וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יובטיץ' הוא רק הסנונית

11.11.2009 / 16:30

בשבת תפגוש הנבחרת הצעירה שלנו את הנבחרת הצעירה ממונטנגרו, אחת המדינות המתפתחות בכדורגל האירופי, עם פס יצור נפלא של שחקנים, 35 אלף ספורטאים מתוך 680 אלף תושבים וגאון שעלה מהדשא למשרד כדי לנהל את העסק

ב-10 באוקטובר זה קרה. דווקא במשחק הבית האחרון שלה במוקדמות מונדיאל 2010 ולאחר לא מעט אכזבות בדרך, גברה נבחרת מונטנגרו 1:2 על גאורגיה והשיגה ניצחון היסטורי במשחק רשמי. דיאן סאביצ'ביץ', נשיא ההתאחדות המונטנגרית שאמר לפני קמפיין הבכורה של נבחרתו כי היא בשום פנים ואופן לא תסיים אחרונה בבית, יכול היה לנשום לרווחה. אפשר להמשיך בתהליך הבנייה.

מונטנגרו עמדה במטרה הראשונית שהציב סאביצ'ביץ' לשתי הנבחרות הבכירות שלו, הבוגרת והצעירה. "אנחנו רוצים להראות שאנחנו לא הנבחרת הגרועה בעולם, למרות היותנו הנבחרת הצעירה מכולן", הודיע נשיא ההתאחדות. "דורגנו אחרונים בכל הגרלה, אבל לא נהיה אחרונים בשום קמפיין". למרות דירוגה הנמוך, מונטנגרו לרגע לא נכללה תחת קטגוריית הנמושות, שם נמצאות נבחרות כמו אנדורה וסן מרינו, ולמעשה נבחרות רבות קיוו להימנע ממפגש עימה.

מונטנגרו קיבלה עצמאות ביוני 2006, ולמרות היותה מדינה צעירה עם אוכלוסיה מצומצמת של 680 אלף אזרחים, במסגרתה קיימות 650 אגודות ספורט הנותנות במה ל-35 אלף ספורטאים וספורטאיות. לאורך ההיסטוריה, עוד כשהייתה חלק מיוגוסלביה הגדולה, מונטנגרו וספורט תמיד הלכו יחד, אך מבודד משאר הענפים ניצב לו בראש ובראשונה הכדורגל.

אחד הדברים המייחדים את הבירה פודגוריצה, כך על פי תושבי העיר, הוא שעל כל כמה מטרים מרובעים ניתן למצוא ילדים עם כדור. משחקים, מנסים לחקות את הכוכבים הגדולים וחולמים על הרגע בו מישהו יגלה את הפוטנציאל הטמון בהם וייקח אותם לאחת ממדינות הכדורגל המובילות באירופה. כולם רוצים להיות מירקו ווצ'יניץ' או סטבן יובטיץ'.

פילוסופיה אחרת

סאביצ'ביץ', שאימן את הנבחרת המאוחדת של סרביה ומונטנגרו ונכשל בצורה מוחלטת, היה אחד התומכים הנלהבים בעצמאות המדינה הקטנה. הוא נתן דרור לדעותיו הפוליטיות גם בענייני כדורגל, כשתקף בחריפות את מאמן הנבחרת הצעירה ב-2004 וטען כי הוא מפלה מונטנגרים ומזמן רק שחקנים סרבים. לא כולם אהבו את המעורבות הפוליטית היתרה של כוכב העבר, מי שסילביו ברלוסקוני נהג לכנות 'גאון' כששיחק במילאן, אך האש שבערה בו נתנה תמורה חיובית.

עד להכרזת העצמאות של המדינה, כדורגלנים צעירים רק רצו לצאת מהמדינה בגיל מוקדם (כדוגמת ווצ'יניץ', שהצטרף ללצ'ה האיטלקית בגיל 16) כי ידעו שאין מי שיקדם אותם. התשתיות היו לא ראויות, ההתאחדות החובבנית לא השקיעה בתוצר המקומי והשחיתות חגגה. "אנחנו זקוקים לפילוסופיה אחרת", טען ברניסלב מילאצ'יץ', אחד המאמנים המובילים במונטנגרו. "ההשקעה חייבת להיעשות בדור העתיד. זה נושא קריטי".

בתחילת הדרך מרבית השחקנים במדינה היו חובבניים, אולם מאז הפרידה מסרביה אכן החלה מגמת הצמיחה. כדי לקדם את הכשרונות המקומיים, הוביל סאביצ'ביץ' חוק המאפשר הכללת ארבעה זרים בלבד בסגל כל קבוצה בליגה הבכירה. "אנחנו חייבים להגן על הילדים שלנו, אלה שגדלים בבתי הספר לכדורגל במדינה ומייצגים את הנבחרות", הסביר. "עדיף לתת להם את ההזדמנות מאשר להביא שחקנים ממוצעים מבחוץ".

עוזר מאמן הנבחרת ושחקן אספניול בעבר, ברנקו ברנוביץ' קיבל בשמחה את ההחלטה, מתוך ידיעה ברורה כי הבעיה המרכזית של הנבחרת היא עומק. "גם ארבעה זה אולי יותר מדי", אמר ברנוביץ'. "אין לי דבר נגד שחקנים זרים, אבל במדינה כמו שלנו צריך לחשוב על העתיד".

שורשים ספורטיביים

במונטנגרו באמת חושבים קודם כל על העתיד ולאחרונה קוצרים את הפירות. הנבחרת עד גיל 15 זכתה בטורניר מרובע בניון, צרפת, ונחשבת לאחת הטובות באירופה, וגם הנבחרת הצעירה אותה תפגוש ישראל בשבת עושה חיל בקמפיין הנוכחי, עם מאזן של שבע נקודות (כמו ישראל, רק עם משחק עודף) והפסד בודד מול שבדיה.

הנבחרת האולימפית של מונטנגרו הפתיעה גם בקמפיין הקודם, הראשון שלה, כשהשיגה שני ניצחונות (כולל אחד על בולגריה) שהספיקו לה לתפוס את המקום השלישי בבית ג', אחרי מעצמות כאנגליה ופורטוגל. דושאן ולאיסלבלייביץ' הוא המאמן ובסגל הוא מסתמךבעיקר על הבלם זרקו טומאשביץ', הקשרים מרקו ג'ורוביץ' ואיבן פאטיץ' והחלוץ פאטוש בצ'יראי.

לדעת רבים, ההתאקלמות המהירה והמשך ההתקדמות מבוססים, איך לא, על השורשים הספורטיביים הידועים של כל יוצאי יוגוסלביה. "כשאימנתי את הצעירים בנבחרת המשותפת של סרביה ומונטנגרו, חמישה שחקני הרכב היו מונטנגרים, ככה שהבסיס ההתחלתי היה קיים", אמר מאמן הנבחרת עד גיל 19, מיודראג ראדולוביץ'. "יש לנו נבחרת בוגרת שמסוגלת לגבור על נבחרות כמו אוסטריה ובלגיה, ועם עוד קצת עבודה בגילאים הצעירים יהיה לנו שלד ראוי להיאבק על העפלה לכל טורניר גדול".

דיאן סאביצ'ביץ', נשיא התאחדות הכדורגל של מונטנגרו, עם השחקן מירקו ווצ'יניץ', ראש הממשלה מילו ג'וקאנוביץ'. AP
פוליטיקה וכדורגל, כדורגל ופוליטיקה. סאביצ'ביץ', ווצ'יניץ' וראש הממשלה ג'וקאנוביץ'/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully