכמה כשמדובר במונדיאל". מרסל דסאיי, ששיתף פעולה עם טרי בצ'לסי ואף העביר אליו את סרט הקפטן, הביע חשש מהמשך הדרך וטען כי יכולת המנהיגות של טרי נפגמה. "טרי הוא מנהיג מלידה, אבל כרגע אף אחד לא יילך אחריו. פרנק למפארד, ג'ו קול ואחרים שהכירו את ברידג' לא יסכימו לכך שהוא יהיה המנהיג. הם כבר לא מכבדים אותו כבעבר".

אם אלו יהיו פני הדברים בצ'לסי, כפי שחוזה בלם נבחרת צרפת לשעבר, מה מחכה לטרי בנבחרת ואיך יגיבו היריבים? במנצ'סטר סיטי עלו חבריו של ברידג' למשחק מול פורטסמות עם חולצות לכבודו, ואת הניצחון על צ'לסי הקדישו למגן ואמרו כי שיחקו קודם כל בשבילו. את רוח הקרב במפגש בסטמפורד ברידג' ניתן היה לראות בעיקר אצל חמי המזג שבין שחקני סיטי, בראשם קרייג בלאמי, שאף ביקר בחריפות את טרי, וכן הארגנטינאים פאבלו זבאלטה וקרלוס טבז. בארגנטינה טענו בימים האחרונים כי טרי מעורר אנטגוניזם, ועכשיו נוסף לשחקני הנבחרת עוד גורם מלהיט אם יוגרלו במקרה לשחק מול אנגליה השנואה במונדיאל הקרוב.

הטלפון של קרויף

מאמנים ושחקנים רבים שזכו בעברם בגביע העולמי, ציינו את ההרמוניה הקבוצתית כגורם העיקרי להצלחה. "דרושים חודשיים בהם הכל מתנהל על מי מנוחות וכולם נהנים אחד מחברתו של השני – חודש ההכנה וחודש המשחקים", הסביר לפ'ראנס פוטבול' איימה ז'אקה, שהוביל את צרפת לזכייה במונדיאל 98'. נבחרת צ'כיה,למשל, הדגימה בשנים האחרונות איך הרמוניה קבוצתית שהלכה לעזאזל ברגע של הוללות, הביאה לקריסת מערכות טוטאלית.

שתי פרשיות בהן בילו שחקנים עם נערות ליווי הסעירו את צ'כיה. הראשונה אחרי הפסד 2:1 לגרמניה ב-2007 במוקדמות היורו, והשנייה במרץ 2009 לאחר הפסד צורב לסלובקיה השכנה במוקדמות המונדיאל. בשני המקרים צולמו המבלים ושמותיהם פורסמו, אך במקרה השני שורבבו לפרשה שמות של שחקנים שלא היו מעורבים, דוגמת מארק יאנקולובסקי שהחליט לפרוש כצעד מחאה. המעורבים סולקו מהנבחרת באופן זמני, אולם הנושא יצר קרע עמוק בתוך הנבחרת וגם בין השחקנים להתאחדות, אותו מנסים לאחות כרגע על ידי מינויים חדשים והזרמת דם צעיר.

בהולנד עד היום לא שמו מאחור את הרגעים שקדמו לגמר מונדיאל 1974, בו נוצחו על ידי מערב גרמניה אחרי טורניר נפלא בו הציגו לעולם את ה'טוטאל פוטבול'. בתקשורת הגרמנית פורסמו ידיעות לפיהן יוהאן קרויף וחבריו שתו לשוכרה ובילו עם חשפניות בבריכה של מלון הילטרופ לפני המשחק נגד ברזיל. במגזין 'בילד' טענו כי יש בידם תמונות המתעתדות את האירוע, אך אלו לא פורסמו מעולם. למרות זאת, השמועה עשתה לה כנפיים והדבר הכעיס מאוד את שחקני נבחרת הולנד ובעיקר את נשותיהם. ברגע אחד, האיזון העדין הופר והתואר ברח מבין הידיים. רעייתו של קרויף, דני קוסטר, הייתה הסיבה העיקרית בגינה יוהאן הגדול שיחק בגמר "כמו סמרטוט", לדבריו של אחיו הני, מכיוון שהוא נאלץ להעביר את כל הלילה שקדם למשחק בשיחת טלפון בה הבטיח לה שהכתבה כולה שקרית. למונדיאל הבא, שנערך בארגנטינה, דני כבר לא נתנה ליוהאן ללכת.

נבחרות הולנד, ארצות הברית וצ'כיה, שחוו פרשיות דומות לזו של אנגליה – אם כי בזמנים שונים לגמרי מבחינה תקשורתית וכמובן בהד נמוך יותר – לא הצליחו לשרוד את התקופה הקשה ולהציל את המרקם החברתי. בהנחה שטרי לא יפרוש מהנבחרת וימנע חיכוכים עתידיים, לנבחרת אנגליה יש כרגע שלושה חודשים ליצור שוב את הדינמיקה שאפיינה אותה מאז בואו של קאפלו ולשים מאחור את אחד מפרקי השיא באופרת הסבון של הנבחרת הלאומית. מקרי העבר, אם נודה על האמת, אינם מטים את הכף לטובתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully