וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורטסמות – העתיד של בית"ר

6.1.2009 / 12:12

השחקנים הבכירים נמכרים, חלק רוצים לעזוב. אנשים במועדון לא יודעים מה יהיה מחר והמאמן סופג את כל האש. לא, לא מדובר בבית"ר ירושלים, אלא בפורטסמות מודל 2009. בממלכת גאידמק המשותקת בדרום אנגליה תמצאו יותר מרמז אחד לצפוי בבירת ישראל

קצת אחרי אמצע חודש דצמבר 2008 החליט בית המשפט המחוזי בתל אביב להרחיב את העיקול על נכסיו של ארקדי גאידמק, לבקשת איש העסקים יוסף טרוים. לא נלאה אתכם בפרטים הכלכלים, אבל רק נספר לכם שההחלטה נגעה בלא מעט נכסים, מרכבו של גאידמק ועד בית"ר ירושלים עצמה. בין השורות של ההחלטה שעניינה לא מעט כתבים כלכלים וספורטיביים בישראל, היו דברים שנראו קצת פחות חשובים לנו, כמו זה שבית המשפט סירב להטיל עיקול על זכויותיו של גאידמק בנכסים שהוא מחזיק מחוץ לארץ, שם משום מה נמצאת הכדורגל פורטסמות האנגלית. לאורך חודשים רבים ניסה גאידמק לטשטש את עקבותיו וקשריו לקבוצה שנרכשה על ידי בנו, למרות שלא פעם מספר כלי תקשורת באנגליה הטילו ספק בכך שבנו מסוגל להחזיק לבד קבוצה בפרמייר-ליג. אלא שאז הגיע המשבר הכלכלי וסיפק לנו יותר מרמז אחד על הקשר בין בעלי בית"ר ירושלים לפורטסמות.

לא בטוח שהיינו צריכים למצוא את פורטסמות ברשימת נכסיו כדי להבין זאת. ממש באותו זמן בו החלה להשתלט אי ודאות גורפת על עתידה של בית"ר ירושלים, התחיל תהליך דומה בפורטסמות ולפני כחודש הודיע הבן אלכסנדר שהוא מעוניין למכור את הקבוצה. יתרה מזאת, הידיעות שיוצאות מפורטסמות בשבועות האחרונים יותר מרומזות למה שצפוי לבית"ר ירושלים בקרוב.

מכירת חיסול של שחקנים, חוסר ודאות כלכלית ולא מעט דילמות עתידיות מלמדים על שקיעה של מועדון שבשנים האחרונות חווה רנסנס אמיתי. מועדון שרק קם מהקרשים ועלול לחזור לשם בקרוב. מזכיר לכם משהו?

העונה הטובה ביותר

רק בחודש מאי האחרון הפליגה פורטסמות על גלי האופוריה. אחרי שיפור ניכר בשנתיים שקדמו לה, הפכה עונת 2007/8 לטובה ביותר של המועדון מזה 58 שנים. הקבוצה סיימה במקום השמיני בליגה, זכתה בגביע שני בתולדותיה והעפילה לגביע אופ"א. שמועות סביב מכירה של המועדון אמנם צצו בתחילת 2008, אבל הוכחשו ונשכחו ולכבוד יום הולדתו ה-32 והעפלתה של הקבוצה לאותו גמר הגביע, התראיין בעלי המועדון, אלכסנדר גאידמק, בהרחבה ל'גרדיאן' האנגלי.

בכתבה שנשאה את הכותרת "החזון של סשה לגדולה בחוף הדרומי", הוא סיפר על התכניות לבניית אצטדיון חדש, על הדרך בה התעשר, על החיבה שלו לאנגליה בה הוא חי מאז 1995, ועל תקציב הרכש המוגדל אותו יהיה נכון להעמיד לטובתו של הארי רדנאפ אם הקבוצה תעפיל לגביע אופ"א. בגמר הגביע עצמו הסתובב גאידמק בוומבלי כחתן השמחה ולא הסתיר את התרגשותו מגודל המעמד.

גאידמק פרץ לכדורגל האנגלי בסערה. בינואר 2006 שילם 15 מיליון ליש"ט וקיבל לידיו מחצית מקבוצת פורטסמות וכעבור כחצי שנה השלים את רכישתו הכוללת של המועדון מדרום אנגליה בעלות כוללת של 32 מיליון. איש העסקים מילאן מנדריץ', ממנו רכש גאידמק ג'וניור את פורטסמות, קנה אותה בעצמו ב-1999 והצעיד אותה לליגה הבכירה, אבל עד הגעתו של איש העסקים הצרפתי-רוסי-ישראלי, שהיה בן 29 כשהשתלט על הקבוצה, המטרה הכמעט יחידה של פומפי הייתה להישאר בליגה.

פתאום החל עידן חדש בפראטון פארק המיושן. שחקנים בעלי שם כסילבן דיסטן ולסאנה דיארה עשו דרכם לדרום אנגליה ואוהדי הקבוצה חזו מדי מחזור בדייויד ג'יימס, גלן ג'ונסון, סול קמפבל, ג'רמיין דפו ולאחרונה גם בפיטר קראוץ'. כולם שחקני נבחרת אנגליה בשנים האחרונות, לובשים את מדי הקבוצה. פורטסמות התחילה לדהור ולשיאה הגיעה כאמור בשלהי העונה שעברה.

אותו חודש מאי קסום מבחינה ספורטיבית של גאידמק הבן לא פסח גם על אביו לאחר שבית"ר ירושלים זכתה בדאבל היסטורי בישראל והשלימה את אחת מהעונות הטובות ביותר בתולדותיה. אלא שמספר חודשים חלפו, עונת 2008/9 החלה ומשבר כלכלי חריף בא לאוויר העולם. הצהרתו של אבא ארקדי על נכסיו בפני התקשורת הישראלית חשפה גם את השם פורטסמות ולמרות הכחשות גורפות וזועמות מכיוון הקבוצה האנגלית, לאוהדי הקבוצה בהחלט יכולה להיות סיבה לדאגה.

מוכרים בלבד

החודש הקרוב מוגדר על ידי שחקני ואוהדי פורטסמות ועל ידי כלי התקשורת באנגליה כמכריע וכזה שיספק את התשובות לשאלות סביב עתידה של הקבוצה, כשהתנהלותה בחלון ההעברות תעמוד תחת זכוכית מגדלת. אלכסנדר גאידמק תמיד הקפיד להדגיש שאת הכסף, ששימש גם לרכישתה של פורטסמות, הוא עשה במו ידיו, אבל איכשהו הקשיים הכלכליים שפגעו באביו הגיעו גם למחזור המזומנים שלו. "הגעתי למסקנה שאני כבר לא יכול להשקיע את כמות הזמן הנדרשת לניהול המועדון", הודיע הבעלים הצעיר, "אמכור את הקבוצה רק למי שיוכל להשקיע את כמויות הזמן והכסף שיסייעו למועדון להגיע למירב הפוטנציאל שלו. אני מדגיש שיותר חשוב לי למצוא את הרוכש הנכון מאשר למכור בהזדמנות הראשונה".

גאידמק הבן עדיין לא מצא קונה וכרגע פורטסמות עושה קולות של קבוצה משותקת, קבוצה שמוכרת לא מעט מנכסיה. בקיץ האחרון מכרה פורטסמות את סולי מונטארי ואת פדרו מנדס אחרי שצברה חובות גדולים, אלא שהאקטים הללו רק בישרו על הבאות. על פי דיווחים באנגליה בחודשים האחרונים, כ-90 אחוזים מהמחזור הכספי השנתי של הקבוצה הולכים למשכורות של השחקנים, מה שמשאיר מעט מאוד כסף לניהול השוטף של המועדון והרבה מאוד חובות. המיליונים שהגיעו ממכירתם של השניים הנ"ל וגם של לסאנה דיארה לריאל מדריד בתוספת לחיסכון במשכורות, אמורים לספק כסף לרכישות חדשות, אבל בפומפי יש כאלו החוששים שהכסף יוקדש לכיסוי החובות ולא להבאת שחקנים חדשים.

"אם הכסף שנכנס ממכירת דיארה ואולי שחקנים נוספים לא יחזור לקבוצה, נדע יותר טוב מה המצב. אני לא חושב שגאידמק מחויב באמת למועדון ובגלל זה יש כל כך הרבה חוסר ודאות", אומר לוואלה! ספורט ג'יימס ברטון מהעיתון 'פורטסמות טודיי'. "חצי מהשחקנים רוצים לעזוב, הקבוצה במצב לא טוב וטוני אדאמס לא מצליח בינתיים. כרגע אין ביטחון ואני מאמין שאם הוא לא ימכור את הקבוצה, בעונה הבאה יהיה מצב שלא ממש ברור מי יהיה אחראי על המועדון".

חוסר הוודאות סביב עתידה של הקבוצה והשמועות ההולכות וגוברות על מכירתם של כוכבים כג'רמיין דפו וגלן ג'ונסון, פגעו גם הם בקבוצה, ש-13 משחקניה מסיימים חוזה בקיץ הקרוב. "אני צריך לשחק ובו באותו זמן לדאוג לעתיד שלי. יש כמה שחקנים שנמצאים באותו מצב כמו שלי. אף אחד לא ממש יודע מה קורה כרגע", סיפר לאחרונה קשר הקבוצה, שון דייויס, וסילבן דיסטן הוסיף: "בכל יום אתה חושב 'מה הולך לקרות היום?'. כל יום אנחנו קוראים בעיתון שלמועדון יש בעיות כלכליות ואנחנו לא יודעים מה נכון ומה לא". מיכאל זנדברג לא היה מנסח זאת טוב יותר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

חוסר אכפתיות

באופן כללי גאידמק נחשב לאדם שלא מרבה להתראיין, אבל כשהוא כבר עשה זאת, כמעט תמיד הוא התראיין לכלי התקשורת הכלל ארציים ולא לעיתונים בתפוצה מקומית. כשכבר דיבר, רצה שכולם ישמעו. בחלק הזה הוא דומה לאביו וכך גם בתכניות העלומות שלו למועדון שבידיו. בדומה לארקדי, גם אלכסנדר הודיע שהוא רוצה למכור, אבל בינתיים לא נראות תוצאות. פורטסמות היא לא רק קבוצת הכדורגל על הדשא, אלא גם האצטדיון החדש המתוכנן כקומפלקס שיכלול מרכז קניות ודירות, ועל נכסים כאלו לא קל לוותר. אבל בדומה למצב בבית"ר ירושלים, המסתורין שאפף את עסקת רכישתה של פורטסמות, ממשיך לנוע סביב עתידה.

בינתיים מתברר שלמרות ההכחשות לאורך שלוש השנים האחרונות, הקשר העסקי בין אלכסנדר גאידמק לאביו מבוסס וחזק ורק לפני כחודשיים הובאו בפני בית משפט בצרפת טענות על כך שלחשבונו האישי של הבן נכנסו לפחות 34 מיליון ליש"ט מעסקאות באנגולה כשהיה בתחילת שנות ה-20 לחייו. התהליכים הדומים בינתיים שחוות בית"ר ירושלים ופורטסמות, רק מחזקות את ההערכות לפיהן לארקדי גאידמק יש דריסת רגל משמעותית במועדון האנגלי, גם אם זו נראית רק מאחורי הקלעים ולעיניו של בנו בלבד.

החודש הקרוב, כאמור, יספר הרבה על עתידה של פורטסמות. גם אם הקבוצה תחתים שחקנים, כנראה שאלו יהיו בסדר גודל קטן יותר מאלו של העוזבים, אבל יתכן שטוני אדאמס ואוהדי הקבוצה יסתפקו גם בהוכחה הזאת לכך שבמועדון יש גם תנועה פנימה ולא רק החוצה והקבוצה לא משותקת. אחרי עונה של שכרון חושים, נקלעה פורטסמות לתקופה חדשה של חוסר ודאות מעיקה ויתכן שעל אוהדיהן של בית"ר ירושלים ושל הקבוצה מדרום אנגליה לעקוב אחרי המתרחש מעבר לים ולנסות ללמוד אלו על עתידם של אלו.

לשאלה האם לגאידמק הבן איכפת יותר מהקבוצה שלו באנגליה מאשר גאידמק האב והקבוצה שלו בישראל, אנחנו רק יכולים לנחש את התשובה. "אני לא חושב שהאוהדים אוהבים את אלכסנדר גאידמק, אבל אני בטוח שהם רוכשים לו הרבה כבוד", מסכם העיתונאי ברטון, "הוא לא מילאן מנדריץ', שהיה הרבה יותר מעורב רגשית במועדון. למנדריץ' באמת היה אכפת, אבל זו לא התחושה שיש עם גאידמק. כמה אכפת לו? אני לא בטוח, אבל אני מנחש שלא יותר מדי". ובאמת אפשר רק לנחש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully