וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שחיקת הכבשים

22.12.2009 / 12:41

אם בשנתיים האחרונות נדמה היה שליגת העל כבר פחות מפחדת ממכבי תל אביב, הגיעה העונה האחרונה שפיצצה את הבועה ותופעת ההתבלטות התעצמה. "העונה מכבי נהנית יותר מתמיד מההיחלשות של הליגה", רומז קוז'יקרו בעדינות. הוא לא היחיד

הרבע הרביעי במשחק בין מכבי תל אביב לבני השרון הכריח את פיני גרשון לשנות קצת את התכניות המקוריות שלו. אחרי שכבר פיגרה ב-20 נקודות, החלה הקבוצה של דן שמיר לנגוס בהפרש על ידי ריצה ומשחק הגנה אגרסיבי. גרשון התרגל בעזרת קבוצות הליגה שברגע שהיתרון של קבוצתו עובר את מחסום 10 הנקודות, היריבה נופלת שדודה וגרשון יכול להעביר את קבוצתו למצב של טייס אוטומטי עד הניצחון. המשחק בהרצליה הגיע לכדי התקפה קריטית, אותה איבדה בני השרון בצורה שלומיאלית, ומכבי יצאה לפגרה עם מאזן נקי מהפסדים, גם אחרי תשעה משחקים.

גארד מכבי תל אביב דורון פרקינס (ימין) מול דורי אסף גארד בני השרון. ברני ארדוב
פתאום הפער ירד, וגרשון נאלץ לשנות תוכניות. פרקינס מול דורי אסף/ברני ארדוב

פתיחת חזקה של העונה אינה דבר נדיר במקרה של מכבי תל אביב, הבעיה היא הדרך בה רוב קבוצות הליגה, עד בני השרון לפחות, התבטלו בפניה. ב-2005/6, למשל, העונה האחרונה שפיני גרשון החל כמאמן הקבוצה, פתחו הצהובים עם 13 משחקים ללא הפסד, ובעונה שלאחר מכן, עם נבן ספאחיה על הקווים, ניצחה מכבי תשעה משחקים רצופים לפני שהפסידה לראשונה. בשנתיים האחרונות מגמת העבר השתנתה, או כך חשבנו לפחות. מכבי החלה לאבד משחקים בצורה יותר שגרתית בליגת העל והקבוצות פחות פחדו ממנה. לפגרת החורף של שתי העונות האחרונות, לדוגמה, יצאו הצהובים כשבאמתחתם שני הפסדים. העונה, מלבד המשחקים מול בני השרון וגלבוע/גליל, במכבי לא התאמצו יותר מדי ולא היו קרובים להפסד.

"אני חושב שמכבי השנה נבנתה טוב לליגה הישראלית, גם עם שאיפות גבוהות לגביע אירופה. סגל השחקנים שלה לליגה הישראלית הוא טוב מאוד, הוא בנוי טוב במיוחד למשחקי הליגה", דוחה מאמן גלבוע/גליל עליון עודד קטש את תיאור המצב לעיל. אבל בפועל, הקבוצה של קטש היא היוצאת מהכלל שלא מעידה על הכלל ורוב הקבוצות מגיעות למשחקים מול שחקניו של פיני גרשון באמונה עצמית נמוכה מאוד, מוותרים על המשחק עוד בתחילתו ואומרים תודה כשההפרש הסופי הוא מתחת ל-30.

וואו, הנה פיני גרשון מהטלוויזיה

אחרי שבשנתיים האחרונות המותג מכבי תל אביב הפסיק להפחיד קבוצות בליגת העל, נראה כאילו השנה הקבוצות בישראל חזרו לתת כבוד מוגזם ליריבתם העדיפה. "אני חושב שמכבי תמיד קבוצה מפחידה. קבוצות פחדו ממכבי גם בעונה שהם איבדו את האליפות", מנסה קפטן מכבי חיפה עידו קוז'יקרו להסביר. "גם אז, בעונה שהם איבדו את האליפות, מכבי היו רמה אחת מעל הליגה, למרות שהם הפסידו את האליפות בצדק. מכבי הוא המועדון מספר אחד באירופה, בלי חוכמות, אולי חוץ מפנאתינייקוס".

מי שהנהיגה את המהפכה בגישה כלפי מכבי הייתה הפועל חולון של מיקי דורסמן. אלא שמה שהתחיל עם הפועל חולון ההיא הסתיים עם הפועל חולון הנוכחית, שנפילתה מסמלת את קריסת ניצני התחרותיות. "הפחד הזה שהיה ממכבי בכל השנים פחת באופן משמעותי", מתאר דורסמן. "זו לא מכבי של פעם, ממש רחוק מזה. אני חושב שחלק מהסיפור העונה קשר גם לאיכות של פיני גרשון. זה לא הפחד מפיני, כמו זה שמדובר באחד המאמנים הטובים באירופה שחזר למכבי. הוא אחד המאמנים המנטאליים הטובים ביותר. הוא מנהל משחק בצורה שכזאת שהוא מצליח להוציא קבוצה מבורות, ולדוגמה המשחק מול בני השרון. קשה מאוד להתמודד מולו. יש לו הרבה יותר כלים, הרבה יותר ספסל, הרבה יותר ניסיון מכולם".

אבל יש מאמן שרואים את הדברים קצת אחרת, וזוכרים מקרים בהם מאמנים יריבים הצטלמו ליד פיני גרשון בתחילת המשחק כמו איזה מעריצים. "הם פשוט מפחדים מפיני", טוען מאמן בעל עבר עשיר בליגת העל שמעדיף להישאר בעילום שם. "הם אמנם רוחשים לפיני כבוד, אבל כבר בשבוע שלפני המשחק הם מתחילים להיכנס ללחץ מהעובדה שהם משחקים מולו. הם מנסים דברים שלא ניסו כל העונה, ומתייאשים מאוד מהר". נקודה נוספת שאותו מאמן מעלה היא שמאמנים מעדיפים לתת לשחקנים הפצועים שלהם לנוח מול מכבי, "מה שלא בטוח היו עושים במשחקים אחרים". מי שכבר עשתה זאת העונה הייתה מכבי ראשון לציון, שנתנה לדלרון ג'ונסון שבוע מנוחה על מנת שיחלים מפציעה, דווקא מול מכבי תל אביב.

"אני בטוח שלכולם יש כבוד לפיני, אני לא יודע אם זה פחד. פיני פשוט מוסיף המון למכבי של העונה בליגה וגם באירופה. אני משדר לשחקנים שאפשר לנצח בכל משחק", דוחה עודד קטש את הטענות. אך לא תמיד מה שהמאמנים מנסים לשדר מצליח לעבור. "כשאתה שומע את המאמן מדבר עם ההנהלה בתחילת השבוע ואומר 'אין לנו סיכוי', אנחנו צריכים לעבור את המשחק בהפרש מינימלי לקראת השבוע הבא, אז אתה בא בלי הרבה מוטיבציה", מסביר אחד מכוכבי ליגת העל, שכבר ספג העונה תבוסה מהצהובים. "במהלך המשחק, כשההפרש עולה, אז פתאום מתחילים לשחק אותם שחקנים אפורים, ואתה מוצא את עצמך על הספסל. פתאום מסבירים אחרי זה במסיבת עיתונאים שחלק מהשחקנים הגיעו עם פציעות, והיה עדיף לא לסכן אותם. זה פשוט נראה לא רציני".

זה לא שמכבי כזו טובה

לשרשרת הטענות סביב ההתבטלות של הליגה בפני מכבי יש המשך טבעי, והיא הירידה הכללית ברמת הליגה. "העונה מכבי נהנית יותר מתמיד מההיחלשות של הליגה, ואני לא חושב שמדובר באחת הקבוצות החזקות של מכבי", קובע הקפטן החיפאי, קוז'יקרו. "מכבי תמיד העמידו קבוצה עם תקציב גדול,והעובדה היא שהם מצליחים העונה באירופה פחות מבשנים האחרונות. הם נהנים יותר מהחולשה של היריבות ופחות מהיכולת הטובה שלהם".

"אם מסתכלים על מכבי של 2002 ו-2003, אז היכולת שלהם היום זה איפשהו באמצע, בין מכבי של אז למכבי של שנה שעברה", מנסה להסביר אריאל בית הלחמי, מאמן עירוני אשקלון, שהובסה העונה בקלות מול הצהובים. "הם עדיין יותר טובים משנה שעברה. הפערים בין כל הקבוצות הם יותר גדולים. אם בשנה שעברה קבוצות כמו אשקלון יכלו לנצח את מכבי, אתה לא תראה את זה קורה השנה, וגם רמת גן לא תוכל לנצח אותם. על פניו, בלי להיות גאון כדורסל, יש קבוצות פחות חזקות העונה, אין ספק".

דורסמן רואה את התמונה בצורה יותר קודרת: "יש ירידה בתחרותיות וברמה. מכבי חיפה זה כבר לא מה שהיה בעונה שעברה, למרות שהיא קבוצה חזקה, אבל זה לא אותו דבר. הפועל ירושלים כן התחזקה לעומת העונה שאימנתי, גליל/גלבוע נשארה באותה רמה בערך, אבל זהו בינתיים. אף קבוצה לא החליפה את חולון. בני השרון נפלו, ראשון היו לא רעים והם נפלו, נהריה נחלשה מאוד. באופן כללי, הליגה נחלשה".

"המצב הנוכחי של חולון משקף מאוד את המצב בליגה", ממשיך דורסמן. "לקבוצות אין כסף. חולון זו דוגמה מצוינת, אבל יש עוד הרבה קבוצות במצב כלכלי מאוד לא טוב. במסגרת הנוכחית של הליגה אין עתיד כלכלי לכדורסל הישראלי. צריך שינוי מבני, להקפיא את הירידות, כי אנחנו נראים כמו ליגה לאומית ב' משופרת".

אחד מהמאמנים הבכירים בכדורסל הישראלי מוסיף: "אבנר קופל וחבריו אוהבים לספק מצג שווא כאילו יש פה באמת תחרות, אבל כשאתה לוקח קבוצה עם תקציב של 20 מיליון דולר, מול קבוצה של 2.5 מיליון דולר במקרה הטוב, אז אתה נותן לילד להתחרות בזירת אגרוף עם רוקי. מדי פעם הילד אולי ייתן לרוקי איזו צביטה, אבל ישר אחרי זה הוא יקבל אגרוף לתוך הפנים. אי אפשר להעמיד פנים שהכל פה בסדר, יש יותר מדי דברים שחייבים לתקן וצריך לשקול לצמצם את מספר הקבוצות, כי אולי יש 8 קבוצות בליגה שמסוגלות להעמיד תקציב ראוי".

לסיום, מיקי דורסמן עדיין מקווה שהפיינל פור אולי ישפר את הטעם המר. "כרגע אי אפשר להשוות בין מכבי לשאר הליגה, אבל מכבי לא חסינה לגמר", מתעקש דורסמן. "אם הם יגיעו לפיינל פור, אני לא בטוח שהם ייקחו את האליפות. אמנם זה תלוי במכבי, אבל לא הייתי לא סופר את ירושלים".

השאלה היא האם זה בכלל יאמר משהו, כמו שאותה אליפות של חולון לא אמרה משהו אמיתי בסופו של דבר על הליגה ועל ההתקדמות של הענף. בסופו של דבר, זה רק משחק אחד שמסתיר כישלון של ליגה שלמה. "אין פה תחרותיות כמו בספרד, ואני לא חושב שמכבי קבוצה כזאת מפחידה, אבל אין מה לעשות", מסכם קוז'יקרו, "היתרון הכלכלי שיש למכבי על הקבוצות האחרות הוא כל כך בולט וכל כך משמעותי, שכל ניצחון פשוט או גניבת תואר של קבוצה ממכבי זה הישג אדיר. כל עוד זה ככה, הליגה היא לפחות תחרותית, אבל גם כזו שבה שאר הקבוצות פחות טובות ממכבי בכמה דרגות גם כשהיא חלשה".

תקציר המשחק בין מכבי תל אביב והפועל חולון, מחזור 7. מנהלת ליגת העל בכדורסל
טוב, אז מה, שנוותר מראש?/מנהלת ליגת העל בכדורסל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully