וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוזרים לקיבוץ, שוב

עו"ד אורי שלף

27.11.2009 / 15:00

מסעותיה של הפועל אוסישקין ברחבי ישראל שולחים אותה לקיבוצים ולמושבים בעמק, ומהווים מסע מרתק להיסטוריה של הכדורסל המקומי. אורי שלף מתכונן לעמק יזרעאל

שלוש שנים כבר מסתובבים להם מאות אוהדים באדום, מכתתים רגליהם ותרים אחרי כל נקודה בארצנו הקטנטונת שבה משחקת הפועל אוסישקין, מהנגב ועד הגליל. תראו אותם במקומות בהם כף רגלם של אוהד כדורסל לעולם לא דרכה, ותשמעו אותם במגרשים בהם כף ידם של שחקני אוסישקין כנראה כבר לא תקלע יותר.

בין שלל הקבוצות המפארות את טבלאות הליגות הנמוכות איתן הצטלבה דרכה של הפועל אוסישקין, נתקלנו גם בכמה כאלה שפעם, בימים אחרים ויפים יותר, היו אימפריה. לרוב היו אלו קבוצות שייצגו מגזר שהיה ואיננו עוד: כדורסל הקיבוצים. זה התחיל בליגה ב' עם הפועל גן שמואל בגמר גביע בלתי נשכח, שכלל 300 קיבוצניקים זועמים ומספר תופים רעשנים מדי, והמשיך במשחק העונה בליגה א', עם הפועל נען מלווה ב-400 מחבריה ומשחק צמוד מדי. השנה זה המשיך במשחק פתיחת העונה בליגה הארצית שהפגיש אותנו עם מי שנחשבה שנים לבכירת המגזר, הפועל גליל עליון, במשחק שמילא את היציעים באולם בכפר בלום ב-1,500 צופים. שלושה מהמשחקים היותר מרגשים שיצא לי לחוות בקריירה הקצרה שלי באוסישקין, שלושתם התרחשו בקיבוצים, ודווקא המשחק הבא שלנו, שגם הוא נגד קבוצה שבגלגולה הקודם הייתה גאוות הכדורסל הקיבוצי בעמק יזרעאל, יתקיים במושב.

הפועל גבת/יגור הייתה השם החם של הכדורסל הקיבוצי באמצע שנות השבעים וגאוות העמק. ב-1975 היא הגיעה להישג השיא שלה בליגה לאחר שסיימה במקום השני אחרי מכבי ת"א, וב-1976 היא הדהימה את אותה מכבי ת"א בשלב שמינית גביע המדינה בדרך לזכייה בגביע (לאחר ניצחון בגמר על לא אחרת מאשר הפועל תל אביב) ובכך הפכה לקבוצה הראשונה מחוץ לתל אביב שזוכה בתואר כלשהו בכדורסל הישראלי. שיחקו בה אגדות כגבי טייכנר מקיבוץ ניר-דוד, בארי שיפמן מקיבוץ גבת, עירא הררי בן קיבוץ גניגר ושניים מגדולי השחקנים שידע הכדורסל הישראלי, איתמר מרזל מקיבוץ יגור ובועז ינאי ממושב נהלל. לנהלל עוד נחזור בהמשך.

בסוף שנות ה-70 העליזות נפרדה הגבת מהיגור והפכה לישות עצמאית - הפועל גבת, שהישגיה הגדולים ביותר היו העובדה שהצליחה לעלות ולרדת מליגת העל שש שנים ברציפות, ושבשורותיה שיחקו הקפטן הנצחי של הפועל אוסישקין, גלעד שמחוני, והמאמן הטרי של הפועל אוסישקין, שרון אברהמי.

גם זמנה של הפועל גבת הגיע אל קצו אי שם באמצע שנות ה-90, ומאז שממה בעמק. מתחת לאפם צמחו קבוצות בעפולה, במשמר העמק ובגלבוע, עד שבעמק אמרו נואש והקימו מחדש קבוצת כדורסל עברית העונה לשם הפועל עמק יזרעאל. בשורות העמק משחק לא אחר מאשר תומר שטיינהאור, שגם הוא התחיל את דרכו בעמק יחד עם לא אחר מאשר גלעד שמחוני, בקבוצת הקט-סל של הפועל גניגר. השניים גם שיחקו יחדיו בימים היפים של הפועל תל אביב באמצע שנות ה-90, ועכשיו הם ייפגשו שוב במחזור הקרוב בליגה הארצית, למשחק העונה במחוז הצפוני של הליגה הארצית.

המשחק היה אמור להיערך במגרש ההיסטורי אשר בקיבוץ מזרע, הלא הוא אולם "הגורן" בו ניצחה גבת/יגור את מכבי תל אביב בדרך לזכייה בגביע המדינה, בו ניצחה הפועל עפולה הגדולה של שנות השמונים גם היא את מכבי תל אביב במשחק שיא שכלל שלוש הארכות. אבל החבר'ה מהעמק החליטו למנוע מאיתנו את המשך החפירה בנבכי המיתולוגיה ואת התענוג של משחק נוסף בקיבוץ, והעבירו את המשחק למושב נהלל. "גם בנהלל יש לנו היסטוריה" מיהר להרגיע אותי הקפטן ובן העמק גלעד שמחוני, "אל תשכח ש'בוזי', שגם הוא שיחק בהפועל תל אביב, גדל בנהלל, ואם זה באמת מעניין אותך, אזי סבי זכרונו לברכה ישב באותה כיתה בנהלל עם משה דיין ונהג להעתיק ממנו במבחנים". לא גלעד, זה לא באמת מעניין אותנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully