וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלונטר של גרשון

25.9.2008 / 14:00

הוא עלה לאליפות אירופה עם נבחרת קיקיונית, הוא אלוף אירופה לשעבר למי ששכח, הוא מאמן ששינה את הכדורסל האירופי, אז איך פיני גרשון נשאר בלי קבוצה?

"הוא מאמן ענק", התרגש קאלויאן איבאנוב, "עלינו לאליפות בזכותו. הוא שינה את אורח החשיבה שלנו, גרם לנו להאמין בעצמנו ונטע בנו ביטחון עצמי". עם שחקנים אלמונים כמו איברהים ג'אבאר, בוז'ידר אברמוב וקאבדר קוטסוב, פיני גרשון העלה את הבולגרים לאליפות אירופה מבית בו שיחקו איטליה וסרביה, העדיפות בהרבה. נשיא איגוד הכדורסל הבולגרי, מיכאיל מיחוב, הפציר בגרשון להמשיך ולשפר את הכדורסל הבולגרי ולעמוד בראש האקדמיה הלאומית לכדורסל שתוקם בעתיד הקרוב. גרשון ככל הנראה ייעתר לבקשה. "אני מקווה שרבים יצטרפו אליי למיזם שיקדם את הכדורסל הבולגרי", צוטט בתקשורת הבולגרית. מלך חדש קם בבלקן.

אבל היורובאסקט מתחיל רק בספטמבר 2009, פרק זמן ארוך מאוד עבור אישיות קופצנית כמו גרשון, ומנגד, עונת היורוליג אוטוטו נפתחת, היבשת רוחשת פעילות ורק הוא, מי שאמור היה להוביל את אחת מענקיות היבשת, שוכב לו על הגב ומביט על התקרה, רואה כיצד חולפים ימיו בבטלה גמורה. הכיצד? הלא מדובר באלוף אירופה עד לפני כמה שנים?

ציפיות לחוד, ומציאות לחוד

"קורה שמאמנים לא מצליחים בקבוצות אבל זה לא הופך אותם לפחות טובים, כמו שכאלה שמצליחים בקבוצות לא בהכרח הופכים טובים יותר. יכול להיות שפה הייתה אי התאמה", מסביר יורם חרוש את ההרפתקה היוונית של גרשון. המאמן הובא בקיץ 2006 בקול תרועה, כדי להחזיר את הצבע ללחיו של סוקרטס קוקאליס, הבוס באולימפיאקוס פיראוס. מאז 1997, אז זכתה הקבוצה בטריפל - אליפות גביע ואליפות אירופה - היא רשמה רק גביע אחד, והאגו של קוקאליס פרפר על הפרקט, תחת רגליהם של שחקני פנאתינייקוס. ביוון ציפו למגע הקסם הגרשוני, והאוהדים התאהבו בישראלי שדיבר על טריפל מחודש.

הקלקולים החלו בעונה השנייה בקבוצה. גרשון קיבל צ'ק פתוח, אבל דווקא פאו הייתה זו שהחתימה תותחים כבדים. שרונאס יאסיקביצ'יוס הכיר היטב את גרשון מיד אליהו, ספאנוליס רצה כנראה לשחק אצל אוברדוביץ', ופתאום גרשון לא נראה כה אטרקטיבי כשהשניים הלכו לפאו. למרות השכר הגבוה שהוצע להם, כוכבים יוונים גדולים כמו ניקוס זיסיס, אנטוניס פוטסיס ולזארוס פאפאדופולוס העדיפו לשחק בצסק”א, פאו או קבוצות אחרות ביבשת. הסתבר שיש מאמנים ויש מאמנים, ונראה היה שגרשון הוא לא מאמן שמחזרים לפתחו.

השחקנים בפיראוס לא ממש הסתדרו עם מאמן הכושר אבי קובלסקי, אותו הביא גרשון. גם יחסיו של המאמן הישראלי עם קינטל וודס היו מעורערים, אחרי שבחר בלין גריר ומרק ג'קסון כאמריקאים שישחקו בליגה, והגביל אותו למשחק בשבוע. ההילה שאפפה אותו בישראל, נמוגה ביוון. שרשרת הפסדים בינואר 2008 גרמה ללחץ מצד האוהדים, ולבסוף הישראלי פוטר בפברואר, ללא אף תואר.

חוסר הצלחה? יוון עדיין מאוהבת

כתם ברזומה? דכדוך בשל חוסר הצלחה? רחוק מכך. "פיני מאוד רגוע, שמח, עליז ונמרץ”, מספר הרב יעקב גלויברמן, חברו של גרשון, ונדמה שהתקופה בפיראוס היא רק חבטה קלה בכנף האגו של גרשון, לא יותר. "בכל יום שני הוא משתתף בשיעור שנערך בשיטת שיחת ועידה מצולמת, ואנו לומדים יחד, אני מפה והוא מיוון. האנשים ביוון אוהבים אותו, הוא חי שם. הוא הישראלי המצוי, אנשים מתחברים אל חיוניותו ומעריכים את דאגתו הרבה לזולת ואת העזרה שלו. ליוונים אין סבלנות ואם הייתה להם קצת, אז היה בסדר”. התקשורת היוונית דאגה לציין כי גרשון חי ביוון, כדי לא לשלם מס בישראל על המשכורת אותה הרוויח בפיראוס, אבל הייתה רחוקה מלצלוב אותו על הישגיו המקצועיים. אפילו עיתונאים יוונים שכתבו נגדו, נשבו בקסמו לאחר שישבו איתו לשיחה אישית.

בקיץ הונחו בפניו הצעות מפאוק סלוניקי ופאניוניוס. גרשון דרש מפאוק 800 אלף דולר, והמשא ומתן הופסק משום שלמועדון מסלוניקי לא היה תקציב המתאים למידות הקבוצה שרצה לבנות, אבל די בהצעות אלה כדי ללמד כי ההערכה של הכדורסל היווני כלפיו כלל לא נפגמה עקב ימיו בפיראוס. זה בדיוק העניין. גרשון של 2008 הוא איש מקצוע מוערך ועשיר, שאימון כדורסל הוא עבורו בחירה, סוג של אתגר, ולא הכרח כדי להתפרנס או ששמו יישאר בתודעת הענף. אחרי ההצלחה עם מכבי תל אביב והתנאים הגבוהים שקיבל בפיראוס, גרשון שייך לליגת העל של מאמני היבשת והוא נוהג בהתאם.

תעירו אותי כשיקרה משהו מרגש

אחרי שאימן את מכבי תל אביב, דייויד בלאט הלך לסנט פטרסבורג ובנטון טרביזו, ומשם הקריירה שלו נסקה. בניגוד אליו, גרשון עזב את מכבי כשמעמדו רם יותר, וסגנון משחקו הפך מודל לחיקוי. במצב שכזה, סביר שיציב תנאי פתיחה גבוהים לכל קבוצה הדורשת את שירותיו. "פיני לא גדל עם כפית זהב בפה, והוא אימן מועדונים קטנים בתחילת דרכו ואחר כך גדולים”, מסביר שרון דרוקר את שיקוליו של גרשון. "הוא לא לוקח כל הצעה, וסירב בגלל סוג המקומות או התנאים למשפחה. במעמדו הוא יכול לבחור. אין הרבה קבוצות בסדר גודל של אולימפיאקוס, וכל דבר אחר זו ירידה ברמה התקציבית. הרבה היו לוקחים הצעות כמו שהוא קיבל לדוגמה מהכוכב האדום בלגרד, אבל הוא מחשב בנוסף את גובה התקציב, השחקנים שאפשר להביא, סיכויי ההצלחה ועוד פרמטרים”.

“האיכויות שלו גרמו לבולגרים להגיע לאליפות אירופה, ועוד מבית קשה”, מוסיף חרוש דוגמה עדכנית. "טביעות האצבע והידע שלו עשו את שלהם. לא עקבנו מקרוב אחרי בולגריה, אבל אנחנו מכירים את הכדורסל שלהם, משום שהם שיחקו נגדנו בבית לפני שלוש שנים. הכדורסל שלהם אז לא היה כזה שמאפשר כניסה לאליפות אירופה, ואין לי ספק שפיני שדרג אותם". כבר אמרנו שרק אתגרים עושים לו את זה?

מועדון הקבוצות הגדולות באירופה מצומצם, וגרשון, מסיבות שונות, נשאר בחוץ. צסק"א מאוהבת באטורה מסינה, פאו באוברדוביץ', ואילו ברצלונה וסיינה נותנות צ'אנס לחאבי פאסקוול וסימונה פיאנג'יאני, שהיו בעבר עוזרי מאמן במועדונים. בינתיים גרשון עושה בטן-גב, וממתין בסבלנות למשרה שתתפנה באחת הקבוצות הגדולות, כפי הנראה כאלה שלא משחקות ברוסיה. “אני מניח שהיו לו הצעות והוא העדיף להיות סלקטיבי, או לנוח קצת", אומר חרוש, ומוסיף כי לא צריך לדאוג לגרשון בעניין הזה, "אין לי ספק שאם הוא ירצה לאמן בקבוצות, הוא ייאמן".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully