וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכבי תל אביב בדרך לצ'רלטון?

12.3.2009 / 15:05

הערפל המקצועי סביב מכבי תל אביב מקבל משנה תוקף גם משחקן החיזוק המשמעותי ביותר שלה: התמלוגים מהטלוויזיה, שיצטמצמו מאוד בשנה הבאה. הפתרון המתבקש: מעבר לערוצים בתשלום

בעונה הבאה, אומרים אנשי מכבי תל אביב, תיגמר חגיגת הבזבוזים. "לא יהיה לנו עוד קרלוס ארויו ב-3.5 מיליון דולר", מבטיחים בקבוצה. ראשי המועדון מסתכלים קדימה, אל עבר הקיץ הקרוב, ורואים שחורות: הם ייאלצו לקבל החלטות אמיצות ולקצץ דרסטית בתקציב, שחרג במיליונים רבים מן המסגרת שהוגדרה בחודש יוני האחרון.

הסיבה העיקרית לקיצוץ העתידי, כמובן, הוא המשבר הכלכלי הגדול והמציאות הפיננסית החדשה שיצר. כבר כעת ברור כי רבים מן המפרסמים, המשלשלים מיליונים בכל שנה לקופת המועדון, יצמצמו את היקף השקעותיהם. שורת ההכנסות תצטמק בהתאם. אחד הגורמים המשמעותיים ממנו שאבה מכבי סכומי עתק לאורך ההיסטוריה הוא ערוץ הטלוויזיה שרכש את זכויות שידור משחקיה ביורוליג. ערוץ 1 שילם מיליונים רבים לאורך השנים, ובשנתיים האחרונות היה זה ערוץ 10, אשר נפרד העונה מכ-3.8 מיליון דולר: כ-1.25 מיליון דולר הלכו לקופת היורוליג, והיתר לקופת האגודה.

אבל לקברניטי הערוץ נמאס מ"ההשקעה הלא מתגמלת הזו", כפי שמגדיר זאת אחד מהם. "אסטרטגית, לא נבזבז יותר בלי חשבון. מעכשיו נרכוש רק תוכניות שנוכל להרוויח עליהן כסף", הוא מוסיף. לכן מתכוון הערוץ לוותר גם על שידור המשחק המרכזי של ליגת העל בכדורגל, עליו משלם כ-5.5 מיליון דולר בעונה, ולכן מתכוון להציע למכבי סכום נמוך במיוחד בקיץ הקרוב, בתמורה להמשך ההתקשרות בין הצדדים. להערכת אנשי ערוץ 10, "כלכלית, אנחנו מקבלים אולי 30% תמורה על הכסף שהשקענו, ולכן גם ההצעה החדשה שלנו למכבי תהיה בהתאם". ובמילים פשוטות – כ-1.3 מיליון דולר בלבד, כשליש מהכספים המושקעים כעת בשידור משחקיה של מכבי במפעל. עבור המועדון, מדובר יהיה במכה כלכלית כואבת במיוחד.

ירידה ברייטינג - ירידה בביקוש

ערבי חמישי של גביע אירופה נחשבו בעבר למדורת השבט. אולם בחינה של ממוצעי הרייטינג אשר הניבו אותם ערבים בשנים האחרונות חושפת תמונה מעט אחרת. בתחילת ובמהלך המילניום, ובפרט בשלוש העונות הקסומות של מכבי (בין 2003/4 ל-2005/6), הניבו המשחקים מספרים סולידיים. עונת 2004/5, שהסתיימה בזכייה שנייה ברציפות בגביע היורוליג, הניבה רייטינג ממוצע של 18%. אך בשלוש השנים האחרונות, השקיעה המקצועית הביאה גם לשקיעה בלתי נמנעת ברמת העניין סביב הקבוצה, וכפועל יוצא לשחיקה משמעותית באחוזי הצפייה.

כך קרה שימיהם של שאראס, פארקר ו-וויצ'יץ' הפכו לזיכרון רחוק לא רק על הפרקט; העונה רושמת מכבי כ-14% רייטינג בממוצע, כאשר במשחקים מסוימים נרשמת צניחה גדולה יותר. אפילו במשחקה החשוב ביותר העונה, לפני שבועיים מול ריאל מדריד, גרפה מכבי 13.1% צפייה בלבד. בשבוע שעבר, טרחו רק 8% מכלל הצופים לזפזפ אל המשחק חסר החשיבות מול אלבה ברלין – נתון כמעט חסר תקדים. "הערב זה כנראה יהיה עוד יותר גרוע", העריכו גורמים בערוץ 10.

כאמור, האכזבה העצומה הביאה את אנשי הערוץ להחלטה לצמצם באופן משמעותי את ההשקעה במכבי תל אביב. "אם הם רוצים לקחת את זה במחיר שלנו, שייקחו. אם לא, אין לנו בעיה, שילכו לאן שהם רוצים", אמרו בערוץ. "בכלל, עדיף כבר להשקיע כסף ביצירה ישראלית ולא בספורטאים שלא מספקים את הסחורה".

יוסי ורשבסקי, מנכ"ל ערוץ 10, אמר בעניין כי "ההשקעה הכספית בשידור משחקיה של מכבי ביורוליג הייתה אדירה. בניגוד לגופים אחרים, מכבי לפחות מתנהלת כמו עסק. הם עשו את כל מה שיכלו העונה. במכבי מבינים ביזנס, מבינים עניין, ויש שם אנשים הגונים וישרים".

קודם כל ליגת העל

אם לא ערוץ 10 – שמעבר לכל, עתידו כלל טרם הובטח – מי ישדר את משחקי היורוליג של מכבי בעונה הבאה? ערוץ 1 מנוע מכך, בשל חוק שאוסר עליו להשקיע כספים בשידור משחקיה של קבוצה פרטית, אלא רק בשידור נבחרות לאומיות (הערוץ אכן משדר את משחקיה של נבחרות הכדורגל והכדורסל בטורנירים השונים) או טורנירים ממלכתיים (כמו משחקי גביע המדינה בכדורסל, ששודרו בערוץ). "כל החוק הזה הוא למעשה מעטפת שבאה להגיד למה לא לשדר את מכבי, הפועל ירושלים או אנדה רמת השרון", אומר ששי אפרתי, ראש מחלקת הספורט של הערוץ הראשון.

אלא שאפרתי לא סותם את הגולל על האפשרות שמכבי בכל זאת תחזור אל חיק ידידתה משכבר הימים. "יש כל מיני דרכים שזה אולי יקרה בסופו של דבר. קח לדוגמא את העניין הפוליטי: עכשיו קמה ממשלה חדשה, יהיה שר ממונה חדש, שר אוצר חדש. ההחלטות שהתקבלו בעבר יכולות להשתנות. מכבי, ירושלים או ההתאחדות לכדורגל, שהם גופים עם הרבה קשרים, יכולים להפעיל לחצים. תראה, בעונה הבאה יהיה פריש-מיש, וככל הנראה ערוץ 10 יוצא מהמשחק. בהנחה שערוץ 2 לא ירצו להתעסק בזה, מה שנותר הוא ערוץ ציבורי אחד, שזה אנחנו. כבר קרה בעבר שמישהו בדרג הבכיר בפוליטיקה התערב, וחיבר שני מוסדות ממלכתיים לכאורה".

עם זאת, אפרתי סבור כי גם במידה והערוץ יחליט להשקיע כספים נוספים, הוא בראש ובראשונה יפנה לכיוון משחקי ליגת העל בכדורגל. "ההערכה שלי היא שלא נהיה עם מכבי בשנה הבאה. אם כבר, יש יותר סיכוי שנשדר את המשחק המרכזי בכדורגל, כי הוא נוגע לכל הקבוצות בארץ ולכל האוהדים, וזו לא קבוצה אחת שאתה משדר ומזרים אליה כספים באופן בלעדי. כולם הרי מכירים את הביקורת המסורתית, שכביכול החזקנו בעבר את מכבי ותמכנו בה. זו טענה די לגיטימית".

הכדור לא ב"רשת"

ומה בדבר ערוץ 2? נראה כי בעניינו, אל לאנשי מכבי לפתח תקוות מרובות. שתי הזכייניות, קשת ורשת, חולקות את ימי השידור השבועיים, וגם מתחלפות ביניהן במהלך השנה. קשה לראות כיצד ניתן יהיה להתגבר על המשוכה הזו. "זה בכלל לא על סדר היום שלנו ולא עומד על הפרק. אנחנו לא במשחק הזה", מספר בכיר ב"רשת".

מעבר לכך: "כל ההפקות יורדות במחיר, וברור שגם הספורט בכלל ומכבי תל אביב בפרט ייפגעו", מוסיף הבכיר. "זה פשוט לא כלכלי לשדר את זה, בטח שלא כדורגל. כדורסל הוא ענף קצת יותר כלכלי, בגלל שיש יותר 'ברייקים', בסוף כל רבע ובכל פסק-זמן. אבל אין מצב שישלמו בעונה הבאה סכומים שכאלו. יודע מה, אולי בעונה הבאה בכלל לא ישדרו את מכבי בערוץ פתוח. נגיד את זה ככה: שידורי הספורט בבעיה קשה, הכדורגל בבעיה אנושה, מכבי תל אביב בבעיה גדולה".

ערוץ הספורט יכול להיחשב כמועמד לקלוט את סגנית האלופה. בכל זאת – משפחת רקנאטי, החולשת על כ-16.7% ממניות הקבוצה, מחזיקה באחוזים גם בערוץ הספורט. "בלי פרסומות, איך נחזיר את ההשקעה? יודע מה, גם אם נשלם רק מיליון דולר, ולא ארבעה מיליון כמו ערוץ 10 – איך נחזיר את זה בלי פרסומות? מה יהיה המודל? זה מטורף", מודה גורם בערוץ. "השחקנים בעניין של מכבי צריכים להיות ערוץ 1, ערוץ 2 וערוץ 10. זה מה שהיה במשך כל השנים וזה מתאים למבנה השוק בארץ. ערוץ הספורט לא יכול לממן את זה, גם לא ברבע מהכסף שמשולם היום. לך תדע, אולי בכלל לא תהיה ברירה ומכבי תשודר בערוץ בתשלום. מי היה מאמין שמכבי מסוגלת להגיע לשם?".

פתרון אפשרי: צ'רלטון

ששי אפרתי אף הוא לא פוסל את האפשרות הזו – אפשרות ושמה צ'רלטון – שתרחיק את מכבי ממדורת השבט, ותהפוך את שידורי הקבוצה לנגישים פחות לאוהד הספורט הישראלי. "פעם, לפני שרענן כץ ודיוויד פדרמן הפכו לבעלי השליטה במכבי ושמעון מזרחי היה יותר דומיננטי, הוא וויתר על הרבה כסף כדי להיות משודר בערוץ 1", מספר אפרתי. "ערוץ 2 הציעו להם בזמנו מיליון דולר יותר ופדרמן ניסה לדחוף בכיוון, אבל מזרחי כפה עליהם להישאר עם הערוץ הראשון. גם בעונת 2003/4, עונת הפיינל פור בתל אביב, שמעון הסכים להוריד במחיר כדי שאנחנו נשדר את היורוליג ונפיק את שידור הפיינל פור. אבל היום פדרמן וכץ חזקים, והם אנשים בעלי אוריינטציה כלכלית, ואולי הם יגידו 'מה פתאום להתפשר, אנחנו יכולים לקבל סכומי כסף גדולים יותר אם נשודר בערוץ בתשלום, ולשם נלך'".

ראוי לציין כי גם על פי חוקי המועצה לשידורי הכבלים והלוויין, כפי שדואג להבהיר היו"ר ניצן חן, תוכל מכבי להיות משודרת בערוץ בתשלום, ובפרט שמשחקי הפיינל פור ישודרו בערוץ פתוח. "תשמע, כל נושא זכויות השידור הוא אחד הדברים המרתקים ביותר והרבה אנשים מתעסקים בזה. הייתה שנה כלכלית קשה מאוד במשק, והיא תוביל להרבה קשיים", מסכם אפרתי. "קשה להעריך בדיוק מה יקרה, אבל לדעתי, או שמכבי ירדו דרמטית במחיר ואז אולי יהיה מי שיפעיל לחץ וערוץ 1 כן ייקח אותם, או שערוץ 10 יישאר עם מכבי בהרבה פחות כסף. בכל מקרה, הם כבר לא יקבלו את הסכומים שהם מקבלים היום, וברור שעבורם יהיה מדובר בבעיה של ממש".

ohadgreenwald@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully