וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"החיים שלי ניצלו, אבל החברים שלי מתו"

הטוגולזי של הפועל פ”ת, עמנואל מתיאס, הגיב לחדשות. אוביללה מאושפז בביה"ח ביוהנסבורג. דיווח: טוגו תשתתף באליפות

יותם רונן

וידאו: רויטרס
עריכת וידאו: עידן גוראל

באנגולה עדיין מעכלים את ההתקפה הקשה אמש (שישי) על האוטובוס של נבחרת טוגו, שספגה אש מקלעים בדרכה לאליפות אפריקה, כנראה מידי מורדים אנגולים הדורשים עצמאות על חבל קבינדה במדינה. נהג האוטובוס שהסיע את אנשי הנבחרת נהרג במקום, ותשעה אנשים נוספים נפצעו. 24 שעות לאחר מכן, ומניין ההרוגים עומד כבר על שלושה, כולל עוזר המאמן. ממשלת טוגו הודיעה כי הנבחרת לא תשתתף באליפות, אולם על פי הדיווחים בתקשורת הטוגולזית, שחקני הנבחרת לא רצו להיתפס כ"פחדנים", והחליטו להופיע בטורניר, למרות הטרגדיה שפקדה אותם. מארגני אליפות אפריקה טרם קיבלו אישור רשמי לכך.

הקשר אלכסייס רומאו אמר ל"ל'אקיפ" הצפרתי: "השחקנים נפגשו, ואנחנו מוכנים למשחק נגד גאנה ביום שני. אנשים מתו בגלל האליפות הזאת ואנחנו לא יכולים לנטוש אותם ולעזוב כמו פחדנים. אם נישאר פה, זה למענם, וגם כדי לא לספק את הרוצחים".

למרות האירועים, התאחדות הכדורגל האפריקאית החליטה כי משחקי בית ב' יתקיימו כסדרם בעיר קבינדה. "אחרי פגישה בשדה התעופה של קבינדה הוחלט בתיאום עם הרשויות באנגולה לקיים את משחקי בית ב' בקבינדה".

"יש לי מזל גדול"

בתחילה התכוונו הטוגולזים להמשיך כרגיל, אך אחרי שגילו כי גם עוזר המאמן, אבאלו אמלטה, מת מפצעיו בבית החולים, החליטו אנשי הנבחרת להודיע על פרישתם מאליפות אפריקה. בהמשך, כאמור, שונתה החלטתם. "אנחנו ממתינים לטיסה חזרה הביתה", הודיע אלכסיס רומאו, קשרה של גרנובל הצרפתית, בראיון לכלי התקשורת בצרפת. "דיברנו עם נציגים משאר הנבחרות בבית שלנו (בורקינה פאסו, חוף השנהב וגאנה) כדי לשכנע אותם להצטרף". השוער קוסי אגאסה התראיין אף הוא לתחנת רדיו בצרפת, ואמר כי מלבד הנהג המקומי ועוזר המאמן נהרג אדם נוסף מאנשי הדוברות של הנבחרת.

בשעות הצהריים סיפרו שחקנים בראיונות לתקשורת בצרפת כי שוערה השני של טוגו, קוג'ובי אוביללה, הוא ההרוג הרביעי, אך השמועות היו מוקדמות ולא נכונות. השוער בן ה-25, שהיה מועמד בעבר למכבי אחי נצרת ונפצע קשה בירי אתמול הועבר לבית חולים בדרום אפריקה. לאחר גל שמועות על מותו, יצאה הודעה רשמית מטעם בית החולים: "הוא בהכרה ומצבו יציב. הוא סובל מפציעות ירי בבטן ובגב התחתון. הוא נמצא כעת בחדר הטראומה ועובר בדיקות".

כתבנו איציק יצחקי מעדכן ששחקנה הטוגולזי של הפועל פתח תקוה, עמנואל מתיאס, שנשאר בארץ ולא זומן לנבחרת באליפות, סיפר על מה שעבר עליו עם הישמע החדשות מהאליפות, ואמר: "יש לי מזל גדול שלא שוחררתי, אבל מצד שני אני עצוב כי חברים שלי נהרגו. השוער אוביללה היה חבר טוב שלי וכאב לי לשמוע. אני עדיין המום מהבשורה, שמעתי אותה רק אחרי המשחק שלנו נגד מכבי תל אביב ואני צריך להתאושש. זה לא קל עבורי. עשיתי את המיטב כדי לנסוע לאליפות הזאת אבל מטעמים טכניים לא שוחררתי. לא יודע אם לומר תודה. החיים שלי ניצלו, אבל החברים שלי מתו". מאוחר יותר רווח למתיאס כששמע כי חברו, השוער אוביללה, מאושפז בבית החולים.

באנגליה מוטרדים

בקבוצותיהם של שחקנים רבים שהגיעו לאנגולה לאליפות שתיפתח מחר כבר קראו לבטל את הטורניר כולו, כשהמחאה העיקרית הגיעה מאנגליה. "זו תקרית איומה וטראגית", אמר מנכ"ל פורטסמות פיטר סטורי, ששלח ארבעה משחקניו לטורניר. "אני מאוד מוטרד מהסיטואציה הזו, כיוון שהביטחון של השחקנים צריך להיות מוחלט ולכן אני סבור שהם צריכים לחזור הביתה כמה שיותר מהר".

כוכב הנבחרת, עמנואל אדבאיור, סיפר הבוקר ל-BBC על החוויה הקשה שעבר עם חבריו: "היינו כולנו בהלם מוחלט. קצת אחרי שעברנו את הגבול לאנגולה שמענו פתאום יריות על האוטובוס מבלי שום סיבה. אנחנו תמיד אומרים באפריקה שאנחנו חייבים לשנות את המוניטין שלנו בעולם כדי שנקבל את הכבוד הראוי, אז לצערנו דברים כאלה עדיין קורים. זו בושה גדולה וזה מאוד לא הוגן כלפי אנשים רבים ביבשת הזאת".

לגבי האפשרות שנבחרתו תפרוש מהאליפות אמר אדבאיור, עוד לפני שהתקבלה ההחלטה והוא עצמו החליט לנטוש: "שחקנים רבים רוצים לעזוב ולחזור כמה שיותר מהר למשפחות שלהם. אף אחד מאיתנו לא הצליח לישון אחרי מה שראינו - אנשים חוטפים כדורים, מדממים, צועקים ומאבדים הכרה. ניפגש כל השחקנים ונחליט מה לעשות". בהמשך הערב הודיעה מנצ'סטר סיטי רשמית כי החלוץ נמצא בדרכו לאנגליה.

מי שיצא נגד ביטול הטורניר הוא מנג'ר ארסנל ארסן ונגר: "אני לא מאמין שצריך לבטל את התחרות ולתת פרס ליורים. זה משדר מסר שאפשר לעצור ולבטל כל טורניר. ההתאחדות העולמית צריכה לדאוג שהאבטחה ראויה", אמר הצרפתי ששניים משחקניו אמורים לשחק באליפות: "כל שחקן שלא מרגיש בטוח צריך לקבל החלטה אישית, אבל אני חושב שהטורניר צריך להתקיים", סיכם ונגר.

"לא תהיה לאירוע השפעה על המונדיאל"

בינתיים, מארגני המונדיאל מיהרו להצהיר כי לתקרית החמורה באנגולה לא תהיה השפעה הטורניר בקיץ. "העולם מבין שמדינות ריבוניות אחראיות לביטחון בשטחן. לומר שמה שקרה באנגולה משפיע על דרום אפריקה זה כמו לרמוז שכשפצצה מתפוצצת בספרד, זה פוגע ביכולת של לונדון לארח את אולימפיאדת 2012. אנגולה ודרום אפריקה הן אפילו לא מדינות שכנות", אמר דני ג'ורדן, אחד המארגנים.

"אני מצטער בשביל האנגולים כי הם הוציאו מיליארדים בהכנות לטורניר. זה היה אמור להיות אירוע שיסמל סיום עשורים של מלחמה לסדר חברתי וכלכלי חדש", המשיך ג'ורדן.

גם אוטו פפיסטר הגרמני, שאימן שמונה נבחרות אפריקאיות שונות, לא חושב שלאירוע תהיה השפעה על המונדיאל: "זו פגיעה באפריקה כי אירוע כזה רק מחזק את המבקרים, אבל אי אפשר להשוות את אנגולה לדרום אפריקה ואין סיבה להיכנס לפאניקה".

קלושה בוואליה, יו"ר ההתאחדות הזמבית, טען כי מדובר בפיגעה אנושה לכדורגל האפריקאי: "זו מכה שלילית לאפריקה ולכדורגל שלנו. מטריד שדבר כזה קורה חודשים לפני המונדיאל".

עדכון ראשון: 12:56

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully