וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יורים ללא סיבה

גיל קדרון

19.6.2007 / 18:01

הסיום המשוגע בספרד גרם לאוהדים ועיתונאים להחליף פרשנויות חדשות לבקרים. למה לא פשוט להודות שאין לנו מושג איך ריאל אלופה?

לבני אדם יש נטייה לחפש הגיון וסדר במקומות בהם הם אינם נמצאים. אצל בני אדם שבחרו במקצוע הפרשנות המצב חמור לעיתים בהרבה, והם מציגים אובססיה אמיתית להסביר את הבלתי ניתן להסבר, גם במחיר אונס העובדות כדי שיתאימו לתיאוריה קצרה שאפשר להגיד בשתי מילים בשידור, או לכתוב עליה בעיתון או באינטרנט בכמה שורות חד משמעיות.

כמה פעמים קרה לכם משהו טוב או רע, וניסיתם להסביר לעצמכם ולאחרים מדוע ולמה. אולי קשרתם אותו למשהו שהתרחש שבוע קודם לכן, למין תוכנית עליונה של הקדוש ברוך הוא או של אלילת המזל? כנראה שהמצוקה מהיום יום כל כך גדולה שקשה לנו מדי עם ההבנה שלפעמים דברים קורים ללא כל סיבה נראית לעין, שאי אפשר לפרשן אותם, ולכרוך אותם טוב טוב לפני העיכול.

המירוץ לאליפות ספרד העונה הפך בחודשים האחרונים למוסר השכל מצוין בנושא זה, ולעוד דוגמה לכך שהחיים הם לא רצף מתמשך והדגרתי של התפתחויות, אלא בליל חסר קוהרנטיות של אירועים.

ואם רייס היה מורחק?

באמצע עונת הלה ליגה לכולנו היה ברור שהעליונות של ברצלונה במבחינת כשרון ויכולת היא היא האספקט המשמעותי בדרך לתואר שלישי ברציפות, בזמן שריאל מדריד דישדשה ושברה שיאים שליליים בכל הקשור לתצוגות מביכות. אחר כך הכל התהפך, אז נדרשנו להסביר מה בדיוק קרה שם.

האם זה בגלל חזרתו של דייויד בקהאם, שהיה כל כך מוקצה שבחר לחתום מעבר לאוקיינוס? או שאולי רוביניו קיבל סוף סוף הזדמנות? או שתהליך שהחל בחודשים הראשונים של העונה סוף סוף הניב פירות בסיומה? איך פתאום הגיע רצף כל כך נדיר של שערים בדקה ה-90? ומה עם ההשתנקויות של בארסה בשבועות האחרונים?

לפעמים פשוט צריך לשחרר ולהודות שאין לנו באמת מושג מה קרה, או לחילופין שהסיפור של הליגה הספרדית היה כל כך מורכב ומלא בכל כך הרבה פניות פרסה וסיבובים חדים, שלא ניתן להסבירו בצורה פשוטה ופשטנית. אבל פרשנים הם גם בני אדם, וגם הם אוהבים לראות את המציאות מסודרת בשורה אחת ארוכה, מכיוון שהמקצוע שלהם הוא להסביר לנו איך הדברים התגלגלו כפי שהתגלגלו. בפועל, אף אחד לא באמת יודע, בטח ובטח לא בכל הקשור למה שאירוע בשבועות האחרונים בספרד.

יוהאן קרויף, למשל, בטוח שבארסה איבדה את התואר במו ידיה. "ריאל אלופה בזכות ברצלונה", אמר האגדה. "זה אולי נראה שמדריד הייתה טובה בחצי השני של העונה, אבל בפועל היא שיחקה היטב רק במספר מועט של משחקים". אז מה השורה התחתונה של ההולנדי? "האליפות הזו תפגע בריאל ותעזור לבארסה". מבולבלים? טוב מאוד.

האם הקטלונים לוזרים בעקבות השערים הביתיים שספגו מול בטיס ואספניול בדקה ה-90? איך יכול להיות שקבוצה ווינרית, שניצחה את כל המשחקים החשובים שלה בעונת 2005/6, הופכת בבת אחת למפסידנית חסרת תקנה? פאביו קאפלו גאון? באמצע העונה התלוננו עליו השחקנים, חלקם קיללו אותו, ורובם לא התביישו ללכלך עליו בתקשורת, בזמן שהנשיא רצה להיפטר ממנו. רגע, הוא זכה באליפות? אה, עכשיו ברור שהוא לא רק קוסם, אלא תיכנן את הכל מבעוד מועד.

והאם תהליך הגיוני כלשהו גרם למאמן האיטלקי לזרוק את בקהאם מהקבוצה, ואז להחזיר אותו בחודש אפריל? ואיך רכש כושל כל כך כמו חוזה אנטוניו רייס, שיובש במחזורים האחרונים על הספסל, הפך פתאום לג'וקר שמכריע לאן יילך התואר? שגיא כהן ירה לכל הכיוונים וקבר את קאפלו בעודו בחיים, ולכן לא נותרה לו ברירה אלא להלל את המהלך כ"חילוף גאוני" ולהכריז שזו "אליפות של מאמן". אבל האם מישהו באמת מאמין בזה?

מה גרם פתאום לרוד ואן ניסטלרוי להבקיע 10 שערים בשבעה מחזורים, אחרי שמוקדם יותר העונה הרשית ב-29 משחקים 8 שערים בלבד (ובשני הנותרים הבקיע שביעייה)? ומה היינו מספרים לעצמנו לו מאיורקה הייתה משכילה לנצל כמה מההזדמנויות הקורצות שהיו לה לפני שמדריד השוותה? ומה לו רייס היה מורחק במצב של 1:1? האם אז ריאל הייתה לוזרית?

ואם האליפות היתה נקבעת על הפרש שערים?

בימים האחרונים שמעתי בכל מיני מקומות ומכל מיני אנשים שריאל שיפרה את משחקה לקראת סיום העונה, אבל אם רוד ואן ניסטלרוי אמר שה-2:2 בסראגוסה היה המשחק הגרוע ביותר של קבוצתו העונה, כנראה שכדאי להקשיב לו. וכמובן שנגד מאיורקה מדריד שיחקה רע הרבה יותר, שלא לדבר על הפאדיחות שעשתה בבית ובחוץ מוקדם יותר העונה. שיטת המשחק שלה לא השתנתה, ונותרה בנויה על שני קשרים אחוריים, רק שבהתחלה זה לא עבד ובסוף כן. רוביניו התחיל חלש, ואז לפתע השתפר. לא לכל דבר יש הסבר.

ברצלונה, להבדיל, שמרה על יכולת גבוהה כמעט כל העונה, אבל לא השכילה לשמור על הפער שלה בפסגה, ועכשיו אומרים לנו שהיא בעצם כבר לא שיחקה כמו בארסה של שתי העונות הקודמות. אבל אם החוקים בספרד היו כמו בשאר ליגות אירופה, בהן הפרש השערים הוא המכריע במקרה של שוויון נקודות, האם היינו כותבים היום על הגדולה של הבלאוגראנה?

האם זה כל כך נורא להגיד שאנחנו לא יודעים מה בדיוק קרה שם? מדוע להמציא סדר והגיון? למה לכפות מציאות אלטרנטיבית, שכל מי שצפה במשחקים הספרדיים יודע שאין לה כל קשר עם המציאות בפועל?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully