וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משלמים בריבית דריבית

29.10.2009 / 13:41

"מכבי ת"א איננה צד בעניין", טוען אחד הבעלים, שי רקנאטי, בנוגע לפרשת פנאן. "אתה מקבל משכורת ועם הכסף קונה סמים. החברה אחראית?". אבל גם הוא יודע שלקבוצה יש בעיות גם עם מקל, איידסון ולאמפה, שאופציית שחרורו עלתה. בעיות שמובילות גם לויכוחים בין גרשון לדרוקר

מעולם לא התענגו אנשי מכבי תל אביב על נסיעה למשחק קשה, במגרש עוין, כפי שהתענגו השבוע, טרם ההמראה לויטוריה. "כבר עדיף לנו עם הפלסטינים", הפטירו אנשי הקבוצה, כשהם כמובן מכוונים לטירוף התקשורתי יוצא הדופן סביב פרשת פנאן על הסתעפויותיה השונות. ה'פלסטינים', כידוע, הם אוהדיה של קאחה לאבורל, שדעתם המוצקה באשר לסכסוך הישראלי-פלסטיני נשמעת בכל ביקור של מכבי בעיר הבאסקית.

שכן היה זה שבוע איום גם במונחיו המעודכנים של המועדון החבול הזה, שבשנים האחרונות היה עסוק בניהול משברים מזדמנים הרבה יותר מאשר בכדורסל. "הכסאח עם רענן כץ הוא כסף קטן לעומת הפרשייה הזו. האמן לי, דיוויד פדרמן ומשפחת רקנאטי כבר מתגעגעים לימים ההם", התלוצץ גורם לשעבר במועדון, ואחר העיר בציניות כי "אם שמעון היה יכול, הוא היה שמח לעבור לגור בספרד בתקופה הקרובה". ואולם אם בימים הראשונים לאחר התאבדותו של פנאן ז"ל הורגשה סכנה מוחשית, אמיתית, לשלומה הכללי של המערכת, הרי שבימים האחרונים שככו יללות הסירנות.

חברי הנהלת מכבי תל אביב רענן כץ, שמעון מזרחי, דיוויד פדרמן. ברני ארדוב
הכסאח עם רענן כץ הוא כסף קטן לעומת הפרשייה הזו. האמן לי, דיוויד פדרמן ומשפחת רקנאטי כבר מתגעגעים לימים ההם/ברני ארדוב

***

הצונאמי הגדול, כך נדמה, כבר התרגש על מכבי – עם הפשיטה המביכה על המשרדים ברחוב הירקון וההודעה המגומגמת שפרסמה חברת אלקטרה, לפיה "אנו עוקבים אחר הנושא". ספונסר ראשי הוא כמו בן זוג, אומרים במכבי; גם שם מתקשים להבין כיצד חברה שרק לפני מספר שבועות, במסיבת העיתונאים הנוצצת לפתיחת העונה, התהדרה בקשר המתחזק עם המועדון וחשפה תוכניות גרנדיוזיות להמשך, שחררה הודעה מגומגמת שכזו. אולי עדיף היה לו נצרו דוברי החברה את מקלדותיהם. אלא שבאלקטרה סבורים כי התנהגו עם מכבי בג'נטלמניות, וכי כל חברה ציבורית אחרת הייתה מודיעה מיידית על השעיית הסכם החסות. הם עדיין כאן.

מכל מקום, בכירים במכבי התייחסו בביטול לאפשרות שאלקטרה תבטל את הסכם החסות. למהלך שכזה היו יכולות להיות השלכות דרמטיות – הן בשל הנזק הכלכלי הישיר (שהרי אלקטרה בעצמה משלשלת בכל שנה כשני מיליון דולר לקופת המועדון), הן בשל הנזק התדמיתי הקולוסאלי, והן בשל אפשרות סבירה לאפקט דומינו, בו יחליטו לעזוב גם ספונסרים משניים ויותירו את המועדון בפני שוקת שבורה מבחינה פיננסית. אבל כל ההערכות האפוקליפטיות הללו, אומרים במכבי, אינן קשורות למציאות. "אפילו לא דנו באפשרות שדבר כזה יכול לקרות", אומר שי רקנאטי, מבעלי הקבוצה.

***

במכבי ישנו כעס אדיר על התנהלות רשות המסים ומס הכנסה בעניינם. כחצי שעה לפני הפשיטה, מספר גורם במועדון, החלו להתקבץ מחוץ למשרדים שברחוב הירקון מספר צלמים. הם קיבלו, ככל הנראה, התראה מוקדמת מאנשי מס הכנסה, והזדרזו להתייצב במקום. "ואכן, זמן לא רב אחר כך החוקרים קפצו מהרכבים ונכנסו פנימה", מספר אדם שהיה נוכח במקום באותה עת. "זו התנהגות פופוליסטית וזולה", הוא מוסיף ואומר. "מה הם חשבו, שימצאו שם מסמכים מסעירים? קבצי מחשב מפלילים?". אבל המצלמות תקתקו בקצב אש והפאדיחה נמרחה למחרת על שערי העיתונים היומיים. ייתכן שהייתה זו נקודת השפל העמוקה בדברי ימי האימפריה.

אבל הנה הודעה משמחת לחובבי הז'אנר: השיא, כנראה, עוד לפנינו. בשבוע הבא, לאחר שתשוב הקבוצה מספרד, צפויים מזרחי ופדרמן להתייצב אחר כבוד לחקירה ברשות המסים. כעת התכנון הוא שרק כאשר תסיים הרשות לחקור את אנשי הקבוצה, תערוך מכבי מסיבת עיתונאים ובה תגיב רשמית להאשמות.

מרקנאטי הצלחנו דווקא לחלץ התייחסות קצרה, אם כי ראשונית, לפרשה. "מכבי איננה צד לכל העניין", טוען רקנאטי. "קח דוגמה: אתה, למשל, מקבל משכורת מהחברה שלך, ועם הכסף הזה אתה הולך וקונה סמים. החברה אחראית לזה? ממש לא. זה אותו הדבר". מעבר לכך, מבקש רקנאטי, "תנו לחקירה להסתיים, ואז נוכל לשבת ולדבר. עזיבה אפשרית של ספונסרים? מה יש לדבר על עניינים היפותטיים? כשנגיע לגשר, נחצה אותו".

***

במכבי נשבעים כי לא היו מודעים לבנק של פנאן. אולם הודעתו של שמעון מזרחי, לפיה לא ידע דבר וחצי דבר, נתפסה בציבור כבדיחה במקרה הטוב וכלעג לרש במקרה הרע. הקרובים לשמעון יודעים לספר כי "לא פחות מכפי שהוא לקח קשה את המוות של מוני, הוא נעלב מכך שרואים בו שקרן". האם אני צריך לשקר כדי שיאמינו לי, שאל את חבריו.

בשבוע האחרון נשאל מזרחי בידיהם שוב ושוב האם ידע, שמע, העריך, והוא השיב בשלילה מוחלטת. הם מאמינים לו. אך גם הקרובים אליו ביותר יודעים כי אפילו אם לא ידע, עצם העובדה שפרשייה בסדר גודל שכזה התנהלה מתחת לאפו במשך כל כך הרבה שנים, היא "בעייתית ביותר".

"אומרים שהבעל הוא האחרון שיודע שאשתו בוגדת בו", היטיב לנסח בכיר בקבוצה. "כנראה שזה המקרה גם כאן. קשה מאוד לפתוח עיתונים ולקרוא מה כותבים עליך, לראות איך קוטלים אותך מכל כיוון והופכים אותך לשקרן. הציבור לא מאמין לנו, והאמת, במקומם גם אני אולי לא הייתי מאמין. אבל זו האמת לאמיתה: המערכת שלנו תפקדה במאה אחוז ולא הייתה מעורבת בכלום. לא ידענו דבר. בנושא הזה, מוני השאיר את כולנו בחושך".

לאחר שתשוב הקבוצה מויטוריה והרשויות יסיימו את חקירת אנשי הקבוצה, תוכל מכבי להסתער מחדש על דעת הקהל. "המכה התדמיתית היא קשה ולא נעימה", מודה הבכיר, "וזה קטע שנצטרך לעבור אותו. כולם לוקחים את הסיפור הזה ללב. אני משוכנע שעם הזמן הציבור יבין שאין ולא היה לנו כל חלק בעניין הזה. עכשיו אנחנו נאלצים לספוג, אבל כשהסערה תעבור אנשים יראו שנכתבו כאן דברים מופרזים וחסרי קשר למציאות".

***

יהיה גם כדורסל הערב; משחק אליו ככל הנראה לא יתלבש גל מקל. לאחר משחק היורוליג מול לובליאנה, בו כלל לא שותף, ישב מקל בחדר ההלבשה וחייך חיוך מריר. "כל עוד אני לא משחק, אין לי מה לעשות", אמר. הוא בעיקר זה שמשלם את מחיר הקשר המפתיע שנרקם בין פיני גרשון לדורון פרקינס. גרשון מבסוט מהאמריקאי, מספר מקורב למאמן. "פיני אמר שפרקינס חמוד שחבל על הזמן. שאם רק ישפר את הקליעה, הוא שחקן NBA לגיטימי".

פרקינס נוגס גם בדקות המשחק של וויז'נייבסקי, ובמשחקי הליגה העניין הזה עוד יודגש. מכבי תצטרך לספק דקות לגארדים הישראלים שלה, ומבין הזרים ייאלץ גרשון לבחור באחד משני הגארדים הזרים. ההערכה היא שההצטיינות של פרקינס תקנה לו מקום בחמישייה, כשאת הקו האחורי ישלימו לימונד ואלן אנדרסון. צ'אק איידסון ישלם גם הוא את המחיר וירד לספסל. הבעיה בהרכב הזה, מנתח מאמן בליגת העל, היא ש"הוא הרבה פחות קבוצתי. אנדרסון ופרקינס אוהבים את הכדור ומקבלים תרגילים המיועדים בלעדית עבורם. כששניהם יחד על הפרקט, יתר החברים הופכים לניצבים".

על הנושא הזה, ועל עניינים מקצועיים רבים אחרים, נחלקים כעת גרשון ושרון דרוקר. מערכת היחסים האישית בין השניים, טוענים מקורבים למערכת, איננה בשיאה. "פיני ממדר את שרון", גורס מקורב לקבוצה. מבחינה מקצועית, דרוקר מצדד בשחקנים כמו איידסון, בעוד שגרשון מעדיף את אנדרסון. משחק ההתקפה כולו עובר דרך הסווינגמן החדש; ההסתמכות עליו רבה. יש אף שיאמרו כי באופן מעט מוגזם לשלב זה של העונה.

עד כה, שיתוף הפעולה בין איידסון לאנדרסון לא עובד. "הם דורכים אחד על הרגליים של השני", אומר גורם בקבוצה. "איידסון צריך את הכדור בידיים שלו. הוא רוצה לקחת את ההחלטות. אבל הוא צריך שייתנו לו את התפקיד הזה, שיגידו לו 'אתה תנהל את המשחק' ושישימו את הכדור בידיים שלו, כי הוא לא אחד שלוקח בכוח. הבעיה היא שאנדרסון מאפיל עליו עם הדומיננטיות שלו, ואז ואיידסון נאלץ לזוז הצידה".

עוזר מאמן מכבי תל אביב שרון דרוקר לצד פיני גרשון. ברני ארדוב
דרוקר מצדד בשחקנים כמו איידסון, בעוד שגרשון מעדיף את אנדרסון. התוצאה: "פיני ממדר את שרון"/ברני ארדוב

***

מחלוקת חריפה נוספת בין גרשון לדרוקר נוגעת לתפקוד שחקני הפנים: דרוקר צידד בהחתמת שחקן עוגן בצבע, בעוד שגרשון העדיף את מאצ'יי לאמפה. לפני שהתפוצצה פרשת פנאן, החלו להישמע במכבי קולות הקוראים לוותר על הפולני, שבמשחק מול מכבי חיפה בראשית השבוע כבר נותר מחוץ לסגל. גם מבחינה חברתית הוא לא גליק גדול, מגלים במכבי. אף שלאמפה הוא השחקן היקר בקבוצה, ייתכן בהחלט כי השידוך הזה לא יאריך ימים.

בזמן שלאמפה רואה בעיקר ספסל, את הדקות בעמדות הפנים שואב בעיקר דיאור פישר. גם העונה המציא עצמו פישר מחדש, ומקצה הרוטציה במשחקי ההכנה השתחל לחמישייה. פישר עושה עבודה סולידית ונחשב לבאנקר התקפי. הבעיה היא שגם הוא לא שחקן פוסט-אפ. "בכדורסל המודרני קשה מאוד לשחק בלי שחקן פנים אמיתי. זה הופך את כל משחק ההתקפה למסורבל יותר", אומר המאמן בליגת העל. בפועל, מבין כל ההחתמות הנוצצות – לאמפה, לאזמה ואחרים – גם העונה נראה כי הקו הקדמי של מכבי יקום וייפול על פישר.

נראה כי גם ההתלהבות הראשונית מהקפיץ הגאבוני הצטננה. "לאזמה טיפוס לא קל", מוסיף מקורב למועדון. "הוא צריך הרבה חיבוקים ואהבה. כל דבר קטן יכול לפגוע לו בביטחון. מבחינה התקפית, בוא רק נגיד שזה לא הדבר המבריק ביותר שנראה כאן. אם פיני מעדיף את פניני ובלות'נטאל על פניו, זה אומר הרבה". איפה ליאור אליהו כשצריכים אותו?

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully