וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך אומרים מסי בעברית?

רוב הגדולות באירופה ניסו לשגע את גיא אסולין עם כסף גדול, אבל משפחתו מסרבת לקצר תהליכים בדרך להפיכתו לשחקן שלם, בקבוצה הבוגרת של ברסה

רק ביום חמישי האחרון, כמנהגו בקודש, ג'ובאני דוס סנטוס היה בארוחה אצל משפחתו של גיא אסולין בברצלונה. דוס סנטוס, כמו ליאו מסי, מכיר כבר את הבית ואת המאכלים. כשגיא אסולין, למשל, רוצה להיפגש עם החברים שלו, הוא מתקשר לבויאן קרקיץ' או לדוס סנטוס, דבר שלא רק מלמד על הרגליו של הכוכב הישראלי הצעיר בברצלונה ב', אלא בעיקר על הסטטוס העתידי שלו. כמו חבריו ואורחיו לסעודות, אסולין הוא חלק מהעתיד של ברצלונה. לשם הוא כיוון, לשם מועדון הפאר מכוון. כוכביה הצעירים החדשים של ברצלונה צמחו וגדלו עם הישראלי בן ה-16, איתם הוא למד ואיתם הוא העביר את מיטב שנותיו במחלקות הנוער השונות של מועדון הפאר הקטאלוני. איתם הוא אמור בעתיד לשחק בקבוצה הבוגרת, לא פחות. הם לא רק מבלים יחד, הם גם שיחקו וישחקו ביחד.

כמו בכל סרט הוליוודי, גיא אסולין, שהחל לשחק בהפועל מטה אשר בגיל 7, הקרובה למקום מגוריו – נהריה, צועד לקראת הסוף הטוב: המאמן גווארדיולה מדבר על זה, הנשיא לאפרוטה בונה על זה וגם משפחת אסולין עצמה, שדחתה הצעות מפתות במיוחד כדי להגשים את החזון. על פי התכניות, ככל הנראה, יעבור גיא את ההכנה בקיץ עם הקבוצה הראשונה של ברצלונה.

"בטוברוק כולם בלוף"

משפחת אסולין מתגוררת היום במרכז העיר ברצלונה, משם מנהל האב אלי את הקריירה של הילד. כשגרו בנהרייה, האבא ניהל בית קפה קטן. העול הכלכלי והפיזי שכרוך בנסיעות יומיומיות מנהרייה לנתניה לא היה כבד מדי עבור אלי, שכבר אז ראה אל מול עיניו את האצטדיון שהיום הוא מתגורר דקות ספורות ממנו, הקמפ נואו. בבית"ר טוברוק, בה התאמן מגיל 10, מיהרו להבחין בפוטנציאל והיו מוכנים גם להשקיע עבור התפוח הירוק ביותר במועדון. "נתנו להם דמי כיס חודשיים, רכב צמוד, כל מה שצריך, הבנו שמדובר בפנומן", נזכר ירון גולן, לשעבר מבעלי טוברוק.

מהמועדון הנתנייתי הקטן כבר יצאה השמועה: יש כוכב בקבוצת הילדים. "אנשים היו שואלים באיזה שעה הקבוצה שלנו משחקת כדי לבוא לראות אותו", מספר בני לם, מאמנו לשעבר, "כבר אז אמרתי שמדובר במשהו עילאי. היה אפשר לראות את תנועות הגוף, את השליטה, ההבנה. הוא היה עובר שחקנים, אבל עובר אותם בקלאס, לא רואים דברים כאלה. בין אימון לאימון, תוך כדי אימונים של קבוצות אחרות, הוא לוקח כדור ומקפיץ ומפריע לקבוצות אחרות. מדובר בחולה כדורגל. הוא התשובה לכל השאלות. האימון שלו בחמש, הוא מגיע שעה לפני ומתחיל להתאמן. הייתי מבקש ממנו במשחקים לנצח לי את המשחקים. פתאום אתה רואה, כמו בסרט, עובר שניים, שלושה, ארבעה שחקנים. רגל, ראש, ברכיים, חזה. הרבה מאוד שחקנים עברו תחת ידי. כמו גיא אף פעם לא היה לי".

מהר מאוד הבינו במשפחת אסולין את גודל התופעה. ב-2003, כשהילד רק בן 12, מחליטים במשפחת אסולין לקום ולעשות מעשה. אלי, האב, יוצר קשר עם חואן מרטינז וילאסקה, היום חבר בצוות המקצועי של ברצלונה ואז מגלה הכישרונות של המועדון. וילאסקה מקיים מדי שנה, בקיץ, טורנירים לכישרונות צעירים באנדורה השכנה, במטרה למצוא את הכוכב הבא. הספרדי, שכבר ראה מול עיניו והרוויח למועדון הקטלוני שחקנים כמו אנדרס אינייסטה, צ'אבי וקרלס פויול, צופה בילד הישראלי מכדרר, בועט, מוסר ומצווה על אנשיו במועדון- הביאו את הילד.

על פי חוקי אופ"א, ילדים העוזבים את מדינתם לטובת קבוצת כדורגל חייבים להיות מלווים בבן משפחה אחד. גיא, כצפוי, מקבל את חיזוק אביו בספרד. המועדון מספק לשניים את כל התנאים הדרושים, ביניהם סכומי כסף קטנים, דירה, וכמובן רישיון עבודה ועיסוק לאלי, הכול כדי שהיהלום ימשיך לנצוץ וישרת את מטרותיו של המועדון בעתיד. אלי אסולין לא ציפה שטרדותיו יגיעו דווקא מהארץ. "הוא הלך לשם ואמר שלא שיחק קודם בשום מועדון", מתאר ירון גולן את הסבך, "למעשה, גיא היה רשום בשני מועדונים, גם בטוברוק וגם בברצלונה. טוברוק שלחה מכתב לפיפ"א, וביקשה לשחרר את הילד ולהחזיר אותו אליה, כי הוא למעשה לא עבר בצורה חוקית, למרות שהיה יכול לעבור, מכיוון שלנו לא הייתה התנגדות. הוא היה צריך לעבור בצורה מסודרת ואנחנו היינו צריכים לקבל, על התקופה שהוא שיחק אצלנו, דמי השבחה. הילד עבר בצורה לא חוקית".

אלי אסולין רתח. עד היום כמעט בלתי אפשרי לדבר איתו על המועדון הקטן מנתניה. "הם כולם בלוף", הוא מוכן לנדב. כאמור, הטוברוקים לא ויתרו, ובפיפ"א דרשו משני הצדדים להגיע לפשרה. חואן לאפורטה, נשיא ברצלונה, הודיע כי לצורך העניין החשוב, הוא מוכן להשקיע עד 10 מיליוני יורו. לפני כשנתיים, כשבברסה כבר הבינו את גודל הפוטנציאל, הסכים המועדון להתפשר עם ראשי טוברוק. על כל התקדמות בקריירה של גיא, טוברוק תשלשל לכיסה סכומים נאים של כסף. במקרה של עלייה לקבוצה הבוגרת יספרו בנתניה כחצי מיליון יורו, כסף קטן לעומת 25 אחוזים מסכום המכירה העתידי של הילד.

"מזכיר את מסי"

בשנה שעברה, זכה גיא להצעות מקבוצות אנגליות, ביניהן צ'לסי וארסנל. ברצלונה, שאיבדה כבר מספר שחקנים, ביניהם ססק פברגאס ופראן מרידה לארסנל, וג'רארד פיקה למנצ'סטר יונייטד, לא הסכימה להיות יותר האקדמיה שתחמם שחקנים עבור מועדוני המיליונרים של אנגליה. "ברצלונה משקיעה מדי שנה שבעה מיליון יורו במחלקת הנוער, ומדובר בכאב ראש גדול בשבילנו שקבוצות אנגליות מציעות חוזים לשחקנים הצעירים שלנו. הם עשו את זה בעבר למועדונים הצרפתיים ועכשיו הם מנסים להשיג את הצעירים שלנו. הם מציעים חוזים אסטרונומיים לילדים בני 14, 15 או 16, סכומים שהאתיקה שלנו לא מאפשרת לנו להשוות", רתח אז לאפורטה.

לנשיא, שכשנפגש עם האסולינים ברחובות ברצלונה עוצר ולוחץ יד, לא היה יותר מדי ממה לדאוג, כך לפי אלי: "הציעו לנו מיליונים, אבל אנחנו לא באנו כדי להרוויח כסף אלא להפוך את הילד לשחקן. בברצלונה יש מזג אוויר טוב, הכדורגל הספרדי מצוין בשבילו. הוא לא איזו חבילה שאתה יכול ללכת ולשים באנגליה. אני מאמין שהילד צריך ליהנות מהכדורגל ומהקבוצה, אם לא, עדיף לאסוף הכל ולחזור הביתה".

גיא נשאר ונראה שמדובר בהחלטה הנכונה. השנה סיים את דרכו ב"משתלה", מחלקת הנוער של המועדון, ועלה לקבוצה השנייה של הבוגרים. הקבוצה משחקת בליגה השלישית בספרד, ליגה בה גיא הוא השחקן הצעיר ביותר. למאמן שלו קוראים פפ גווארדיולה, מהשחקנים הגדולים בהיסטוריה של המועדון ועוד תוצר של חואן וילאסקה. "אני יכול להגיד שיש לו, מבחינתנו, איכויות דומות לאלו שיש לליאו מסי. הוא מהיר בהתקפה, מכדרר מצוין ויש לו בעיטה נהדרת", מתאר סרג'י סולה, עיתונאי ה"אל מונדו דפורטיבו", "הוא שחקן נהדר".

בשנה הבאה בברצלונה הגדולה

בשנה האחרונה הספיקו גיא ואלי לצרף לצוותם המצומצם את פיני זהבי, שיחד עם רונן קצב ולאפורטה הגיעו לראות את הפלא כובש שער ומבשל שלושה במשחקו האחרון במדי ברצלונה ב' השבוע. היום, יחד עם טיאגו אלקנטרה, קשר הקבוצה ובנו של מאזיניו, הברזילאי האגדי, נחשב אסולין לשחקן הטוב ביותר בקבוצה. בספטמבר השנה שיחק אסולין בפעם הראשונה בקבוצה הבוגרת של הבלאוגרנה. פרנק רייקארד ניצל את מפעל גביע קטלוניה ונתן את ההזדמנות, בזמן שרוב שחקני הסגל שהו עם נבחרותיהם ברחבי אירופה, לגיא אסולין. את אותם 45 דקות הוא לא שוכח עד היום. בינואר הקרוב צפוי אסולין לקבל הזדמנות נוספת, הפעם בגביע המלך, כשצ'יקי בגיריסטאיין, המנהל הספורטיבי של המועדון, יחד עם גורמים נוספים, מבטיח כי את ההכנה לעונה הבאה, יפתח אסולין יחד עם הקבוצה הבוגרת.

"צריכים להיות סבלניים לגביו, אבל זה יגיע", ממשיך סולה, "כמו בויאן וג'ובאני דוס סנטוס. הראשון הוא חלוץ טוב, וג'ובאני הוא גם שחקן מצוין, אבל אין לי ספק שגיא יהיה טוב ממנו. אין לו המשכיות והוא לא ממש מסתגל למשחקים ברמה הזו. אסולין הוא בוודאות השחקן הכי טוב של ברצלונה ב' ואחרי העלייה של ג'ובאני ובויאן לקבוצה הבוגרת, הוא התקווה הכי גדולה של ברסה". אלי אסולין, כזה שראה כבר כוכבים נופלים, מסרב למהר להכתיר את המלך הבא: "שחקנים יכולים להתאמן פה עשר שנים, מגיל חמש. אם לא נראה לברצלונה, הם שולחים אותו בגיל 15 הביתה. כל מי שמשחק פה מפחד על התחת שלו. שום דבר פה לא בקומבינה, הכל פה כדורגל וביזנס".

"גווארדיולה מבטיח שגיא יהיה שחקן גדול", ממשיך אסולין סניור, "אבל הוא גם אומר שצריך זמן, לכל דבר יש את הזמן שלו. הוא נותן לו לשחק בעיקר בבית. פה, בגלל שהמגרש גדול וטוב הוא נותן לו לשחק. במשחקי חוץ הוא משתדל לשלב אותו לאט לאט. גיא משחק ועושה את העבודה שלו. העיתונים פה כבר מתחילים לדבר, כמעט בכל יום ראשון כותבים עליו, במיוחד כשהוא עכשיו משחק בקבוצה השנייה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

יכול לשחק בספרד הצעירה וישראל הבוגרת

מאז שהגיעו לברצלונה, כל ההחלטות לגבי המשך הקריירה של הילד נתונות בידי המועדון. בברצלונה יחליטו מתי יתאמן, איפה יגור, מה יאכל, מה ילמד ומה יעשה. אלי וגיא היו אולי מעדיפים שהמועדון יפתור להם את הבעיה הקשה מכל: נבחרת ישראל. גיא עזב את הארץ בגיל 12, כך שהוא לא מחויב לשרת בצבא. כדי לשחק בנבחרת ישראל, לפחות לפי החוקים כרגע, יהיה גיא חייב להתגייס. דבר שמעורר את האב לשלוף את קלף האופציה הספרדית. "אנחנו באמת אוהבים את המדינה. גדלנו בה והתפתחנו בה. יש את הנקודה של הצבא שמפריעה לנו. אני מקווה שהדברים יסתדרו מבחינה חוקית, ואנשים יתעוררו בישראל כדי לשנות את החוקים וכדי לא לבזבז את הכישרונות הצעירים שמשחקים בחו"ל. בינתיים, אנחנו נמשיך לחכות שמישהו יואיל בטובו לסייע, לפני שגיא ישחק בנבחרת ספרד". אסולין הצעיר יצטרך להמתין לדרכון הספרדי רק כשישה חודשים. את ההזמנה הרשמית מהנבחרת הצעירה של ספרד הוא כבר קיבל.

באופ"א, לעומת זאת, מסבירים כי אם השחקן לא משחק בקבוצה בוגרת בישראל, אין שום בעיה שישחק בנבחרת האולימפית של ספרד ברגע שיקבל את הדרכון השני ויחליט, עד יום לפני יום הולדת 21, לבחור בנבחרת ישראל. בדיוק כמו שבחר לעשות איבן רקיטיץ', שחקן נבחרת שוויץ עד גיל 21 ונבחרת קרואטיה הבוגרת. "נסעתי פעמיים אליו כדי לדבר איתו ולשכנע אותו לשחק בנבחרת ישראל", מספר זאביק זלצר, מאמן העל של נבחרות הנוער, "רציתי אותו לפני מוקדמות אליפות אירופה של שנה שעברה, אבל הוא התנה את זה באישור שהוא לא יצטרך לשרת בצה"ל, וכיוון שאני לא שר הביטחון אמרתי לו שאין באפשרותי ואני לא מבטיח שום דבר, וזהו. ההחלטה נשארה ובעצת המשפחה שלו הם החליטו שכרגע הוא לא ישחק. אני אישית בכלל חושב שלשחק בנבחרת ישראל זה כבוד וצריך רצון. חזרתי עכשיו ממחנה 80, ששחקנים שלי עושים שם טירונות, ואני בעד שוויון. אני מאוד מכבד את השחקנים שלי שיש להם ערכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully