וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העולם על פי בולט

3.1.2009 / 11:16

בהרבה מדינות חשבו שיוסאין בולט ראוי ממייקל פלפס לתואר ספורטאי השנה. ב-2009 הוא יצטרך לשוב ולהוכיח את זה, אבל מה צפוי לו?

מהדורות סיכומי השנה של עיתוני הספורט המובילים בעולם לא הורידו את החיוך של יוסאין בולט. רובן, חוץ מהאמריקאים כמובן, העדיפו אותו על פני מייקל פלפס ובחרו בו לספורטאי השנה. האיש המהיר בכל הזמנים, ששבר שלושה שיאי עולם על המסלול בבייג'ינג, החזיר את הכבוד של האתלטיקה, שכל כך נפגע בשנים האחרונות.

ועכשיו מגיעה שנת 2009, ומה שיפה בכל שנה אי זוגית הוא שהיא מכינה את הקרקע למשחקים האולימפיים הבאים, או שהיא באה להזכיר שיש דברים לא פחות חשובים מהם - בשני המקרים מדובר באליפות העולם. במקרה שלנו, מדובר בשנה פוסט אולימפית - כך שכל האתלטים יקדישו את השנה להכנה לברלין 2009, ואם מזג האוויר רק יאפשר זאת - מדובר באליפות שאמורה להיות הטובה בכל הזמנים. בולט יהיה שם, גם אסאפה פאוול, טייסון גיי וכל מי שרוצה להשתתף בפרק הבא של "היסטורית מלכת הספורט - שנות האלפיים", שהגיע לשיאו בקיץ 2008 ורק מחכה להתפתחויות חדשות.

ארבעה שיאי עולם? סבלנות

אחת ההצהרות של יוסאין בולט אחרי שזכה בתואר אתלט השנה מטעם ההתאחדות הבינלאומית, הייתה שבעתיד הוא ינסה לשבור גם את שיאו של מייקל ג'ונסון בריצת ה-400 מטר (43:18 שנ'). הרבה עיתונים ואתרי אינטרנט חגגו על הכותרת הזאת, ונראה שיש כאלה שמתכוננים לראות את בולט רץ את המרחק הזה כבר השנה. אז אין לכם מה למהר - אם בולט רוצה לשחזר את הטריפל מבייג'ינג גם בברלין (100 מטר, 200 מטר ו-4X100 מטר), הוא לא יוכל להרשות לעצמו להפריע לשגרה עם אימוני 400 מטר, השונים במהותם. חוץ מזה, גם אם היה ממש רוצה - הוא לא היה יכול להשתתף בריצות ה-200 וה-400 מטר במקביל באליפות העולם, משום שהן מצטלבות בלוח הזמנים. עם הנסיון לשבירת שיא העולם ב-400 מטר בולט ימתין לפחות עד 2010, שנה שבה אין תחרויות משמעותיות באתלטיקה. הקיץ, הוא ימשיך בשלו עם ריצות הספרינט הקצרות.

המטרות, חוץ משלושת התארים, הן כמובן לשבור שלושה שיאי עולם נוספים. עד כמה שזה נשמע אבסורדי, דווקא שיאו העולמי ב-100 (9:69 שנ') נראה הכי "שביר" נכון לעכשיו. ההישג האדיר של בולט ב-200 (19:30 שנ') נראה קשה מדי על הנייר, אבל ככה הוא נראה גם כשמייקל ג'ונסון החזיק בשיא הקודם, שהיה איטי בשתי מאיות. השיא השלישי, 4X100, לא תלוי רק ביכולתו של בולט - מה גם שלא תהיינה יותר מדי הזדמנויות לשבור אותו.

בולט עצמו התייחס בלא מעט הזדמנויות לשני השיאים האישיים שלו ואמר: "המאמן שלי, גלן מילס, טוען שאני יכול לרדת מ-9:60 שנ' ב-100 מטר ואני מאמין לו, כך שאנו בונים על 9:59 שנ'. הוא גם חושב שאני יכול לרדת מ-19 שניות ב-200 מטר, ובדרך כלל הוא יודע על מה הוא מדבר".

היריבים

לבולט מצפה עונה ארוכה ומעניינת. היא אמורה להתחיל לקראת סוף מאי - ולמי שיש זכרון טוב, בתקופה הזאת בשנה שעברה פרצה לתודעה התופעה שנקראת יוסאין בולט, באליפות "ריבוק" בניו יורק. עוד לא ידוע אם הוא יחזור להשתתף בני יורק, אבל אין ספק שהוא יבחן את כושרו ב-3 או 4 תחרויות עד לפתיחת עונת הגולדן ליג ביולי. האירוע המרכזי יתקיים כאמור בין ה-15 ל-23 באוגוסט באצטדיון האולימפי בברלין - מקום עם הרבה עבר וכנראה שלא מעט עתיד.

צריך לזכור משהו חשוב, שנשכח בערב ה-16 באוגוסט 2008. ליוסאין בולט יש יריבים. הם אמנם נעלמו בקיץ האחרון, אבל הם נמצאים שם והם כל כך שונאים לראות אותו רוקד. הם מאמינים בלב שלם שבולט הגיע לשיא שלו שנתיים מוקדם מדי, והם מקווים שזה היה הקיץ האחרון. חלקם שונים ממנו לגמרי מבחינת הטכניקה והנתונים הפיזיים, חלקם מזכירים אותו. חלקם כבר היו היריבים הגדולים שלו בעבר, חלקם מתכוננים להפוך לכאלה. אלה השמות שאנחנו מסמנים לצידו של בולט לקראת קיץ 2009. לאור הנסיבות של אוגוסט האחרון, לכל אחד מהם יש יותר סיבות שלא לסכן את בולט כפי שתראו. מצד שני, צריך להאמין במשהו, לא?

אסאפה פאוול -

למה לא? שיאן העולם הקודם ובן ארצו של בולט הפך לבדיחה של עולם האתלטיקה אחרי שלא הצליח להשיג פודיום גם במשחקי בייג'ינג (בריצת ה-100) וסומן כלוזר הגדול של התחרויות הגדולות. למה כן? כי הוא חזר לעצמו אחרי בייג'ינג וקבע זמן נהדר של 9:72 שנ' בתחרות בלוזאן. כולם יודעים, פאוול הוא ספרינטר טכני מעולה עם נתונים דומים לשל בולט, ואם הכל יתחבר לו כמו שצריך, הוא יוכל להגיע לרמה שלו.

טייסון גיי -

למה לא? התחרות בין גיי לפאוול היא קלאסית, אבל האמריקאי שפישל בבייג'ינג לא מספיק טוב כדי להתחרות מול בולט. למה כן? כי מישהו צריך להציל את הכבוד האמריקאי שהולך ונרמס בכל אולימפיאדה.

טראוויס פאדג'ט -

למה כן? כי אם יש אמריקאי שיציל את הכבוד, אז אולי מדובר בצעיר הזה, בן השנתון של בולט (1989), שקבע בקיץ האחרון שיא אישי של 9:89 שנ'. במשחקים האולימפיים הוא הצליח להיכנס רק לנבחרת השליחים, שהפילה מקל במוקדמות ונפסלה. נחשב לאחד משני הספרינטרים של הדור הבא יחד עם וולטר דיקס, שזכה במדלית הארד ב-100 ו-200 מטר בבייג'ינג. למה לא? כי הוא מזכיר יותר את טייסון גיי ולא את בולט או פאוול מבחינת הנתונים הפיזיים הכבירים, שהפכו למצרך מבוקש מאוד בעולם הספרינטים.

ריצ'ארד תומפסון -

למה כן? הספרינטר מטרינידד זכה במדלית הכסף בריצת ה-100 בבייג'ינג, אבל בטח שכחתם את זה בגלל ההלם מהתוצאה של בולט. הנה מועמד ראוי שיש לו כמעט את כל הנתונים להפוך לדבר הבא: א. נהנה מהשאנטי הקאריבי של טרינידד ולא חווה את הלחץ האמריקאי. ב. מתנשא לגובה של 1.88 מ', בעל צעדים ארוכים וזינוק מדהים, שרשם את זמן התגובה המהיר ביותר בגמר ה-100 בבייג'ינג. ג. אתלט מכללות מצטיין, שזכה בשנה שעברה בתואר ה-NCAA בריצת 60 מטר באולם ובריצת 100 בעונת הקיץ, במדי לואיזיאנה. ד. יליד 1985, מבוגר מבולט בשנה. כל הקריירה עוד לפניו. למה לא? עזבו. תנו לנו לסמן מישהו אחד כמו שצריך, כי על האמריקאים אנחנו כבר לא סומכים.

לאן הוא באמת יגיע השנה?

כן, אז מסתבר שבעולם ובג'מייקה כבר הפנימו את העובדה שנמצאה הנוסחה לאיש המהיר ביותר בעולם, וזה אומר תרכובת התכונות שמאפיינות ספרינטר ממוצע, פלוס גובה של מעל 1.95 מטר.

עכשיו נותר לראות אם בולט באמת עשה בשכל, כשלא ניצל את הכוח המתפרץ שלו עד הסוף בבייג'ינג, היכן שהיה יכול לקבוע זמן של 9:60 שנ' לפחות בריצת ה-100. מצד שני, ב"מחנה בולט" תמיד רמזו על כך שההפתעות הגדולות יגיעו כשבולט יהיה בן 24, כלומר שנת 2010 - זה הגיל שבו הספרינטר מגיע לשיא היכולת שלו, לפי הסטטיסטיקה. השנה הטובה ביותר של אסאפה פאוול הייתה כשהוא היה בן 24, שלא נדבר על מוריס גרין שקבע שיא עולם של 9:79 שנ' בדיוק בגיל הזה.

חוץ מזה, מוטלת על בולט חובת הוכחה נוספת, כזו שלא מדברים עליה בגלוי אבל כולם מדברים עליה בסתר - להמשיך ולהשיג את אותן תוצאות, ולהישאר נקי. לא רק בשבילו, לא רק בשביל ג'מייקה אלא בשביל עולם האתלטיקה. לא מדברים על זה, אבל כולם יודעים - אם חס וחלילה גם בולט ייכשל ביום מן הימים בבדיקת סמים, זה יהיה סופה של האתלטיקה והכתרתה של השחיה לתואר מלכת הספורט. ומה עם מייקל פלפס? יכול להיות שלאור בחירות השנה של העיתונאים האירופאים, הוא מחכה בסתר ליבו ליום הזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully