וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי בנה את מכבי תל-אביב?

20.7.2007 / 17:28

אחרי שרשימת השחקנים של האלופה כמעט הושלמה ועל רקע סוגיית יובל נעימי ועמרי כספי, זה זמן טוב לבדוק מי אחראי באמת על בניית הסגל ומה זה בעצם אומר

כתף קרה מההנהלה?

בעיצומו של חודש מאי האחרון עודד קטש עדיין לא ידע היכן יאמן בעונה הבאה, אבל ידע היטב את מי הוא רוצה לצידו, איפה שלא יהיה: באחד הערבים הרים קטש את הטלפון וחייג לחביבו, יובל נעימי, רכזה המחליף של גבעת שמואל הקטנה. "לא משנה מה יקרה, תזכור שבעונה הבאה אני לוקח אותך איתי", הבטיח המאמן הצעיר לנעימי, שהיה מופתע ומוחמא גם יחד. קטש לא מסתיר את חיבתו לפוינט גארד בן ה-22, אחיינו של יו"ר הפועל ירושלים דני קליין ותגלית העונה של ליגת העל לשנת 2006. "נעימי זה שחקן שחשוב שיהיה במערכת שלנו", מסביר קטש לוואלה! ספורט, "יהיה נכון להחתים אותו לכמה שנים. זו החתמה משמעותית יותר לשנים הבאות מאשר לעונה הקרובה". בשיחות שניהל עם הבוסים במכבי תל אביב, דאג להבהיר את עמדתו הנחרצת בנושא.

מעבר לסימן השאלה באשר להתעקשותו של קטש על נעימי האנונימי-למחצה, במכבי לא יצאו מגדרם מעצם הרעיון. יש כאלו במערכת שלא ממש מעריכים את נעימי מבחינה מקצועית, כפי שיש המעדיפים לקדם על פניו שחקנים יוצאי מחלקת הנוער הצהובה-כחולה. אחרים סתם לא ששים להוציא עוד 190,000 דולר ברוטו לעונה, שכרו המוערך במועדון. "אין מה לדאוג, נעימי לא יהיה במכבי", פסק המנכ"ל צביקה שרף בשיחות פרטיות. זה שלושה שבועות שקואץ' קטש לוחץ לפתוח במשא ומתן מואץ עם נעימי, אולם בינתיים נשמרים המגעים בין הצדדים על אש קטנה. כמה קטנה? "שמו של נעימי כלל לא עלה לדיון בישיבות ההנהלה האחרונות", מגלה הבעלים דיוויד פדרמן. בינתיים קטש לא מצליח לממש את החזון שלו לגבי נעימי, אולי כי ראשי המועדון לא מבינים מדוע אלופת ישראל זקוקה לשחקן שבעונה האחרונה היה מחליף בקבוצה שירדה ליגה. גם ירושלים בעקבותיו של נעימי, אבל הרכז עדיין ממתין לקריאה המיוחלת משמעון מזרחי. פניה רשמית טרם הגיעה, על אף מאמציו הכבירים של מאמן הקבוצה. התעלמות אלגנטית, נקרא לזה.

זו לא הייתה הפעם הראשונה שקטש זכה לכתף קרה ממעסיקיו החדשים-ישנים: המאמן הפסיד גם במלחמת העולם שהתנהלה מאחורי הקלעים בשבועות האחרונים באשר לעתידו של עמרי כספי. קטש צידד בהמשך השאלתו של הפורוורד הכישרוני, בעוד שמזרחי הטיל על כך וטו מוחלט. שרף ניסה בתחילה שלא לקחת צד בוויכוח, אבל בסופו של דבר הלך, כצפוי, עם מזרחי. כספי נשאר, הפור נפל.

ולא רק שקטש נאלץ לקבל את הדין בעניין כספי: במסגרת העסקה שנרקחה להשבת הפורוורד הצעיר לחיק המועדון, הוא יאלץ גם לוותר על שירותיו של שרון ששון, זאת כדי להפחית מהעומס בעמדות הפנים ולאפשר לטאלנט דקות משחק משמעותיות יותר. ככה, כנראה, יעשה לאיש אשר מזרחי חפץ ביקרו. גם את וויל ביינום קיבל קטש כנדוניה עם מינויו, שכן למרות שהאמריקאי חתם רשמית רק לאחר הצטרפותו של קטש, ידוע כי הגיע להבנות בעל פה עם ראשי המועדון מיד עם סיום העונה ו"לכולם היה ברור שוויל נשאר בכל מקרה", כפי שאומר מקורב לקבוצה. גם שרף, אגב, נאלץ לקבל את הדין באשר להארכת חוזהו של ביינום, לאחר שלאורך העונה החולפת לא היסס לצלוב את הגארד האקסצנטרי. למכבי יש מנכ"ל, מאמן וצוות עוזרים, אבל עדיין מדובר בוואן מן שואו. בנוסף, גם הקיץ המשיך מזרחי להיות מופקד בלעדית על ניהול המו"מ הכספי עם הקנדידטים השונים. שרף? "צביקה בעיקר מנהל את הישיבות", אומר מקורב לקבוצה.

"ההנהלה תביא את השחקנים"

בראשית הקיץ סיפר רענן כץ שכחלק מהליך הפקת הלקחים ממאורעות העונה החולפת, גם הדרך בה ייבנה הסגל תעבור התאמה מחודשת. "תפקיד המאמן הוא לאמן, ההנהלה תביא את השחקנים", חשף כץ את הקו המנחה. במכבי עדיין לא שוכחים כיצד התקפלו בקיץ שעבר בפני דרישתו של נוון ספאחיה להחתים את רודני ביופורד וסימאס יסאיטיס השנויים במחלוקת, חרף התנגדותם הנחרצת של חלק מחברי הדירקטוריון. שתי הטעויות הפטאליות הללו עלו ויעלו למכבי הרבה מאוד כסף בעונה הקרובה. כץ הדגיש כי "מעכשיו נסמוך רק על תחושות הבטן שלנו".

אלא שפרט לשלושת השחקנים שצוינו לעיל – נעימי, כספי וביינום – הבטן של כץ, מזרחי ופדרמן לא נעה באי-נוחות כאשר יתר שמותיהם של שחקני הרכש החדשים עלו על שולחן הדיונים. במכבי הוחלט ללכת על קו רכש סולידי. מרכוס פייזר, דיוויד בלות'נטאל, וונטיגו קאמינגס וטרנס מוריס הם כסף בטוח, סבורים במועדון. "מכבי עברה סוג של טראומה בשנה שעברה, והביטחון והוודאות בשחקנים שאתה יודע מה תקבל מהם מאוד חשובה למערכת, וגם לי", מחדד קטש. "בעונה שעברה ניסו להביא את הפארקרים והבאסטונים הבאים, מה שלא כל כך הצליח. בנינו את הסגל סביב ניקולה וויצ'יץ', הייתה הרבה מחשבה עליו בבניית הקבוצה. הבאנו בעמדות הפנים הרבה שחקנים כדי שניקולה יוכל להישאר טרי כל העונה. להביא בק-אפ טוב לשחקן ברמתו זה דבר שעולה כסף, שנלקח מתפקידים אחרים. שמע, הבאנו חלק מהשחקנים ב-400-500 אלף דולר נטו, סכומים שכבר כמעט ולא קיימים בשוק האירופאי".

קלטות זה מספיק?

אז על ידי מי באמת נבנתה מכבי? חברי ההנהלה? צביקה שרף? אנשי הצוות המקצועי? ובכן, כולם ואף אחד. המשותף לביינום, פייזר, קאמינגס ומוריס הוא שכולם הובאו למכבי באמצעות אותו סוכן שחקנים – אבי זילברמן שמו. "עם אבי אפשר לעשות עסקים", אומרים בכירים במכבי. וזילברמן תפר הרבה עסקאות עם מזרחי ושות' בשנים האחרונות. גם את ספאחיה הנחית זילברמן בתל אביב.

כך זה עובד: גורם בצוות המקצועי של מכבי פונה לזילברמן ומבקש ממנו עזרה באיתור שחקנים לעמדה מסוימת. זילברמן עורך סבב התייעצויות עם שותפיו באירופה ושולף עשרות קלטות של שחקנים מהארכיון הפרטי, בצירוף סטטיסטיקות והערות אישיות לאורך הקריירה. על חלק מצומצם מהם ממליץ באופן אישי. במכבי נוטים להקשיב לו. פייזר היה שחקן שזילברמן סימן עוד לפני שנתיים, ובקיץ שעבר כמעט והוחתם דרכו. במכבי החליטו בסופו של דבר לוותר, אבל העונה הטובה של פייזר במדי מורסיה עשתה את העבודה. קטש לא דיבר בטלפון עם פייזר לפני שהוחתם, ואיש מחברי הצוות המקצועי לא צפה בו בפעולה מהיציע. פייזר הוחתם על בסיס צפייה בקלטות, שיחות עם אנשי מקצוע בחו"ל והמלצתו של זילברמן. לא פחות, לא יותר. את עסקת קאמינגס תכנן זילברמן עוד במהלך העונה החולפת. זילברמן, אפשר לומר בפה מלא, עומד מאחורי מכבי מודל 2008 לא פחות מכל אדם אחר.

"במקרה של פייזר, דיברתי עם קטש והעוזרים שלו, שאמרו שהם צריכים שחקן מטרה בפנים שיוריד לחץ מוויצ'יץ'", מספר זילברמן. "אמרתי להם שיש לי אפשרות להביא שחקן עם היסטוריה עשירה ב-NBA וניסיון אירופאי, שגם מבחינה אתלטית וגם מבחינה פיזית יכול לשחק לצד ניקולה. נתתי להם 4-5 קלטות שלו, זה לא הספיק. הם ביקשו עוד קלטות, וקיבלו. בסוף החליטו ללכת עליו, מה גם שאם במכבי לא היו סוגרים את הסיפור במהירות הוא היה הולך לאולימפיאקוס. גם בעניין וונטיגו, מכבי רצתה קומבו-גארד שיכול לאזן את ביינום ובעל יכולות אתלטיות. החלטנו להביא מישהו שיתרום באספקט של קבלת ההחלטות, שחקן מוביל, ששיחק כמה שנים באירופה. באופן כללי העדפנו לסגור את העסק מוקדם כדי שלא להגיע למחנות הקיץ, שם המחירים קופצים בגדול ואז אין על מה לדבר".

חוסכים בקטן, סובלים בגדול

בהיעדר מחלקת סקאוטינג מסודרת, הפכה מכבי תלויה בחסדיהם של סוכני השחקנים. הסוכנים המקצועיים הם שעושים את עבודת הסקאוט האמיתית – חורשים את היבשת לאורכה ולרוחבה, צופים במאות משחקים ובאלפי שחקנים לאורך העונה, כל עונה, בניסיון לאתר את הדבר הגדול הבא. רק שהחתמת שחקן דרכם עולה הרבה יותר כסף. אם בתחילת העשור ביצעה מכבי מספר רכישות מצוינות במחיר אפסי לאחר מעקב מדוקדק (האפמן, וויצ'יץ', פארקר ועוד), ומו"מ ישיר מול סוכניהם המקומיים של השחקנים, הרי שמאז עזב דיוויד בלאט את המועדון, בתום עונת 2004, הונחתו בהיכל שורה של שחקני רכש בינוניים עד כושלים, במחיר מופקע, ששוחררו בתום עונה אחת בלבד: קירק פני, נסטור קומאטוס, וויל סולומון, נואל פיליקס, רודני ביופורד, גוראן ירטין, סימאס יסאיטיס (ישוחרר בקרוב). ביינום הוא הזר הראשון בשלוש השנים האחרונות שזכה להארכת חוזהו.

אנשי המקצוע בארץ ובאירופה מתקשים להבין את סדרת הרכישות המוזרה שביצעה מכבי בעונות האחרונות. "הבעיה הכי גדולה של מכבי היא שהם מנסים לחסוך בקטנות, לדוגמא בסקאוט, ואחר כך אוכלים אותה עם שחקנים לא ראויים בכסף גדול", אומר גורם לשעבר בקבוצה. "הדרך בה הוחתם פייזר היא דוגמא לרמת היסודיות של הקבוצה, או אולי של כושר האבחנה. כשאתה מביא שחקן למועדון אתה בודק לא רק את היכולת המקצועית, אלא גם צריך לעמוד על האופי, עד כמה הוא ווינר, מה כושר ההסתגלות שלו. אם מכבי הייתה בודקת את הדברים האלה לעומק, רוב הזרים שהוחתמו בעונה שעברה לא היו מגיעים לכאן אפילו בצחוק".

יש לציין כי לדני גוט הוצע להמשיך במועדון בתפקיד הסקאוט ואיש הוידאו, אלא שגוט דחה את ההצעה. כרגע הפונקציה הזו בלתי מאוישת. אבי אבן, מאמן קבוצת הנוער בעונה החולפת, הוא אחד המועמדים לתפקיד. מי שעשוי לרכז את נושא המעקב אחר שחקנים זרים הוא שרף. בינתיים, יודו במכבי או לא, הסוכנים הם שמחזיקים במשרה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully