וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האסונות של דייויד

מה אומרים לשחקנים שלא מקבלים משכורת, מה עושים כשהקבוצה מתפוררת לך בין הידיים. אפילו השנתיים הקשות בבנטון ובפילזן לא הכינו את דיוויד בלאט להתרסקות הדרמטית של דינמו מוסקבה. עכשיו אפשר לשחזר את התקופה הקשה

דיוויד בלאט אינו מאמין במזל. לכן כאשר הוא נשאל האם ייתכן, בהתחשב ברצף האירועים שעברו על קבוצותיו בשנים האחרונות, כי מגע הזהב המפורסם – זה שהביא לו תארים והישגים למכביר, בכל מקום בו אימן – הלך לאיבוד בשנים האחרונות, מאמן הכדורסל הישראלי-אמריקאי מתקומם.

"אני מכיר בעובדה שיש דברים שהם גדולים ממני, אבל אני חושב שאדם צריך לקחת אחריות על כל מה שקורה לו", אומר בלאט ברגע של גילוי לב. "מה החלק שלי במה שקרה בזמנו לבנטון? לא בטוח שהיה לי חלק בזה. אבל אולי במה שקרה לי בפילזן, שגם זה היה הדבר הכי לא צפוי בעולם – מי האמין ששלושה שחקנים לא יגיעו פתאום למשחק בסרביה, בגלל איזו הפגנה ורצח מול השגרירות האמריקאית – אולי כן. כמובן שאני לא יכול להיות אחראי להתנהגות שלהם, אבל אני צריך להכיר בכך שאולי, באיזשהו מקום, הבאתי את האנשים הלא נכונים, ובגלל זה הכל קרה.

"גם השנה, בדינמו מוסקבה, הייתה לי אפשרות להביא שחקנים אחרים למערכת, אבל ההנהלה דרשה ממני להביא שמות גדולים", ממשיך בלאט. "לא ציפיתי להתרסקות שכזו, למרות שאתה יודע – כשיש תקציב כזה גדול, בדרך כלל גם הבעיות גדולות בהתאם. אולי טעיתי בכך שאפשרתי לבנות בלון יותר מדי נפוח, שבזמן של משבר לא יכול היה לעוף".

שהרי בעונות האחרונות נאלץ בלאט להתמודד עם שרשרת של אירועים יוצאי דופן, שבינם לבינו לא היה דבר: על עונתו האחרונה בבנטון טרביזו העיבה פרשיית ארזם לורבק, שנרשם בקבוצה שלא על פי תקנון הליגה, מה שהוביל, בשיאה של העונה, לעונש חסר תקדים של הפחתת 15 נקודות בפועל; באפס פילזן אשתקד חזה בשחרורם של שלושה שחקני מפתח, שסירבו להמריא עם הקבוצה למשחק יורוליג עקב התראות של משרד החוץ האמריקאי, ולקראת סיום העונה אף פוטר; העונה, כידוע, סבלה קבוצתו מהתמוטטות כלכלית, שפירקה לחלוטין את המועדון. בלאט שוב ספג עזיבה סיטונאית של שחקנים, הפעם עקב איחורים בתשלום שכרם. השורה התחתונה הייתה עגומה למדי: את העונה סיימה דינמו ללא שום תואר, והודחה כבר בשלב רבע גמר הפלייאוף הרוסי. אכן, הייתה זו הטרגדיה הספורטיבית המושלמת.

כמעט מאז פרוץ המשבר הגדול, העדיף בלאט שלא להתראיין. לפני ארבעה ימים הגיע להסכם עם דינמו, לפיו יותר חוזהו. הוא נחשב למועמד מוביל לאימון צסק"א מוסקבה, במקומו של אטורה מסינה. המשרה הזו הלכה היום לייבגני פשוטין, עוזרם של השניים – של מסינה בצסק"א, ושל בלאט בנבחרת רוסיה. "בכלל לא דיברתי עם אף אחד בצסק"א", מגיב בלאט לראשונה. "ייבגני חבר שלי, קולגה. עבדנו יחד בשנים האחרונות, והוא איש מקצוע מצוין. אני מאוד שמח בשבילו".

דינמו? תוך חודשיים הכל התפרק

- בוא נדבר קצת על השנה האחרונה. היו ציפיות אדירות מדינמו. וזה נגמר באופן הכי רע שיכול להיות.

"נכון, בנינו את הקבוצה כדי ללכת על כל התארים. אבל הבעיות החלו בשלב מאוד מוקדם, בעקבות המשבר הכלכלי. זה פגע בנו במיוחד, כי התקציב שלנו היה בנוי על ספונסרים, שרובם הן חברות נדל"ן. נדל"ן זה אחד הענפים שהכי נפגעו במשבר, בעולם בכלל ובמוסקבה בפרט. מהר מאוד העסק הפך להיות קשה. עם הזמן, כפי שאתה יודע, איבדנו שחקנים בכירים. אריאל מקדונלד, ג'אנרו פארגו, הוליס פרייס. ולמרות הכל, עד הראשון באפריל עמדנו בכל הציפיות שלנו. הגענו לגמר הגביע. סיימנו את הטופ-16 ביורוקאפ עם מאזן של 0:6, והמאזן הכולל הכי טוב במפעל. היינו במקום 2-3 בליגה הרוסית, שזו הייתה המטרה שלנו.

"לכן, מבחינה מקצועית, עד הראשון באפריל היינו בסדר גמור, אם לא יותר מזה. ולמרות כל התקוות וכל ההבטחות וכל הרצונות של האנשים, לא יכולנו להדביק את הפער שיצר המשבר. לצערי, החובות הכספיים עמדו לנגד עיני השחקנים. המועדון לא היה יכול לעמוד בהבטחות שנתן".

- איך קורה שמועדון גדול כמו דינמו מוסקבה מתמוטט כמו מגדל קלפים? אין בטוחות? אין תוכניות מגירה לשעת חירום?

"אתה צריך להבין, ההנהלה שעבדה איתנו היא לא הבעלים. הם לא יכלו להוציא כסף מהכיס שלהם. הרבה שחקנים שהבאנו לא ידעו מה זה איחורים בתשלומים עד העונה, והם התקשו לתפקד. ההנהלה ניסתה לעבוד בתוך כל הסערה הזו. היא הייתה אחראית לספק לנו תנאי עבודה יום-יומיים, שהיו בסדר. אבל משכורות, זה כבר עניין אחר. אותן לא היה מאיפה להביא.

"המצב ברוסיה והמצב בעולם השתנה בתוך חודשים ספורים. הכל התפרק בחודשיים. כמו מחירי הנפט, שירדו מ-140 דולר לחבית לכמה עשרות דולרים. שוק הנדל"ן התרסק. והכל נעצר. וכשהמצב נעצר, ולקבוצה לא הולך, אז גם אין עם מי לדבר. הספונסר אומר: 'תשמעו, אתם גם ככה לא מנצחים, בשביל מה לתת לכם כסף?'. אבל הם רק שכחו שלא קיבלנו כסף כמעט מההתחלה, וזה מה שהוביל למשבר אצל השחקנים, שבגללו לא ניצחנו. זה היה מן מעגל קסמים שלא נגמר. עד שהתחיל המשבר כן הגיע כסף, שהיה כסף טוב. ניסינו לנגן על זה, קיווינו שהשחקנים יבינו את המצב וימשיכו לתפקד, שישרדו. אולי הציפייה הזו הייתה מוגזמת".

השחקנים? מבין אותם, אבל גם מאוכזב

- מתי הבנת שהעסק בצרות?

"בסביבות דצמבר. אז, האיחורים במשכורות הפכו לגדולים מאוד. חלק מהשחקנים רצו לעזוב. הם כבר לא האמינו שהקבוצה תעמוד בתשלומים שהתחייבה להם. אז הבנתי שלא יהיה אפשרי לנהל את הקבוצה בצורה שקטה ונורמאלית, ושאנחנו הולכים להילחם בהרבה דברים שלא קשורים לכדורסל. בגדול, עד אפריל החזקנו מעמד, אפילו שבינואר עזבו אותנו פרייס ופארגו, שהיו מובילי הכדור שלנו.

"צריך להבין שהסיבה שבגינה רוב השחקנים בכלל הגיעו לדינמו היא שהקבוצה הזו הייתה יכולה להבטיח להם סכומי כסף גדולים. בשנים האחרונות היא עמדה בהבטחותיה. השנה, לצערי, לא. יש הבדל גדול בין שחקן שמגיע למועדון מאהבה, מרצון להשתייך לקבוצה בעלת שם גדול – כפי שקורה, נגיד, במכבי תל אביב או בפנאתינייקוס. לדינמו מוסקבה שחקנים מגיעים קודם כל בשביל הכסף. וכשפתאום אין כסף, אז לשחקנים לא הייתה סיבה להישאר. אנשים הפכו ללא מרוכזים. היו כאלו שעוד ניסו, אבל כשלא הלך לנו, שחקנים חיפשו תירוצים. זה היה מצב לא טוב".

- ואיך אתה מתפקד בסיטואציה הזו? מדבר עם השחקנים, מנסה להרגיע אותם?

"מדבר, אבל בעיקר מנסה להיות הכי מקצועי שבניתן. דרשתי מהם מה שאפשר, אם יותר או פחות, בהתאם למצב הרוח בתוך הקבוצה. ניסיתי להגיע למנהיגים של הקבוצה ולבקש את עזרתם והבנתם. אבל היו הרבה בעיות. מצד שני, ניסינו לשמור על הפרספקטיבה של השחקנים – כי גם בלי הכספים שלא הגיעו כתוצאה מהאיחורים, הכסף שכן הגיע עד לאותה נקודת זמן היה גדול מאוד. אלו היו סכומים שאולי היו גדולים יותר מהשכר שאותם שחקנים היו עושים במקום אחר במשך שנה שלמה. אז ביקשנו קצת פרופורציות. העניין הוא שכשאנשים התחילו לאבד אמונה שהקבוצה תעמוד בהתחייבויותיה הכספיות, איבדנו אותם. במובן הזה אף אחד כמעט לא אכזב אותי, אבל לקראת הסוף היו כמה דברים שכן אכזבו אותי. היו שחקנים שהחליטו להישאר, למרות הכל, ואני אומר – אם אתה נשאר, אז תעשה את זה מכל הלב. וזה לא קרה".

- איך התמודדת עם העזיבה של פארגו ופרייס?

"גם מקדונלד עזב לפניהם, אבל הסיבות היו אחרות. לא יכולנו להשתמש בו בליגה בכלל חוקי הזרים, וראיתי שזה פוגע בו. הוא קיבל הזדמנות להגיע לקבוצה כמו סיינה, ולשחקן שנמצא לקראת סוף הקריירה, הדרך שבה הוא מסיים אותה והכסף שהוא יכול עוד להרוויח חשובים לו מאוד. לכן שמחתי שאריאל עזב, כדי שיהיה לו טוב. פארגו זה סיפור אחר. ידעתי שהוא, יותר מכל שחקן אחר, הגיע אלינו כדי לעשות כסף. הרי הוא היה יכול להישאר ב-NBA, היו לו מספיק הצעות. אבל הוא רצה לעשות אצלנו חוזה גדול, אולי גם כדי לכפר על כל השנים ב-NBA שבהן הוא היה אנדר-פייד. ברגע שהוא הבין שהוא לא יראה את הכסף שהבטיחו לו הוא נשבר, והבנתי את העזיבה שלו. מה שהיה מאכזב זה שהיינו צריכים אותו מאוד מבחינה מקצועית. בתוך שבועיים איבדנו גם אותו וגם את פרייס. תראה לי קבוצה אחת בעולם שיכולה לאבד שני מובילי כדור, ועדיין להמשיך לתפקד. אחת בכל העולם. אבל אנחנו דווקא פרחנו אחרי שהם עזבו. ההתרסקות הגיעה בשלב מאוחר יותר".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

חזרה ישראל? בהחלט אופציה

- תאר לי את התחושות שלך באותם רגעים; אתה מרגיש שהכל מתפרק לך מבין הידיים, ואין לך מה לעשות?

"זה לא דבר שרציתי שיקרה וזה לא דבר שצפיתי שיקרה, אבל אתה יודע, החיים מלאים בשמחות וגם באכזבות. הדרך שבה אתה מתמודד עם משברים היא חלק חשוב מהחיים. אז התמודדנו. באותם ימים שמחתי מאוד שדן שמיר היה איתי. הוא עזר לי המון, בכל דבר, וגם בקטע הזה".

- למה אתה לא קמת ועזבת?

"גם כי כפי שאמרתי לך, למרות האיחורים בשכר, עדיין לפני המשבר קיבלנו כסף טוב; וגם כי אני לא יכול, אחרי שאני מרצה לאנשים על החשיבות של הלכידות הקבוצתית, ואומר להם שצריך להילחם, לא יכולתי פתאום לקום וללכת. חתמתי על חוזה והחלטתי לכבד אותו".

- האחרון שעזב, ממש לפני סיום העונה, היה טרוויס האנסן.

"הוא הפסיק להאמין שיקבל כסף, והעדיף שלא לסכן את עצמו בריאותית לקראת השנים הבאות. הוא אמר לי 'תשמע, אני לא מקבל את הכסף שלי. אז בנוסף גם לסכן את עצמי בפציעה, ובכך לסכן את החוזה הבא שלי?'. כן, הייתי פגוע מהעזיבה של טרוויס, אבל גם יכולתי להבין אותו היטב. התחושה הייתה מעורבת. תראה, כל הסיפור הזה של דינמו מאוד עצוב. אין מה לדבר. אבל צריך לזכור, היה משבר כלכלי עולמי. מה חושבים העובדים של ג'נרל מוטורס? איך מרגישים כל אלפי העובדים שפוטרו בעקבות המשבר? לכולם קשה".

- השנה הזו לימדה אותך משהו חדש על עצמך?

"למדתי שגם מה שנראה מצוין מבחוץ, הוא לא באמת ככה מבפנים. פעם נוספת למדתי שיש משברים בחיים, והכרחי לדעת איך להתנהל ולהמשיך להילחם. לא להישבר. היו גם דברים טובים השנה. המשפחה שלי הייתה איתי. הילדים למדו בבית ספר שנחשב לאחד הטובים בעולם. הם למדו להכיר עוד מקום מיוחד".

ואולם בלאט מודה כי לחיים בחו"ל ישנם גם חסרונות רבים. "קשה לי מאוד להזיז את המשפחה ממקום למקום. זה כבד לי על הלב יותר מכל דבר אחר. אני אולי לא גדלתי בבית עם משפחה מאוחדת, אבל גדלתי במקום אחד כל הילדות. היציבות הזו מאוד עזרה לי. הילדים שלי עברו חוויות גדולות בשנים האחרונות, הכירו הרבה תרבויות, אבל אתה מגיע למצב שבו גם אתה וגם הם רוצים להיות במקום אחד. וזה באמת מפריע לי מאוד".

- זה אומר שאתה שוקל לשוב ארצה בשנה הבאה?

"יכול להיות. רק לפני כמה ימים סיימתי את העסק עם דינמו, שהיה בעצמו לא פשוט. הייתי בלטביה, הרציתי בכנס מאמנים גדול, ורק עכשיו אני מתחיל לבדוק מה יש בשוק ומהן האפשרויות שעומדות בפני. אם יש משהו טוב, אלך עליו. אם לא, לא אאמן. אני לא אסבול".

- עוד לפני כן, מצפה לך יורובאסקט עם נבחרת רוסיה.

"נכון. בלי ג'יי.אר הולדן ובלי אנדריי קירילנקו, לשחזר את מה שעשינו לפני שנתיים זה לא ריאלי ולא רלוונטי. במקרה שהם באמת לא באים, אני מקווה שנוכל לבנות מחדש נבחרת שתרוץ הרבה שנים יחד. איתם היינו יכולים לדבר על להגיע לטופ. בלעדיהם, אנחנו צריכים לבנות מחדש".

- אגב, גם מכבי תל אביב עוברת תקופה לא קלה.

"עברה עליה עונה קשה מאוד, זה ברור. הם בעצם אמרו את זה. אבל מכבי לקחה אליפות, ובמבחן התוצאה זה כבר שיפור בהשוואה לעונה שקדמה לה. אני גם רואה שהם עושים מהלכים בשוק השחקנים. אם לשפוט לפי הצעדים שלהם עד עכשיו, הם הולכים לבנות קבוצה חזקה מאוד".

ohadgreenwald@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully